ساعدنیوز
ساعدنیوز

کنترل ذهن چیست؟

  جمعه، 16 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
کنترل ذهن چیست؟
کنترل ذهن به قدری مهم است که با قدرت می توان گفت اگر فردی بتواند به خوبی به این مهارت دست پیدا کند و ذهن خود را در دست بگیرد، حتماً موفقیت را از همیشه به خود نزدیک تر خواهید دید.به همین دلیل ما هم در این مقاله می خواهیم به طور کامل این مسئله را بررسی کنیم و ببینیم چطور می توانیم کنترل ذهن خود را در دست بگیریم.

کنترل ذهن از جمله تکنیک هایی است که به افراد کمک می کند تا افکار منفی را از خود دور نگه داشته و در مسیر پیشرفت و موفقیت قدم بردارند. این روش همچنین می تواند به افزایش یادگیری و تمرکز بیشتر در افراد نقش داشته باشد. کنترل ذهن با توجه به عملکرد و تاثیراتی که در کاهش علائم ذهنی مخرب و منفی بسیاری از اختلالات روانی دارد؛ به عنوان روشی موثر در روان درمانی استفاده می شود. جالب است بدانید همه افراد می توانند با به کارگیری روش های صحیح، ذهن خود را کنترل کنند و به آرامش دست یابند تنها در این راه لازم است با یکسری تکنیک ها و راهکارها آشنا شوید که در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

کنترل ذهن چیست؟

شما می توانید کنترل ذهن خود را به دست بگیرید. مفهوم این جمله چیست؟ در حقیقت هدف از بیان این جمله این است که شما بدانید کسی که می تواند به ذهن شما خوراک بدهد و آن را در مسیر مشخصی به سمت جلو ببرد و تنها خود شما هستید. این شما هستید که تعیین می کنید چه چیزهایی در ذهن شما باقی بمانند و یا ذهن شما در چه مسیری حرکت کند. شما هستید که مشخص می کنید ذهن شما محل پرورش افکار مثبت باشد یا منفی. به عنوان مثال زمانی که با خود مرتباً اتفاقات منفی را مرور می کنید و یا اینکه مرتب در حال صحبت های ناامید کننده هستید، به ذهن خود این فرمان را می دهید که در جهت اتفاقات منفی جلو برود. بنابراین می توانید کنترل آن را به راحتی به دست بگیرید. کنترل ذهن یعنی کنترل تمام ورودی ها اعم از: تلویزیون، کتاب، روزنامه، خانواده، خود شما و هر چیز دیگری که اطلاعاتی را وارد ذهن شما می کند و به آن جهت می دهد.

کنترل ذهن

قدرت ذهن

قدرت ذهن انسان بسیار فراتر از حد تصور شماست، به گونه ای که محال است کسی چیزی را واقعاً با تمام وجود خود بخواهد و به آن دست پیدا نکند. به این علت که زمانی که شما از ته قلب دوست دارید به چیزی برسید، کائنات این انرژی را از شما دریافت می کنند. ذهن شما دارای انرژی هایی است که با کائنات و جهان هستی ارتباط مستقیم دارد. در اصل هر آنچه که از ذهن شما تراوش می کند در جهان بیرون به حقیقت خواهد پیوست. اگر شما مدام به اتفاقات منفی فکر کنید، بدون شک برای شما اتفاقات منفی رخ خواهد داد، اگر به اتفاقات مثبت فکر کنید همین طور خواهد شد. بنابراین هرگز نباید قدرت ذهن خود را دست کم بگیرید. پس یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه کنید این است که هر چیزی که بتوانید در ذهن خود تجسم کنید بدون شک در جهان بیرون به واقعیت خواهد پیوست.

فرمانروای شما کیست؟

اول از همه باید دریابید شما بر ذهن تان احاطه دارید و یا برعکس کاملاً اسیر ذهن هستید. امروزه به راحتی حتی با مشاوره روانشناسی تلفنی می توانید با فردی مطلع به این شناخت نزدیک شوید. ذهن ابزاری بسیار قدرتمند است که می تواند فرد را قوی کند و باعث آرامش او شود و یا در راستای ویرانی فرد مورد استفاده قرار بگیرد. این انتخاب به عهده انسان است که تصمیم بگیرد ذهن خود را در کدام جهت استفاده و کنترل کند. می توانید بنشینید و اجازه دهید که افکار منفی و مخرب آرامش شما را از بین ببرند و یا تمرین کنید که با روش های صحیح ذهنتان را در اختیار خود بگیرید و آرامش را به دست آورید. کنترل ذهن از جمله روش هایی است که با توجه به عملکرد و تاثیراتی که در کاهش علائم بیماری های روانی دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. درمان های مبتنی بر پذیرش و تعهد یکی از رویکردهای درمانی است که از کنترل ذهن بسیار بهره می برد.

فواید کنترل ذهن

شما وقتی بتوانید کنترل ذهنتان را دست خودتان بگیرید، اتفاقات بسیار خوبی برایتان خواهد افتاد و می توانید به وسیله کنترل ذهن ، کنترل تمام قسمت های زندگیتان را در دست بگیرید. در ادامه به بیان 3 مورد از مهم ترین فواید کنترل ذهن خواهیم پرداخت.

1. رهایی از تاریکی

زمانی که ذهن شما درگیر باشد و نتوانید آن را کنترل کنید، دچار مشکلات بسیاری خواهد شد. از جمله این که مرتب ذهن شما حولِ مسائل منفی خواهد چرخید و انرژی های منفی را نیز برای شما جذب خواهد کرد. به همین علت مدام احساس سردرگمی خواهید داشت و نخواهید توانست حال خوبی داشته باشید. به همین علت است که یکی از بهترین فواید کنترل ذهن رهایی از تاریکی ها می باشد.

2. افزایش یادگیری

اگر بتوانید ذهن خود را کنترل کنید، می توانید تمرکز بهتری نیز داشته باشید. به همین دلیل است که یکی از بهترین فواید کنترل ذهن بالا رفتن قدرت یادگیری شما می باشد. زمانی که شما تمرکز نداشته باشید و مدام به مسائل مختلف فکر کنید، بدون شک نمی توانید مطالب را به خوبی یاد بگیرید به همین علت مهم است که به خاطر داشته باشید با کنترل ذهن تان می توانید قدرت یادگیری خود را تا چندین برابر افزایش دهید.

3. افزایش احتمال رسیدن به موفقیت

اگر ذهن خود را کنترل کنید و به مسائل مثبت فکر کنید، احتمال رسیدن شما به موفقیت چندین برابر می شود. زیرا در صورتی که بتوانید کنترل خوبی بر روی ذهن خود داشته باشید، می توانید بسیار بهتر بر روی مسیر رسیدن به اهداف تان تمرکز کنید و از سوی دیگر با کنترل ذهن خود و نگه داشتن آن در مسیر مثبت قطعاً انرژی شما بالاتر خواهد بود. بنابراین می توانید با توان بیشتری فعالیت کنید و مسیر رسیدن به موفقیت را طی کنید.

راه های کنترل ذهن

ذهن آشفته علاوه بر این که آرامش فرد را از بین می برد، باعث تغییر رفتار نیز می شود. برای کنترل ذهن و تغییر رفتار می توانید تکنیک های زیر را به کار بگیرید.

جلوگیری از نشخوار فکری

حتما برایتان اتفاق افتاده است که بی مقدمه افکار منفی به سراغتان بیاید. برای جلوگیری از نشخوار فکری می توانید به بدترین حالت ممکن فکر کنید. ممکن است در ابتدا به نظرتان اشتباه بیاید ولی حقیقت این است که اگر شما به بدترین حالت یک اتفاق فکر کنید توانایی مقابله با آن را در ذهنتان پیدا می کنید و آن فکر دیگر برایتان به ترسناکی قبل نیست و کم کم عادی می شود. همچنین می توانید یک برنامه زمانی برای خود داشته باشید تا به موارد منفی فکر کنید. در این صورت دیگر نگران یک موضوع نیستید و خیالتان راحت است که با جدیت و به اندازه کافی به آن موضوع فکر کرده اید. در زمان های دیگر که افکار منفی به سراغتان می آیند راحت تر می توانید آن ها را متوقف کنید.

اطمینان از تغییر کردن

اطمینان داشته باشید که می توانید متناسب با شرایط و مشکلات، خود را تغییر دهید و با آن ها هماهنگ شوید. در واقع با این روش به خود اطمینان می دهید که برای مقابله با مشکلات آماده هستید پس راحت تر می توانید افکار منفی را از خود دور کنید.

اطمینان به توانایی های خود

با خود تکرار کنید که می توانید ذهن خود را کنترل کنید. حتی اگر به آن باور ندارید باز هم تکرار کنید. مطالعات نشان داده است باور به توانایی، به کنترل ذهن کمک می کند. زمان هایی را که توانسته اید ذهن خود را آن طور که می خواستید کنترل کنید به یاد بیاورید و به خود اطمینان دهید که باز هم توانایی انجام آن را دارید.

خودداری از نتیجه گیری شتاب زده

نتیجه گیری شتاب زده باعث می شود بدون این که دلیل محکمی داشته باشید، شروع به افکار منفی کنید. قبل از این که در مورد یک موضوع نتیجه گیری کنید کمی مکث کنید و سپس تمام شواهد را کنار هم بگذارید و متناسب با آن ها نتیجه بگیرید.

خودداری از فاجعه سازی

اگر در کاری یا موضوعی شکست خوردید برای خود فاجعه سازی نکنید. مثلا ممکن است فردی در امتحان خود رد شده باشد. اگر برای خود فاجعه سازی کند که زندگی اش به اتمام رسیده است، افکار منفی به ذهن او سرازیر می شود و رفتارش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این فرد می تواند با خود فکر کند که افرادی نیز مانند او امتحان خود را رد شده اند ولی اکنون به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده اند.

ورزش و مدیتیشن

ورزش کردن یکی از موثرترین راه های کنترل ذهن است که در اکثر مواقع و بر روی اکثر افراد جواب می دهد. با تمرینات منظم و مدیتیشن مثل نفس گیری درست می توانید ذهن خود را مرتب کنید و کنترل آن را به دست بگیرید. آرامش ذهنی چیزی است که در تمامی لحظات زندگی بدان نیاز داریم.

مدیتیشن

فواید کنترل ذهن

هنگامی که شما بتوانید کنترل ذهن خود را در دستانتان بگیرید موفق خواهید شد که افکار منفی را از خود دور نگه داشته و احساس سردرگمی نکنید. افکار منفی مخرب می تواند ذهن شما را احاطه کرده و قدرت تصمیم گیری را از شما سلب کند. در کنار این مسئله با استفاده از این مهارت شما می توانید به افزایش تمرکز خود کمک کنید و یادگیری در زمینه های مختلف را بهبود بخشید. همچنین موفقیت شما نیز تضمین خواهد شد و با تمرکز در مسیری که شما را به سمت پیشرفت و ترقی می رساند خواهید توانست به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. جالب است بدانید که از این روش برای کاهش علائم منفی بسیاری از بیماری های روانی استفاده می شود و خود نوعی روان درمانی محسوب می گردد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (255 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (243 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (202 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (169 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (153 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (54 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (53 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (34 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (24 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (23 نظر) گلزار بار و بندیل سفرش را بست/ به کجا چنین شتابان+عکس (19 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (18 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (18 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (14 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به ماشین عروس لاکچری با دیزاین خاصِ بازیگران و فوتبالیست ها+عکس/ از بهرام رادان و بهاره رهنما تا علی دایی و احسان حاج صفی (عکس) چیدمان میز عزای زهره فکور صبور، ستایشِ سریال دلنوازان با شمع و گل و عکس در خانه پدری اش عکس یادگاری پسر بیرانوند و اکرم بانو با رونالدو/ رقیب پدر رفیق پسر😂!!+ عکس (عکس) تصویر دیده نشده از پسر بزرگ سارا والیانی، بازیگر نقش آسیه، آشپز مطبخ سریال گیلدخت از همسر اولش + تصاویری از او با همسر دومش تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی همبازی شدن دوباره حامد بهداد و سحر دولتشاهی برای یک فیلم کمدی/ اولین عکس های منتشر شده از پشت صحنه رو ببینید! فوت دلخراش بازیکن پیشکسوت وسط بازی با استقلال همسر رهبر معظم انقلاب با چه ماشینی به خرید می‌روند؟ حضور خنده دار آینده سازان مملکت با استایل رحمان رحیم سریال پایتخت سر جلسه کنکور/ فقط تاثیری که پایتخت روی جوونامون گذاشته😂 (عکس) تفاوت زمین تا آسمان دختر ناخدا در سریال نون خ با چهره واقعی بازیگر آن، دنیا جهان منش / چقد چفیه عربی که سر کرده بهش میاد! نگاهی به کیک تولد خاص سپیده خداوردی مرضیه سریال آوای باران با طرح بال فرشته/ مبارکا باشه +عکس رونمایی از دخترعموی جوان و باکلاس رضا داوودنژاد و کوچولوهای زیبا و نازش/ واقعا اسطوره مهربونی بود+عکس (تصاویر) هنرنمایی مجسمه ساز حرفه ای روی صورت زخمی سرباز جنگی جراحان پلاستیک را انگشت به دهان گذاشت تصویری خنده دار از حضور یک داوطلبان تهرانی با پیژامه سر جلسه کنکور/ انگار اومده پیک نیک😂 (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! باهوشا بگن! اتوبوس کدوم طرف میره؟! نگاهی به مانتو بلند و 2 رنگ هدی زین العابدین بازیگر یریال سقوط یک فرشته/خانوما ایده بگیرین +عکس بانوی قاجاری تبریزی که یک نفر و نصفی بود+ عکس بزرگترین گنج گمشده ایران باستان/ گنجی که هرگز از آن خبری نشد حال خوب و معنوی بهنوش طباطبایی روبروی یک منظره بی‌نظیر در مشهد/ چه فضای زیبایی+عکس (ویدئو) تکنولوژی چشم‌نواز در موزهٔ هنر دبی/ عجب چیزی اختراع کردن به عقل جن هم نمی‌رسه! (ویدئو) 5 تا از عجیب ترین حیوانات جهان که به سختی پیدا می شوند/ اونقدر کمیابند که فقط تو این ویدئو ها میشه دیدشون (ویدئو) همدم سحرخیز محمدرضا گلزار که خواب را از چشمان آقای بازیگر ربوده/ چشم آیسان خانوم روشن! (ویدئو) خلاقیت جالب یک شخص برای ساخت قطار با قوطی نوشابه / حتما این قطار رو با بچت بساز تا ذهن خلاقی داشته باشه (ویدئو) لحظه باورنکردنی ریزش ناگهانی حجم عظیم آب از آسمان روی زمین / قصه نوح "درهای آسمان را باز کردیم و آب فرو ریختیم" حقیقت دارد! جدیدترین عکس بهاری صهبا شرافتی،روناک سریال "نون خ" (فیلم) نعیمه نظام دوست برنامه رو گذاشت رو سرش/ مدیری منفجر شد به زور تونست برنامه رو جمع کنه؛ از دست این نعیمه😂 (تصویر) تا حالا کربن خالص به این زیبایی دیده بودید؟! هنرنمایی یک مادر خلاق با بشقاب صبحانه فرزندش/ بله اینجوریاست که بچه بدغذا از مادر معمولی، مادر هنرمند میسازه🤣 ژست جالب هدیه بازوند، روژان سریال "نون خ" و هدی استواری، بازیگر نقش عطا در پشت صحنه (عکس) رونمایی از پدرشوهر و مادرشوهر بسیار شیک و باکلاس مینا مختاری، همسر بهرام رادان عکس دیده نشده از انیشتین و دیوانه بازی اش با وسایل فانتزی😂/ بعد از دیدن این عکس همه ی تصوراتتون از انیشتین کلا نابود میشه! (عکس) شوخ طبعی یک راننده نیسان برای طعنه زدن به ماشین پراید باعث خنده همگان شد/ فقط یه ایرانی میتونه اینقدر شیک و مجلسی طعنه بزنه! (تصویر) گاو‌ها عینک واقعیت مجازی زدند! (عکس) خواستگاری که 2.5 کیلو نامه عاشقانه برای یک دختر فرستاد، بازداشت شد!/فقط بخون چی نوشته... تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت صحبت های ریما رامین فر، همایِ پایتخت در خصوص کمک نکردن همسرش به او در کارهای خونه+ویدیو/ نمیتونه، عاجزه (ویدئو) لانۀ دوبلکس ملکۀ مورچه‌ها در اعماق زمین/ معماری شگفت‌انگیز توسط مهندسین خبره پدر زن سید مهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال خانواده نقی معمولی را به فنا داد! / بدمستی و مصرف الکل کار دست آرکان داد ... گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان
تیتر امروز   
فوت دلخراش بازیکن پیشکسوت وسط بازی با استقلال همسر رهبر معظم انقلاب با چه ماشینی به خرید می‌روند؟ بانوی قاجاری تبریزی که یک نفر و نصفی بود+ عکس بزرگترین گنج گمشده ایران باستان/ گنجی که هرگز از آن خبری نشد تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت پدر زن سید مهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال خانواده نقی معمولی را به فنا داد! / بدمستی و مصرف الکل کار دست آرکان داد ... گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان رشد 16.3 درصدی تولید فولاد ایران در زمستان 1402 تفاوت کنکور امسال و سال‌های گذشته از زبان وزیر علوم تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟ توماج صالحی پای چوبه دار می رود/حواشی داغ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 (فیلم) ماجرای عشق و عاشقی جواد عزتی با پیرزن 80 ساله / بیچاره مه‌لقا باقری از دست این افسرده شده! قاب تعجب برانگیز از تغییر چهره صداپیشگان ببعی و بچه/هوتن شکیبا شما دیگه پیر نشوووو تصویری از مراسم تولد دنیز دایی دختر بزرگ علی دایی با حضور پدرش/تولد لاکچری با تم خاص پر از بادکنک (عکس) شما هم فکر می‌کنین کشتی تایتانیک خیلی عظمت داشت؟ پس قطعا این یکی رو ندیدین🤯 تایتانیک در مقابلش اسباب بازیه!
منتخب روز   
(عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس