کوشک علی آباد و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
کوشک علی آباد و جاذبه های آن!
در روستای علی آباد باغی بزرگ با درختانی کهنسال دیده می‌شود.در مرکز این باغ قدیمی بنای تاریخی دیده می‌شود که آن را کوشک علی آباد می‌نامند. این ساختمان متعلق به حکمرانان شادلو بوده و مهم‌ترین الگوی باغ ایرانی در خراسان شمالی به شمار می‌رود .

کوشک علی آباد از جاهای دیدنی بجنورد محسوب می‌شود و در سه کیلومتری شمال شرقی بجنورد، در روستای علی آباد و در دل باغی بزرگ واقع شده است. این ساختمان متعلق به حکمرانان شادلو بوده و مهم‌ترین الگوی باغ ایرانی در خراسان شمالی به شمار می‌رود. درباره معماری ساختمان آن باید گفت این کوشک چهار ورودی دارد که هر ورودی در یکی از جهت‌های اصلی قرار دارد. طرح کلی آن در طبقه همکف شامل یک حوضخانه با سقف گنبدی در مرکز می‌شود که دو اتاق در ضلع شرقی و غربی دارد. پایه‌های آن از آجر و سنگ و سقف با استفاده از تیرهای چوبی ساخته شده است. بنا دربرگیرنده اتاق‌های مسکونی و حوضخانه‌ای بوده است که ساکنان از آنها استفاده می‌کرده‌اند. در زیر سقف حوضخانه، رسمی‌بندی و کاربندی‌های زیبایی گچی دیده می‌شود که گویای هنر معماری ایرانی است. در زمان حکمرانی سردار مفخم، حاکم بجنورد، این کوشک تفرجگاهی برای گذران وقت و شکار حکمرانان بوده است.

در سه کیلومتری شمال شرقی بجنورد، در روستای علی آباد باغی بزرگ با درختانی کهنسال دیده می‌شود که نشان از قدمت طولانی آن دارد. در مرکز این باغ قدیمی بنای تاریخی دیده می‌شود که آن را کوشک علی آباد می‌نامند. این ساختمان متعلق به حکمرانان شادلو بوده و مهم‌ترین الگوی باغ ایرانی در خراسان شمالی به شمار می‌رود. درباره معماری ساختمان آن باید گفت این کوشک چهار ورودی دارد که هر ورودی در یکی از جهت‌های اصلی قرار دارد. طرح کلی آن در طبقه همکف شامل یک حوضخانه با سقف گنبدی در مرکز می‌شود که دو اتاق در ضلع شرقی و غربی دارد. پایه‌های آن از آجر و سنگ و سقف با استفاده از تیرهای چوبی ساخته شده است .

بنا دربرگیرنده اتاق‌های مسکونی و حوضخانه‌ای بوده است که ساکنان از آنها استفاده می‌کرده‌اند. در زیر سقف حوضخانه رسمی‌بندی و کاربندی‌های زیبایی گچی دیده می‌شود که گویای هنر معماری ایرانی است. از این بنا در برخی از سفرنامه‌های قدیمی نیز نام برده شده، به‌عنوان نمونه چارلزمک گریگور در سفرنامه خود، به آن اشاره کرده است. ناصرالدین شاه قاجار هم در سفرنامه دوم خود به این باغ اشاره کرده و آن را از املاک سهام‌الدوله یا همان کلاه فرنگی دانسته است. در زمان حکمرانی سردار مفخم، حاکم بجنورد، این کوشک تفرجگاهی برای گذران وقت و شکار حکمرانان بوده است. این باغ و بنای تاریخی با شماره 4953 در سال 1370 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در سال‌های گذشته مرمت شده است.

مختصری درباره کوشک علی آباد

این کوشک یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی است که می‌توانید در شهر بجنورد از آن دیدن کنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کوشک علی آباد در دوران حکومت شادلو ساخته شده است. در ساخت این بنا از معماری کاملا ایرانی استفاده شده که امروزه در کمتر سازه‌ای شاهد آن هستیم. دقت و ظرافت بالا در ساخت و طراحی کوشک علی آباد سبب شده بود تا برای مدت طولانی از آن به عنوان یک الگو در معماری ایرانی استفاده شود.

کوشک علی آباد در یک باغ بسیار بزرگ که اتفاقا طراحی آن نیز بر اساس معماری ایرانی است قرار گرفته است. قدمت این باغ به بیشتر از 250 سال می‌رسد و اگر اهل تاریخ باشید احتمالا نام آن را در سفرنامه‌های ناصرالدین شاه شنیده‌اید. متاسفانه باغ علی آباد امروزه دیگر سرسبزی سابق خود را ندارد و بیشتر شبیه به یک خرابه است تا باغ ایرانی. دلیل این موضوع عدم رسیدگی از سوی مالکان آن است.

 کوشک علی آباد

معماری کوشک علی آباد

این سازه دارای دو طبقه است و برای ورود به آن باید از ورودی‌هایی که در هر چهار جهت جغرافیایی قرار دارند استفاده کنید. هنگامی که وارد کوشک علی آباد می‌شوید، در طبقه همکف آن می‌توانید یک حوضخانه با سقف گنبدی را مشاهده کنید که جذاب‌ترین بخش این مجموعه است. در ضلع شرقی و غربی این حوضخانه دو اتاق با طراحی‌های متفاوت وجود دارد که از آن برای سکونت استفاده می‌کردند.

برای سقف این حوضخانه از تیرهای چوبی مستحکم و قطور استفاده شده و پایه‌های آن برای آن‌که بتوانند وزن این چوب‌ها را تحمل کنند، از سنگ و آجر ساخته شده‌اند. برای آن‌که جذابیت این قسمت دوچندان شود، در سقف حوضخانه از معماری اصیل ایرانی برای گچ‌بری و کنده‌کاری استفاده شده است. متاسفانه امروزه معماری ایرانی در کمتر سازه‌ای دیده می‌شود و این سبک از معماری در حال فراموش شدن است. به همین خاطر است که بازدید از کوشک علی آباد به همه افراد پیشنهاد می‌شود.

کوشک باغ علی آباد کجاست؟

این کوشک در فاصله 4 کیلومتری از شمال شرقی بجنورد و در روستایی به همین نام قرار گرفته است. برای آنکه بتوانید خود را به این روستا برسانید و از این کوشک دیدن کنید، می‌توانید از ماشین‌هایی که همه روزه این مسیر را می‌روند استفاده کنید. کرایه این مسیر چندان زیاد نیست و نیازی نیست که نگران هزینه‌ها باشید. با این حال اگر خودتان ماشین دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از ماشین خودتان استفاده کنید تا بدون دردسر و راحت‌تر این مسیر را طی کنید.

 کوشک علی آباد

جاذبه های اطراف کوشک علی آباد

پس از بازدید از این کوشک و روستای گردشگری علی آباد، وقت آن است که سایر زیبایی‌های شهر بجنورد را کشف کنید. این شهر بناهای تاریخی و جاذبه‌های زیادی دارد که در قسمت پایین ما نزدیک‌ترین آن‌ها به کوشک علی آباد را لیست کرده‌ایم.

  • آبشار حمید: آبشار حمید یکی از زیباترین مناطقی است که در شهر بجنورد باید از آن دیدن کنید. این آبشار لقب مرتفع‌ترین آبشار در خراسان شمالی را یدک می‌کشد 23.7 کیلومتر (45 دقیقه) با کوشک علی آباد فاصله دارد.

  • گورستان باغلق: اگر حوصله دارید که مسافت بیشتری را طی کنید، پیشنهاد ما به شما این است که از قبرستان باغلق دیدن کنید. در این گورستان خبری از سنگ قبر نیست و مشخصات شخص فوت شده بر روی چوب‌های عمودی که در زمین قرار می‌گیرند حک می‌شود. قبرستان باغلق 125 کیلومتری (یک ساعت و پنجاه دقیقه) با کوشک علی آباد فاصله دارد.

  • روستای پاقلعه: روستای پاقلعه یکی از زیباترین روستاهای شهر بجنورد است که بازدید از آن نیز به شدت پیشنهاد می‌شود. این روستا تنها 18.2 کیلومتر (28 دقیقه) با این کوشک فاصله دارد.

خلاصه

این باغ یکی از چهار باغ نمونه ایرانی است که جزو آثار ملی به ثبت رسیده . این باغ بیش از 200سال قدمت دارد و ناصر الدین شاه در سفر نامه خوداز این باغ یاد کرده . این باغ در سه کیلومتری شمال شرقی بجنورد، روستای علی آباد قرار دارداین باغ در زمان سردار مفخم حاکم بجنورد یکی از شکار گاههای وی به شمار رفته است . این باغ دارای بنایی است در دو طبقه و چهار ورودی ، در طبقه همکف حوضخانه با سقف گنبدی و دو اتاق قرار دارد.باغ علی آباد از نمونه های معماری ایرانی در استان خراسان شمالی می باشد اما اکنون به دلیل نا هماهنگی بین مالکان و و عدم احیا و بهره برداری مجدد به صورت مخروبه باقی مانده است .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (232 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (106 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (29 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!