کشف مقبرۀ مرموز یک زن جوان یونانی به همراه جهیزیه اش در فلسطین+عکس

  جمعه، 05 آبان 1402 ID  کد خبر 360362
کشف مقبرۀ مرموز یک زن جوان یونانی به همراه جهیزیه اش در فلسطین+عکس
ساعدنیوز: باستان‌شناسان اخیرا در فلسطین بقایای باستانی جسدی را کشف کرده‌اند که به گمان آن‌ها متعلق به یک «هتایرا» یا معشوقۀ یونانی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، بقایای سوزانده‌شده‌ی یک زن جوان در غاری کنار یک آینۀ جعبه‌ای برنزی در یک شیب صخره‌ای در منطقه‌ای نسبتا نزدیک به شهر بیت‌المقدس پیدا شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده، گمان می‌رود قدمت این گور به زمانی بین اواخر قرن چهارم و اوایل قرن سوم قبل از میلاد برگردد. گای استیبل، از دپارتمان باستان‌شناسی و خاور نزدیک باستان در یک مصاحبه تلفنی به سی‌ان‌ان گفته است که این یافته «بسیار قابل‌توجه» است.

استیبل درباره این تحقیق گفته است: «تقریبا شبیه زنده کردن زنی است که 2300 سال پیش درگذشته است.» استیبل و تیمش معتقدند این یافته می‌تواند نخستین کشف بقایای یک هتایرا باشد، چون این دسته از زنان در یونان باستان معروف بودند.

«اگر تفسیر ما درست باشد، این تدفین به شرایط بسیار منحصربه‌فرد یک هتایرا اشاره می‌کند؛ یک زن یونانی که معشوقۀ یکی از مقامات دولتی هلنیستی یا به احتمال زیاد یک ژنرال عالی‌رتبه بوده است».

در خاورمیانه و شرق مدیترانه، عصر «هلنیستی» به دوره میان مرگ اسکندر مقدونی در 323 قبل از میلاد و فتح مصر توسط روم در 30 قبل از میلاد اشاره دارد. استیبل به سی‌ان‌ان گفته است که او و تیمش معتقدند این زن احتمالاً جزو نخستین یونانیانی بوده که به این منطقه مهاجرت کردند.

لیات اوز، مدیر حفاری، آینه‌ی یافت‌شده کنار بقایای این زن را توصیف کرده است: «این دومین آینه از این نوع است که تا به امروز در فلسطین کشف شده است و در مجموع تنها 63 آینه از این نوع در سراسر قلمرو هلنیستی شناخته شده هستند.»

محققان می‌گویند این آینه فوق‌العاده کمیاب است و تنها 63 مورد از آن در قلمرو هلنیستی کشف شده است.

«کیفیت ساخت این آینه به قدری بالاست که در شرایط عالی حفظ شده است طوری که انگار همین دیروز ساخته شده». محققان می‌گویند آینه‌های جعبه‌ای تاشو مانند این در مقبره‌ها و معابد در دنیای یونانی-هلنیستی ثبت شده‌اند. این آینه‌ها معمولاً مزین به حکاکی‌ها یا نقش‌برجسته‌هایی از چهره‌های ایده‌آل زنان یا الهه‌ها هستند.

استیبل می‌گوید زنی با موقعیت بالا شاید چنین آینه‌ای را به عنوان بخشی از جهیزیه‌اش دریافت کند، اما بعید است در این مورد چنین باشد چون زنان متاهل به ندرت خانه‌هایشان را در یونان ترک می‌کردند. به احتمال زیاد این زن یک هتایرا بوده است چون این زنان معمولاً هدایایی از طرف مردان دریافت می‌کردند. استیبل وضع هتایراهای یونانی را به وضع گیشاهای ژاپنی شبیه می‌داند.

استیبل می‌گوید سوزانده شدن جسد نیز به منشا این زن اشاره دارد. او با بیان اینکه سوزاندن مرده در این کشور امری کاملا بیگانه است، توضیح می‌دهد که این کار نه تنها در یهودیت ممنوع بوده، بلکه توسط امپراتوری ایران هم که آن زمان منطقه را اشغال کرده بود، انجام نمی‌شد.

این مقبره در میانه ناکجاآباد یافت شد، نزدیک هیچ روستا یا مزرعه یا سکونتگاهی نبود و این نشان‌دهنده‌ی این است که این زن با یکی از لشکرکشی‌های نظامی ارتباط داشته است و زمان آن به زمان الکساندرای کبیر یا کمی دیرتر برمی‌گردد. بنابراین احتمال قوی این است که او همراه یکی از ژنرال‌ها بوده است.

استیبل در ادامه به توضیح اهمیت چهار میخ آهنی یافت‌شده در کنار آینه و بقایای آن زن پرداخته و می‌گوید: «از ناخن‌ها برای محافظت از متوفی و همچنین محافظت زندگان از مردگان استفاده می‌شد. اجساد به معنای واقعی کلمه میخکوب می‌شدند تا اطمینان حاصل شود برای آسیب زدن به دنیای زندگان بازنخواهند گشت.»

استیبل به سی‌ان‌ان گفته است که تیم به تحقیقاتش ادامه می‌دهد تا روی جزئیات دقیق آینه تمرکز کند.

«امیدواریم بتوانیم منشا تولید این اثر هنری را پیدا کنیم و اطلاعات بیشتری درباره صاحب آینه، ژنرالی که آن را خریده یا جایی که زن از آنجا آمده بدست آوریم.»

برچسب ها: فلسطین جسد

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (688 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (207 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (156 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان