کوتاه کردن مو چه نقشی در درمان موخوره دارد؟

  دوشنبه، 10 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
کوتاه کردن مو چه نقشی در درمان موخوره دارد؟
موخوره با نام علمی تریکوپیوزین شناخته می‌شود و مشکلی شایع در میان مردان و زنان به شمار می‌رود. در این بیماری قسمت انتهایی ساقه مو به چند قسمت تبدیل می‌شود و همین امر سبب می‌شود ساقه مو سست شود و مقاومت خود را از دست بدهد

موخوره به چند شاخه شدن انتهای مو گفته می شود که بر اثر آسیب های شیمیایی مثل رنگ کردن مو، یا آسیب های فیزیکی مثل سشوار یا اتوی مو ایجاد می شود. در واقع علت آن این است که انتهای موها دچار خشکی و کمبود رطوبت می شوند. در صورت بی توجهی موخوره می تواند تا ریشه مو پیشروی کند. هرچند قطعی ترین درمان برای خلاصی از شر موخوره کوتاه کردن موهاست، اما امروزه راه های دیگری هم وجود دارند که می تواند از بالا رفتن موخوره جلوگیری کند.

علل اصلی بروز موخوره

– قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید

– استفاده بیش از حد از آب داغ برای شستن مو

– استفاده نامناسب از محصولات مو

– استفاده از شامپو های قوی و خشن با مواد شیمیایی بسیار

– استفاده بیش از حد از ژلهای مو و تافت

– استفاده از مواد شیمیایی که رطوبت طبیعی مو را از بین می برند. در نتیجه مو و پوست سر خشک می شود و موها در برابر موخوره آسیب پذیرتر می شوند. به علاوه مواد شیمیایی موها را ضعیف تر می کند.

– استفاده بیش از حد از محصولات خشک کن مو، مانند اتو مو و سشوار که به ظاهر برای آراستگی مو حساب می شوند اما باعث آسیب های جدی به فولیکول های مو می شود.

درمان موخوره با کوتاه کردن مو

مرحله اول: ابتدا موهای آسیب دیده را بررسی کنید، می توانید از آینه استفاده کرده و موها را با دقت نگاه کنید، موخوره معمولا در نوک موها و گاهی در نقاط دیگر مو ایجاد می شود.

موخوره و آسیب های مرتبط معمولا به چند شکل مختلف ممکن است رخ دهد، اگر هریک از این موارد را مشاهده کردید نسبت به کوتاه کردن مو اقدام کنید:

  • نوک موها به دو یا چند شاخه تقسیم شده باشد.
  • نقاط سفید در انتهای موها دیده شود.
  • گره های تک رشته ای که بیشتر در موهای خشک و فر ایجاد می شود.

مرحله دوم: اگر قصد کوتاهی کامل ندارید می توانید خودتان با استفاده از قیچی مو (نه قیچی های معمولی) قسمت آسیب دیده را کوتاه کنید. برای این کار حدود 0.64 سانتی متر بالاتر از محل موخوره را قیچی کنید.

اگر کوتاهی مو، به ناحیه آسیب دیده بیش از حد نزدیک باشد احتمال عود موخوره وجود دارد. در برخی موارد گردی کوچکی در بالای محل آسیب دیده مشاهده می شود، مطمئن شوید که از بالای آن نقطه کوتاه کنید.

مرحله سوم: به طور مرتب موهای خود را کوتاه کنید. با توجه به سلامت مو، نوع مو و مدت زمانی که برای درمان در نظر گرفته اید هر یک ماه تا سه ماه نسبت به کوتاهی موها اقدام کنید.

اگر نمی خواهید موهای تان خیلی کوتاه به نظر برسد از تکنیک کوتاه کردن لایه ای استفاده کنید. از آرایشگر بخواهید موهای آسیب دیده را کوتاه کرده و موهای سالم در سطوح زیرین را دست نخورده بگذارد.

مرحله چهارم: پس از کوتاه کردن مو، اگر قصد استفاده از نرم کننده دارید حتما دقت کنید که برخی محصولات تنها موخوره را پنهان می کنند و مشکل اصلی همچنان پابرجاست. از این محصولات می توانید برای ترمیم موقت استفاده کنید اما در طولانی مدت ممکن است باعث خشکی و آسیب بیشتر موها شود.

استفاده از روغن های گیاهی

استفاده از سرم های شیمیایی علاوه بر اینکه قیمت بالایی دارند فقط در همان زمان استفاده سبب مرطوب شدن موها می شوند بهتر است از روغن های گیاهی تغذیه کننده مو مانند روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن جوجوبا استفاده کنید زیرا، چند قطره از این روغن ها سبب افزایش سلامت و تغذیه موها می شود.

شانه زدن موها با برس مناسب

انتخاب برس و شانه مناسب نقش مهمی را در سلامت موها و جلوگیری از موخوره ایفا می کند بنابراین از شانه های چوبی یا برس با الیاف طبیعی به منظور شانه زدن موها استفاده کنید و هر شب قبل از خوابیدن با دقت از ریشه تا نوک موها را شانه بزنید اینکار باعث می شود چربی طبیعی پوست سر به صورت عمیق موها را مرطوب می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW