لیپوساکشن و عواقب آن

  چهارشنبه، 07 اسفند 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
لیپوساکشن و عواقب آن
لیپوساکشن یا لیپوپلاستی یک روش جراحی زیبایی است که با از بین بردن رسوبات چربی اضافی و بهبود خطوط بدن منجر به تغییر شکل مناطق خاصی از بدن و افزایش رضایت فرد از تناسب اندام خود می شود.

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن یک عمل جراحی پلاستیک است که چربی های اضافی را از بدن خارج می کند. این روش با نام هایی همچون لیپو، لیپو پلاستی یا فرم دهی اندام نیز شهرت دارد. یک روش جراحی زیبایی که به محبوبیت چشمگیری رسیده و مردم برای بهتر و زیبا تر شدن شکل و فرم اندامشان به آن روی می آورند. با لیپوساکشن می توان چربی های زائد نواحی مختلف از جمله شکم، پهلو، ران، باسن، بازو، گردن و کمر را از میان برداشت.

معمولاً وقتی افراد به این نتیجه می رسند که با ورزش و رژیم نمی توانند از شر چربی های اضافه اندامشان خلاص شوند، مستأصل شده و ناچاراً به لیپوساکشن روی می آورند. اما باید در نظر داشته باشید که لیپوساکشن درمانی برای اضافه وزن نیست و پیچیدگی های خاص خود را دارد و ممکن است سلامت جسمی شما را در معرض خطرات بسیار جدی و مهمی قرار دهد! از این رو پیش از هر اقدامی باید با یک پزشک متخصص و مجرب مشورت کنید تا از مشکلات و عواقب عدیده این روش آگاه شوید.

در لیپوساکشن فرد به طور کامل بیهوش می شود، لذا در حین عمل جراحی دردی را حس نخواهد کرد اما بلافاصله پس از عمل احساس درد آغاز می شود و در طول دوران نقاهت این درد ادامه خواهد داشت. مدت زمان بستری شدن فرد در بیمارستان به ناحیه ای بستگی دارد که می خواهید عمل کنید. در پاره ای مواقع می توان لیپوساکشن را به صورت سرپایی انجام داد. پس از لیپوساکشن مشکلاتی از قبیل درد، ورم، خونمردگی و کوفتگی، سفت شدن و بی حسی شایع است.

عمل لیپوساکشن

لیپوساکشن فرایندی است که در آن چربی اضافی با کمک ساکشن یا مکش از بدن خارج می شود. در طول لیپوساکشن، لوله های ریز و نازکی (کانولا) در برش های کوچکی از پوست که قبلا ایجاد شده است قرار می گیرد. از طریق این لوله ها چربی از بدن خارج می شود. پزشک معالج می تواند این لوله ها را زیر پوست حرکت دهد تا بتواند موقعیت خاصی را هدف قرار دهد. در سال های اخیر تکنیک های بهبود یافته باعث شده است فرایند لیپوساکشن امن تر و ساده تر باشد و بیمار درد کمتری حس نماید.

انواع روش های عمل لیپوساکشن

لیپوساکشن با کمک بیحسی موضعی:

در این نوع لیپوساکشن، از بیحسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه ای از بدن که قرار است لوله های ریز و نازک در آن قرار گیرد استفاده می شود. در مرحله بعدی، قبل از اینکه فرایند لیپوساکشن آغاز گردد، مقدار زیادی از محلول بی حسی که معمولا در برگیرنده لیدوکایین و اپی نفرین است به بافت های چربی تزریق می شود. لیپوساکشن با کمک بی حسی موضعی ممکن است نیازمند بیهوشی عمومی نباشد.

لیپوساکشن به کمک سونوگرافی:

این تکنیک از سونوگرافی برای آب کردن چربی استفاده می کند و همین امر باعث می شود خارج کردن چربی از بدن ساده تر و راحت تر باشد. این تکنیک برای از بین چربی در نواحی همچون گردن، قسمت فوقانی شکم ، اطراف بدن و پشت بسیار موثر است.

لیپوساکشن به کمک لیزر:

این تکنیک از امواج کم انرژی برای آب کردن چربی استفاده می کند. در نهایت چربی که به مایع تبدیل شده است از طریق لوله های کانولا از بدن خارج می شود.

کاندیدهای لیپوساکشن

مناسب ترین و بهترین کاندیدهای لیپوساکشن افرادی هستند که دارای این شرایط باشند شامل:

  • بزرگسالانی با حداکثر 30 درصد وزن اضافی نسبت به وزن ایده آل، دارای پوست الاستیک و تون عضلانی خوب؛
  • افراد سالم فاقد هر گونه بیماری تهدید کننده زندگی یا مختل کننده شرایط لیپوساکشن و بهبودی از آن؛
  • غیر سیگاری ها؛
  • افراد دارای یک چشم انداز مثبت و اهداف خاص در ذهن خود برای تناسب اندام بدن؛
  • عدم پاسخ دهی چربی های اضافی به رژیم غذایی و ورزش.

چه افرادی نباید لیپوساکشن انجام دهند؟

قبل از اقدام به عمل جراحی لیپوساکشن باید وجود چند بیماری خاص در فرد مورد نظر مورد بررسی قرار گیرد و یا در صورتی که به این بیماری ها مبتلا باشد، بیماری او تحت کنترل درآید.

  • فشار خون بالا
  • واکنش های آلرژی نسبت به داروها
  • بیماری های ریوی (تنگی نفس و وجود پاکت های هوا در جریان خون)
  • آلرژی ها (نسبت به آنتی بیوتیک ها، آسم و داروهای مورد استفاده در جراحی)
  • سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و اعتیاد به مواد مخدر

همچنین لیپوساکشن برای افراد زیر توصیه نمیشود:

  • جریان خون محدود
  • ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  • دیابت
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی

مزایای لیپوساکشن

سریع و مؤثر
در مقایسه با انواع دیگر کاهش وزن، لیپوساکشن سریع ترین و نمایشی ترین نتیجه را دارد. این عمل جراحی به نسبت ورزش و رژیم غذایی نتایج قابل مشاهده ی سریع تر و ضمانت شده دارد.

حذف چربی از نقاط دشوار
لیپوساکشن بهترین گزینه برای کاهش وزن از نقاطی است که توسط روش های دیگر با پیچدگی بیشتری آب می شوند. نقاطی همانند سینه و بخش های زیرین چانه.

دوره ی استراحت کوتاه
اگرچه لیپوساکشن یک عمل جراحی است، اما عملی نیست که نیاز به دوره ی نقاهت طولانی مدت داشته باشد. در یک دوره ی زمانی کوتاه، افرادی که تحت این عمل جراحی بوده اند می توانند حرکت کرده و فعالیت های روزمره شان را انجام دهند.

سلامت کلی
پس از انجام این عمل جراحی، سلامت کلی بدن به طور قابل توجهی بهبود پیدا خواهد کرد و در سطح کلسترول و فشار خون تغییرات مثبتی رخ خواهد داد.

انگیزه
از آنجایی که نتیجه ی این عمل جراحی سریع بوقوع می پیوندد، اغلب افراد برای حفظ وزن جدیدشان، و اجرای یک برنامه ی غذایی و ورزشی مستمر بیشتر انگیزه پیدا خواهند کرد.

بیماری های چاقی
بیماری های مرتبط با چاقی، مانند درد مفاصل، دیابت و وقفه ی تنفسی هنگام خواب معمولاً پس از از بین رفتن چربی در این عمل جراحی بهبود چشمگیری خواهند داشت.

خطرات و عوارض لیپوساکشن

تصمیم گیری درباره ی انجام هر گونه عمل جراحی زیبایی از جمله لیپوساکشن بسیار شخصی است. هر فرد باید با در نظر گرفتن خطرات و عوارض احتمالی و آگاهی و درک صحیح این روش را انتخاب کند. زیرا برای تکمیل پرونده پزشکی فرد قبل از عمل از او فرم رضایت نامه ای مبنی بر آگاهی او از خطرات احتمالی و پذیرش ریسک عمل گرفته می شود. بنابراین خطرات و عوارض لیپوساکشن عبارتند از:

  • خطرات مرتبط با بی هوشی؛
  • کبودی؛
  • تغییر در حس پوست که ممکن است باقی بماند؛
  • آسیب به ساختارهای عمیق تر مانند اعصاب، رگ های خونی، عضلات، ریه ها و ارگان های شکمی؛
  • ترومبوز ورید عمقی، عوارض قلبی و ریوی؛
  • تجمع مایع در زیر پوست؛
  • عفونت؛
  • خطوط نامنظم و یا عدم تقارن؛
  • پیگمانتاسیون نامنظم؛
  • نیاز به عمل جراحی مجدد ترمیمی؛
  • تورم مداوم؛
  • تأخیر بهبود زخم؛
  • ناهمواری یا شلی پوست؛
  • سوختگی حرارتی یا آسیب گرما در روش لیپوپلاستی با کمک اولتراسوند.

بنابراین، باید قبل از لیپوساکشن درباره ی تک تک عوارض و خطرات احتمالی با جراح پلاستیک بحث و گفت وگو شود.

آیا عمل لیپوساکشن باعث کاهش وزن می شود؟

نه! عمل لیپوساکشن هرگز باعث کاهش وزن در افراد نمی شود و فقط باعث کم کرد سایز بدن می شود، بنابراین برای کسانی که چاق هستند و وزن بالای 100 کیلو گرم دارند اصلا توصیه نمی شود به خاطر اینکه هرگز به وزن ایده آل و اندام مناسب نمی رسند. این عمل بیشتر برای کسانی که وزن مناسب دارند ولی در بعضی از قسمت های بدنشان توده های چربی به وجود آمده است که با ورزش و رژیم غذایی از بین نمی رود، مناسب است. ولی باز هم پزشکان توصیه می کنند که تا حد امکان از این عمل جراحی برای شکل دادن بدنتان استفاده نکنید زیرا که عوارض بسیار زیادی مخصوصا برای کسانی که پوستشان شل می باشد، دارد.

آیا چربی مجددا بعد از لیپوساکشن باز می گردد؟

تعداد سلولهای چربی ثابت است و بعد از لیپوساکشن سلولهای برداشته شده جایگزین نمی شوند، ولی در صورت عدم رعایت رژیم غذایی ،سلولهای باقی مانده چربی اضافی را در خود ذخیره کرده و متورم میشوند. اما در هر صورت چاق شدن مجدد فرد به شکی متناسب و در تمام سطح بدن رخ میدهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...