معایب و نقاط ضعف خودروی دانگ فنگ S30

  یکشنبه، 30 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
معایب و نقاط ضعف خودروی دانگ فنگ S30
به دلیل گیربکس‌های مورداستفاده در این خودرو که یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعتِ و یک گیربکس دستی 5 سرعتِ است نمی‌توان قدرت و شتاب خوبی را از این خودرو انتظار داشت

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،ایران خودرو از زمستان 95 به دنبال عرضه نسخه صندوقدار H30 کراس بود و حتی چندین دستگاه از آن را هم با پلاک ملی به خیابان ها فرستاد ولی موفق به تولیدانبوه آن نشد تا اینکه در پاییز 97 سرانجام این خودرو را هم به خطوط تولیدش اضافه کرد. S30 درست مانند H30 کراس، متولد 2010 است و در بازار چین، تحت برند دانگ فنگ فنگشن (Dongfeng Fengshen) عرضه می شود؛ برندی که زیرمجموعه دانگ فنگ بوده و علاوه بر چین، در آمریکای جنوبی هم فعالیت دارد. S30 را با پلتفرم بهبودیافته PF2 پژوسیتروئن ساخته اند؛ همان پلتفرمی که دانگ فنگ برای مونتاژی پژو 307 و حتی سیتروئن سی الیزه در بازار چین از آن استفاده می کرد. S30 سال 2013 اولین فیس لیفتش را تجربه کرد. در این فیس لیفت علاوه بر تغییر جلوپنجره، چراغ ها و سپرها، پیشرانه جدید 1.5 لیتری نیز در کنار پیشرانه استاندارد 1.6 لیتری این خودرو، قابل سفارش شد. جالب است بدانید که S30 مونتاژی مجهز به TU5 است؛ همان پیشرانه ای که ایران خودرو علاقه زیادی به روشن نگه داشتن چراغش دارد!

در ادامه به بررسی 5 عیب دانگ فنگ S30 خواهیم پرداخت.

تصویر
طراحی ظاهری دانگ فنگ S30

1-طراحی خارجی

این خودرو که تولید سال 2009 دانگ فنگ چین است. به دلیل استفاده از موتور TU5 پژو از لحاظ فنی شباهت هایی با خودرو 206 دارد ولی ازنظر طراحی بسیار ساده و قدیمی است که بعد از مدتی موجب تکراری شدن این طرح در نظر خریدار شده و موجب یکنواختی در نظر خریدار می شود. در نمای جلوی خودرو شاهد یک طرح بدون جذابیت و ابتدایی هستیم که به دلیل سپری با طرح معمولی و چراغ ها و جلوپنجره قدیمی شاهد هیچ طرح و نقشه چشم نوازی نیستیم! شاید دانگ فنگ تصمیم داشته تا با طرح درونی چراغ های جلوی این خودرو اندکی بر سستی طراحی غلبه کند که چندان موفق نبوده است!

در نمای جانبی دانگ فنگ S30 هم وجود خطوط تیز ناهماهنگ و ابعادی ناموزون از نسبت شیشه ها و بدنه و رینگ هایی با ابعاد کوچک که همخوانی مناسبی با ابعاد بدنه ندارد موجب القای حسی بی اصالت از این خودرو می شود!در نمای پشت نیز این خودرو با مشکلات بسیاری مواجه است و شاید بتوان گفت بدترین قسمت طراحی این خودرو در نمای پشت باشد که هیچ گونه تناسب و جذابیتی را از این خودرو نمی توان مشاهده کرد!چراغ هایی با طراحی گوشه دار که با نواری کرومی به هم متصل شده اند که شاید یک کپی کاری ناشیانه از طرح های ولوو یا فولکس واگن باشد که به هیچ وجه نتوانسته است به زیبایی طراحی آن برندها برسد و همچنین نسبت ابعاد ارتفاع و عرض خودرو که همخوانی مناسبی با هم ندارند دید مناسبی از یک خودرو سدان به روز ارائه نمی دهد.شاید بتوان گفت دانگ فنگ S30 تصویری از خودروهای سال 2000 ژاپنی ارائه می دهد. حتی ایرادهای مونتاژی همچون نصب نوارهای دور درب به چشم می خورد که موجب ورود آب به داخل خودرو در هنگام شستشو و بارندگی می شود!

2-طراحی داخلی

نمای داخلی دانگ فنگ S30 نسبت به نمای خارجی آن مقبول تر به نظر می رسد ولی وجود نکاتی مانند متریال باکیفیت پایین و کلیدهای تنظیم روی فرمان از کیفیت پایینی برخوردار هستند و همچنین محل قرارگیری مانیتور این خودرو که در ارتفاع پایینی قرار دارد در استفاده هایی همچون سیستم مکان یابی چون در مسیر دید راننده نیست موجب ایجاد زحمت در استفاده خواهد شد. همچنین این مانیتور از ابعاد کوچکی نیز برخوردار است! روکش پارچه ای صندلی ها و کیفیت پایین مواد استفاده شده در داخل کابین و جنس نامناسب داشبورد از نقاط ضعف این خودرو در این بازه قیمتی است.

از لحاظ ارگونومی نیز در این بازه قیمتی طرح این خودرو ضعیف به نظر می رسد و در مسیرهای طولانی موجب رنجش سرنشینان با قد بلند خواهد بود.

3-پیشرانه

این خودرو با سه پیشرانه مختلف عرضه می شود که پیشرانه قابل عرضه در ایران موتور تی یو فایو پژو با حجم 1600 سی سی خواهد بود هرچند شاید در دید کلی کیفیت پیشرانه و طریقه مونتاژ با پیشرانه های مونتاژی پژو تفاوت چشمگیری داشته باشد و خوش سلیقگی و چیدمان باکیفیت را در زیر کاپوت این خودرو چینی شاهد نباشیم.
و هم چنین به دلیل گیربکس های مورداستفاده در این خودرو که یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعتِ و یک گیربکس دستی 5 سرعتِ است نمی توان قدرت و شتاب خوبی را از این خودرو انتظار داشت، ماکزیمم سرعت این خودرو چینی با موتور 1600 سی سی در حدود 187 کیلومتر بر ساعت است. این خودرو به دلیل وزن بالا شتاب اولیه و کشش خودرو 206 با موتور TU5 را نخواهد داشت.

در نگاه اول شاید شنیدن نام aisin بر روی گیربکس این خودرو حس اطمینان از کیفیت را برای خریدار ایجاد کند ولی زمان ساخت این گیربکس 4 سرعتِ، مربوط به سال 2004 است و با تکنولوژی 15 سال پیش ساخته شده است که نمی توان این موضوع را برگه برنده و مزیت بزرگی برای این خودرو دانست بخصوص وقتی لگد زدن های گیربکس موقع تعویض دنده یا هزینه تعمیرات آنرا ببینید متوجه این عیب بزرگ دانگ فنگ می شوید.

4-ایمنی

این خودرو از لحاظ ایمنی با دو و چهار کیسه هوا و سیستم های ABS و EBD عرضه می شود ولی توجه به در دسترس نبودن تأییدیه ایمنی این خودرو از مراکز معتبر نمی توان نظر قاطعی در رابطه با ایمنی این خودرو داد و معیار مشخصی برای میزان مقاومت این خودرو در تصادفات از روبه رو و بغل مشخص کرد، در واقع تست های ایمنی این خودرو متناسب با قوانین ساده سازمان تصادفات چین(ncap-c ) تولید و به فروش می رسد و در بازارهای سخت گیرانه از لحاظ ایمنی نمی تواند حضور پیدا کند.

5-قیمت

دانگ فنگ S30 با قیمت بسیار بالا در هنگام عرضه توسط ایران خودرو به فروش می رسد که با این قیمت نمی توان بازار دست دوم مناسبی را برای این خودرو متصور شد. همچنین مشابهت مدل سدان این خودرو با مدل هاچ بک آن و این تفاوت قیمتی یکی دیگر از نقاط منفی این خودرو است که شاید حتی بتوان گفت مدل هاچ بک به نسبت طراحی متناسب تری از مدل سدان داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (95 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
تغییر نادرست و اشتباه فامیلیِ رئیس جمهور منتخب!
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان