ماده سفید روی پوست جنین و نوزاد چیست؟

  چهارشنبه، 28 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
ماده سفید روی پوست جنین و نوزاد چیست؟
نوزاد هر چه زودتر متولد شود، مقدار ورنیکس روی پوست او بیشتر است، اما اگر در زمان مقرر و یا دیرتر به دنیا بیاید، از مقدار این ماده روی پوست او کاسته خواهد شد. حال چرا این ماده به مرور از بین می رود، به این دلیل که با رشد کامل جنین، مایع آمنیوتیک ورنیکس را جذب می کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ورنیکس نوزاد یا چربی پنیر مانند روی بدن نوزاداساسا یک ماده ی ضخیم، سفید و موم مانند تمام بدن نوزاد را از سر تا پای او می پوشاند. نام رسمی این ماده ورنیکس کازئوزا (Vernix caseosa) است، عبارتی که ریشه ی لاتین دارد و به معنای «جلای پنیری» است. ورنیکس مخلوطی از سلول های بافت مرده ی لایه ی خارجی پوست نوزاد و آثار باقیمانده از مایع آمنیوتیک است.

کارشناسان فرضیه های متعددی در مورد این ماده دارند. برخی از دکترها معتقدند ورنیکس به عنوان یک نرم کننده عمل می کند تا از خشکی پوست حساس جنین که ممکن است در نتیجه ی زندگی در کیسه ی مایع آمنیوتیک حاصل شده باشد، محافظت کند. عده ای دیگر معتقدند ورنیکس به عنوان یک نرم کننده برای کمک به خروج بچه از مجرای زایمان عمل می کند. بعضی از نوزادان ورنیکس بیشتری نسبت به بقیه دارند، عده ای دیگر اصلا ندارند، مقدار آن قابل ملاحظه نیست.

در صورتی که فرزند شما در داخل رحم مکونیوم (اولین مدفوع نوزاد) دفع کند، ورنیکس ممکن است کمی سبز به نظر برسد. قطع نظر از آنچه به نظر می رسد، مقدار زیادی از ورنیکس هنگامی که پرستار بچه را خشک می کند قابل پاک شدن است. هیچ دلیلی برای باقی گذاشتن ورنیکس بر روی پوست بچه وجود ندارد. هر مقداری از ورنیکس که در طول خشک کردن بچه پاک نشود، احتمالا ظرف ۲۴ ساعت جذب می شود.

آیا مقدار ورنیکس روی پوست جنین همیشه یکسان است؟

نوزاد هر چه زودتر متولد شود، مقدار ورنیکس روی پوست او بیشتر است، اما اگر در زمان مقرر و یا دیرتر به دنیا بیاید، از مقدار این ماده روی پوست او کاسته خواهد شد. حال چرا این ماده به مرور از بین می رود، به این دلیل که با رشد کامل جنین، مایع آمنیوتیک ورنیکس را جذب می کند.

خواص و فواید ورنیکس برای نوزاد

ورنیکس بخش جدایی ناپذیر مادر و نوزاد است. مزایای آن تنها محدود به دوران جنینی و زمانی که جنین در رحم مادر به سر می برد، نمی شود. به موارد زیر توجه کنید:

1- خواص ضد میکروبی

سیستم ایمنی نوزاد بسیار آسیب پذیر است، لذا به راحتی می تواند در معرض انواع بیماریها قرار بگیرد. ورنیکس حاوی خواص ضد عفونی و ضد التهابی بوده و بعد از تولد نیز می تواند از نوزاد در مقابل عفونت ها محافظت کند.

2- خاصیت روغنی

از آنجا که ورنیکس خاصیت روغنی و چربی دارد همانند یک روان کننده عمل کرده و خروج کودک از مجرای زایمان را به هنگام تولد تسهیل می کند، لذا علاوه بر جنین برای مادر نیز مفید است.

3- تنظیم دمای بدن

در دوران بارداری، جنین برای تنظیم درجه حرارت بدن خود، به مادر وابسته است. پس از تولد کمی زمان می برد تا جنین قادر به تنظیم درجه حرارت بدن شود. ورنیکس به عنوان یک لایه اضافی عایق مانند عمل کرده و به طور طبیعی به تعادل دمای بدن نوزاد کمک می کند.

4- نرمی پوست نوزاد

همه پوست فوق العاده نرم نوزاد را دوست دارد. آیا می دانستید که ورنیکس نقش مهمی در نرمی پوست نوزاد دارد؟ ورنیکس به عنوان یک مرطوب کننده عمل کرده و قبل و بعد از زایمان مانع از خشکی و ترک خوردگی پوست نوزاد می شود.

5- صدا خفه کن

هنگامی که جنین در رحم است، ورنیکس گوش او مانند یک صدا خفه کن از بلندی صداهای محیطی کم می کند. اگرچه کودک قادر به شنیدن صداهاست اما ورنیکسِ گوش از بروز آسیب های احتمالی ناشی از صداهای بلند جلوگیری به عمل می آورد.

ورنیکس مزایای دیگری نیز دارد که بسیاری از آنها هنوز مشخص نشده اند. آنچه تا کنون به آن اشاره کردیم، مهمترین مزایای ورنیکس برای نوزاد و مادر است که البته به عقیده بسیاری صاحب نظران خواص ضد میکروبی این ماده چرب پنیری اهمیت به سزایی دارد.

علاوه بر مزایایی که به آنها اشاره کردیم، نکات جالبی درباره ورنیکس وجود دارد که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند:

  • بوی کودک: بوی بدن نوزاد تازه متولد شده به دلیل وجود ورنیکس است. بنابراین اگر ورنیکس را پاک نکنید، مدت طولانی تری می توانید این بوی مطبوع دلپذیر را استشمام کنید.
  • فقط انسان: ورنیکس در واقع مخصوص نوزاد انسان است و نوزاد هیچ یک از گونه های پستاندار چنین پوشش پنیری شکلی روی بدن ندارند.
  • ترکیبات: ورنیکس از 80 درصد آب ساخته شده است. بقیه ساختار این ماده را چربی ها و پروتئین ها تشکیل می دهند.
  • رنگ ورنیکس: رنگ ورنیکس گویای رویدادهایی است که در رحم رخ می دهد، تغییر رنگ این ماده می تواند نشان دهنده وجود زجر جنینی یا سایر بیماریهای دیگر باشد (مثلا اگر رنگ آن متمایل به سبز باشد، نشان دهنده ی دفع مدفوع و یا مکونیوم توسط جنین در شکم مادر است).
  • دوام و ماندگاری: اگر بخواهید نوزاد را در همان روزهای اول حمام کنید، آثار ورنیکس در تمامی تاخوردگی های بدن به ویژه زیر بغل، پشت پا مشاهده می شود. برای از بردن این ماده از روی بدن باید به خوبی آن را پاک کرده و بشوئید.
  • همیشگی نیست: در عین حال که در برخی نقاط بدن همه نوزادان ورنیکس مشاهده می شود ولی تمامی نوزادان با این ماده متولد نمی شوند. اگر نوزادی زودهنگام یعنی قبل از هفته بیست و هفت متولد شود، مقدار ورنیکس در او بیشتر خواهد بود. ورنیکس بدن در نوزادانی که پس از تاریخ مقرر به دنیا می آیند بسیار اندک یا فاقد ورنیکس است. البته این بدان معنا نیست که پوست بدن از ابتدای امر فاقد این ماده بوده است.

آیا باید ورنیکس را شست یا پاک کرد؟

در این خصوص که آیا باید ورنیکس را بعد از تولد شستشو داد یا از روی پوست پاک کرد، نظرات متفاوت است. ورنیکس خطری برای نوزاد ندارد، اما اکثر بیمارستان ها برای تمیز کردن این ماده از روی پوست نوزاد، او را حمام می کنند. حتی ظاهرا بسیاری بیمارستان ها قبل از اندازه گیری وزن و قد کودک، در همان ابتدای امر او را شستشو می دهند. حال می توانید دریابید که چرا این ماده از پوست کودک می شویند، راستی اگر ورنیکس برای بدن نوزاد مفید است چرا باید زدوده شود؟

نوزاد به هنگام تولد کثیف نیست، بلکه آثار خون، مایع آمنیوتیک و ورنیکس روی پوست او مشاهده می شود. لذا والدین به طور معمول تمایل به شستشوی نوزاد دارند. اما از آنجا که نوزاد واقعا کثیف و آلوده نیست، شستشوی او بلافاصله بعد از تولد ضرورت ندارد. اما اگر نوزاد با مکونیوم روی پوست متولد شود، قضیه فرق می کند. مکونیوم اولین مدفوع نوزاد است که گاهی اوقات در رحم دفع شده و می تواند در مواردی برای نوزاد مضر باشد لذا باید در اولین فرصت به طور کامل پوست او را تمیز کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...