ساعدنیوز
ساعدنیوز

ماجرای "فروش دریای خزر" چیست؟

  چهارشنبه، 30 مرداد 1398 ID  کد خبر 43064
ماجرای "فروش دریای خزر" چیست؟
ساعد نیوز: بی‌.بی.سی. در حالی مسئله سهم ۵۰ درصدی ایران و به‌رسمیت شناخته‌شدن توافق کشورهای شمالی را مطرح می‌کند که شاهد تحریف تاریخی در مورد اول، و تحریف حقوقی در مورد دوم هستیم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از مشرق، سالگرد تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، زمینه ای را برای پرداختن مجدد رسانه ها به این موضوع مهم فراهم آورد. در حالی که رسانه ها و مراکز علمی و تحلیلی به ارزیابی ابعاد تصویب این کنوانسیون و آینده تعاملات کشورها مشغول اند، رسانه هایی همچون بی بی سی فارسی که کار ویژه ای جز بر هم زدن بنیان های انسجام اجتماعی جوامع ندارند، با اهدافی مشخص و رویکردی حرفه ای، در این موضوع نیز وارد شدند.

برنامه «صفحه۲» این شبکه تلویزیونی وابسته به دولت انگلستان، هفته گذشته در برنامه ای تحت عنوان "آیا ایران خزر را «فروخته است»؟" در این موضوع ورود کرده و همچون گذشته، سعی در القاء گزاره های ادراکی و مفهومی خود نموده است. دو کارشناس حاضر در این برنامه، همچون گذشته یکی موافق و دیگری منتقد بود و به نوعی، یک مناظره محدود را در این زمینه ایجاد کردند.

نخستین موضوعی که توسط یکی از کارشناسان برنامه مذکور مطرح شد، تکرار افسانه «سهم ۵۰درصدی ایران از خزر» است. کارشناس مربوطه با تأکید بر این که در زمان اتحاد جماهیر شوروی بر اساس معاهدات دوجانبه، یک قسمت ۱۰مایلی برای دو کشور در نظر گرفته شده بود و الباقی دریا به صورت مشاع استفاده می شد، استفاده مشاع از این دریاچه را به معنای سهم ۵۰درصدی هر کدام از دو کشور مطرح می کند، موضوعی که طی یک سال اخیر و حتی پیش از آن نیز توسط برخی عناصر داخلی و به ویژه ملی گرایان و سلطنت طلبان نیز مطرح شده بود.

در ادامه سناریوی پیشین، موضوع دیگری که در این برنامه مطرح می شود سهم ۱۳درصدی ایران از خزر در کنوانسیون اخیر است. کارشناس این برنامه با اشاره به ماده ۸ کنوانسیون، ادعا می کند که توافق میان کشورهای شمالی به رسمیت شناخته شده و در حالی که این کشورها بخش عمده خزر را میان خود تقسیم کرده اند، برای ایران سهمی کمتر از ۱۳ درصد باقی مانده است. طرح این مسئله در مقایسه با بزرگ نمایی سهم ۵۰درصدی ایران در دوره سلطنت پهلوی مطرح شده و سعی در القاء گزاره «خزر فروخته شد» داشت، سناریویی که با هدف تضعیف دولت، سست کردن پایه های نظام، از میان بردن انسجام اجتماعی و بروز چالش های سیاسی در کشور و ابتر گذاشتن فرایند مذاکرات خزر که همچنان ادامه دارد، صورت می گیرد.

با عنایت به این ادعاهای مطرح شده، چند نکته مهم ذیلاً اشاره می گردد:

۱. رسانه هایی همچون بی بی سی فارسی همواره نشان داده اند که هیچ گاه برای تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و حتی منافع ملی کشورمان، کوچکترین دلسوزی نداشته و حتی در جهت عکس عمل کرده اند، چرا که اگر جز این بود، در جریان تحولات گوناگون سال های پس از انقلاب، به ویژه تجاوز ۸ساله صدام حسین به کشورمان، موضع معقول تری می گرفت، یا حتی در قبال ادعاهای پوشالی برخی مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نسبت به جزایر ایرانی. مشی رسانه ای این سایت وابسته به دولت انگلستان به گونه ای است که حتی در سناریوی سخیف تحریف نام «خلیج فارس» نیز بعضاً از همراهی با طرف مقابل ایرانی دریغ نورزیده و تمام تلاش خود را کرده اند، لذا، بدیهی است که طرح هر ادعایی در مورد سهم ایران از خزر، با هر هدفی جز منافع ملت و دولت ایران صورت می گیرد.

۲. سهم ۵۰درصدی ایران از خزر در دوره اتحاد جماهیر شوروی، صرفاً یک دروغ بزرگ است که توسط رسانه ها و جریان های معاند با هدف بزرگ نمایی سلطنت پهلوی و تضعیف جمهوری اسلامی صورت گرفته است. چند عامل و دلیل مهم برای این موضوع وجود دارد:

نخست؛ در موافقتنامه ۱۹۲۱ میان ایران و شوروی، تنها حق انحصاری روس ها (که بعد از انقلاب اکتبر ۱۹۱۸ به شوروی واگذار شده بود) بعد از عهدنامه ننگین ترکمنچای لغو شده، و ایران نیز دارای حق کشتیرانی در خزر، بدون ذکر هیچ درصد و سهم مشخصی شد. در ادامه نیز در سال ۱۹۴۰، توافق جدیدی میان ایران و شوروی صورت گرفت که طی آن تا فاصله ۱۰مایلی از سواحل، آب های تحت حاکمیت کشورها عنوان شد و الباقی دریا به صورت مشاع در نظر گرفته شد، لذا، هیچ سهمی مبنی بر ۵۰ درصد عنوان نشده بود و عبارت «مشاع» بدون هیچ مبنای علمی به عنوان سهم ۵۰درصدی ایران تفسیر می شود.

دوم؛ اختلاف اصلی که امروز در خزر وجود دارد، پیرامون استفاده از منابع بستر و زیربستر است. لذا، در مورد کشتی رانی (که موضوع اصلی کنوانسیون های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ بود) همچنان اختلاف چندانی وجود ندارد. در زمانی که اصلاً مقوله انرژی در خزر موضوعیت نداشت، عهدنامه های مذکور با شوروی به امضا رسید، لذا، مقایسه شرایط امروز با آن زمان، آن هم در شرایطی که یک گزاره مهم و مبنایی وجود نداشته است، یک مقایسه از اساس باطل است.

سوم؛ مسئله حاکمیت مشاع ایران و شوروی و طرح افسانه سهم ۵۰درصدی ایران در خزر در حالی مطرح می شود، که در آن زمان ایران اصلاً قابلیت استفاده از سهم ولو پایین تری را هم نداشت و با توجه به امکانات گسترده روس ها، مجدداً عمده خزر در اختیار شوروی بود، عمده منافع مذکور در اختیار روس ها بود. حتی پس از موافقتنامه ۱۹۴۰ نیز ایران توانایی دفاع از فاصله ۱۰مایلی سواحل خود را نیز نداشت. اشغال شمال ایران توسط قوای شوروی در خلال جنگ جهانی دوم و عدم توانایی حکام پهلوی در دفاع از تمامیت ارضی و خروج این نیروهای متجاوز، خود شاهدی بر این مدعاست که نه تنها بر خزر، بلکه بر سرزمین های شمالی نیز شاه توانایی احقاق حقوق ایران را نداشت. حتی خروج نیروهای شوروی از شمال ایران نیز نه به دلیل اقتدار دولت وقت ایران، بلکه بنا بر توافقات میان غرب و شرق در آن زمان صورت گرفت.

۳. کارشناس برنامه در حالی با اشاره به بند ۸ کنوانسیون ادعا می کند که ایران توافق میان کشورهای شمالی خزر را به رسمیت شناخته، که در اساس فقط به بخشی از بند ۱ ماده ۸ اشاره کرده است. در این بند آمده است: «تعیین حدود بستر و زیربستر دریای خزر به بخش ها باید از طریق توافق بین کشورهای با سواحل مجاور و مقابل، با در نظر گرفتن اصول و موازین عموماً شناخته شده حقوق بین الملل به منظور قادر ساختن آن دولت ها به اعمال حقوق حاکمه خود در بهره برداری از منابع زیربستر و سایر فعالیت های اقتصادی مشروع مرتبط با توسعه منابع بستر و زیربستر انجام شود... . اعمال حقوق حاکمه دولت ساحلی به موجب بند ۱ این ماده نباید به نقض حقوق و آزادی های سایر طرف های مصرّح در این کنوانسیون یا ایجاد اختلال ناروا برای تحقق آنها منجر شود».

لذا می بینیم که در این بند، صریحاً اعمال حقوق حاکمه دولت ساحلی به بند ۱ ارجاع شده است. در بند ۱ نیز، اصطلاحات کنوانسیون تعریف شده است که شاید یکی از مهم ترین اصطلاحات «خطوط مبدأ مستقیم» است. در تعریف خط مبدأ مستقیم کنوانسیون تصریح می کند:

«خطوط مبدأ مستقیم» ــ خطوط مستقیمی است که نقاط مربوط / مناسب را بر روی خط ساحلی به یکدیگر وصل می کند و خط مبدأ را در مکان هایی که خط ساحلی مضرّس می باشد یا در مکانی که در آن حاشیه ای از جزایر در امتداد ساحل و در مجاورت نزدیک آن قرار دارد، تشکیل می دهد.

نکته جالب توجه اما آنجاست که در بند ۱ کنوانسیون صریحاً اعلام می شود که «روش تعیین خطوط مبدأ مستقیم باید در موافقتنامه جداگانه ای بین همه طرف ها تعیین شود»، لذا، اصولاً ادعای کارشناس برنامه در مورد به رسمیت شناخته شدن توافق کشورهای شمال درباره سهم هر یک از خزر، بی پایه و اساس است.

۴. نکته مهمی که کشورهای ساحلی در کنوانسیون خزر بر آن تأکید داشتند، این موضوع است که کنوانسیون آگوست ۲۰۱۸، تنها یک پیش زمینه و بستر برای بحث کارشناسی و همکاری بیشتر کشورهای ساحلی برای دست یابی به یک توافق جامع و اصولی میان کشورها است، چرا که موضوعات و مسائل مهمی نظیر تحدید حدود، اصل انصاف، تعیین خطوط مبدأ مستقیم، مکانیزم حل وفصل اختلافات و ابهامات دیگر، همچنان باقی مانده و جلسات کارشناسی متعددی را برای توافق می طلبد، لذا، نقد مطلق و ایده آل نسبت به یک متن ابتدائی، خارج از دایره منطق و اصول علمی است.

دروغ گویی درباره خزر، انحراف اذهان از شکست انگلیس در جنوب

نکته قابل توجه میان این هیاهوی بی بی سی این است که طرح ادعاهای طرف انگلیسی پیرامون خزر در حالی صورت می گیرد که دولت بریتانیا و هم پیمان اصلی اش، ایالات متحده، طی ماه های اخیر شکست های بزرگی را از اقتدار جمهوری اسلامی ایران که در پی در پیش گرفته شدن راهبرد مقاومت فعال در منطقه حاصل شده، دریافت کرده اند. انهدام پهپاد آمریکایی و ناتوانی واشنگتن در واکنش متناسب به آن، توقیف نفتکش انگلیسی که قوانین بین المللی دریانوردی را زیر پا گذاشته بود در تنگه هرمز و همچنین تسلیم شدن انگلیس دربرابر اراده ملت ایران در ماجرای ابرنفتکش «گریس۱» که اکنون تحت پرچم ایران و با عنوان آدریان دریا۱، در حرکت است، از مهمترین دستاوردهای ایران در تقابل با آمریکا و انگلیس است.

پرداختن به موضوع خزر آن هم در سالگرد کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، آن هم با طرح ادعاها و شبهه هایی که بارها به آنها پاسخ داده شده در تلویزیونی که سیاست استعمار پیر را دنبال می کند، به خوبی نشان می دهد که همه تلاش این تلویزیون کمک به کشوری است که در تقابل خود در جنوب ایران به اراده محکم و مقاومت ملت ایران برخورد کرده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (209 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (111 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (13 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه (10 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خوانندگی خنده دار حامد آهنگی به زبان چینی/ سلطان اشعار نامفهوم😂+فیلم تعریف و تمجید پسر شقایق فراهانی از مادرش + ویدئو/مامانش چه ذوقی میکنه باورش نمیشه ...! تحلیل خنده دار مهران مدیری از تبلیغات تلویزیونی/ رب گوجه فرنگی چه ربطی به کیک داره آخه!! +فیلم کادوی عجیب و معنادار بهرنگ علوی برای مهران غفوریان؛ آدامس ترک سیگار!+ویدیو/ بخاطر دخترت خریدم (فیلم) ماجرای عکس معروف حاج قاسم که روی زمین خوابیده و برگ های پاییزی روی ایشان ریخته / عسل خانم تنها تسکین دهنده روزهای ناراحتی سردار ... چیدمان قاشق چنگال های خوشگل و شبرنگ فریبا نادری روی میز شام رنگی و مفصلش برای بازیگران/ چه باسلیقه عکس هایی که شایعه رابطه داماد و مادرزن بودن مریم امیرجلالی و مجید یاسر را بر سر زبان‌ها انداخت! تاب بازی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری با دخترش پناه در بلژیک+ویدیو/ چه مامان باحوصله و پایه‌ای😍 صفی الدوله “سریال گیل دخت” در کنار همسر هنرمند و دختر زیباش +عکس عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم عربی حرف زدن دم دری و خنده دار حامد آهنگی با علی انصاریان/ اهلا وسهلا حبیبی😂+فیلم تصاویر جهانی از پَرش بلند حسن یزدانی کشتی گیر ایرانی/ برگای رونالدو با این عکس ریخت +عکس گریه‌های تلخ و دردناک ساکنین روستای امامزاده ابراهیم در رشت پس از آتش سوزی مهیب چند روز پیش+ویدیو/ تصاویر قبل و بعد گویای همه چیزه تصویری از منوچهر هادی و یکتا ناصر در پشت صحنه سریال دل قبل از طلاقشان/چهره شاد هنرمندان و لبخندی که دیگر نیست +عکس رونمایی از مادر کم سن و سال و محجبه امید نورافکن ستاره فوتبال/ همیشه کنار هم و سلامت +عکس آیت‌الله جنتی: رهبر انقلاب، جوانی ما را قبول ندارند! +فیلم نگاهی به موتور سوزوکی امیرمحمد یزدانی کشتی گیر افتخار آفرین/ علاقه خاص آقای ورزشکار به موتورها +عکس روایت قابل تامل مهناز افشار از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرتش+ویدیو/ داغ بودم نفهمیدم! (عکس) وقتی همسر خلاق یک آقا تی شرتی منحصر به فرد برای او می دوزد! / مروری بر تی شرت های دو سال اخیر با یک مارک و سراسر جیب!!! چهره دلنشین و مظلوم آقای شمر سریال مختارنامه در واقعیت/ با این استایل عمرا بشناسیدش!+عکس وقتی رضا داوودنژاد خودش زمان فوتش را اعلام میکنه+فیلم (عکس) روش خلاقانه یک کارگر ساختمانی برای صرفه جویی در وقت در فضای مجازی پربازدید شد / قشنک تهدید صاحبکار رو به فرصت تبدیل کرده! امتناع مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران چینی و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (عکس) وقتی یک مادر حداکثر استفاده رو از شلوارهای جین خانواده میکنه! / یعنی نذاشته یک سانتی متر به هدر بره!😃 (فیلم) شوخی خنده دار شهاب حسینی و پژمان جمشیدی با اسم یک دختر/ بیچاره دختره کشت خودشو😂 (عکس) کیک تولد پروانه ای بارانا، دختر علیرضا بیرانوند / تولد با تم دلتنگی برای بابا و پاسخ بابا به یکی یه دونش از هزاران کیلومتر دورتر! ویدئویی از تدریس محمود احمدی نژاد برای دانشجویان مختلط مهندسی عمران (عکس) استایل دهه شصتی حامد آهنگی در دوران مدرسه با پیراهن پلنگی و شلوار خمره‌ای! / از همون موقع تو مدرسه آتیش میسوزوند! ویوی فوق العاده چشم نواز آپارتمان مهدی قائدی در دوبی رو به برج های شیخ نشین در استوری همسر سابقش / فقط لباس عربی و دمپایی قائدی😁 تسلط شگفت انگیز و غیرقابل باور پیرمرد ماهی فروش اهوازی به زبان انگلیسی+ویدیو/ چقدر عالی و بدون لهجه حرف میزنه (فیلم) ماجرای ازدواج ملیکا شریفی نیا، حدیث سریال دلنوازان با عمو پورنگ که در فضای مجازی سرو صدا کرد! جواب حیرت برانگیز الهام حمیدی به مریم مومن درباره ازدواج هایش +ویدئو/ رونمایی از بزرگترین تصمیم اشتباه خانم بازیگر ! (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است! (ویدئو) صحنه‌ی آخرالزمانی همنشینی آتش‌فشان و صاعقه! راز قدرت مانور مگس‌ها در این تصویر فاش شد! (ویدئو) بیک، از فرانسه تا ایران به روایت علی‌اکبر رفوگران شیبا اینو: نگاهی عمیق به ارز دیجیتالی که دنیای مالی را تکان داد
تیتر امروز   
امتناع مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران چینی و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است! (ویدئو) صحنه‌ی آخرالزمانی همنشینی آتش‌فشان و صاعقه! راز قدرت مانور مگس‌ها در این تصویر فاش شد! (ویدئو) بیک، از فرانسه تا ایران به روایت علی‌اکبر رفوگران ویدئویی عجیب از بازی کردن یک دانشجو سر کلاس درس / وقتی پدر و مادرت فکر می‌کنن داری تو دانشگاه درس می‌خونی 😂 (ویدئو) چند لحظه قبل از انقراض دایناسورها را ببینید (تصویر) با عجیب‌ترین میوه‌ی دنیا آشنا شوید! بازگشت دلار به کانال 59هزار/ دلار تلگرامی خریدار ندارد دانلود آهنگ جدید "خط قرمز» سهراب پاکزاد +فیلم/ انگار اصلا بی تو یجوریه تنها برم توی جمعا میره توهم اخمام... واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی حقیقت باورنکردنی در مورد تاریخچه توری عروس که از شنیدنش شاخ در می آوردید/ اصلا میدنین چی باعث شد که توری عروس بخشی از لباس مراسم ازدواج باشه؟
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ...