منگوله‌های پوستی چیست؟

  جمعه، 28 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
منگوله‌های پوستی چیست؟
منگوله‌های پوستی زائده‌های گوشتی شایع، اکتسابی و خوش‌خیمی هستند که به شکل گلوله‌های کوچک و نرمی از پوست آویزان می‌شوند. منگوله‌های پوستی زائده‌های بی‌ضرری هستند و تعداد آن‌ها ممکن است از یک تا صدها عدد در هر فرد متغیر باشد.

منگوله های پوستی زائده های گوشتی شایع، اکتسابی و خوش خیمی هستند که به شکل گلوله های کوچک و نرمی از پوست آویزان می شوند. منگوله های پوستی زائده های بی ضرری هستند و تعداد آن ها ممکن است از یک تا صدها عدد در هر فرد متغیر باشد. همچنین مردان و زنان به طور مساوی در معرض ابتلاء به منگوله های پوستی قرار دارند. چاقی با بروز منگوله های پوستی ارتباط دارد. اگرچه بعضی از منگوله های پوستی ممکن است به طور خود به خود از پوست جدا شده و بیفتند، اما اغلب آن ها بعد از آنکه تشکیل شدند برای همیشه باقی می مانند. آکروکوردون اصطلاح پزشکی است که برای منگوله های پوستی به کار می رود.

منگوله های پوستی به شکل زائده هایی به رنگ گوشت یا رنگ تیره هستند که از طریق یک ساقه کوچک و باریک از سطح پوست جدا شده و آویزان هستند. بعضی از افراد، این زائده های گوشتی را با عنوان “برگه های پوست” می شناسند.

اسکین تگ در چه نقاطی از بدن به وجود می آیند؟

به نقل از متخصصین کلینیک زیبایی اسکین تگ به تومورهای خوش خیم غیر سرطانی پوست گفته می شود که دارای یک هسته حاوی رشته های سلولی، سلول های چربی، سلول های عصبی، تعدادی مجرا و یک پوشش یا لایه روپوست هستند. احتمال به وجود آمدن آنها در نقاط زیر بسیار زیاد است:

  • روی پلک
  • زیر بغل
  • زیر سینه
  • روی قفسه سینه
  • روی گردن
  • کشاله ران

چه عواملی در بروز اسکین تگ نقش دارند؟

برخی از دلایل مهم بروز منگوله های پوستی به شرح زیر می باشد:
خطوط پوستی: معمولاً اسکین تگ در نقاطی که خطوط پوستی وجود دارد و پوست آن نواحی روی هم ساییده می شوند تشکیل می گردد این وضعیت می تواند به علت اصطکاک پوست این نواحی یا گیر افتادن جسم خارجی در خطوط پوست به وجود بیاید. همچنین احتمال به وجود آمدن آنها در نقاطی که لباس روی سطح پوست ساییده می شود وجود دارد.
بالا رفتن سن: احتمال تشکیل منگوله پوستی در افراد میانسال بیشتر از افراد جوان است زیرا با بالا رفتن سن و رسیدن به دوران پیری خطوط و چروک بیشتری در پوست به وجود می آید و زمینه را برای تشکیل اسکین تگ فراهم می کند.
چاقی و اضافه وزن: معمولاً افرادی که چاق هستند در مقایسه با افراد لاغر بیشتر مستعد اسکین تگ هستند این مسئله با افزایش تعداد خطوط پوستی به علت وجود چربی اضافی در بدن ارتباط دارد.
دوران بارداری: زنان باردار بیشتر از سایر افراد دچار منگوله پوستی می شوند اگرچه این عارضه به افزایش وزن در دوران بارداری مرتبط است افزایش تعداد منگوله های پوستی به تغییرات طبیعی که در سطح هورمون های بدن زنان باردار ایجاد می شود ارتباط دارد.
مصرف استروئید: یکی دیگر از دلایل مرتبط با تشکیل منگوله پوستی مصرف استروئید است زیرا با مصرف استروئید سطح هورمون های بدن تغییر پیدا می کند که این مسئله می تواند ریسک تشکیل اسکین تگ را افزایش دهد البته افزایش سطح کلاژن پوست نیز در تشکیل آنها موثر است.
ویروس اچ پی وی: برخی از تحقیقات انجام شده وجود ارتباط بین اسکین تگ و ویروس اچ پی وی را نشان داده است.

تشخیص منگوله پوستی

اصلی ترین روش برای تشخیص یک منگوله پوستی، ساقه آن است. بر خلاف خال ها و برخی زائدات پوستی دیگر، تگ های پوستی به وسیله یک ساقه از پوست آویزان می شوند. بیشتر تگ های پوستی کوچک هستند و معمولاً اندازه آنها کمتر از 2 میلی متر است. برخی از آنها نیز ممکن است تا چند سانتیمتر رشد کنند. تگ های پوستی نرم هستند. این منگوله ها نرم و گرد هستند و ممکن است حالت چروک دار داشته باشند و تقارنی نداشته باشند. برخی از تگ های پوستی مانند نخ بوده و مشابه دانه های برنج هستند. رنگ این منگوله های پوستی همانند رنگ گوشت است و ممکن است به دلیل هایپرپیگمنتیشن رنگ آنها کمی نسبت به پوست اطرافشان تیره تر باشد. اگر یک تگ پوستی را بچرخانید به دلیل این که خون به آن نمی رسد سیاه می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (563 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (546 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (245 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (237 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (116 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (8 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...