معرفی غار حیرت‌انگیز سنگ‌تراشان در جهرم + فیلم

  پنجشنبه، 19 مرداد 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی غار حیرت‌انگیز سنگ‌تراشان در جهرم + فیلم
غار سنگ‌تراشان از بزرگترین غارهای مصنوعی و دستکنده ایران است که در جهرم قرار گرفته است. این غار از مکان‌های دیدنی و گردشگری شهر تاریخی جهرم می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این غار شگفت‌انگیز با ما همراه باشید.

غار سنگ‌تراشان

غار سنگ‌تراشان با نام‌های سنگ‌شکن، سنگ‌تراشان و سنگ‌اشکن نیز شناخته می‌شود و در دامنه کوه‌های زاگرس و در ارتفاع 1,091 متری از سطح دریا قرار دارد. این غار با 350 متر طول و 150 متر عرض و ستون‌های سنگی زیبا در قسمت شرقی دره‌ای مشهور به دره قلات واقع شده است. فاصله غار سنگ‌اشکن جهرم با شیراز 188 کیلومتر فاصله دارد. غار سنگ‌شکن در سه کیلومتری مرکز شهرستان جهرم قرار گرفته است. جهرم از شهرهای بسیاری قدیمی و تاریخی ایران محسوب می‌شود. برخی بر این باورند که شکل‌گیری این شهر به چهار سده قبل از میلاد مسیح باز می‌‌گردد و توسط پادشاه پنجم هخامنشیان، اردشیر اول ساخته شده است. غار سنگ شکن از جاهای دیدنی جهرم و از جمله آثار تاریخی ارزشمند آن محسوب می‌شود. غار سنگ اشکن جهرم به دوره صفویه تعلق دارد که با صد ستون همچون تالاری طبیعی و زیبا از گذشته به یادگار مانده است. این غار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، بزرگ‌ترین غار مصنوعی و دست‌ساز جهان محسوب می‌شود.

غار سنگ‌شکنان

تاریخچه غار سنگ‌تراشان

غار سنگ‌تراشان جهرم غاری است که از گذشته‌های دور در دل کوه‌های البرز جنوبی شکل گرفته است. با وجود تحقیقات تاریخ‌نگاران نمی‌توان با قطعیت این غار را به دوره مشخصی نسبت داد؛ اما بسیاری از کارشناسان و ساکنان محلی آن را متعلق به 300 سال پیش و اواخر دوره صفویه می‌دانند. این غار دست‌کن سنگ‌هایی سفید و آهکی دارد که مردم بومی در گذشته با استخراج آن‌ها درآمدزایی می‌کردند و به‌تدریج با حفاری‌های صورت گرفته، غاری با دالان‌ها و ستون‌های متعدد پدید آمد. استخراج این سنگ‌ها با هدف تزیین بناهایی متعلق به اشراف و حکومت صورت می‌گرفت.

غار سنگ‌شکنان

نحوه ساخت غار سنگ‌تراشان

غار سنگ‌تراشان جهرم با ستون‌های متعدد همچون تالاری باشکوه به نظر می‌رسد که گویا برای طراحی آن نقشه‌ای از پیش وجود داشته؛ اما در واقعیت، شکل‌گیری این غار به‌صورت تدریجی و با هدف برداشت سنگ و امرار معاش بوده است. سنگ تراشان جهرمی از سال‌ها پیش با ابزاری ساده همچون اره‌های دوسر، پتک، چکش، اهرم، تیشه، انواع سوهان، قلم، نخ، دوده و دریل‌های کوچک دستی، سنگ استخراج می‌کردند. هرکدام از سنگ تراشان جهرم مسیری را انتخاب و در همان دهانه پیش‌روی می‌کردند. به هرکدام از دهانه‌ها یا دالان‌ها کارخانه نیز می‌گفتند. به‌شکل هوشمندانه با فواصل مشخصی بخشی از غار همچون ستون پابرجا مانده است، تا سقف ریزش نکند. این ستون‌های نگه‌دارنده امروز منجر به زیبایی هرچه بیشتر این غار شده است؛ هرچند که در گذر زمان برای ایجاد دهانه‌های بزرگ‌تر بخشی از ستون‌ها را تراشیده‌اند و از ضخامت آن‌ها کم کرده‌اند. غار مصنوعی سنگ اشکن جهرم به‌عنوان اثری شگفت‌انگیز، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. اخیرا در ورودی این غار مجسمه‌های سنگی عظیمی توسط هنرمندان روی سنگ‌ها تراشیده شده است.

غار سنگ‌شکنان

ویژگی معماری غار سنگ‌تراشان

غار سنگ شکن با 350 متر طول بیش از صد ستون بزرگ و کوچک دارد و عرض آن از 60 تا 130 متر متغیر است. این غار با وسعتی در حدود 20,000 متر مربع، 12 ورودی مختلف دارد. در مسیر غار که حرکت می‌کنید ارتفاع از سه تا چهار متر به کمتر از یک متر کاهش پیدا می‌کند. در ابتدای مسیر ورودی فضای غار روشن است؛ اما هرچه به‌سمت داخل بروید، از نور محیط کاسته و تاریک‌تر خواهد شد. در بخش‌هایی از دیواره غار طاقچه‌هایی برای قرار دادن چراغ تعبیه شده است. کف غار سنگ تراشان شیب‌دار و با لایه‌ای نرم از خاک‌های آهکی پوشیده شده است. تفاوت چشم‌گیری میان ضخامت ستون‌های برجای مانده در غار وجود دارد و برخی از آن‌ها به مرور زمان و در دوره‌های مختلف تراشیده شده‌اند و با کاستن از ضخامت آن‌ها فضای درون غار برای حمل سنگ‌ها باز شده است. سنگ‌های آهک و دولومیت غار سنگ اشکن جهرم به دوره‌های زمین‎‌شناسی «ائوسن» و «الگوسن» بازمی‌گردند. لایه‌های مختلفی در دیوارهای سنگی آن کشف شده است؛ در پایین‌ترین قسمت غار لایه دولومیت قهوه‌ای رنگ و سپس سنگ‌های آهک شیری و کمی خاکستری با ضخامت چهار متر وجود دارد. بخش‌های زیادی از آن‌ها استخراج شده و بخشی دیگر همان طور که اشاره شد، برای جلوگیری از ریزش به‌صورت ستون‌ها باقی‌مانده است. در لایه‌های نزدیک به سقف غار، لایه‌ای دیگر از سنگ‌های دولومیت دیده می‌شود. برخی از سنگ‌ها کیفیت پایین‌تری دارند و روی آن‌ها شکاف‌هایی دیده می‌شود؛ اما برخی از آن‌ها مرغوب‌تر هستند. این طور به نظر می‌رسد که از میان لایه‌های سخت‌تر، لایه‌های نرم آهکی دولومیت سفید و کرم رنگ را با ابزاری همچون دیلم و پتک جدا می‌کردند. بخش‌های جدا شده را بلافاصله به قطعات مشخصی برش و سپس در اختیار تراش‌کاران قرار می‌دادند. اگر این برش‌های سنگی نرم برای مدتی طولانی در معرض هوای آزاد قرار می‌گرفتند، سخت می‌شدند و تراشیدن آن‌ها دشوار بود.

غار سنگ‌شکنان

بهترین زمان برای بازدید از غار سنگ‌تراشان

غار سنگ شکن جهرم به واسطه فضای سرپوشیده و داشتن دالان‌های متعدد که باد در آن‌ها به‌خوبی جریان پیدا می‌کند، هوای مطبوع و خنکی دارد. این موضوع یکی از دلایل جذب گردشگران در فصل‌های گرمی همچون تابستان است. ناگفته نماند در زمستان هم فضای داخلی غار سنگ شکنان جهرم نسبت به محیط بیرون گرم‌تر است. به طور کلی جهرم آب‌و‌هوای گرم و خشک دارد و دمای آن در فصل‌های گرم می‌تواند به 45 درجه و در زمستان به منفی پنج درجه سانتی‌گراد برسد. به‌طور معمول این شهر متوسط دمای 20 درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند. با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی کویری جهرم، بهترین زمان سفر به این شهر در فصل‌های پاییز و زمستان است.

فیلمی از غار سنگ‌تراشان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403