معرفی غار حیرت‌انگیز سنگ‌تراشان در جهرم + فیلم

  پنجشنبه، 19 مرداد 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی غار حیرت‌انگیز سنگ‌تراشان در جهرم + فیلم
غار سنگ‌تراشان از بزرگترین غارهای مصنوعی و دستکنده ایران است که در جهرم قرار گرفته است. این غار از مکان‌های دیدنی و گردشگری شهر تاریخی جهرم می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این غار شگفت‌انگیز با ما همراه باشید.

غار سنگ‌تراشان

غار سنگ‌تراشان با نام‌های سنگ‌شکن، سنگ‌تراشان و سنگ‌اشکن نیز شناخته می‌شود و در دامنه کوه‌های زاگرس و در ارتفاع 1,091 متری از سطح دریا قرار دارد. این غار با 350 متر طول و 150 متر عرض و ستون‌های سنگی زیبا در قسمت شرقی دره‌ای مشهور به دره قلات واقع شده است. فاصله غار سنگ‌اشکن جهرم با شیراز 188 کیلومتر فاصله دارد. غار سنگ‌شکن در سه کیلومتری مرکز شهرستان جهرم قرار گرفته است. جهرم از شهرهای بسیاری قدیمی و تاریخی ایران محسوب می‌شود. برخی بر این باورند که شکل‌گیری این شهر به چهار سده قبل از میلاد مسیح باز می‌‌گردد و توسط پادشاه پنجم هخامنشیان، اردشیر اول ساخته شده است. غار سنگ شکن از جاهای دیدنی جهرم و از جمله آثار تاریخی ارزشمند آن محسوب می‌شود. غار سنگ اشکن جهرم به دوره صفویه تعلق دارد که با صد ستون همچون تالاری طبیعی و زیبا از گذشته به یادگار مانده است. این غار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، بزرگ‌ترین غار مصنوعی و دست‌ساز جهان محسوب می‌شود.

غار سنگ‌شکنان

تاریخچه غار سنگ‌تراشان

غار سنگ‌تراشان جهرم غاری است که از گذشته‌های دور در دل کوه‌های البرز جنوبی شکل گرفته است. با وجود تحقیقات تاریخ‌نگاران نمی‌توان با قطعیت این غار را به دوره مشخصی نسبت داد؛ اما بسیاری از کارشناسان و ساکنان محلی آن را متعلق به 300 سال پیش و اواخر دوره صفویه می‌دانند. این غار دست‌کن سنگ‌هایی سفید و آهکی دارد که مردم بومی در گذشته با استخراج آن‌ها درآمدزایی می‌کردند و به‌تدریج با حفاری‌های صورت گرفته، غاری با دالان‌ها و ستون‌های متعدد پدید آمد. استخراج این سنگ‌ها با هدف تزیین بناهایی متعلق به اشراف و حکومت صورت می‌گرفت.

غار سنگ‌شکنان

نحوه ساخت غار سنگ‌تراشان

غار سنگ‌تراشان جهرم با ستون‌های متعدد همچون تالاری باشکوه به نظر می‌رسد که گویا برای طراحی آن نقشه‌ای از پیش وجود داشته؛ اما در واقعیت، شکل‌گیری این غار به‌صورت تدریجی و با هدف برداشت سنگ و امرار معاش بوده است. سنگ تراشان جهرمی از سال‌ها پیش با ابزاری ساده همچون اره‌های دوسر، پتک، چکش، اهرم، تیشه، انواع سوهان، قلم، نخ، دوده و دریل‌های کوچک دستی، سنگ استخراج می‌کردند. هرکدام از سنگ تراشان جهرم مسیری را انتخاب و در همان دهانه پیش‌روی می‌کردند. به هرکدام از دهانه‌ها یا دالان‌ها کارخانه نیز می‌گفتند. به‌شکل هوشمندانه با فواصل مشخصی بخشی از غار همچون ستون پابرجا مانده است، تا سقف ریزش نکند. این ستون‌های نگه‌دارنده امروز منجر به زیبایی هرچه بیشتر این غار شده است؛ هرچند که در گذر زمان برای ایجاد دهانه‌های بزرگ‌تر بخشی از ستون‌ها را تراشیده‌اند و از ضخامت آن‌ها کم کرده‌اند. غار مصنوعی سنگ اشکن جهرم به‌عنوان اثری شگفت‌انگیز، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. اخیرا در ورودی این غار مجسمه‌های سنگی عظیمی توسط هنرمندان روی سنگ‌ها تراشیده شده است.

غار سنگ‌شکنان

ویژگی معماری غار سنگ‌تراشان

غار سنگ شکن با 350 متر طول بیش از صد ستون بزرگ و کوچک دارد و عرض آن از 60 تا 130 متر متغیر است. این غار با وسعتی در حدود 20,000 متر مربع، 12 ورودی مختلف دارد. در مسیر غار که حرکت می‌کنید ارتفاع از سه تا چهار متر به کمتر از یک متر کاهش پیدا می‌کند. در ابتدای مسیر ورودی فضای غار روشن است؛ اما هرچه به‌سمت داخل بروید، از نور محیط کاسته و تاریک‌تر خواهد شد. در بخش‌هایی از دیواره غار طاقچه‌هایی برای قرار دادن چراغ تعبیه شده است. کف غار سنگ تراشان شیب‌دار و با لایه‌ای نرم از خاک‌های آهکی پوشیده شده است. تفاوت چشم‌گیری میان ضخامت ستون‌های برجای مانده در غار وجود دارد و برخی از آن‌ها به مرور زمان و در دوره‌های مختلف تراشیده شده‌اند و با کاستن از ضخامت آن‌ها فضای درون غار برای حمل سنگ‌ها باز شده است. سنگ‌های آهک و دولومیت غار سنگ اشکن جهرم به دوره‌های زمین‎‌شناسی «ائوسن» و «الگوسن» بازمی‌گردند. لایه‌های مختلفی در دیوارهای سنگی آن کشف شده است؛ در پایین‌ترین قسمت غار لایه دولومیت قهوه‌ای رنگ و سپس سنگ‌های آهک شیری و کمی خاکستری با ضخامت چهار متر وجود دارد. بخش‌های زیادی از آن‌ها استخراج شده و بخشی دیگر همان طور که اشاره شد، برای جلوگیری از ریزش به‌صورت ستون‌ها باقی‌مانده است. در لایه‌های نزدیک به سقف غار، لایه‌ای دیگر از سنگ‌های دولومیت دیده می‌شود. برخی از سنگ‌ها کیفیت پایین‌تری دارند و روی آن‌ها شکاف‌هایی دیده می‌شود؛ اما برخی از آن‌ها مرغوب‌تر هستند. این طور به نظر می‌رسد که از میان لایه‌های سخت‌تر، لایه‌های نرم آهکی دولومیت سفید و کرم رنگ را با ابزاری همچون دیلم و پتک جدا می‌کردند. بخش‌های جدا شده را بلافاصله به قطعات مشخصی برش و سپس در اختیار تراش‌کاران قرار می‌دادند. اگر این برش‌های سنگی نرم برای مدتی طولانی در معرض هوای آزاد قرار می‌گرفتند، سخت می‌شدند و تراشیدن آن‌ها دشوار بود.

غار سنگ‌شکنان

بهترین زمان برای بازدید از غار سنگ‌تراشان

غار سنگ شکن جهرم به واسطه فضای سرپوشیده و داشتن دالان‌های متعدد که باد در آن‌ها به‌خوبی جریان پیدا می‌کند، هوای مطبوع و خنکی دارد. این موضوع یکی از دلایل جذب گردشگران در فصل‌های گرمی همچون تابستان است. ناگفته نماند در زمستان هم فضای داخلی غار سنگ شکنان جهرم نسبت به محیط بیرون گرم‌تر است. به طور کلی جهرم آب‌و‌هوای گرم و خشک دارد و دمای آن در فصل‌های گرم می‌تواند به 45 درجه و در زمستان به منفی پنج درجه سانتی‌گراد برسد. به‌طور معمول این شهر متوسط دمای 20 درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند. با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی کویری جهرم، بهترین زمان سفر به این شهر در فصل‌های پاییز و زمستان است.

فیلمی از غار سنگ‌تراشان


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (27 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!