غار شگفت‌انگیز الهه نمک در هرمز + فیلم

  پنجشنبه، 12 مرداد 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
غار شگفت‌انگیز الهه نمک در هرمز + فیلم
از جاذبه‌های شگفت‌انگیز هرمز می‌توان به غار الهه نمک اشاره نمود. در این غار قندیل‌های نمکی از سقف و دیواره غار آویزان شده‌اند و زمین از نمک پوشیده شده است، که این پدیده عجیب بسیار شبیه به طبیعت زمستانی و زمین پوشیده از برف و یخ است. برای آشنایی بیشتر با این غار زیبا با ما همراه شوید.

معرفی غار الهه نمک

جزیره هرمز از جزایر ایرانی خلیج فارس و مقاصد گردشگری و مکان های دیدنی استان هرمزگان است که به‌دلیل مجاورت با یکی از مهم‌ترین تنگه‌های جهان، یعنی تنگه هرمز، شهرت بسیار دارد. عمق دریا در تنگه هرمز به حدی است که نفتکش‌های بزرگ هم به‌راحتی می‌توانند از آن عبور کنند. این جزیره تاریخی به کوه‌های نمکی، صخره‌های زیبا و خاک سرخ خود شهره است. جزیره هرمز با 72 کانی مختلف و رنگارنگ به سرزمینی خاص تبدیل شده که بهشت زمین‌شناسان و طبیعت‌گردان است و پتانسیل‌های بی‌شمار گردشگری دارد. خاک سرخ جزیره هرمز معروف است، به آن لقب گنبد نمکی داده‌اند؛ زیرا این منطقه اشباع از نمک است. همین مسئله سبب تشکیل توده‌های نمکی بزرگ و کوچک طبیعی و جاذبه‌های منحصربه‌فرد در جزیره هرمز شده است.

غار الهه نمک

تشکیل کوه نمکی در غار الهه نمک

آب‌های جزیره هرمز به‌ قدری اشباع از نمک هستند که اگر دست را در آن فرو ببرید بعد از مدتی لایه‌ای از نمک روی آن شکل می‌گیرد و دلیل این مسئله، پیدایش این جزیره روی گنبد نمکی است. کوه و غار الهه نمک از جاذبه‌های معروف جزیره هرمز هستند و گردشگران را به این منطقه جذب می‌کنند. کوه الهه نمک در واقع یک بلور نمکی بزرگ است. این کوه و غار دورن آن، طی سالیان زیاد در اثر فعالیت‌های زمین‌شناسی و فرسایش آبی و بادی شکل گرفته‌اند. کوه الهه نمک برخلاف دیگر کوه‌ها صدا را منعکس نمی‌کند و سکوت آرامش‌بخشی به فضا می‌بخشد. زیر کوه الهه نمک، آبی با رنگ نارنجی جریان دارد. صدای این حرکت و پویایی، فضا را دلنشین‌تر می‌کند. جریان این آب به کمک پدیده‌های طبیعی دیگر، طی سال‌های زیاد سبب ظهور غار الهه نمک یا غار فیروزه‌ای در دل کوه الهه نمک شده‌اند.

غار الهه نمک

ساختار غار الهه نمک

در نزدیکی غار الهه نمکی، زمین پوشیده از برف به نظر می‌رسد؛ اما با کمی دقت می‌توان فهمید چیزی که برف به نظر می‌آید در واقع نمک است. قدم زدن روی این بلورهای نمکی صدای جالبی ایجاد می‌کند. نزدیک غار، حوضچه‌های آب نمک بیشتری وجود دارند. سطح هرکدام از این حوضچه‌ها گلوله‌های نمکی به هم چسبیده‌ و لایه‌ای محکم ایجاد کرده‌اند؛ طوری که می‌توان روی آن‌ها راه رفت. دهانه غار الهه نمکی در ارتفاع نیم‌متری از سطح زمین قرار دارد. ورودی غار، بیضی شکل با عرض زیاد و ارتفاع کم است؛ به همین دلیل باید به حالت نشسته وارد آن شد. بعد از حدود دو تا سه متر فضا کمی فراخ‌تر می‌شود و می‌توان ایستاد. سقف غار در بعضی قسمت‌ها کوتاه و گاهی بلند است. در ابتدای غار الهه نمک هرمز، سنگ‌های معمولی نمک به رنگ سفید دیده می‌شوند؛ اما هرچه در غار پیش برویم سنگ‌های رنگارنگ بیشتری رخ نشان می‌دهند. وجود طیف‌های رنگی مختلف خاک در بدنه غار از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است و نشان از حضور مواد معدنی مختلف در منطقه دارد. در غار رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای و سفید بیشتر به چشم می‌خورند. غار الهه نمک به‌دلیل ارتفاع کم دهانه، تاریک است و برای دیدن زیبایی‌های آن باید منبع نور خوبی به‌همراه داشت. داخل غار می‌توان صدای شرشر آب را شنید که با منبع آن فاصله چندانی ندارد. در غار شاهد قندیل‌های نمکی فراوانی خواهیم بود که تشکیل آن‌ها سال‌ها زمان برده است. آب نمک از انتهای این قندیل‌ها می‌چکد و حوضچه‌های نمکی کف غار را تشکیل می‌دهد.

غار الهه نمک

رنگ‌های متنوع نمک در غار الهه نمک

دلیل رنگی بودن دیواره غار الهه نمکی هرمز، وجود فلزی همچون آهن است که با عناصر و دیگر کانی‌ها ترکیب شده است. در غار، بلورهای نمکی نقش منشور را بازی می‌کنند و سبب بروز پدیده پراش نور می‌شوند و همین موضوع منظرهای خارق‌العاده ایجاد می‌کند. در گوشه و کنار غار الهه نمکی، دالان‌هایی تو در تو وجود دارد که جریان آب، آن‌ها را ایجاد کرده است. رعایت نکات ایمنی در این بازدید بسیار اهمیت دارد. فضای نمکی این غار انرژی‌های منفی را دور می‌کند و سکوت عمیقی دارد؛ به‌طوری که از گذشته‌های دور، بومیان برای مراقبه و آرامش از آن استفاده می‌کردند.

غار الهه نمک

بهترین زمان برای بازدید از غار الهه نمک

سفر به هرمز و بازدید از غار الهه نمک فیروزه‌ ای هرمز مانند سفر به دیگر شهرهای جنوبی کشور بهتر است که در نیمه دوم سال انجام شود. در نیمه اول سال هوا گرم و شرجی است. پس اگر در فصل‌های پاییز و زمستان به آن جا بروید، سفر بهتری را تجربه خواهید کرد. در این فصول هوا بسیار مطلوب و دلپذیر است و گردشگران کمتری هم به این منطقه می‌آیند؛ پس می‌توانید در سکوت آرامش‌بخش جزیره به گشت‌وگذار بپردازید و از هوای پاک و مطبوع آن لذت ببرید.

فیلمی از غار الهه نمک در هرمز


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (322 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (248 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (161 نظر) سیدجواد هاشمی: آقای پزشکیان باسوادترین رئیس‌جمهور ایران بوده اما آیا باید ایشون رئیس‌جمهور بشه؟؛ چرا منو فقط به چشم شهید سینمای ایران می‌بینید+ویدیو (160 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (145 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (144 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (142 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (133 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (113 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (104 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (96 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (90 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی فاطمه دانش پژوه برای تولد سید احمد خمینی با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (83 نظر) رضا گلزار: هنوزم کسی باور نمیکنه من ازدواج کرده باشم/ دستپخت آیسان محشره برای همین فست فود خیلی کم میخورم+فیلم (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز