دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی مناطق دیدنی و جذاب در اطراف مرند 

پنجشنبه، 23 شهریور 1402
مرند از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی است که در شمال غرب تبریز قرار دارد. این شهر تاریخی دارای جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی و آثار باستانی متعددی است. برای آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری زیبای این شهر با ما همراه باشید.

روستا و آبشار عیش آباد

روستای عیش آباد در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و با جذابیت‌های طبیعی خود، از مقاصد سفر یک‌روزه و جاذبه‌های گردشگری مرند به شمار می‌رود. وجود باغات میوه و رودخانه پرآب این روستا، می‌تواند روزی فراموش‌ نشدنی را به دور از هیاهوی شهری برای گردشگران رقم بزند. همچنین آبشار عیش‌آباد که با ارتفاع 15 متر از دل کوهستان میشو سرچشمه می‌گیرد، در فاصله کمی از روستا قرار گرفته است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، بافت روستایی عیش آباد با خانه‌های خشتی و گلی بر جذابیت آن افزوده‌اند.

روستای اویندین

روستای اویندین با قدمتی که به 1400 سال پیش بازمی‌گردد، در فاصله 80 کیلومتری از مرند قرار دارد. به دلیل برخورداری از آب و هوای خوب و آب‌های معدنی و درمانی، این روستا به یکی از قطب‌های گردشگری و جاهای دیدنی مرند تبدیل شده است. برخی از جاذبه‌های اویندین شامل آبشار میان‌دره با 20 متر ارتفاع، تفرجگاه مشهور و با طراوت لزگه، چشمه‌های قزل چشمه و زلفی چشمه سی و قبرستان تاریخی دوزلاخ با 500 سال پیشینه می‌شود. همچنین صخره‌های بزرگ پیرامون روستا مقصدی مناسب برای علاقمندان به صخره‌نوردی است.

قلعه مانداگارانا (تپه یالدور)

قلعه مانداگارانا در قسمت شرقی شهر مرند واقع شـده است. آثار بجای مانده از آن نشان میدهد که این قلعـه در هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی 6000 سال پیش بنا گردیده است. قلعه مانداگارانا یا تپه مرند که با نام تپه یالدور نیز شناخته می‌شود، مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است. این اثر در تاریخ یک فروردین 1347 هجری شمسی به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. قلعه مانداگارانا در شهر مرند، کنار یالدور چای و در محدوده‌ای به‌ نام کول تپه واقع شده است. این قلعه در چایکنار شرقی در کوچه سیدلر قرار دارد.

غار دوگیجان

یکی از هیجان‌انگیزترین مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی مرند، غار دوگیجان است. این غار در نزدیکی مرند، در نزدیکی روستای دوگیجان قرار دارد و مابین روستا‌های زرقان و دوگیجان، در کوهی مرتفع جای گرفته است. این غار طبیعی آهکی در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا واقع شده است. دهانه غار بسیار تنگ است و تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور می‌کند. البته در برخی از نقاط، ارتفاع سقف غار به پنج متر هم می‌رسد. این غار دارای دو دهلیز بالا و پایین است. پس از ورود تالاری بزرگ قرار دارد که فاقد تزیینات غاری است. در سمت راست تالار یک شیب 20 درجه به طبقه پایین ختم می‌شود. در این طبقه دو تالار به چشم می‌خورد که تالار سمت چپی استالاکتیت و استالاکمیت‌های زیبایی را در خود جای داده است و کفی کاملا گلی دارد. تالار سمت راست مرواریدهای خشک غاری همراه با برگه‌های خشکیده و استخوان‌های حیوانات و همچنین چند دهلیز فرعی بن بست دارد.

چشمه آب گرم صوفیان

چشمه آب گرم صوفیان که با نام چشمه آب معدنی صوفیان نیز شناخته می‌شود، در پنج کیلومتری جاده صوفیان به مرند قرار دارد. این چشمه که از جاهای دیدنی مرند به شمار می‌رود، در اتفاعات سمت چپ جاده، از چندین محل آب گازدار خارج می‌شود و سپس روی تپه‌ها جریان می‌یابد. پیرامون بزرگ‌ترین این مظهرها حوضچه‌ای طبیعی به‌وجود آمده است. با آبدهی پایین، میزان کلرور سدیم در آب چشمه زیاد است و مزه‌ی شوری دارد. حرارت آب 16 درجه سانتی‌گراد و ارتفاع مظهرها از سطح دریا 1460 متر است.

روستا و آبشار پیر بالا

روستای پیربالا روستایی کوچک اما دیدنی است. این روستای زیبای پلکانی در دامنه کوه میشو در نزدیکی شهرستان مرند قرار دارد. این روستای با صفا در جوار دو رودخانه زیبا قرار گرفته است. آبشار پیربالا نیز در مسیر رودخانه وسط روستا قرار دارد. در حقیقت برای رسیدن به آبشار باید مسیری سنگلاخی و صخره‌ای را در مسیر رودخانه طی کنید. همین امر سبب می‌شود که پیاده‌روی همراه با صدای زیبای رودخانه و آرامش لذت‌بخش حضور در طبیعت را به مدت چند ساعت تجربه کنید.

سد زنوز

زنوز یکی از شهرهای کوچک استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده ‌است. شهر زنوز در 25 کیلومتری شمال مرند و 100 کیلومتری شمال تبریز واقع شده ‌است. سد زنوز از مقاصد و جاذبه‌های گردشگری مرند است که در فاصله 24 کیلومتری شمال شرقی آن، در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این سد در کنار باغات میوه جای گرفته است و چشمه‌های بسیاری در منطقه پیرامون آن می‌جوشند. آب سد از چشمه‌های کوه سلطان سنجر تامین می‌شود. از فعالیت‌های تفریحی این منطقه می‌توان به ماهیگیری اشاره کرد.

پیست اسکی پیام

منطقه پیام یکی‌ از زیباترین و مهمترین تفرجگاه‌های‌ مردم آذربایجان شرقی می‌‌باشد که در طول سال مورد توجه جهان‌گردان داخلی و خارجی است و در طول فصل سرما گردشگران زیادی برای‌ انجام ورزش‌های زمستانی‌ و استفاده از طبیعت بکر و زیبای زمستانی پیام به این منطقه می‌روند. پیام منطقه‌ای‌ روستایی‌ را شامل می‌شود که در بخش مرکزی‌ شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته کوه میشو واقع شده و از مرتفع‌ترین گردنه‌های‌ حد فاصل تبریز به ماکو در استان آذربایجان غربی‌ است. پیست اسکی پیام، در اکثر روزهای زمستانی آفتابی بوده و از شرایط جوی پایدار و برودت نسبی مناسبی برای اقامت و انجام اسکی برخوردار می‌باشد.

دره دارانداش

دره دارانداش یکی از جاهای دیدنی مرند در استان آذربایجان شرقی است که در 24 کیلومتری زنوز و در نزدیکی روستای هریس قرار دارد. البته در این منطقه روستایی به اسم دارانداش وجود دارد؛ اما هریس به این دره نزدیک‌تر است. این دره در دامنه‌های جنوب شرقی ارتفاعات کیامکی و دامنه کوه زیدر قرار دارد که یکی از مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست این استان است. دره دارانداش به نام دره گوورچینلیق نیز شناخته می‌شود.

کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

کاروانسرای شاه‌ عباسی پیام مرند در 54 کیلومتری‌ تبریز واقع شده است و قدمت آن به دوره مغول و صفویه می‌‌رسد. این کاروانسرا از مهم‌ترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم بوده است و امروزه یکی از دیدنی‌های مرند به شمار می‌رود. همچنین از آن به‌ عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال غرب کشور یاد می‌شود. کاروانسرای شاه‌ عباسی پیام مرند برخلاف کاروانسراهای کوهستانی، دارای حیاط مرکزی وسیع و از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است. این مجموعه از بخش‌هایی مانند سردر رفیع، گنبدخانه حیاط مرکزی، اتاق‌ها و ایوان‌های مشرف به حیاط برای اقامت کاروانیان تشکیل می‌شود. ساختمان کاروانسرا به شکل مستطیل است و در چهار گوشه آن نیز چهار برج مدور قرار دارند.


3 پسندیدم 14 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
حنا
10 ماه پیش

یاشاسین مرندیمیز🧿💐💐
پاسخ
بازدیدکننده
10 ماه پیش

خخخ آدم خندش میگیره خیلی عالی
پاسخ
Sam
10 ماه پیش

اینجا شهر ماستتتت اوووو ییسسس
پاسخ
علی
10 ماه پیش

پیست اسکی یام یا پیام چرا اسمها رو اشتباه مینویسید
پاسخ
بازدیدکننده
10 ماه پیش

خیلی عالی جاهای زیبایی داره
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
جدیدترین ژست عاشقانه المیرا دهقانی و همسر قدبلند و خوش‌تیپش در مکانی با بافت سنتی و قدیمی/ ظاهر شدن خانوم بازیگر با استایل ساده و بدون آرایش
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
ترجمه تخصصی متن
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش