مصرف شکلات و تاثیر آن برای سلامتی بدن

  شنبه، 02 مرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
مصرف شکلات و تاثیر آن برای سلامتی بدن
بر اساس تحقیقات شکلات می‌تواند میزان کلسترول خون را پایین بیاورد و از فراموشی جلوگیری کند. شکلات همچنین دارای میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است. اما باید روراست بود و یاداوری کرد که گذشته از فواید شکلات این خوراکی خوشمزه میزان زیادی کالری هم دارد.

شکلات ، یکی از شیرینی های محبوب و پرطرفدار در جهان است که از کاکائو ساخته می شود. تحقیقات انجام شده فواید شکلات را تقریبا به اثبات رسانده اند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با فواید مصرف شکلات و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید، آشنا کنیم.

میوه کاکائو چیست؟

میوه کاکائو، روی درخت کاکائو رشد می کند. این میوه بزرگ، تقریبا به اندازه و شکل یک توپ راگبی است. میوه کاکائو دارای پوست قرمز قهوه ای چروکیده ای است و درون آن از دانه های کاکائویی بادام شکلی تشکیل شده است. گوشت میوه کاکائو نرم و طعم خوشی دارد.
نام علمی آن در زبان یونانی به معنای "غذای خدایان" است. کاکائو که گیاه بومی جنگل های استوایی کم ارتفاع آبگیرهای رودخانه آمازون و اورینوکو است، در مناطق گرمسیری امریکا، همچنین آفریقای غربی و مناطق گرمسیری آسیا، به صورت تجاری رشد می کند. دانه های آن که لوبیاهای کاکائو نامیده می شوند به صورت پودر کاکائو، کره کاکائو و شکلات فرآوری می شوند.

شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ ، شکلاتی بدون مواد جامد شیری افزوده است. مواد تشکیل دهنده اصلی آن دانه های کاکائو، شکر، امولسیفایری مانند لسیتین سویا برای حفظ بافت و اسانس هایی مانند وانیل است. هرچه قدر که شکلات، کاکائو بیشتر و شکر کمتری داشته باشد، طعم تلخ تری خواهد داشت و مقدار اندکی از آن یک خوراک سبک سالم محسوب می شود. این طعم همچنین آن را به نوعی شکلات برتر، برای شیرینی پزی و ذوب شدن مخصوص انواع دسرها تبدیل می کند.
شکلات تلخ، سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است. همچنین کاکائو موجود در شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئید است که فواید متعددی برای سلامتی به همراه دارند.
شکلات از کاکائو تهیه می شود، که گیاهی است با مقادیر بالای مواد معدنی و آنتی اکسیدان. شکلات شیری تجاری حاوی کره کاکائو، شکر، شیر و مقادیر کمی کاکائو است. در مقابل، شکلات تلخ به نسبت شکلات شیری، مقادیر بسیار بیشتری کاکائو و کمتری از شکر را دارد.

چطور شکلات موجب پایین ماندن BMI می شود؟

محققان کاملاً مطمئن نیستند اما با انجام تحقیقات بر روی موش ها به این نتیجه رسیده اند ترکیباتی در شکلات وجود دارد که باعث بالا بردن مقدار میتوکندری می شود. میتوکندری برای فرایند چربی سوزی ضروری است.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند مصرف ۱.۵ تا ۳ اونس شکلات در هر وعده کافی بوده و اثرات مثبتی بر بدن دارد. شکلات تلخ به دلیل داشتن مقدار قابل توجه آنتی اکسیدان برای سلامتی بسیار مفید است. شکلات شیر مقدار هیچ یا خیلی کمی آنتی اکسیدان و مقدار بالای شکر دارد. شکلات سفید هیچ گونه ارزش سلامتی ندارد.اگر برای لذت شکلات مصرف می کنید بهتر است عمدتاً از نوع تلخ آن بخورید. از شکلات تلخ به عنوان یک جایگزین سالم برای بقیه شیرینی ها استفاده کنید.

شکلات چرا فایده دارد؟

شکلات از تخمیر و سرخ شدن دانه های کاکائو درست می شود. یک شکلات "70 درصد" انتخاب خوبی است؛ چون شامل 70 درصد دانه کاکائو و 30 درصد شکر است. دانه کاکائو ، کره کاکائو (یک روغن طبیعی) دارد .دانه های کاکائو حاوی مخلوطی از مواد فوتو شیمیایی با خواص دارویی مختلف است.

مواد گیاهی اولیه در کاکائو پلی فنول (عمدتا فلاونول و پروانتوسیانیدین ها)و (عمدتا تئوبرومین)هستند. این ترکیبات به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و تصور می شود مسئول بسیاری از اثرات درمانی آن ها از طریق اثرات چندگانه آن ها در بدن است.مزایای شکلات شامل :

  • آنتی اکسیدان
  • ضد التهاب
  • جلوگیری از لخته های خون
  • اتساع عروق خونی
  • حفاظت از سلول های عصبی
  • کاهش مقاومت انسولین
  • افزایش جریان خون به مغز
  • تنظیم ژن ها که وزن بدن را کنترل می کنند
  • مهار رشد سرطان است

از طریق این مکانیزم ها، محققان نشان داده اند شکلات فوایدی برای سلامتی دارد که به درمان و جلوگیری از بیماری های مغز و سیستم قلبی عروقی به طور خاص کمک می کند.

شکلات و حالات روحی روانی

نشان داده شده شکلات افسردگی و اضطراب را بهبود می بخشد و به افزایش احساسات آرام و خرسندی کمک می کند. اعتقاد بر این است که فلاونول ،متیل اکسانتین ها هر دو در بهبود حالت نقش ایفا می کنند. در مطالعه ای دیگر، افراد سالم پس از مصرف یک نوشیدنی شکلاتی که روزانه حاوی مقدار زیادی پلی فنول هستند احساس آرامش و رضایت کردند. از طرف دیگر کسانی که نوشیدنی های را مصرف می کنند که پلی فنول ندارد هیچ تغییری در حالت خود تجربه نمی کنند. همچنین در مقایسه با شکلات بدون پلی فنول ، شکلات با پلی فنول بالا نیز برای بهبود افسردگی و اضطراب و نیز سایر نشانه ها در افرادی با سندروم خستگی مزمن در یک مطالعه دیگر نشان داده شده است.

شادی بیشتر و جلوگیری از افسردگی

شکلات تیره حاوی فنتیل آمین است این ماده شیمیایی وقتی فرد عاشق می شود، در مغز تولید می شود درست است که شکلات تیره می تواند افراد را خوشحال کند، و دلیل آن را می توان از طریق علم توضیح داد. مطالعه 1996 نشان می دهد که شکلات باعث ترشح اندورفین در مغز شده و باعث می شود افراد احساس خوشحالی و رضایت کنند. ماده شیمیایی دیگر انتقال دهنده عصبی سروتونین است که احساس خوشحالی را ایجاد می کند. مقدار سروتونین کم به افسردگی و اضطراب نسبت داده می شود. طبق گفته ، خوردن شکلات تیره می تواند باعث افزایش سطح سروتونین و جلوگیری از افسردگی شود.

شکلات و عملکرد شناختی

به گفته محققین، فلانول زمانی که شکلات مصرف می کنید در مناطق مغزی که در یادگیری و حافظه فعال هستند، به ویژه هیپوکامپ، جذب می شوند. این فلانول ها جریان خون را به مغز افزایش می دهند، تشکیل نورون های جدید را افزایش می دهند، عملکرد نورون ها را بهبود می بخشند، ارتباطات بین نورون ها را افزایش می دهند و نورون ها را از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. شکلات و کاکائو عملکرد شناختی را در جوانان و افراد مسن تر با اختلال شناختی خفیف بهبود می بخشد. حتی دوزهای واحد از شکلات تیره با فلانول بالا برای بهبود عملکرد در آزمون های شناختی، از جمله آزمون حافظه، در بزرگسالان سالم نشان داده شده است.

بهره وری از مغز و تاثیرات تقویت روحیه ، با انتخاب یک شکلات تیره و یا پودر کاکائو خوب است که به طور مرتب با مقادیر متوسط مصرف می شود. محصولات مختلف کاکائو و شکلات می تواند مقادیر بسیار متفاوتی از فلانول ها و متیل اکسانتین هابسته به فرآیند تولید و محتوای کاکائو داشته باشد.

شکلات تیره با درصد بالایی از کاکائو - 70 درصد یا بیشتر - مقدار زیادی از این فیتوشیمیایی مفید را دارد. از طرف دیگر، شکلات که حاوی کاکائو کمی است ارزش درمانی کمتری دارد. شما بیشتر در مورد نحوه انتخاب شکلات مناسب دقت کنید.

کاکائو، یکی از خوشمزه ترین خوراکی های شیرین بین تمام گروه های سنی است. اما به شرطی که این خوراکی تلخ باشد بنابراین هرچقدر کاکائویی که در دسترس شماست، تلخ تر باشد، یعنی میزان شکر آن کمتر و درصد کاکائویش بیشتر است. این شیرین پرخاصیت علاوه بر سلامت مغز اثرات مثبت دیگری را روی اعضاب دیگر بدن نیز دارد که شامل:

از پوکی استخوان پیشگیری کرده و سرعت پیشرفت آن را کاهش می دهد.به سالم نگه داشتن قلب و کاهش کلسترول بد خون کمک می کند.خاصیت کاهش فشار خون و تسهیل گردش خون دارند.یکی از اثرات ثابت شده شکلات احساس نشاط و رفع خستگی است.

خشکی پوست را درمان می کند

شکلات تیره یک منبع غنی از آهن، کلسیم و ویتامین های A، B1 ، C ، D و E، است که با هم به صورت یک عامل مرطوب کننده برای پوست هستند. با مصرفه به اندازه ی شکلات نرمی و طراوت پوست شما تضمین میشود.

از پوست برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند

شکلات تیره شامل فلاونول است که برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و نشانه های دیگری از آسیب های اشعه ماوراء بنفش بسیار مفید است.

پوست را جوان میکند

چین و چروک و خطوط ریز بر روی پوست به دلیل کاهش کلاژن است که با توجه به انتشار هورمون های استرس اتفاق می افتد. شکلات تیره (کاکائو ) استرس را کاهش می دهد و در نتیجه چین و چروک و خطوط ریز را از بین می برد.

علائم آکنه را درمان میکند

در مطلب خواص شکلات تیره در بخش سلامت نمناک کامل توضیح دادیم که شکلات تیره برای روشن کردن لکه های پوست و علائم آکنه نیز کمک می کند برای این کار، بهتر است به عنوان یک اسکراب صورت بر روی پوست زده شود. در مرحله اول، شما باید صورت خود را تمیز کنید. بعد از انجام این مراحل شکر قهوه ای و دانه های کاکائو را خرد کرده یا آسیاب کنید و مخلوط کرده و بعد از ده دقیقه هم زدن این مخلوط به شکل خمیر شکلات در می آید. صورت تان را با این کرم حدود 20 دقیقه ماساژ دهید سپس با آب سرد بشوئید.

خشکی لب را برطرف میکند

یکی از نسخه های معروف شکلاتی همین رفع خشکی لب است که برای آن باید مخلوطی شامل پودر کاکائو، روغن جوجوبا و نخل را تهیه کنید و به لب تان بزنید تا خشکی لب برطرف شود.

عوارض شکلات

درست است که شکلات فواید زیادی دارد اما مانند هر چیز دیگری مصرف زیاد آن عوارضی را برای سلامتی به دنبال خواهد داشت.

۱. چاقی

برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف شکلات باعث افزایش چاقی در قسمت مرکزی بدن می شود. چرا که شکلات به دلیل داشتن میزان زیادی قند و چربی دارای کالری بالایی است. همه افرادی که به دنبال کاهش وزن یا تثبیت وزن خود هستند باید میزان مصرف شکلات را با دقت کنترل کنند و همیشه مشخصات روی بسته بندی خوراکی مورد علاقه خود را بخوانند.

۲. دندان درد

قند بالا موجود در اکثر شکلات های تولید شده باعث پوسیدگی دندان می شود.

۳. سردرد میگرنی

سردردهای میگرنی در برخی از افراد ممکن است با خوردن شکلات افزایش پیدا کند. این موضوع به دلیل تیرامین (tyramine)، هیستامین (histamine) و فنیلالانین (phenylalanine) موجود در کاکائو اتفاق می افتد.

۴. تضعیف استخوان ها

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شکلات ممکن است باعث ضعیف شدن ساختمان استخوان شود. تحقیقاتی نشان داده است که خانم های میا نسالی که هر روز شکلات می خوردند، تراکم استخوان و قدرت کمتری دارند.

۵. ترکیبات سمی

برخی از انواع پودر کاکائو، شکلات و چیپس شکلات، ممکن است دارای میزان زیادی کادمیوم (cadmium) و سرب (lead) باشند که برای کلیه ها، استخوان ها و مفصل ها سمی هستند.

در سال ۲۰۱۷ در یک آزمایشگاه ۴۳ شکلات از شکلات های موجود در بازار را تست کردند و نتیجه گرفتند که تقریبا تمام پودرهای کاکائو در هر وعده قابل سرو تعریف شده خود، دارای بیش از ۰.۳ میکروگرم کادمیوم هستند. ۰.۳ میکروگرم حداکثر میزان توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

نتیجه گیری

با توجه به تمام مزایا و فواید شکلات که در این جا ذکر شد آیا پزشکان خوردن شکلات را توصیه می کنند؟ به گفته پزشکان، اگر بیماری های قلبی و عروقی را به عنوان عامل شماره یک مرگ تصور کنیم و شکلات تلخ را به عنوان ماده ای که می تواند مشخصا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد در نظر بگیریم، مصرف شکلات به میزان متعادل مفید است. همیشه شکلات بالای ۷۰ درصد کاکائو را انتخاب کنید و در انتخاب برند شکلات هم دقت کنید تا بتوانید میزان کادمیوم، سرب و شکر را به حداقل برسانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (39 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر)
تیتر امروز   
مدل ماشین هوش پران سیاستمداران ایرانی/ از لندکروز حسن روحانی تا بنز لوکس لاریجانی+عکس
اعطای مدرک دانشگاهی به 25 سگ و گربه و یک همستر در یک کشور اروپایی!
سردار آزمون فاش کرد: علی قلی‌زاده تراکتوری میشود
(فیلم) استقبال باورنکردنی استقلالی ها از رامین رضائیان بعد از تمرین / ازدحام برای سلفی گرفتن
درویش پول قرارداد گولسیانی را تأمین کرد؟ / ستاره تیم ملی گرجستان در یورو 2024 به تهران بازمی گردد
چوپانی که اولین بار در اطراف روستای خور گنج یافت+عکس و فیلم
تیپ ساحلی و میلیاردری ربکا واردی همسر جیمی واردی فوتبالیست انگلیسی با پیراهن ساتن گل گلی / شیک بودن سخت نیست همین قدر ساده ست
دکوراسیون سبک مراکشی حیاط خلوت خانه شکیرا که شبیه یک استراحتگاه است/ قلیون روی میز وسط خونه خواننده معروف! +عکس
سلیقه فاخر سوسانو، همسر فوتبالیست معروف در انتخاب لباس و اکسسوری های عروسی اش/ شیکترین عروسی که دیدم! +عکس
فراخوان دهمین جشنوارۀ «نانو و رسانه» 1403 اعلام شد
(عکس) تغییر 360 درجه ی شهربانو منصوریان با آرایش غلیظ و استایل لئوپارد زنانه و بوت های چرمی بلند در یک مرکز خرید
هفدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت ویژۀ انجمن‌های علمی دانشجویان برگزار می‌شود
پری ادواردز خواننده ی بسیار موفق به همراه همسرش الکس اکسلید در مزرعه ی کدو تنبل ها ! لباس کدو تنبلی ایده خوبیه برای عکاسی کوچولو های کیوت 😂
خوشگلاسیون بازیگر و کشتی‌گیر هالیوودی د راک توسط دخترانش / این ووروجک ها راک رو با گلیتر یونی کورنی اکلیلی کردن 😂 فقط خنده های پدرشون
حکم شوکه‌کننده برای بیرانوند در پی شکایت پرسپولیس
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان