مواد غذایی که جلوی سفید شدن مو را میگیرد

  شنبه، 05 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مواد غذایی که جلوی سفید شدن مو را میگیرد
بسیاری بر این باورند که سفید شدن موها نشانه پیری و بالا رفتن سن است. اما این یک تفکر اشتباه است. در حقیقت سفید شدن موها مثل ریزش و نازک شدن مو می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل سفید شدن مو عوامل ژنتیکی است و در نتیجه راهی برای گریز از آن نیست.

چرا موها سفید می شوند؟

بسیاری بر این باورند که سفید شدن موها نشانه پیری و بالا رفتن سن است. اما این یک تفکر اشتباه است. در حقیقت سفید شدن موها مثل ریزش و نازک شدن مو می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. یکی از مهم ترین دلایل سفید شدن مو عوامل ژنتیکی است و در نتیجه راهی برای گریز از آن نیست. اما نگران نباشید، با رعایت برخی موارد می توانید این سفید شدن را به تاخیر بیندازید. یکی از بهترین و کابردی ترین راه ها برای پیشگیری از سفید شدن زودهنگام موها و درمان سفیدی زودرس مو اصلاح رژیم غذایی است. مصرف مواد غذایی حاوی آهن، مس، روی، پتاس، منگنز، تیتانیم، تنگستن و ویتامین B12 تا حدود زیادی می تواند روند از بین رفتن رنگدانه های مو را به تاخیر بیندازد.

برخی ویتامین ها و مواد معدنی مثل منیزیم، مس و آهن در به تاخیر انداختن این روند موثر هستند. «منیزیم» مورد نیاز بدن را می توانید از طریق مصرف پیاز، سیر، موسیر و تره تامین کنید. همچنین برای تامین «مس» مورد نیاز بدن از نخودفرنگی، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو، سویا و سیب زمینی استفاده کنید. آجیل، میوه، گوشت سرشار از «آهن» هستند و جوانه گندم منبع غنی «روی» است. برخی از مهم ترین مواد غذایی برای پیشگیری و درمان سفید شدن زودرس موها در طب سنتی عبارتند از:

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مهم ترین دلیل وجود هر نوع عدم تعادل جسمی است . سوءتغذیه ، کمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین B و مواد معدنی از جمله ید ، سلنیوم ، روی ، سیلیس و مس دلیل اصلی سفید شدن موها است و بنابراین ما باید میوه بخوریم زیرا میوه ها حاوی عناصر و ویتامین های مغذی اند . استفاده از موز، آملا ، آب لیمو ، بلوبری، آووکادو، کیوی و توت فرنگی هم برای کند کردن روند سفیدی مو توصیه می شود .

موز

موز سرشار از ید، آهن ، ویتامین B، B2 (تیامین)، B3 ( نیاسین) است. این عناصر به استحکام بیشتر مو و تقویت فولیکول های آن کمک می کنند. مخلوط موز، عسل و آب لیمو برای تغذیه و رشد بیشتر مو بسیار مناسب است و بعد از مصرف ترکیب ذکر شده به مدت 2 تا 3 هفته تاثیرات شگفت انگیز آن را مشاهده خواهیدد کرد .

آملا

میوه آملا به کند شدن روند سفیدی مو کمک زیادی می کند . مصرف ترکیب میوه آملا با لیمو برای ماندگاری طولانی تر موهای سیاه بسیار موثر است و به تقویت گردش خون در زیر پوست سر کمک فراوانی می کند . قرار دادن ترکیب آب آملا و بادام له شده بر روی سر به مدت 15 دقیقه داری نتایج حیرت انگیزی است .

آب لیمو

آب لیمو ماده موثر دیگری است که تاثیر شگفت انگیزی در تقویت ریشه و رنگدانه های مو دارد . ترکیب پودر آملا، آب لیمو و کشک را به مدت 45 دقیقه قبل از استحمام بر روی پوست سر خود بمالید و سپس سر تان را با آب گرم شستشو دهید و این روش را به مدت 90 روز دنبال کنید تا بهترین نتیجه برای موهایتان حاصل شود .

بلوبری

بلوبری حاوی ویتامین C است و این ویتامین به بهبود گردش خون کمک فراوانی می کند . تقویت گردش خون در زیر پوست سر باعث تغذیه بهتر فولیکول های مو می شود . سایر میوه های حاوی ویتامین C نیز نقش زیادی در روند کند شدن سفیدی مو دارند .

ماهی سالمون:

ماهی سالمون حاوی اسید چرب امگا ٣، پروتئین و سلنیوم است. یکی از نکات مهم درباره سلنیوم این است که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده و از بدن در برابر رادیکال های آزاد مضر که مسئول بسیاری از بیماری های خطرناک و نیز پیری زودرس هستند، محافظت می کند.

شکلات:

شکلات و مخصوصا شکلات نیمه شیرین، دارای ماده معدنی مس است. این ماده معدنی تولید ملانین را افزایش می دهد، ملانین، رنگدانه تیره ای است که به پوست و مو رنگ می دهد.

توت ها

یکی از دلایل شهرت توت ها، مقدار زیاد ویتامین ث موجود در آنهاست. وجود این ویتامین برای سلامتی پوست و مو ضروری است. ویتامین ث تولید کلاژن را در بدن افزایش داده و رادیکال های آزاد مضر را که در پیری زودرس نقش دارند، خنثی می کند. پس خوردن توت، به کاهش روند پیری و حفظ رنگ موها، کمک می کند.

سبزیجات برگ سبز:

این دسته از مواد غذایی، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و فیبر غذایی ھستند. ھمچنین، دارای ویتامین ب هستند که برای تقویت و سلامتی پوست سر، ضروری است. حفظ سلامت پوست سر با کمک شیوه ھای طبیعی و بدون مواد شیمیایی، از مهمترین روش های جلوگیری از بروز مشکلات مو مثل سفید شدن مو است. ویتامین ب ۱۲ موجود در این گروه از مواد غذایی، به تولید هورمون هایی که در از بین بردن موهای سفید، نقش دارند، کمک می کند.

بادام:

بادام هم مانند شکلات، حاوی ماده معدنی مس است. در ھر واحد از بادام، ویتامین ای و سایر مواد مغذی است که به سلامت پوست، مو و ناخن، کمک می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (543 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (519 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (342 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...