مزایا و معایب انواع استیبل کوین

  چهارشنبه، 10 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مزایا و معایب انواع استیبل کوین
 استیبل کوین به یک “دارایی ثابت” وابسته است. این دارایی ثابت می‌تواند هر چیزی باشد؛ از طلا گرفته تا ارز فیزیکی و یا دارایی که بتوان قیمت آن را مشخص کرد و در خصوص آن به توافق کلی رسید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ،برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال که قیمت پایداری ندارند و ممکن است در این میان هم معامله گرانی از این نوسان قیمت سود ببرند، استیبل کوین ها در برابر نوسان شدید قیمت ارز دیجیتال از سرمایه گذاران محافظت می کنند.

انواع استیبل کوین ها

در بازار کریپتوکارنسی ها طیف گسترده ای از استیبل کوین ها وجود دارند که به طور کلی به ۴ دسته اصلی تقسیم می شوند:

استیبل کوین با پشتوانه ارز فیزیکی:

این یکی از رایج ترین انواع استیبل کوین هاست که به طور کامل توسط ارز فیزیکی پشتیبانی می شود. ارز فیزیکی، پول ملی کشوری است که آن را صادر کرده است و درواقع همان پول کاغذی موجود در کیف پول و حساب بانکی شما است. نمونه هایی از ارزهای فیزیکی شاملUSD، EUR، CHF،GBP و JPY می باشند. «برای مثال، استیبل کوین با پشتوانه ارز فیزیکی ۱:۱، به این معناست که ۱ دلار استیبل کوین معادل ۱ دلار ارز فیزیکی است. این استیبل کوین، درواقع ساده ترین و البته متمرکزترین نوع آن است».

مزایا

سادگی: ساختار این نوع از پشتوانه به راحتی قابل فهم و درک است.

ثبات: ارزهای فیزیکی، یک دارایی باثبات هستند چراکه دولت و اقتصاد یک کشور از آن پشتیبانی می کند. درنتیجه تضمینی ایجاد می شود که قیمت ها زیاد نوسان پیدا نکنند.

معایب

متمرکز است: ساختار متمرکز، مستعد آسیب پذیری و ریسک های مختلفی است مانند ورشکستگی نهاد مرکزی، رکود اقتصادی و …

نیازمند اعتماد به عملکرد نهاد مرکزی است

برای تأیید اعتبار حساب ها، نیازمند ممیزی خارجی است

استیبل کوین با پشتوانه کالا

این دسته از استیبل کوین ها توسط کالا پشتیبانی می شوند؛ کالاهایی که قابل تبدیل به پول هستند و برای انجام معاملات در همان بازار، قابل تعویض هستند. متداول ترین کالایی که برای وثیقه در این نوع از معاملات مود استفاده قرار می گیرد، طلاست. فلزات گران بهایی مانند طلا اغلب ذخیره ارزش خوبی به حساب می آیند چراکه نسبت به سایر دارایی ها ارزش خود را به خوبی حفظ می کنند. به همین دلیل است که سرمایه گذاران در زمان رکود به سراغ این دارایی می روند، درحالی که سایر دارایی ها دچار کاهش ارزش می شوند. برای استیبل کوین با پشتوانه طلا، یک کوین نشان دهنده مقدار مشخصی طلاست (برای مثال، ۱ توکن برابر با ۱ گرم طلاست). خود طلای فیزیکی نیز در این نوع از معاملات، معمولاً نزد یک شخص ثالث و مورد اعتماد ذخیره می شود. بااینکه این نوع از استیبل کوین ها به اندازه نوع قبل محبوب نیستند، اما برای کسانی که به دنبال معامله توکن هایی با پشتوانه ملموس و دارای ارزش واقعی مانند فلزات گران بها هستند، جایگزینی مناسب است.

مزایا

پشتوانه آن دارایی های واقعی و ملموس است

ثبات: قیمت کالای پشتوانه آن نسبتاً پایدار است

دارای قابلیت نقدشوندگی

معایب

متمرکز است: وجود یک شخص ثالث برای تضمین عملکرد کامل سیستم موردنیاز است

نیازمند حسابرسی است که این فرآیند بسیار وقت گیر و هزینه بر است

استیبل کوین با پشتوانه کریپتوکارنسی:

این نوع از استیبل کوین ها توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می شوند که این ارزها معمولاً کریپتوکارنسی هایی با سرمایه بازار عظیم مانند بیت کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) هستند. به طور معمول، این نوع از استیبل کوین ها به جای اینکه فقط توسط یک ارز پشتیبانی شوند، ترکیبی از ارزهای دیجیتال پشتوانه آن ها هستند. این ویژگی امکان توزیع بهتر ریسک را فراهم می کند؛ چراکه ریسک نوسان یک کریپتوکارنسی خاص بسیار بیشتر از ریسک ترکیبی از کریپتوکارنسی ها است. علاوه بر این، استیبل کوینی که توسط یک ارز دیجیتال خاص پشتیبانی شود معنای چندانی ندارد زیرا کریپتوکارنسی ها به شدت دارای نوسان هستند و نمی توانند یک ذخیره کننده ارزش خوب به حساب بیایند.

مزایا

عدم تمرکز

کارآمد است: قابلیت نقدشونگی آن یا تبدیل از یک کریپتوکارنسی به کریپتوکارنسی دیگر، از طریق بلاک چین به سرعت اتفاق می افتد.

شفافیت: هر تراکنش در بلاک چین عمومی ثبت می شود و امکان شفافیت و قابلیت پیگیری کامل را فراهم می کند.

معایب

نوسان: از آنجایی که دارایی پشتوانه این نوع از استیبل کوین ها کریپتوکارنسی ها است، این گونه از ارزها ذاتاً بسیار بی ثبات تر از سایر دارایی هایی مانند کالا یا پول فیزیکی هستند

انحلال آنی: اگر ارزش کریپتوکارنسی ها به زیر یک آستانه مشخص سقوط کند، این پشتوانه می تواند به طور آنی منحل شود.

استیبل کوین بدون پشتوانه

این نوع از استیبل کوین ها تنها دسته ای هستند که از هیچ دارایی به عنوان پشتوانه استفاده نمی کنند و عملکردشان مانند سیستم بانک مرکزی است. درواقع از یک مکانیسم توافق برای افزایش یا کاهش عرضه توکن ها استفاده می کند که همانند فرآیند چاپ اسکناس بانک های مرکزی است. با افزایش تقاضای کل، عرضه جدیدی برای استیبل کوین ها ایجاد می شود تا قیمت به سطوح پایدار قبلی بازگردد. هدف اصلی این است که تا جایی که امکان دارد قیمت استیبل کوین به ۱ دلار نزدیک شود.

مزایا

غیرمتمرکز است: از آنجایی که هرگونه اصلاحات بر روی زنجیره انجام می شود، تمامی داده های مربوط به استیبل کوین ها در یک دفتر کل مطمئن و شفاف ذخیره می شود.

عدم نیاز به وثیقه: برای ایجاد استیبل کوین های جدید نیاز به هیچ وثیقه ای نیست. چراکه آن ها از طریق یک الگوریتم ایجاد و یا از بین می روند و تنها راهی که می توان استیبل کوین بدست آورد از طریق مبادله است.

پایدار است: از آنجایی که ارزش به طور خودکار بر اساس عرضه و تقاضای بازار تنظیم می شود، قیمت ها باثبات باقی می مانند.

معایب

پیچیدگی: یک سیستم مبتنی بر قانون با منطق پیچیده ای همراه است


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (459 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (326 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (28 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند