مزایا و معایب لیزر CO2 فرکشنال چیست؟

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
مزایا و معایب لیزر CO2 فرکشنال چیست؟
اگر تاثیرات لیزر CO2 و کاربردهایش با مشکلات و اهداف شما همخوانی دارند، باید از مزایا و معایب این روش هم مطلع باشید. این بخش را مطالعه کنید تا به سراغ راهنمای درمانی لیزر CO2 فرکشنال برویم.

با افزایش سن ، تولید کلاژن در پوست رو به کاهش رفته و ساختارهای حمایت کننده ی پوست به تدریج از بین می روند. قرار گرفتن روزانه در معرض اشعه ی فرابنفش خورشید وموارد دیگر می تواند باعث رنگ پریدگی و چروک شدن پوست شود. لیزر CO2 فرکشنال یکی از متداول ترین و البته بهترین روش ها برای درمان چین و چروک های پوست، چاله های ناشی از آکنه و اسکار و به طور کلی جوان سازی پوست است. اگر شما هم با این مشکلات پوستی مواجه هستید و آرزو دارید پوستی صاف، شفاف، سفت و انعطاف پذیر داشته باشید، لیزر CO2 فرکشنال می تواند به شما کمک کند. در روش زیباسازی پوست با لیزر فراکشنال CO2 اکثر افراد تنها به یک جلسه ی درمانی نیاز خواهند داشت. این روش درمانی نوآورانه می تواند علائم اولیه ی پیری صورت را از بین برده و ظاهر پوست شما را جوان تر کند.

لیزر CO2 فرکشنال در واقع نسل جدید لیزرهای CO2 است که با وجود داشتن تمامی مزایای لیزرهای قدیمی و بلکه بیشتر از آن، عوارض آنها را ندارد. در این زمینه باید گفت لیزر CO2 بیش از دو دهه بود که به عنوان بهترین روش برای درمان غیرجراحی چروک ها و چاله های پوستی مورد استفاده قرار می گرفت.
این روش اگرچه نتیجه بسیار مثبتی داشت و با درصد موفقیت بالایی می توانست عوارض پوستی را برطرف کردن و پوستی صاف و یکدست ایجاد کند؛ اما طولانی بودن مدت التیام که حدود 4 الی 6 ماه بعد از لیزر زمان می برد، در حالی که صورت باید حدود دو هفته پانسمان می شد، استفاده از آن را برای بیشتر افراد سخت و گاه غیر ممکن کرده بود.
اما امروزه این مشکلات با نسل جدید لیزر های CO2 با نام CO2 فرکشنال تا حدود زیادی حل شده است. به طوری که تمامی مزایای این لیزر باقی مانده و عوارض و سختی های آن مرتفع گردیده است.
در لیزر CO2 فرکشنال به شکلی باور نکردنی مدت زمان مورد نیاز برای بهبود و ترمیم پوست پس از انجام لیزر کاهش یافته است. در این روش اشعه های لیزر به بخش هایی کوچکتر از میکرو تقسیم شده اند و به صورت اختصاصی تر عملکرد تابش بر پوست را انجام می دهند. که این نکته موجب التهاب کمتر پوست حین انجام لیزر می شود.
در نهایت نتیجه نهایی این پیشرفت علمی و تکنولوژیک در دستگاه لیزر CO2 فرکشنال از بین رفتن عارضه قرمزی و تیرگی پوست در طی درمان در کنار حفظ همه ویژگی های مثبت است.

مزایا و معایب لیزر CO2 فرکشنال

اگر تاثیرات لیزر CO2 و کاربردهایش با مشکلات و اهداف شما همخوانی دارند، باید از مزایا و معایب این روش هم مطلع باشید. این بخش را مطالعه کنید تا به سراغ راهنمای درمانی لیزر CO2 فرکشنال برویم.

۱) استاندارد طلایی با ۱۵ سال سابقه

در پزشکی به بهترین راه درمانی برای یک بیماری یا مشکل، استاندارد طلایی (Gold Standard) گفته می شود.

نمره مثبت: لیزر CO2 فرکشنال از حدود ۱۵ سال پیش برای از بین بردن چین و چروک های ظریف، زخم آکنه ها و آسیب های نوری استفاده می شود و تا چند سال پیش استاندارد طلایی برای درمان این مشکلات بود.

نمره منفی: در سال های گذشته روش های پیشرفته تر و بعضاً موثرتری برای رفع مشکلات ذکر شده، اختراع شده است.روش هایی مانند هایفوتراپی، RF فرکشنال و RF کونتراج به خوبی می توانند از پس چین و چروک ها بر بیایند و پوست شما را جوان و زیبا کنند. البته در مورد مشکلات سطحی پوست، هنوز هم لیزر دی اکسید کربن یکی از بهترین ها است.

۲) لیزری با توان بالا

درمان های تابشی (لیزری و غیرلیزری) مانند لیزر CO2 فرکشنال، هایفوتراپی، آر اف فرکشنال و … به دو دسته تقسیم می شوند:

  • روش های همراه با لایه برداری (Ablative): لیزرها و امواج استفاده شده در این روش یک لایه از پوست شما را بر می دارند. یعنی عملی مشابه لایه برداری داشته و بر لایه های سطحی تاثیر بسیار زیادی دارند. مثل لیزر CO2 و لیزر اربیوم.
  • روش های بدون لایه برداری (Nonablative): لیزرها و امواج استفاده شده در این روش ها آسیبی به لایه های سطحی پوست وارد نمی کنند و فقط باعث تحریک کلاژن سازی در لایه های عمقی تر پوست می شوند. مثل هایفوتراپی و انواع آر اف.

نمره مثبت: لیزر دی اکسید کربن به دلیل خاصیت لایه برداری، تاثیر چشمگیری بر لایه ی سطحی پوست می گذارد و برای درمان جای زخم ها، اسکارها، تغییرات رنگ پوست و چین و چروک های لایه ی سطحی بسیار موثر است.

نمره منفی: این لیزر نفوذ بسیار کمی در پوست دارد و فقط می تواند به لایه ی سطحی پوست (روپوست یا اپی درم) نفوذ کند. در سمت مقابل مثلاً هایفوتراپی و آر اف کونتراج یا اندولیفت می توانند بر لایه های عمقی و حتی بافت چربی زیر پوست هم اثر بگذارند.

۳) لایه برداری روشی تهاجمی است

روش های غیرتهاجمی به آن دسته از شیوه های درمانی گفته می شود که بدون جراحی بوده، باعث زخم و خونریزی نشده و نیازی به بخیه یا بستری شدن ندارد. روش های غیرتهاجمی امروزی می توانند در حد یک عمل جراحی پردردسر موثر باشند؛ بدون عوارض و خطرات جراحی.

نمره مثبت: در میان روش هایی که باعث لایه برداری پوست می شوند (مثل درم ابریژن و لایه برداری شیمیایی) لیزر CO2 تاثیر بهتر و ریکاوری سریع تری دارد.

نمره منفی: به دلیل برداشت لایه ای از روپوست، لیزر دی اکسید کربن از برخی روش های غیرتهاجمی جوانسازی پوست (مثل هایفوتراپی و آر اف) تهاجمی تر است. همچنین تاثیر آن بر افرادی که پوست تیره ای دارند، کمتر است.

۴) نقاهت و عوارض

یکی از نکات مهمی که باید در مورد تمامی روش های زیبایی و درمانی مد نظر داشته باشید، طول دوره ی نقاهت (ریکاوری) و همچنین ایمنی و عوارض آن روش است.

نمره مثبت: لیزر CO2 فرکشنال یکی از ایمن ترین روش های جوانسازی پوست است. فناوری لیزر به شکلی کار می کند که در نقاطی از پوست آسیب های گرمایی جزئی ایجاد کرده و نقاط دیگر را سالم می گذارد تا به روند بهبودی کمک کنند. در گذشته لیزرهای CO2 دردناک تر بودند و عوارض بیشتری هم داشتند. شایع ترین عارضه ی طبیعی لیزر دی اکسید کربن فرکشنال، تورم است که اگر زیاد باشد با داروهای ضدالتهابی ساده درمان می شود.

نمره منفی: ۱ تا ۳ روز بعد از لیزردرمانی، باید از داروهای ویژه ی مراقبت از پوست استفاده کنید. چون این لیزر باعث لایه برداری از پوست می شود، مراقبت از پوست آسیب پذیر در دوره ی ریکاوری اهیمت زیادی دارد. کل دوره ی نقاهت بین ۴ تا ۷ روز طول می کشد؛ پس باید انتظار یک هفته استراحت در منزل را داشته باشید.

مراقبت های بعد از لیزر فراکشنال - فراکسل

ایا بعد از لیزر پوست زخم میشود ، ایا به مراقبت های خاصی نیاز است ، ایا شخص میتواند به فعالیت های بیرون از منزل خود ادامه دهد ؟بلافاصله بعد از لیزر پوست ملتهب و بروافروخته میشود که با کمپرس یخ یا سرما این التهاب بهتر میشود ، ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر محل لیزر حالت افتاب سوختگی پیدا میکند ( قهوه ای سوخته ) و این حالت طی ۳ تا ۶ روز با پوست اندازی برطرف میشود ، بعد از ان پوست نسبتا شفاف و کمی قرمز ظاهر میشود که این قرمزی خفیف ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد .
در طی مدتی که پوست شبیه افتاب سوختگی است کرم های ترمیم کننده یا کرم های حاوی انتی بیوتیک تجویز میشود تا پوست سریعتر ترمیم شود در ضمن توصیه میشود در ۳ تا ۶ روز اول که پوست حالت سوختگی دارد در معرض افتاب مستقیم حتی به میزان کم هم قرار نگیرد لذا شخص در ساعاتی که افتاب شدید است بیرون نرود ولی میتواند در محیط های سربسته مثلا محل کار حضور داشته باشد فقط برای پوشاندن ظاهر چهره شخص از ماسک های پارچه ای ( ماسک های سرماخوردگی ) یا کرم های پوشاننده مثل زینک اکسید استفاده میکنند بعد از اینکه پوسته های سوخته برطرف شد اکیدا توصیه میشود شخص نیم ساعت قبل از بیرون رفتن به مقدار کافی از ضد افتاب با عیار مناسب استفاده کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (637 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان