مزایا و معایب درمان بیماری بواسیر با لیزر

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
مزایا و معایب درمان بیماری بواسیر با لیزر
بیماری هموروئید میتواند از داخل مقعد شروع شده و بافت هموروئیدی بتدریج بزرگ شده و تا بیرون مقعد گسترش پیدا کند که در آخرین مرحله آن حتی با دست هم نمیتوان آن را به داخل مقعد فرستاد و بصورت زایده گوشتی در اطراف مقعد قرار دارد . نوع دیگر آن فقط در قسمت بیرون مقعد بوجود میاید .

هموروئید یا به زبان عامیانه بواسیر از جمله بیماری هایی است که به روده مربوط می شود. زمانی که سیاهرگ های مقعد گشاد شوند و در هم گره بخورند هر روش درمانی جدید مثل لیزر هموروئید می تواند دو روی سکه داشته باشد. مثل مزایای زیاد لیزر هموروئید و محدود معایب لیزر هموروئید. هموروئید ایجاد می شود. دلیل گره خوردن سیاهرگ ها این است که در مسیر بازگرداندن خون به قلب موانعی به وجود آمده است.این موانع که به هر دلیلی می توانند به وجود آمده باشند باعث می شوند که با گذشت زمان فشاری که داخل سیاهرگ ها است افزایش یابد و سیاهرگ ها گشاد شوند و در هم گره بخورند. دامنه گستردگی این بیماری از 2.9% تا 27.9% است که بیش از 4% از مبتلایان دارای علائم ظهور بیماری هستند. گزینه های درمان این بیماری دردناک در طول سالیان تغییرات قابل توجهی داشته است. روش های درمان هموروئید شامل درمان های غیر جراحی،کنترل بیماری و پیشگیری از وخیم شدن آن و همچنین استفاده از تکنیک های متعدد جراحی است. لیزر هموروئید در این میان موفقیت های چشمگیری در درمان این بیماری طی دهه های گذشته داشته است.

چگونه میتوان بیماری بواسیر یا هموروئید را با لیزر درمان کرد ؟

روش قطعی و رسمی درمان هموروئید یا بواسیر برداشتن کامل آن با جراحی و بستن رگهای آن با بخیه میباشد در نهایت میتوان زخم بجا مانده را باز گذاشت تا خودبخود بهبود پیدا کند و یا آن را با بخیه زدن ترمیم کرد . همانطور که گفته شد این جراحی عوارض و گرفتاریهای مخصوص بخود را برای بیمار ایجاد میکند. جراحی هموروئید با لیزر به سه روش انجام میشود :
روش اول استفاده از لیزر کم توان طی چندین جلسه میباشد که هدف کاهش ورم و درد و خونریزی است و درمان قطعی نیست و احتمال عود علایم زیاد است . این کار در مطب بصورت سرپایی بدون بیحسی قابل انجام است. در بیماری شقاق کاربرد بیشتری دارد.با این روش بیماری کامل برطرف نمیشود. همچنین از این لیزرمیتوان برای کاهش ورم و التهاب و تسریع بهبودی جای عمل بعد از هر نوع جراحی در نشیمنگاه استفاده کرد.
روش دوم استفاده ازلیزر co2 است که از این لیزر به جای چاقوی جراحی استفاده شده و پاگه هموروئید کامل برداشته میشود و رگهای خون رساننده بخیه زده میشود و زخم باز گذاشته میشود تا خودبخود ترمیم پیدا کند بعلت استفاده از لیزر بر خلاف روش سنتی , آسیب کمتری به بافت وارد شده و درد و خونریزی و عوارض کمتر است ولی بعلت وجود زخم تا مدتی مراقبت لازم دارد و بیمار حین دفع مدفوع درد و گاهی خونریزی دارد ولی شدت آن نسبت به عمل جراحی معمولی کمتر است و زمان التیام زخم کوتاهتر میباشد.. احتمال عود با این روش بسیار کم و نتیجه عالی میباشد.هزینه آن متوسط میباشد.
روش سوم استفاده از لیزر دایود است . ابتدا رگهای خونرسان به پاگه هموروئید با بخیه بسته شده و سپس کانولای مخصوص که سیم لیزر داخل آن قرار دارد به داخل پاگه هموروئید فرستاده شده و رگها و بافت را منعقد میکند و پاگه هموروئید کوچک میشود و در دو تا سه هفته آینده اندازه آن به طور قابل ملاحظه کوچک میشود. گاهی در پاگه های کوچکتر نیاز به بستن رگ تغذیه کننده با بخیه وجود ندارد. برای انواع هموروئید قابل استفاده است .در این روش زخم ایجاد نمیشود و درد و ناراحتی بعد عمل بسیار کم میباشد ولی هزینه این روش بعلت نوع دستگاه لیزر بسیار بالاست و احتمال درمان قطعی کمتر از روش دوم است.

فرق آن با دستگاه IRC یا نور مادون قرمز در این است که لیزر ازداخل , بافت هموروئید را میسوزاند ولی با دستگاه مادون قرمز سعی میکنیم رگهای تغذیه کننده هموروئید را از بیرون با تاباندن اشعه ببندیم که برای هموروئید با درجه پایین کاربرد دارد. اکثرا ترکیبی از روشهای فوق برای هموروئیدهای پیچیده استفاده میشود.

 درمان هموروئید با لیزر

مزایای درمان هموروئید با لیزر

  • لیزر سبب کاهش عارضه بی اختیاری مقعد خواهد شد.
  • در درمان هموروئید با لیزر، زخم حاصل از جراحی به سرعت بهبود پیدا می کند.
  • انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
  • جراحی با لیزر زمان کمتری می برد و کار پزشک را کمتر و این امر سبب میشود تمرکز پزشک افزایش یابد.
  • با استفاده از لیزر دیگر نیازی به پانسمان بزرگ و زیاد نیست؛ بلکه با مقداری باند کوچک می توان محل جراحی را پوشش داد.
  • استفاده از لیزر در درمان هموروئید میزان خونریزی را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. در واقع عروق خونی توسط لیزر کنترل می شوند.
  • مهم ترین دلیل برای درمان هموروئید با لیزر این است که در مقایسه با جراحی روند درمان برای بیمار مشکل نیست و به راحتی پیش می رود.
  • تقریبا در تمام موارد، بعد از درمان هموروئید با لیزر نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و بیمار در همان روز مرخص می شود.
  • بافت اطراف هموروئید آسیب نمی بیند و زخم جراحی عمیقی در کار نیست، در جراحی بدون لیزر محل زخم ممکن است دچار مشکلاتی مانند عفونت شود. بنابراین به کار گیری لیزر در درمان بواسیر موجب کاهش عوارض بعدی ناشی از جراحی سنتی می گردد.
  • یکی دیگر از نكات مثبت جراحى با ليزر سر پا و فعال شدن بيمار بلافاصله بعد از جراحی ليزر است كه اين بخصوص در بيماران با سن بالا كه بى تحركى طولانى مدت بدنبال جراحى سنتى در آنها منجر به لخته شدن خون (آمبولى) در رگهاى پاها مى گردد مهم است زيرا آمبولى بيمارى بسيار خطرناكى است که درمان بسيار سختى دارد و گاها منجر به مرگ بيمار مى گردد.
  • جهت درمان بواسیر بطور کلی لیزرها برای درمان هموروئید به دو نوع كم توان و پرتوان تقسیم می شوند. لیزرهای كم توان در بهبود زخم، كاهش ورم و كاهش اسپاسم عضلانی كارآیی بسیار بالایی دارند. علاوه بر این این لیزرهای کم توان در بهبود درد بسیار موثر بوده و در مطب بدون خونریزی و بدون نیاز به بیهوشی قابل انجام است.

معایب لیزر هموروئید

عوارض درمان لیزر هموروئید بستگی به انواع تكنیك های مورد استفاده دارد كه در لیزرهای كم توان بدون عارضه است ولی در استفاده از لیزرهای پرتوان كه برای ازبین بردن توده هموروئید در زیرمخاط و سوزاندن آن بكار می رود در صورت انتخاب نامناسب با قدرت زیاد ، این احتمال وجود دارد که باعث سوزاندن بافت شود ولی در دستگاه های پیشرفته این احتمال بسیار کم است. البته بایستی به تجربه و توان پزشک نیز توجه زیاد نمود.

البته شایان ذکر است که تمام عمل هاى ناحيه مقعد چه با چاقو و چه با ليزر بعدش دچار درد و سوزش و خونريزى براى ٤ تا ٦ هفته هستند اما اين ميزان در مورد ليزر بمراتب كمتر از عمل با چاقو است. اشكال اصلى اين است كه همه فكر ميكنند كه در عمل با ليزر اصلا نبايد اين ها را داشته باشند و جایی هم به بیماران اعلام نمی کنند. ولی این میزان اصلا قابل قیاس با جراحی با تیغ جراحی نمی باشد.

سوالات متداول در مورد مزایا و معایب لیزر هموروئید

از آن جا که لیزر هموروئید یک شیوه درمانی جدید است، افراد مختلف درمورد مزایا و معایب آن سوالاتی در ذهن دارند که در ادامه آن ها را مطرح می کنیم.

  • آیا لیزر می تواند هموروئید را به طور کامل و برای همیشه رفع کند؟در واقع روش قطعی درمان هموروئید این است که جراح قسمت آسیب دیده را با لیزر پرتوان جراحی می کند. اما نیازی به بخیه ندارد زیرا لیزر سر عروق را همزمان با برش ترمیم می کند. حتی در روش استفاده از لیزر کم توان نیز که لخته خون های در رگ های خونرسان به هموروئید از بین می روند و جذب می شوند، احتمال درمان قطعی بیماری زیاد است.
  • دوران نقاهت لیزر هموروئید چند روز است؟دوران نقاهت متغیر است، اما تحقیقات نشان داده است که بیشتر بیماران پس از یک هفته بهبود می یابند و می توانند زندگی عادی را دوباره شروع کنند. باید توجه کرد که دوران نقاهت عمل جراحی سنتی هموروئید سه هفته تا یک ماه طول می کشد. برخی بیماران یک روز بعد از لیزر هموروئید به حالت عادی بازمی گردند.
  • آیا پس از لیزر هموروئید کل علائم هموروئید برطرف می شود؟بله. پس از لیزر کردن هموروئید دیگر علائمی مانند خونریزی و یا سوزش در ناحیه مقعد نخواهید داشت. درد نسبتا سریع رفع می شود و چون زخم عمیق جراحی سنتی وجود ندارد بیمار می تواند بدون عذاب کشیدن به زندگی عادی برگردد.
  • آیا اشعه لیزر باعث تغییر شکل ناحیه تحتانی می شود؟خیر، اگر متخصص جراحی و لیزر ماهر باشد و تکنیک درست را انتخاب کند، لیزر در شکل طبیعی مقعد تغییری به وجود نمی آورد. منظور این است که چین های ناحیه تحتانی حالت طبیعی خود را حفظ می کنند.
  • آیا با لیزر مشکلاتی مانند بی اختیاری مقعد نخواهم داشت؟خیر، لیزر درمانی باعث بدکارکردن کانال روده نخواهد شد. منظور این است که پس از انجام دادن لیزر هموروئید مشکلاتی مانند بی اختیاری در دفع مدفوع و همچنین کنترل گاز نخواهید داشت.

بیماری هموروئید


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (380 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (54 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (42 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس