ساعدنیوز
ساعدنیوز

مزایا و معایب درمان بیماری بواسیر با لیزر

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
مزایا و معایب درمان بیماری بواسیر با لیزر
بیماری هموروئید میتواند از داخل مقعد شروع شده و بافت هموروئیدی بتدریج بزرگ شده و تا بیرون مقعد گسترش پیدا کند که در آخرین مرحله آن حتی با دست هم نمیتوان آن را به داخل مقعد فرستاد و بصورت زایده گوشتی در اطراف مقعد قرار دارد . نوع دیگر آن فقط در قسمت بیرون مقعد بوجود میاید .

هموروئید یا به زبان عامیانه بواسیر از جمله بیماری هایی است که به روده مربوط می شود. زمانی که سیاهرگ های مقعد گشاد شوند و در هم گره بخورند هر روش درمانی جدید مثل لیزر هموروئید می تواند دو روی سکه داشته باشد. مثل مزایای زیاد لیزر هموروئید و محدود معایب لیزر هموروئید. هموروئید ایجاد می شود. دلیل گره خوردن سیاهرگ ها این است که در مسیر بازگرداندن خون به قلب موانعی به وجود آمده است.این موانع که به هر دلیلی می توانند به وجود آمده باشند باعث می شوند که با گذشت زمان فشاری که داخل سیاهرگ ها است افزایش یابد و سیاهرگ ها گشاد شوند و در هم گره بخورند. دامنه گستردگی این بیماری از 2.9% تا 27.9% است که بیش از 4% از مبتلایان دارای علائم ظهور بیماری هستند. گزینه های درمان این بیماری دردناک در طول سالیان تغییرات قابل توجهی داشته است. روش های درمان هموروئید شامل درمان های غیر جراحی،کنترل بیماری و پیشگیری از وخیم شدن آن و همچنین استفاده از تکنیک های متعدد جراحی است. لیزر هموروئید در این میان موفقیت های چشمگیری در درمان این بیماری طی دهه های گذشته داشته است.

چگونه میتوان بیماری بواسیر یا هموروئید را با لیزر درمان کرد ؟

روش قطعی و رسمی درمان هموروئید یا بواسیر برداشتن کامل آن با جراحی و بستن رگهای آن با بخیه میباشد در نهایت میتوان زخم بجا مانده را باز گذاشت تا خودبخود بهبود پیدا کند و یا آن را با بخیه زدن ترمیم کرد . همانطور که گفته شد این جراحی عوارض و گرفتاریهای مخصوص بخود را برای بیمار ایجاد میکند. جراحی هموروئید با لیزر به سه روش انجام میشود :
روش اول استفاده از لیزر کم توان طی چندین جلسه میباشد که هدف کاهش ورم و درد و خونریزی است و درمان قطعی نیست و احتمال عود علایم زیاد است . این کار در مطب بصورت سرپایی بدون بیحسی قابل انجام است. در بیماری شقاق کاربرد بیشتری دارد.با این روش بیماری کامل برطرف نمیشود. همچنین از این لیزرمیتوان برای کاهش ورم و التهاب و تسریع بهبودی جای عمل بعد از هر نوع جراحی در نشیمنگاه استفاده کرد.
روش دوم استفاده ازلیزر co2 است که از این لیزر به جای چاقوی جراحی استفاده شده و پاگه هموروئید کامل برداشته میشود و رگهای خون رساننده بخیه زده میشود و زخم باز گذاشته میشود تا خودبخود ترمیم پیدا کند بعلت استفاده از لیزر بر خلاف روش سنتی , آسیب کمتری به بافت وارد شده و درد و خونریزی و عوارض کمتر است ولی بعلت وجود زخم تا مدتی مراقبت لازم دارد و بیمار حین دفع مدفوع درد و گاهی خونریزی دارد ولی شدت آن نسبت به عمل جراحی معمولی کمتر است و زمان التیام زخم کوتاهتر میباشد.. احتمال عود با این روش بسیار کم و نتیجه عالی میباشد.هزینه آن متوسط میباشد.
روش سوم استفاده از لیزر دایود است . ابتدا رگهای خونرسان به پاگه هموروئید با بخیه بسته شده و سپس کانولای مخصوص که سیم لیزر داخل آن قرار دارد به داخل پاگه هموروئید فرستاده شده و رگها و بافت را منعقد میکند و پاگه هموروئید کوچک میشود و در دو تا سه هفته آینده اندازه آن به طور قابل ملاحظه کوچک میشود. گاهی در پاگه های کوچکتر نیاز به بستن رگ تغذیه کننده با بخیه وجود ندارد. برای انواع هموروئید قابل استفاده است .در این روش زخم ایجاد نمیشود و درد و ناراحتی بعد عمل بسیار کم میباشد ولی هزینه این روش بعلت نوع دستگاه لیزر بسیار بالاست و احتمال درمان قطعی کمتر از روش دوم است.

فرق آن با دستگاه IRC یا نور مادون قرمز در این است که لیزر ازداخل , بافت هموروئید را میسوزاند ولی با دستگاه مادون قرمز سعی میکنیم رگهای تغذیه کننده هموروئید را از بیرون با تاباندن اشعه ببندیم که برای هموروئید با درجه پایین کاربرد دارد. اکثرا ترکیبی از روشهای فوق برای هموروئیدهای پیچیده استفاده میشود.

 درمان هموروئید با لیزر

مزایای درمان هموروئید با لیزر

  • لیزر سبب کاهش عارضه بی اختیاری مقعد خواهد شد.
  • در درمان هموروئید با لیزر، زخم حاصل از جراحی به سرعت بهبود پیدا می کند.
  • انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
  • جراحی با لیزر زمان کمتری می برد و کار پزشک را کمتر و این امر سبب میشود تمرکز پزشک افزایش یابد.
  • با استفاده از لیزر دیگر نیازی به پانسمان بزرگ و زیاد نیست؛ بلکه با مقداری باند کوچک می توان محل جراحی را پوشش داد.
  • استفاده از لیزر در درمان هموروئید میزان خونریزی را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. در واقع عروق خونی توسط لیزر کنترل می شوند.
  • مهم ترین دلیل برای درمان هموروئید با لیزر این است که در مقایسه با جراحی روند درمان برای بیمار مشکل نیست و به راحتی پیش می رود.
  • تقریبا در تمام موارد، بعد از درمان هموروئید با لیزر نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و بیمار در همان روز مرخص می شود.
  • بافت اطراف هموروئید آسیب نمی بیند و زخم جراحی عمیقی در کار نیست، در جراحی بدون لیزر محل زخم ممکن است دچار مشکلاتی مانند عفونت شود. بنابراین به کار گیری لیزر در درمان بواسیر موجب کاهش عوارض بعدی ناشی از جراحی سنتی می گردد.
  • یکی دیگر از نكات مثبت جراحى با ليزر سر پا و فعال شدن بيمار بلافاصله بعد از جراحی ليزر است كه اين بخصوص در بيماران با سن بالا كه بى تحركى طولانى مدت بدنبال جراحى سنتى در آنها منجر به لخته شدن خون (آمبولى) در رگهاى پاها مى گردد مهم است زيرا آمبولى بيمارى بسيار خطرناكى است که درمان بسيار سختى دارد و گاها منجر به مرگ بيمار مى گردد.
  • جهت درمان بواسیر بطور کلی لیزرها برای درمان هموروئید به دو نوع كم توان و پرتوان تقسیم می شوند. لیزرهای كم توان در بهبود زخم، كاهش ورم و كاهش اسپاسم عضلانی كارآیی بسیار بالایی دارند. علاوه بر این این لیزرهای کم توان در بهبود درد بسیار موثر بوده و در مطب بدون خونریزی و بدون نیاز به بیهوشی قابل انجام است.

معایب لیزر هموروئید

عوارض درمان لیزر هموروئید بستگی به انواع تكنیك های مورد استفاده دارد كه در لیزرهای كم توان بدون عارضه است ولی در استفاده از لیزرهای پرتوان كه برای ازبین بردن توده هموروئید در زیرمخاط و سوزاندن آن بكار می رود در صورت انتخاب نامناسب با قدرت زیاد ، این احتمال وجود دارد که باعث سوزاندن بافت شود ولی در دستگاه های پیشرفته این احتمال بسیار کم است. البته بایستی به تجربه و توان پزشک نیز توجه زیاد نمود.

البته شایان ذکر است که تمام عمل هاى ناحيه مقعد چه با چاقو و چه با ليزر بعدش دچار درد و سوزش و خونريزى براى ٤ تا ٦ هفته هستند اما اين ميزان در مورد ليزر بمراتب كمتر از عمل با چاقو است. اشكال اصلى اين است كه همه فكر ميكنند كه در عمل با ليزر اصلا نبايد اين ها را داشته باشند و جایی هم به بیماران اعلام نمی کنند. ولی این میزان اصلا قابل قیاس با جراحی با تیغ جراحی نمی باشد.

سوالات متداول در مورد مزایا و معایب لیزر هموروئید

از آن جا که لیزر هموروئید یک شیوه درمانی جدید است، افراد مختلف درمورد مزایا و معایب آن سوالاتی در ذهن دارند که در ادامه آن ها را مطرح می کنیم.

  • آیا لیزر می تواند هموروئید را به طور کامل و برای همیشه رفع کند؟در واقع روش قطعی درمان هموروئید این است که جراح قسمت آسیب دیده را با لیزر پرتوان جراحی می کند. اما نیازی به بخیه ندارد زیرا لیزر سر عروق را همزمان با برش ترمیم می کند. حتی در روش استفاده از لیزر کم توان نیز که لخته خون های در رگ های خونرسان به هموروئید از بین می روند و جذب می شوند، احتمال درمان قطعی بیماری زیاد است.
  • دوران نقاهت لیزر هموروئید چند روز است؟دوران نقاهت متغیر است، اما تحقیقات نشان داده است که بیشتر بیماران پس از یک هفته بهبود می یابند و می توانند زندگی عادی را دوباره شروع کنند. باید توجه کرد که دوران نقاهت عمل جراحی سنتی هموروئید سه هفته تا یک ماه طول می کشد. برخی بیماران یک روز بعد از لیزر هموروئید به حالت عادی بازمی گردند.
  • آیا پس از لیزر هموروئید کل علائم هموروئید برطرف می شود؟بله. پس از لیزر کردن هموروئید دیگر علائمی مانند خونریزی و یا سوزش در ناحیه مقعد نخواهید داشت. درد نسبتا سریع رفع می شود و چون زخم عمیق جراحی سنتی وجود ندارد بیمار می تواند بدون عذاب کشیدن به زندگی عادی برگردد.
  • آیا اشعه لیزر باعث تغییر شکل ناحیه تحتانی می شود؟خیر، اگر متخصص جراحی و لیزر ماهر باشد و تکنیک درست را انتخاب کند، لیزر در شکل طبیعی مقعد تغییری به وجود نمی آورد. منظور این است که چین های ناحیه تحتانی حالت طبیعی خود را حفظ می کنند.
  • آیا با لیزر مشکلاتی مانند بی اختیاری مقعد نخواهم داشت؟خیر، لیزر درمانی باعث بدکارکردن کانال روده نخواهد شد. منظور این است که پس از انجام دادن لیزر هموروئید مشکلاتی مانند بی اختیاری در دفع مدفوع و همچنین کنترل گاز نخواهید داشت.

بیماری هموروئید

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (71 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (63 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...