نقش رنگ سبز در دکوراسیون داخلی و معماری چیست؟

  چهارشنبه، 21 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نقش رنگ سبز در دکوراسیون داخلی و معماری چیست؟
سبز رنگی تسكين بخش و آرامش دهنده است كه به كاهش تورم و التهاب مفاصل، بافت ها و نسوج كمك مي كند. ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭﯾﺎﻓته اﻧﺪ ﮐﻪ ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ می تواند ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﮔﺮﺩﺩ. ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺑﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﯾﮏ ﺑﺮﮔﻪ ﺷﻔﺎﻑ ﺳﺒﺰ ﺭﻧﮓ ﺑﺮ ﺭﻭی ﺻﻔحه کتاب، می توانند ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺩﺭک ﮐﻨﻨﺪ

سبز رنگی تسكين بخش و آرامش دهنده است كه به كاهش تورم و التهاب مفاصل، بافت ها و نسوج كمك مي كند. ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭﯾﺎﻓته اﻧﺪ ﮐﻪ ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ می تواند ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﮔﺮﺩﺩ. ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺑﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﯾﮏ ﺑﺮﮔﻪ ﺷﻔﺎﻑ ﺳﺒﺰ ﺭﻧﮓ ﺑﺮ ﺭﻭی ﺻﻔحه کتاب، می توانند ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺩﺭک ﮐﻨﻨﺪ.

رنگ سبز، پیوستگی ژرف با طبیعت دارد و به این ترتیب در ایجاد احساس یکرنگی با سایرین و طبیعت، بسیار اثر بخش است. ما وقتی به طور غریزی به دنبال این رنگ می رویم که تحت فشارهای روانی هستیم؛ سبز تیره به ما احساس راحتی، آرامش، خون سردی، کاهش فشار روحی و تعادل می دهد. سبز کمی روشن تر (با مقداری زرد) بیشتر شادی آور و نورانی است و می توانند کمی هم حس گرمی رنگ را هم منتقل کند. سبز تیره تر ثبات، امنیت و فراوانی را القا می کند. بیشتر ما را به یاد اسکناس و ثروت می اندازد! در طرح ها از رنگ سبز در زمینه یا به عنوان رنگ تاکید استفاده می شود. سبز روشن که بیشتر یادآور فصل بهار و شادابی مرتبط با این فصل است به نسبت جنگل تیره و تاریکی که یادآور ترس و اندوه است میزان انرژی بهتر و بیشتری را انتقال می دهد.

هیچ وقت نمی توان نقش گیاهان را در طراحی دکوراسیون داخلی خانه یا محیط کار نادیده گرفت. دلایل زیادی برای استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی وجود دارد که سلامت ساکنان هم یکی از آنهاست. وجود گیاه در خانه یا دفتر کار باعث می شود سموم موجود در هوا کمتر شوند و رایحه بعضی گیاهان هم نقش مثبتی روی سلامت انسان بگذارد. این اثرات مثبت شامل کاهش فشار خون، انرژی بخشیدن به مغز و بهبود کیفیت خواب می شوند. تحقیقات علمی زیادی اثبات کرده که وجود گیاهان خصوصا برای افرادی که از بیماری رنج می برند یا مضطرب هستند مفید است. دلیل آن هم مشخص است؛ آوردن گیاهان به محیط خانه فضا را زنده می کند. در این خصوص یک طراح دکوراسیون داخلی می تواند با استفاده از گیاهان و متریال های موجود و استفاده از آنها در دکوراسیون داخلی بسیار به این موضوع کمک کند. امروزه ساختارهای عمودی فضای سبز مناسب برای دکوراسیون داخلی می تواند هم به عنوان جدا کننده تعبیه شود و هم با دقت نظر در طرح و رنگ گیاهان مختلف آپارتمانی روحیه ای تازه به فضای داخلی ببخشد. دقت نظر در استفاده از این موضوع با توجه به محل، می تواند ایده های خلاقانه ای را در دکوراسیون داخلی ایجاد کند. تبحر و تجربه یک طراح داخلی در استفاده از معماری داخلی سبز در رفع بسیاری از مشکلات به خصوص در فضاهای کوچک می تواند راهگشا باشد. همچنین طراحی فضای سبز در فضاهایی مانند بام ساختمان ها علاوه بر کمک به کاهش آلودگی شهری می تواند نسبت به زیبایی و استفاده از بام ساختمان به بهترین نحو ممکن کمک کند.

معماری در دکوراسیون داخلی سبز

توجه به طراحی داخلی پایدار در جهان روز به روز در حال افزایش است و در حال تبدیل شدن به طراحی رایج در فضاهای داخلی ساختمان ها می باشد. مصرف کننده گان هر روز اطلاعات بیشتری در خصوص شیوه های درست طراحی داخلی پایدار به دست می آورند . آنها از مواد و مصالح مضری که در طراحی داخلی خانه ها استفاده می شود آگاه شده و در راه بهبود وضعیت برای سازگاری با محیط زیست قدم بر می دارند. مردم جهان می کوشند از وسایلی استفاده کنند که بیشترین سازگاری را با محیط زیست داشته باشند. آنها تلاش می کنند ایده های اقتصادی و طبیعت دوست را در خانه خود به کار بگیرند.

طراحی داخلی پایدار که با نام های طراحی داخلی سبز ، طراحی سازگار با محیط زیست ، دوستدار محیط زیست و یا طبیعت دوست نیز نیز شناخته می شود، بر روی بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان، جلوگیری از اتلاف انرژی مصرف شده جهت سرمایش و گرمایش و همچنین کاهش تاثیرات منفی که مبلمان و تجهیزات می تواند در محیط زیست داشته باشد، تمرکز دارد.

از آنجایی که اکثر ما مدت زمان بسیار زیادی را در فضای داخلی ساختمان ها به سر می بریم. جایی که غلظت برخی آلاینده ها اغلب دو تا پنج برابر بیشتر از غلظت معمول در فضای بیرون است. بنابراین بسیار مهم است که توجه دقیقی داشته باشیم نسبت به ابزار و محصولاتی که برای استفاده روزانه خود در طراحی داخلی به کار می بریم. طراحی داخلی پایدار به سلامت فردی که در آن و در محیط اطراف آن زندگی می کند کمک و از او پشتیبانی خواهد کرد.یکی از گرایش های جدید معماری، معماری در دکوراسیون داخلی سبز یا معماری پایدار است که اخیراً مورد توجه بسیاری از معماران معاصر جهان قرار گرفته است. این معماری از مفاهیم توسعه پایدار منشاء گرفته، سازگاری و هماهنگی با محیط زیست را در پی دارد. هدف از احداث بنا های سبز، بهبود یافتن آب و هوا، جلوگیری از اتلاف انرژی مصرف شونده برای فراهم کردن سرمایش و گرمایش و همچنین کاهش آثار منفی ساخت و ساز بر محیط زیست است.
احداث ساختمان های سبز، به سلامت انسان های ساکن در آن و در محیط اطراف آن کمک می کند. الهام گرفتن از طبیعت و استفاده از مصالح بادوام طبیعی و مناسب در عین تکیه بر منبع انرژی سولار برای گرمایش، روشنایی روزانه و تأمین الکتریسیتهٔ لازم برای ساعات غروب و شب، مواردی از استفادهٔ مستقیم از انرژی های پاک و در دسترس است. انگیزهٔ صرف این هزینه های نامتعادل در زیورآرایی، القای جلال و شکوه و نهایتاً کسب رونق و موفقیت تجاری به ویژه در حرفهٔ بساز و بفروشی است

تصویر

اصل کل گرایی

تمامی اصول سبز، می بایست در روندی کل نگر برای ساخت محیط مصنوعی به کار گرفته شوند. معماری سبز، باید بیش از یک ساختمان منفرد قطعه خود را شامل شود و یک شکل پایدار از محیط شهری را ارائه کند.

مزایای ساختمان سبز عبارتند از:

  • استفاده از انرژی های طبیعی در ساختمان
  • ثبات محیط داخلی ساختمان
  • استفاده از پساب ساختمان در تأمین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز
  • بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش اتلاف آن
  • توجه به اقلیم منطقه
  • استفاده از مصالح قابل بازیافت غیرمضر از نظر شیمیایی که دوست سلامت انسان هستند.
  • ساخت با نزدیک ترین مصالح به طبیعت
  • کاشت گیاهان طبیعی به عنوان الهام دهندهٔ طراحی زنده
  • اجتناب از صدمه رساندن به وضعیت طبیعی اراضی منطقه
  • کمک به بهبود کیفیت زندگی در سایهٔ گرایش به حفظ محیط زیست

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (472 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (373 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (224 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (121 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (101 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (62 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (38 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (26 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (12 نظر)
تیتر امروز