معرفی دیدنی ها و جاذبه های توریستی پراگ در جمهوری چک

  یکشنبه، 04 آبان 1399   زمان مطالعه 16 دقیقه
معرفی دیدنی ها و جاذبه های توریستی پراگ در جمهوری چک
پراگ، قلب تپنده جمهوری چک و معروف به شهر هزار مناره، یکی از بهترین مراکز تاریخی اروپا را در دل خود جای داده است. در کوچه‌های باریک و میدان‌های بزرگ و تماشایی این شهر، ساختمان‌های تاریخی وجود دارند که با چشم اندازهای بی‌نظیر خود در انتظار گردشگران هستند.

پراگ، جمهوری چک

پراگ پایتخت جمهوری چک و ارزشمندترین شهر تاریخی این کشور است. در سال 1992، مرکز تاریخی این شهر به مساحت 866 هکتار در لیست میراث جهانی فرهنگی و طبیعی یونسکو ثبت شد. پراگ کلکسیون منحصر به فردی از مقبره های تاریخی دارد که به همراه سراسر شهر، زیر سلطه شکوه و عظمت قلعه پراگ قرار گرفته اند. این قلعه نمایشگر تمام سبک ها و نهضت های هنری زمان خود می باشد. مرکز تاریخی شهر بر روی سواحل دو طرف رود مولداو (Vltava) واقع شده و از 6 قسمت تشکیل شده، این مناطق مستقل در قرن 18 یکپارچه شده بودند.
جمهوری چک کشوری قاره ای است که در نیم کره شمالی و در منطقه ای معتدل واقع شده. آب و هوای جمهوری چک معمولا معتدل و ملایم است اما در طول سال بسیار متغییر است. تفاوت زاویه تابش خورشید در طول سال باعث می شود که فصولی متفاوت با آب و هوا و بارندگی متفاوت در این کشور پدید بیاید. همانند سایر مناطق معتدل واقع در نمیکره شمالی زمین، در کشور چک نیز سال با زمستانی سرد آغاز می شود و با فصل معتدل بهار، فصل گرم تابستان و سپس فصل خنک پاییز دنبال می شود. با وجودی که شهر پراگ تاریخ آشفته ای داشته، اما در سال های اخیر روند پیشرفت آن استوارتر و مستحکم تر بوده است. صنعت رو به رشد توریسم در کنار اقتصاد استوار این شهر باعث شده است که شهروندانش نسبت به سایر مناطق کشور از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار باشند. در پراگ نرخ بی کاری در حداقل است، فروشگاه ها مملو از اجناس هستند و نماهایی که تا یک دهه پیش در مرز فروپاشی بودند، امروزه بازسازی شده اند. مراکز خرید عظیم جدید و سینماهای چند وجهی در هر گوشه ای از شهر نمایان می شوند. همچنین ساختمان های عظیم و جدیدی برای وقایع ورزشی و اتفاقات مشابه در دست ساخت هستند. سیستم متروی شهر نیز در حال گسترش است و سیستم جدیدی هم برای جلوگیری از وقوع سیل در شهر نصب شده است.

زبان رسمی پراگ، زبان چکی می باشد و اکثر ساکنین آن درک ابتدایی و گاها پیشرفته تری از زبان های انگلیسی و آلمانی دارند. بنابراین در هتل ها، رستوران ها، آژانس های مسافرتی، اماکن تاریخی و بسیاری از فروشگاه ها و مناطقی که نیازمند سرویس دهی هستید، می توانید منظور خود را به انگلیسی یا آلمانی و در مواردی استثنایی به فرانسوی تفهیم نمایید.

کلیسای سنت ویتوس

تصویر

قدمت کلیسای سنت ویتوس (St Vitus) به ۶۰۰ سال پیش باز می گردد. سنت ویتوس یکی از بزرگ ترین کلیساهای وقفی در اروپای مرکزی است. این کلیسا در فرهنگ و مذهب جمهوری چک اهمیت زیادی دارد و گنجینه ای بزرگ از نقاشیِ قرن چهاردهم به نام قضاوت نهایی (The last Judgment)، مقبره سنت واتسلاو (St Wenceslas) و چارلز چهارم گرفته تا آرامگاه نقره ای سبک باروکِ سنت جان نپوموک (St John Nepomuk)، کلیسای زیبای سنت واتسلاو و شیشه های رنگیِ آرت نوویِ آلفونس موچا (Alfons Mucha) را در خود جای داده است. در نگاه اول، نمای غربیِ کلیسا که در بالای حیاط سوم قرار گرفته است، بسیار گوتیک به نظر می رسد اما در حقیقت درب ورودیِ سه گانه در سال ۱۹۵۳ ساخته شد. درواقع این قسمت یکی از آخرین بخش های ساخته شده ی کلیسا بود. سنگ فونداسیون این کلیسا در سال ۱۳۳۴ توسط امپراطور چارلز چهارم (Charles IV) در بنایی گنبدی شکل با سبک رومی که توسط دوک واتسلاو بنا شده بود، قرار داده شد. معمار اصلی چارلز، ماتیاس از آراس (Matthias of Arras) کار خود را در سال ۱۳۴۴ در گروه کُر، به سبک گوتیکِ فرانسه آغاز کرد اما ۸ سال بعد از دنیا رفت. جانشین آلمانی او، پیتر پارلر (Peter Parler)، یک کهنه سربازِ کلیسای جامعِ کُلن (Cologne) پیش از مرگش در سال ۱۳۹۹، بیشتر بخش های شرقیِ کلیسا را با سبکی آزاد و متعلق به اواخر دوران گوتیک به اتمام رساند. جزئیات رنسانس و باروک در قرن های بعد به این کلیسا اضافه شد. در سال ۱۸۶۱ و در دوره احیای ملی چک بود که تلاش های مشترکی برای اتمام این کلیسای جامع صورت گرفت؛ تمام بخش ها و جزئیات بین درب غربی و گذرگاه کلیسا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ساخته شد. سرانجام در سال ۱۹۲۹ این کلیسا تقدیس شد.

داخل کلیسا پر از پنجره هایی با شیشه های رنگی است. این پنجره ها توسط هنرمندان برجسته چک در اوایل قرن بیستم ساخته شدند. یکی از آثار هنرمند بزرگ آرت نوو، آلفونس موچا در کلیسای سوم در ضلع شمالی، در سمت چپ درب ورودی قرار گرفته است. این نقاشی زندگی سنت سیرل و سنت متودیوس (Sts Cyril and Methodius) را به تصویر می کشد. در مجاورت این نقاشی یک مجسمه چوبی از مصلوب شدن مسیح به چشم می خورد. این مجسمه توسط فرانتیشِک بیلِک (František Bílek) ساخته شد.

در تقاطع شبستان و جناح کلیسا پنجره جنوبی بزرگ و رنگارنگ قرار گرفته است. این پنجره که قضاوت نهایی را به تصویر می کشد، در سال ۱۹۳۸ توسط مکس اشوابینسکی (Max Švabinský) ساخته شد. در جناح شمالی کلیسا سه درب چوبی با نقوش برجسته ای از قدیسان بوهمیایی وجود دارد. تابلوهای کوچک تر در زیر هر قدیس شهادت آن ها را به تصویر می کشند.

درب سمت چپ سنت ویتوس را در حالی که در دیگی پر از روغن داغ شکنجه می شود نشان می دهد. در کنار این درب شهادت سنت واتسلاو به تصویر کشیده شده است؛ او بر روی یک زانو نشسته است و به دستگیره ای به شکل سرِ شیر چنگ زده است، درحالی که برادر خائنش از پشت نیزه ای را در بدن او فرو می کند. این دستگیره را در سمت دیگر کلیسا که اکنون کلیسای سنت واتسلاو است می توانید ببینید.

از انتهای راهروی کلیسا که دور می شوید با معبد سنت ویتوس برخورد می کنید. گفته می شود سنت ویتوس علاوه بر اینکه یک قدیس بوهمیایی است، حامی بازیگران و افراد معروف است و آن ها را از رعدوبرق، حمله سگ و خواب ماندن حفظ می کند. در همان نزدیکی در کلیسای والِنشتاین (Wallenstein) سنگ قبرهای فرسوده معماران کلیسا یعنی ماتیاس و پیتر پارلِر قرار گرفته است. آن سوی این کلیسای زیبا و سلطنتی یک بالکن زیبا قرار گرفته دارد که طاق ِ آن به شکل شاخه های درختان حکاکی شده است.

بزرگ ترین و زیباترین بخش کلیسا، کلیسای سنت واتسلاو (St Wenceslas) است. دیوارهای این کلیسا با سنگ های جلا داده شده، تابلوهای طلاکاری شده و سنگ های نیمه قیمتی تزئین شده است. نقاشی های دیواریِ قرن شانزدهم زندگیِ پدر مقدس چک را به تصویر می کشند؛ درحالی که نقاشی های قدیمی تر صحنه هایی از زندگی حضرت مسیح (ع) را نشان می دهند.

در قسمت جنوبی کلیسا یک درب کوچک وجود دارد که با هفت قفل، بسته شده است. این درب دارای پلکانی مخفی به تالار تاج گذاری در بالای گُلدن گِیت، جایی که جواهرات بوهمیایی نگه داری می شوند است.

پُل چارلز

تصویر

در اطراف «پل چارلز» که در قرن ۱۴ میلادی بنا شده، ۳ برج قرار دارد. حدود ۳۰ مجسمه دوره «باروک» هم پل را زینت کرده اند. این مجسمه ها بیشتر تندیسی از قدیسین هستند. «پل چارلز» ۶۲۱ متر طول دارد و یکی از جاهای دیدنی پراگ برای عکاسی به شمار می رود. بسیاری از هنرمندان و صنعتگران آثار خود را روی این پل زیبا به فروش می رسانند.

برج پِترین

تصویر

این برج فلزی و ۶۳ متری بر فراز تپه «پترین» واقع شده که یکی از دیدنی های پراگ محسوب می شود و منظره بسیار جالبی را مقابل چشم بینندگان قرار می دهد. برج «پترین» شبیه برج ایفل است و در شب دیدنی تر هم می شود. از فراز این برج می توان شهر را تماشا کرد.

برج پودر

تصویر

برج «پودر» یکی از قدیمی ترین دروازه های شهر و از جاهای دیدنی پراگ است. قدمت این برج به قرن ۱۵ میلادی بازمی گردد. وجه تسمیه این برج، نگهداری «پودر» اسلحه در آن در قرن ۱۷ میلادی است. بعد از طی کردن ۱۸۶ پله می توان به بالای برج رسید و منظره ی شهر را از بالا تماشا کرد. برج «پودر» نماینده ای از برج های تاریخی پراگ است.

قلعه پراگ

تصویر

قلعه پراگ (Pražsky hrad) تنها یک قلعه نیست، بلکه با مجموعه کلیساها و کاخ ها و باغ هایی که از دوره های مختلف تاریخی بر جای مانده اند، عنوان بزرگ ترین قلعه تاریخی را در کتاب گینس به خود اختصاص داده است. حاکمان چک از این قلعه که در ساحل غربی رودخانه قرار گرفته، در طول تاریخ به عنوان اقامتگاه استفاده می کردند. اولین سنگ بنای قلعه در قرن نهم میلادی گذاشته شد و از قرن دوازدهم تا هیجدهم، چهار بار ساختمان های مجموعه را از پایین تا بالا بازسازی کردند. بازسازی سبک گوتیک در قرن چهاردهم توسط چارلز چهارم انجام شد و احداث کلیسایی به همین سبک را هم خود او شروع کرد، اما ساخت آن شش قرن طول کشید. در سال ١٥٤١ میلادی، بخش هایی از قلعه در آتش سوخت و طی حکومت خاندان هابسبورگ، ساختمان هایی به سبک رنسانس به این مجموعه اضافه شد. آخرین آسیب هایی که به ساختمان ها وارد شد، طی جنگ های سی ساله بود و بعد از آن، هم در زمان ملکه ترزا در نیمه دوم قرن هیجدهم و در دهه ١٩٢٠ به دستور رئیس جمهور چکسلواکی بازسازی شد. مجموعه این خرابی ها و بازسازی ها، این قلعه را تبدیل کرده به چیزی که امروز هست؛ یک مجموعه جذاب و استثنایی و البته موردعلاقه توریست ها.
پارک بزرگ و دلباز این مجموعه هم به اندازه ساختمان های آن جذاب و تماشایی است و چشم انداز زیبایی هم به کناره شرقی رودخانه دارد.

میدان ونسلاس، مرکز اقتصادی پراگ

تصویر

میدان ونسلانس یکی از دو میدان اصلی پراگ است که شهر از آن جا رونق پیدا کرد. این میدان در سال 1348 توسط چالز چهارم به عنوان بازار اسب ساخته شد و از آن زمان به یکی از مهم ترین فضاهای عمومی شهر تبدیل شده است. بخش اعظم تاریخ قرن بیستم چک در میدان ونسلانس اتفاق افتاد. جنبش ها و تجمع های سیاسی در این نقطه از پراگ اتفاق می افتاد. میدان ونسلانس بیشتر شبیه بلوار پر زرق و برق با کافه ها، کلوپ ها، رستوران، هتل ها، مغازه ها و بانک ها است، تا یک میدان قدیمی. این میدان از مکان های دیدنی پراگ در بخش مرکزی آن محسوب می شود که با میدان اصلی شهر و پل چارلز فقط پنج دقیقه فاصله دارد و سه خط مترو در این نقطه توقف می کنند.

ساعت نجومی

تصویر

یکی دیگر جاذبه های بسیار قدیمی و با عظمتی که در این شهر وجود دارد ساعت نجومی است. این ساعت نجومی، سومین ساعت قدیمی در جهان است که همچنان کار می کند. ساعت نجومی، ساعت است که علاوه بر زمان، اطلاعات نجومی مثل موقعیت دایره البروج خورشید، اندازه و موقعیت ماه و … را نیز نشان می دهد. ساعت نجومی پراگ بالای برج عمارت شهرداری در شهر قدیم نصب شده و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های توریستی شهر پراگ است. در سال ١۴٩٠ میلادی، صفحه ی سال نما به این ساعت اضافه شد و بالای آن را با مجسمه های سبک گوتیک تزیین کردند.

تئاتر ملی پراگ

تصویر

تئاتر ملی جایی است که اگر بخواهید می توانید در آن اپرا، تئاتر و یا باله را در پراگ ببینید. قیمت تئاترها در پراگ بسته به کمپانی ها و نمایش ها متفاوت است. به طور مثال شما می توانید با خرید بلیطی ۲ دلاری یک اپرای ارزان ببینید. همچنین تئاترهای موزیکال و نمایش باله هم وجود دارد، اکثر نمایش ها در تئاتر ملی پراگ دارای زیرنویس انگلیسی هستند. بنابراین برای فهمیدن آن دچار مشکل نخواهید شد. پس اگر اهل تئاتر هستید بطور حتم در سفر به پراگ به تئاتر ملی آن سری بزنید. اخیرا بازدیدکنندگان این مجموعه گفته اند که حتی اگر شما به دیدن تئاتری در این مجموعه نروید حضور در ساختمان تئاتر ملی پراگ و گرفتن یک عکس یادگاری و تحسین معماری و شکوه این ساختمان ارزش دارد. این مجموعه که نزدیک به انتهای شرقی پل لژیون قرار داد به عنوان سمبل هویت ملی چک برای ترویج زبان و فرهنگ جک است.

‏ بازدید از باغ وحش پراگ ‏‏‏ ‏

تصویر

یکی دیگر از کارهایی که در سفر به پراگ باید انجام دهید، بازدید از باغ وحش این شهر است. این باغ وحش در ‏سال 1931 با هدف حفاظت از حیات وحش و مطالعه آن تاسیس شده است. این باغ وحش در منطقه ‏Troja ‏ در شمال شهر ‏پراگ قرار گرفته است. باغ وحش پراگ بیش از 4200 حیوان از 650 گونه جانوری را در خود جای داده است. ‏‏‏ ‏‏

ساختمان شهرداری

تصویر

شهرداری پراگ به عنوان یکی از بهترین نمونه های هنر نو در این شهر در نظر گرفته می شود. این ساختمان در سال ۱۹۱۲ ساخته شده و یکی از مهم ترین و بزرگ ترین محل های برگزاری کنسرت در پراگ، سالن Smetana در آن قرار دارد. این بنا ویژگی های منحصر به فرد دیگری از جمله نمای مجلل با نقاشی های بزرگ روی قوس بالای ایوان طبقه دوم و گنبد بزرگی که در پشت و بالای ایوان است، دارد. فضای داخلی بنا، با شیشه های پنجره رنگی و نقاشی های مهم، به اندازه نمای ساختمان زیبا و چشمگیر است. راهنمای تور انگلیسی زبان در دسترس است. یکی از بهترین راه ها برای لذت بردن از دیدن این بنا، شرکت در یکی از کنسرت هایی است که در این ساختمان برگزار می شود؛ یا حتی می توانید به کافه ها و رستوران هایی که در آن قرار دارد، بروید.

آرامگاه ها و قبرستان ها

تصویر

آرامگاه و قبرستان ها و مجموعه ای از کلکسیون استخوان ها در واقع متعلق به کشته شدگان در جنگ هستند و یا کسانی که در اثر بیماری هایی مانند طاعون که از دوران قرون وسطی وجود داشته از بین رفته اند. این مجموعه به نمایش آثار باستانی متعلق به قرن های گذشته نیز پرداخته است. کلیسای استخوان نیز در این منطقه واقع شده است که از جمله مکان های عجیب به شمار می رود. در این مکان بقایای برجای مانده از هفتاد هزار نفر از کشته شدگان متعلق به قرن های ۱۴و ۱۶ به نمایش گذاشته شده است. همچنین برخی اسباب متعلق به آن دوران مانند صندوقچه، لوسترها، زنگ ها و سایر اشیای قدیمی نیز در این کلیسا به چشم می خورد. گفتنی است آرامگاه شوارتزنبرگ که از سرداران قدرتمند جمهوری چک بوده است در این مکان قرار دارد

تپه پترین

تصویر

در تپه پترین منظره شگفت انگیزی از شهر قدیمی به چشم می خورد. این تپه در سوی دیگر رودخانه نزدیک شهر قدیمی واقع شده است و دارای مسیر های پیاده روی لذت بخشی برای گردش و تفریح است. بر فراز تپه جاذبه های زیادی وجود دارد که می توانید همزمان از چشم انداز شهر قدیمی نیز لذت ببرید. در تپه ی پترین، بهتر است که از برج فلزی که به سبک برج ایفل در اندازه کوچک ساخته شده، بازدید کنید، همچنین از جاذبه های مهم دیگر مانند یک رصدخانه نجومی، کارخانه قدیمی آبجو سازی و صومعه استراهوف (Strahov Monastery) که کتابخانه ی بسیار زیبایی به سبک باروک دارد و متعلق به قرن 12 میلادی است، دیدن کنید. در سفر به پراگ بهتر است فرصت کافی برای تماشای ساختمان های اراضی تپه پترین را داشته باشید، برای ‏رسیدن به بالای برج پترین می بایستی 299 پله در ارتفاع 60 متری (200 فوت) را بالا بروید، این برج معروف با الهام از سبک معماری فرانسوی ساخته شده است، با بالا رفتن از این برج می توانید تمام چشم انداز های بی نظیر و زیبای شهر را تماشا کنید.

کلیسای بانوی ما قبل از تین

تصویر

از ساختمای بسیار محبوبی که در این شهر وجود دارد و جزء اصلی ترین جاهای دیدنی پراگ قرار گرفته دارد کلیسای بانوی ماقبل از تین است. این بنای دیدنی دارای دو مناره ۸۰ متری است که در دو طرف بنا قرار گرفته اند و هر کدام دارای ۴ مناره هستند. برای ورود به این کلیسا ابتدا باید از یک راهروی باریک و تاریک بگذرید. قدمت این بنا به قرن ۱۵ باز می گردد ولی تا کنون چندین بار تغییراتی در آن به وجود آمده است. دیدنی های بسیاری در این کلیسا از جمله مقبره های زیبای متعدد، ایوان های شمالی گوتیک با مجسمه عیسی مسیح، تزئینات نقاشی محراب که قدمت آن ها به ۱۶۴۹ بر می گردد.

کلیمانینوم و کتابخانه ملی

تصویر

کلیمانینوم یکی از بزرگترین مجموعه ساختمانهای اروپا می باشند که توسط یسوعیو ها به عنوان دانشگاه استفاده میشده اند و زمانی که یسوعیوها از این کشور اخراج شدند این مجموعه ساختمان ها را به کتابخانه و مدرسه ملی تبدیل کردند. کتابخانه ملی پراگ دارای ۶ میلیون کتاب می باشد که یکی از مکان های تاریخی و باستانی پراگ که بسیار جالب و جذاب برای دیدن و تماشا می باشد. شما می توانید در کتابخانه بیش از ۶ میلیون کتاب مشاهده کنید. همچنین از نظر ساختمان های قدیمی و با معماری جالب و زیبایی که چشم شما را خیره خواهد کرد دارای سقفهای ۶۸ متری، آینه های مجلل، بازدید از معماری بی نظیر آن حدود یک ساعت طول می کشد.

خانه رقصان

پراگ قرن هاست که به خاطر گستردگی سبک های معماریش شناخته شده است، و آخرین نمونه اش هم خانه رقصان با سبک و ساختار متفاوتش است که توسط معمار چکسلواکیایی، والدو میلونیک و فرانک گری کانادایی خلق شد. این ساختار بی نظیر هر دو عنصر پویا و استاتیک را دارد، و نمایانگر یک بانوی رقصنده است که در آغوش همسرش در حال تاب خوردن است، درست مانند فرد استیر و جینجر راجرز، ستاره های سینما. این ساختمان که در کنار رودخانه ولتاوا و خیابان رسلوا، قرار گرفته است، یک ساختمان خصوصی است، به جز رستورانی که در طبقه هفتم آن است با نام "سلست" که به روی عموم باز می باشد. خانه رقصان در تضاد با معماری کلاسیکی است که اطرافش را احاطه کرده است، که شامل ساختمان هایی با سبک های هنر مدرن، گوتیک جدید و باروک جدید می باشد. این طراحی فوق مدرن به هنگام ساخته شدنش اختلاف نظر ها و اعتراضات عموم را برانگیخت؛ ولی سال ها بعد، پراگ از به نمایش گذاشتن این ساختمان پر زرق و برق به خودش می بالد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (626 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان