دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

معرفی فیلم علف‌زار 

یکشنبه، 13 شهریور 1401
فیلم علفزار یکی از جدیدترین آثار ایرانی‌ست که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. در ادامه مطلب توضیح کاملی در مورد فیلم علف زار ارائه خواهد شد.

خلاصه فیلم علفزار

در خلاصه داستان فیلم سینمایی علفزار آمده است: «بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز… باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه.» اما برای لو نرفتن داستان فیلم، همینقدر بدانید که با یک فیلم دادگاهی مواجهیم و اتفاقی که در یک باغ افتاده، تنه اصلی داستان این فیلم را تشکیل می دهد. داستانک های دیگر هم به تصویر بیشتر از قهرمان داستان کمک می کند. این داستان های فیلم از چند پرونده قضایی واقعی الهام گرفته شده است.

نقد فیلم علفزار

فیلم علفزار یک تخلیه انتقاد است، پر از حرف هایی است که شاید در یک سفر بین شهری با یک راننده تاکسی درباره آنها صحبت کنید؛ بگویید این آقازاده های پدرسوخته در خلوت خودشان هر کاری می کنند، مشروب می خورند و پول پارتی می گیرند، بگویید باباهایشان چه کثافت کاری هاییی نمی کنند و بگوییم سیستم قضایی فساد دارد. همه این صحبت های انتقادی از وضع حاکمیت می تواند در یک صف نانوایی هم شنیده شود و علفزار کاری که کرده جرات این را داشته تا این انتقادات تند و تیز را روی پرده نقره ای به تصویر بکشد. همین و بس.

فیلم علفزار از فیلم های بسیار جنجالی چهلمین جشنواره فیلم فجر به حساب می آید، از سوژه حساس و خط قرمزی اش که احتمالا باعث سانسور در اکران عمومی و یا حتی توقیف شود تا بازی پژمان جمشیدی که تحسین عده ای را برانگیخته است. در مورد موضوع اول هیچ بحثی نیست و علفزار از آن دسته فیلم های حساس است که شجاعت ساخته شدنش جای تبریک دارد اما در مورد پژمان خان جمشیدی باید گفت بازی او بسیار بهتر از دیگر فیلمش در جشنواره یعنی بی مادر است اما واقعیت اینجاست که بازی جمشیدی صرفا در نوع خودش جذاب است، یعنی او توانسته از آن بازی بسیار بد دوران پیشینش رهایی پیدا کند و حالا یک بازیگر معمولی شود وگرنه هیچ اکت خارق العاده ای از او در طول فیلم دیده نمی شود.

علفزار بر اساس پرونده های قضایی واقعی است و سه چهار داستان را با یکدیگر مخلوط کرده است، داستان اصلی درباره یک سری آقا زاده است که در یک پول پارتی رفته اند و سپس نزاعی بین آنها و پسران صاحب باغ صورت گرفته و کار به جاهای باریک تر هم کشیده شده است؛ در کنار آن خرده داستان هایی وجود دارد که بود و نبودشان تاثیر خاصی در فیلم ندارد و قرار گرفتن شان صرفا برای عوض کردن حال و هوای فیلم و جان بخشیدن به ریتم آن است.علفزار فیلم بسیار تلخی است، واقعه ای که در حال تعریف است هرچقدر بازتر می شود تلخ تر و کثیف تر می شود؛ وجود پرونده های ثانویه ای مانند آن زوج معتاد که دنبال شناسنامه برای فرزندانشان هستند مانند نباتی کوچک در بین این حجم از تلخی است. وجود این داستانک ها همانطور که گفت شاید به جریان اصلی فیلم کمکی نکند اما به نظر می رسد بودنشان ضروری است چرا که بدون حضور آنها، ریتم فیلم بسیار سخت و کند می شد.

تقریبا تمام فیلم علفزار در یک دادسرا می گذرد، فضایی که نمی دانم تا امروز گذرتان به آن خورده و یا نه اما دو ساعت ماندن در راهروهای آن، صبر ایوب می خواهد. این فضاها پر از پتانسیل برای داستان نویسی و فیلمنامه نویسی هستند و تا امروز تنها موضوعاتی مانند قصاص مورد توجه فیلمسازان ایرانی قرار گرفته است. کاظم دانشی (کارگردان فیلم) اما با درایت بیشتری به سراغ این پرونده های قضایی رفته و دست روی مواردی گذاشته که کمتر درباره آن شنیده شده است.فیلم به عنوان یک فیلم دادگاهی، تعلیق و هیجان خوبی در ابتدای راه خود دارد، ماجرا وقتی پیچیده تر می شود تماشاگر به وجد می آید اما سندروم «هرچه پیش برود، بدتر می شود» در اینجا هم گریبانگیر علفزار شده و با گذشت فیلم، ارزش آن رو به کاهش می رود. فیلم در یک ربع پایانی دیگر عملا وارد یک سرازیری می شود و پایان بندی فیلم هم بسیار سرسری است و یکی از بدترین پایان بندی های عناوین سینمایی در جشنواره امسال به حساب می آید.

گروه بازیگری فیلم به خوبی کار خودشان را انجام می دهند اما همانطور که گفته شد پژمان جمشیدی بازهم نمی تواند بدرخشد. او نقشی که در دینامیت داشته را تکرار کرده اما بدون لودگی و حالا بازپرسی است که درگیر یک پرونده «بمب» شده است. نه اینکه جمشیدی کارش را بد انجام دهد اما کار به یاد ماندنی نیز از خودش بر جای نمی گذارد. سارا بهرامی جزو بازیگران خوب فیلم به شمار می رود که فشار وارده به کاراکتر خود را به خوبی در چشمانش و حرکاتش نشان می دهد و آتیلا پسیانی نیز که حضور چندان پررنگی ندارد می درخشد؛ کافی است نگاه کنید به آخرین دیالوگ رد و بدل شده بین او همسرش در فیلم که چقدر زیبا ترس و عشق را با هم در می آمیزد. در بین ستارگان مطرح و ناشناخته فیلم که تقریبا همگی بی نقص هستند، یک ترلان پروانه هم حضور دارد که دلش می خواهد بازی متفاوتی ارائه کند و تقریبا از پس این ماموریت برمی آید.تا حرف از بازیگران است باید به پدیده فیلم یعنی صدف اسپهبدی اشاره کنم که از فضای تئاتر وارد سینما شده و پیش تر در آثاری کوتاه نیز ایفاگری نقش کرده بود و حالا توانسته در این فیلم با گریم سنگینی که دارد در لحظات کوتاهی که حضور دارد بدرخشد. اسپهبدی آینده درخشانی برای خودش رقم زده و علفزار سکوی پرتابی برای اوست و احتمالا در آینده بیشتر از او خواهمی شنید.

فیلم علفزار یک فیلم سیاسی نیست اما شاید بیشتر از خیلی فیلم های سیاسی حرف های آنسوی خط قرمزی می زند. دیالوگ نویسی در فیلم بسیار عالی انجام شده و در سکانس هایی که باید حرف محکمی زده شود، بدون ترس بیان می شود و در سکانس هایی که قرار است ریتم کمی عوض شود، هوشمندانه نوشته شده است. علفزار حواسش هست که بیننده را گاهی هم بخنداند تا آن را همراه فیلم کند، بزنگاه ها را بلد است و بینندگانش را مثل موم در دستانش دارد و آنها را حفظ می کند؛ این نکته مهمی بوده که فیلم توانسته رعایت کند.

بهرام رادان به عنوان تهیه کننده از همان آواز قویی که در دوران جوانی اش بازی کرد تا امروز سعی کرده همیشه در صف انتقاد به وضعیت جامعه باشد و در علفزار این انتقادها را فریاد می کند. فریادهایی که فیلم می زند اما نکته جدیدی برای کسی ندارد و صرفا از اینکه در سینما شنیده می شود، حس و حال خوبی به تماشاگر انتقال می کند. این دق دلی هایی که توسط فیلم هایی چون علفزار باز و ادا می شوند، نمایش بدیهیاتی است که همه جامعه از آن آگاهی دارند و فریاد زدن خالی است.علفزار کوبنده شروع می شود و این کوبندگی را ادامه می دهد تا جایی که دیگر پا پس می کشد. فیلم شجاعانه پیش می رود و حرف هایش را صریح می زند اما در نهایت در خروجی کار دستهایش را به نشانه تسلیم بالا می آورد و کار را نصفه نیمه رها می کند. فیلم در نهایت به خاطر تمام ریسک هایی که به خرج داده شدیدا برایم قابل احترام است اما نمی توان برچسب شاهکار سینمایی و به یاد ماندنی روی آن چسباند.

کارگردان فیلم علفزار

  • کاظم دانشی: کاظم دانشی کارگردان, (Kazem Daneshi) متولد دهه ۷۰ در تهران، فارغ التحصیل مدرک کارشناسی کارگردانی تئاتر می باشد که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم علفزار کسب کرد.

    بازیگران فیلم علفزار

  • پژمان جمشیدی، سارا بهرامی و ستاره پسیانی بازیگران اصلی فیلم علفزار هستند. ترلان پروانه، مهدی زمین پرداز، مائده طهماسبی، فرخ نعمتی، رؤیا جاویدنیا، محمد معتضدی، یسنا میرطهماسب، سیروس همتی، مهران امام بخش دیگر بازیگران فیلم هستند.

    سایر عوامل فیلم علفزار

  • نویسنده و کارگردان: کاظم دانشی
  • مشاور فیلمنامه: علی زرنگار
  • مدیر برنامه ریزی: سمیرا شکوری
  • دستیار اول کارگردان: علیرضا هاشمی
  • مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز
  • مدیر صدابرداری: منصور شهبازی
  • طراح صحنه: بابک کریمی طاری
  • طراح لباس: شیما میرحمیدی
  • طراح گریم: مونا جعفری
  • تدوین: حمید نجفی راد
  • منشی صحنه: گل کوشان
  • مدیر تولید: مینا سنگ سفیدی

تیزر فیلم علفزار

نقش پژمان جمشیدی در فیلم علف زار

کاظم دانشی درباره نقش پژمان جمشیدی در این فیلم گفته: یش از این چند نقش جدی از او دیده بودم و به نظرم آمد که بازیگر خوب و توانمندی ست، حال ممکن است از ظرفیت های او، آنگونه که باید و شاید استفاده نشده است. دوست داشتم یک کار متفاوت با پژمان جمشیدی انجام دهیم و بعد از گذشت چند روز از فیلمبرداری، به نظر می آید اشتباه نکرده ام و وقتی فیلم اکران شد مخاطب هم آن را خواهد پسندید.لازم به ذکر است که بهرام رادان بازیگر سرشناس سینما این روز ها در سریال جیران به کارگردانی حسن فتحی ایفاگر شخصیت ناصرالدین شاه است

بهرام رادان تهیه کنندگی خود را با فیلم «گربه سیاه» آغاز کرد که در نوبت اکران قرار دارد. در فیلم گربه سیاه، بازیگرانی همچون بهاره کیان افشار، ترلان پروانه، کیا رکنی، پیام احمدی نیا، آزاده سدیری، علیرضا استادی و حسین پورکریمی نقش آفرینی کرده اند. رادان تهیه کنندگی فیلم سینمایی گربه سیاه و مستند علمی «کاپیتان من» را در کارنامه خود دارد و فیلم «علف زار» چهارمین فیلم بهرام رادان به عنوان تهیه کننده است که فیلمبرداری آن پس از انتخاب عوامل و بازیگران آغاز خواهد شد.

مشخصات فیلم علفزار

  • کشور:ایران
  • زبان:فارسی
  • تاریخ انتشار: بهمن ۱۴۰۰
  • امتیاز:imdb10/6.7

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس