معرفی فیلم کوپال

  یکشنبه، 07 شهریور 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی فیلم کوپال
کوپال اولین فیلم بلند سینمایی کاظم ملایی است. اولین نمایش فیلم سینمایی کوپال، بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۵) بوده‌است. این فیلم به عنوان یکی از آخرین آثار مرحوم لوون هفتوان در بهار و تابستان سال ۱۳۹۷ در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش عمومی درآمد و با استقبال علاقمندان و مخاطبان این گروه روبرو شد.

خلاصه داستان فیلم کوپال

این فیلم قصهٔ یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام «دکتر احمد کوپال» (با بازی زنده یاد لوون هفتوان) است که در روز آخر سال با یک چالش غریب در زندگی اش مواجه می شود.

نکاتی درباره فیلم کوپال

وقتی در مورد سینمای هنر و تجربه حرف زده می شود، منتظر یک فیلم متفاوت هستیم. فیلمی متفاوت که با اجرای دقیق ش بتواند مخاطب را سرگرم کند و تاثیرگذار باشد. در «کوپال» این اتفاق می افتد. کارگردان، در کوپال سراغ یک ایده و شخصیتی جدید رفته است. ایده ای که شاید هر کسی به فکرش نیافتد. شخصیتی که شاید کمتر دیده شده باشد. و این نکته مثبت فیلم است. زیرا مخاطب با سوژه ای جدید رو به رو می شود که همین باعث می شود تا تماشای این فیلم برایش جذاب شود.اول از نکات ساختاری بگویم. بدون شک کوپال، یکی از بهترین طراحی صحنه ها را دارد. طراحی صحنه ای با جزئیات و دقیق که باعث می شود تا مخاطب به شخصیت اصلی نزدیک شود. حرکات نرم دوربین و کادربندی جذاب که از لحاظ بصری فیلم را تقویت می کند و مخاطب را با خود همراه می کند. تدوین هم باعث شده تا این نماها ریتم خوبی پیدا کنند.اما نکته اصلی فیلم، این ها نیست. مهم ترین نکته این فیلم فیلمنامه قوی آن است، که ابعاد شخصیت کوپال را به درستی نمایش می دهد. شخصیتی خودخواه، که در خود گرفتار شده است. علاقه زیادی به شکار دارد و در این رابطه کارهای بزرگی نیز انجام داده است. وقتی کوپال در آن اتاق گیر می کند، نشان می دهد که توسط کسانی محاصره شده است، که خود زمانی آن ها را نابود کرده است. فرصتی است برای دوباره فکر کردن و دوباره مرور کردن اتفاقاتی که افتاده است. اتفاقات و حوادثی که کوپال در آن درگیر می شود، همه را خود بوجود آورده است. کوپال متوجه می شود که هر کاری با دیگران کرده است، حالا بر سر خود آوار شده است. عشق خود را کنار گذاشته است و مقصر را خودش نمی داند. زندگی برای او تنها، جذاب است و در را، رو به تمام کسانی که قصد ارتباط گرفتن با او دارند بسته است. اما حالا در به روی خودش بسته شده است و باید برای نجات پیدا کردن تلاش کند. آنجاست که می فهمد باید با بیرون از خود ارتباط برقرار کند. اما تمام راه های ارتباطی خراب می شوند. در واقع تمام این راه ها را خودش خراب کرده است. تنهایی را درک می کند و تلاش برای بقا دارد. فرصتی دارد تا با مرور گذشته پی ببرد که چه اشتباهی کرده است و چه گونه می تواند یک راه جدید برای خود درست کند تا از آن مخمصه خلاصی یابد. او متوجه می شود هر چیزی که این پل ها را از بین برده است، مشکل کار است. حالا که متوجه شده است تمام شان را نابود می کند که کلیدی برای خروج پیدا کند.تمام این مباحث در کوپال با یک ایده ساده، جذاب و شنیدنی خلق شده اند. شاید مخاطب به تمام جوانب این موضوع پی نبرد، اما تاثیرش را در خود حس می کند و سعی می کند مانعی که مخرب بوده است را خراب کند. کوپال به درستی این حس را منتقل می کند و می تواند حرف خود را منتقل کند.اما کوپال به دلیل ساختاری که دارد، نمی تواند برای تمام مخاطبان جذاب باشد و پسندیده شدن آن به مخاطب باز می گردد. کوپال دارای نماهایی است که شاید دیدن آنها برای بسیاری جذاب نباشد و همین باعث شود تا نسبت به فیلم حس خوبی نداشته باشند و از تماشای آن لذت نبرند. اما کاظم ملایی به خوبی توانسته موضوعی که دغدغه اش بوده را به سبکی جدید به نمایش بگذارد.

کارگردان فیلم کوپال

کاظم ملایی (متولد1360سبزوار)، نویسنده، تدوینگر و کارگردان سینماست. وی دانش آموخته رشته کارگردانی سینما از دانشگاه سوره تهران (1383) است. از فیلم های کوتاه او می توان به «لطفا از خط قرمز فاصله بگیرید»، «منها» و «دیلیت» اشاره کرد. او با فیلم منها توانست تندیس «بهترین فیلم کوتاه تجربی» در بخش های ملی و بین المللی «بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران» (سال 1388) و تندیس "بهترین کارگردانی تجربی" «چهاردهمین جشن خانه سینما» (سال 1389) را کسب کند. فیلم «دیلیت» آخرین فیلم کوتاه او در «بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران» (1390) موفق به کسب تندیس "بهترین فیلم تجربی" و "بهترین فیلم جشنواره" از نگاه تماشاگران شد. این فیلم در «دومین جشنواره ی بین المللی فیلم آپولونیا» (1392) و «اولین جشنواره ی بین المللی فیلم ایران آمریکا» (1393) به عنوان بهترین فیلم جشنواره برگزیده شد.

کاظم ملایی

بازیگران فیلم کوپال

لوون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام، مجتبی علیزاده، حسین شمس آبادی، وهان سلیم زاده، حسین غایبی شباهنگ

ساير عوامل فیلم کوپال

[کارگردان،نویسنده: کاظم ملایی] , [مجری طرح: سیامک کاشف آذر] , [مشاور هنری و طراح صحنه: محمد اکبری] , [مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان] , [طراح چهره پردازی: محمود دهقانی] , [مدیر صدابرداری: حامد صمدزاده] , [موسیقی متن: بابک میرزاخانی] , [جلوه های تصویری و عنوان بندی: امیر مهران] , [تدوین: عماد خدابخش، کاظم ملایی] , [مدیر تولید: میترا مهتریان] , [جانشین تولید: حسن شمس آبادی] , [طراح لباس: میترا آسیایی/منشی صحنه: صفورا برسان] , [دستیار اول و برنامه ریز: مهرنوش حسینی] , [دستیار دوم کارگردان، تصویربردار پشت صحنه: خلیل خسروانی] , [عکاس: علی دلک آبادی] , [مربی حیوانات: محمد طالبی] , [طراح نشانه: آبتین آراد]

مشخصات فیلم کوپال


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (225 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (137 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW