معرفی کامل فرمت مقالات الزویر

  یکشنبه، 23 آبان 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی کامل فرمت مقالات الزویر
دانشجویان و اساتید عزیزی که قصد ارسال مقالات علمی خود به مجلات الزویر Elsevier را دارند ، باید با فرمت مقاله الزویر آشنا شوند و مقالات علمی خود را در این قالب و در این فرمت نگارش نمایند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با فرمت این مجله آشنا کنیم.

چاپ مقاله در مجلات معتبر یکی از اهداف اصلی هر محقق یا دانشجویی است. محققان پس از نگارش حاصل تحقیقات خود در قالب یک مقاله معمولاً قصد دارند مقاله خود را در یکی از مجلات معتبر علمی به چاپ برسانند. چاپ مقاله در مجلات معتبر با وجود این که دارای مزایا و نکات مثبت فراوانی برای مقاله و نویسنده آن است، دارای مشکلات و اصول به خصوصی است. از جمله مجلات معتبری که نویسندگان مقالات می توانند مقاله خود را در آنها به چاپ برسانند، مجلات منتشر شده توسط انتشارات الزویر هستند. مقاله الزویر Elsevier مقاله ای است که در یکی از مجلات انتشارات الزویر به چاپ برسد . اساتید و همچنین دانشجویان عزیزی که قصد کسب امتیاز علمی ، ارتقاء رتبه علمی و همچنین نمرات لازم پایان نامه و امتیازات ورودی مقطع دکتری هستند ، همواره به دنبال چاپ مقاله در مجلات و نشریات مختلف هستند. که در این میان مجلات الزویر یکی از مجلاتی هستند که دانشجویان برای چاپ مقاله در آنها اقدام می کنند. چاپ مقاله در این مجلات دارای اصول دقیقی است که کار چاپ مقاله برای نویسندگان را مشکل می سازد. در این مطلب قصد داریم به فرمت مقاله الزویر و معرفی بخش های مختلف مقاله بپردازیم.

الزویر Elsevier

انتشارات الزویر یک شرکت اطلاعاتی و تحلیلی است و یکی از بزرگترین ارائه دهندگان اطلاعات علمی، فنی مهندسی و پزشکی جهان می باشد. این انتشارات در سال ۱۸۸۰ میلادی به عنوان یک شرکت انتشاراتی که قسمتی از گروه RELX است و تا سال ۲۰۱۵ به عنوان Reed Elsevier شناخته می شد، تاسیس شد. محصولات ارائه شده در این مجموعه شامل مجلاتی همچون The Lancet and Cell، مجموعه ScienceDirect شامل مجلات آنلاین، ترندها و مجموعه نظرات جاری پیرامون مجلات، پایگاه داده ارجاع دهی آنلاین Scopus، و راه حل های ClinicalKey برای پزشکان است. محصولات و خدمات این انتشارات تمام چرخه تحقیقات دانشگاهی، از جمله نرم افزار و مدیریت اطلاعات، ساختار و ابزار ارزیابی را در بر می گیرد.

نشریه الزویر سالانه بیش از ۴۳۰ هزار مقاله را در ۲۵۰۰ نشریه منتشر می کند؛ بایگانی این نشریه شامل ۱۳ میلیون مدرک و ۳۰ هزار کتاب الکترونیکی می باشد و تعداد دانلود های کلی سالانه مقالات این انتشارات به بیش از ۹۰۰ میلیون می رسد. ارزش بالای سود انتشارات الزویر 37% در سال 2017 و قوانین کپی رایت، محققین را وادار به نقد این انتشارات کرده است.

از زیر مجموعه های این انتشارات می توان به Scopus ، ScienceDirect، Mendeley اشاره کرد.

پایگاه داده الزویر

پایگاه داده اسکوپوس Scopus

Scopus بزرگترین پایگاه داده انتزاعی و استنادی ادبیات بازنگری شده است و شامل مجلات علمی، کتاب ها و مقالات کنفرانسی، ابزارهای هوشمند برای ردیابی، تحلیل و تجسم تحقیقات میباشد. این پایگاه داده که روزانه مورد بروزرسانی قرار می گیرد، جامع ترین مرور بر خروجی تحقیقات در زمینه علوم ، فن آوری ، پزشکی ، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی را ارائه می دهد. به دلیل اینکه تحقیقات به طور چشم گیری جهانی، بین رشته ای و گروهی میشوند باید اطمینان حاصل کرد تا تمام تحقیقات مهم و حیاتی از سرتاسر دنیا از چشم پنهان نمانند.

ساینس دایرکت Science Direct

ساینس دایرکت پلتفرم پیشرو Elsevier در ادبیات علمی بررسی شده است . کتابخانه های دانشگاهی و موسسات برای همکاری و کارایی بهتر ، پیشنهاد دسترسی به اجتماعات محققان خود را به ساینس دایرکت ارائه می کنند. محققین، استادان، دانشجویان، کادر بهداشت و درمان، افراد حرفه ای در زمینه علوم اطلاعات از ساینس دایرکت برای ارتقا راه های جست و جو و کشف و مطالعه استفاده می کنند و تحقیقات پژوهشی خود را در آن به اشتراک می گذارند.

ساینس دایرکت مجلات معتبر، متون کامل علمی، فنی و بهداشتی را با قابلیت های بصری و هوشمند ترکیب می کند و در روند آگاه سازی دانشجویان موثر است، به طوری که به صورت موثر و کارآمد مطالعه و پژوهش کنند.

مندلی Mendeley

مندلی یک نرم افزار مدیریت رفرنس رایگان و شبکه اجتماعی دانشگاهی می باشد که می تواند در ساماندهی تحقیقات و همکاری با دیگران به صورت آنلاین و دستیابی به آخرین تحقیقات انجام شده کمک بسزایی کند. نسخه آکادمیک نرم افزار مدیریت مندلی( Mendeley Institutional Edition) دارای امکانات کاربری بهتر و پشتیبانی موسساتی گسترده می باشد.

چگونه فرمت یک مجله علمی را بیابیم؟

در این مطلب قصد داریم در مورد قالب یا همان فرمت نوشتن یک مقاله تخصصی صحبت کنیم. قالب بندی نهایی که معمولا هم خاص هر ژورنال است و در مقالات چاپ شده رعایت می شود توسط ویراستاران خود مجله ها انجام می شوند. اما شما به عنوان نویسنده یک مقاله تخصصی موظف هستید بعضی از موارد اولیه را رعایت بفرمایید تا هم خواندن و درک آن برای داورهای مجله آسان تر شود، هم بر داوران تاثیر روانی مثبتی بگذارید و هم معیارهای اولیه یک ژورنال را رعایت کرده باشید.

توجه داشته باشید بهترین منبع برای دریافت اینگونه اطلاعات وبسایت خود ژورنال و یا کنفرانس است. در سایت هر ژورنالی قسمتی برای مولفان (Authors) وجود دارد که از آن طریق می توانید قالب بندی مورد نظر ژورنال را در صورت وجود بیابید. بعضی از ژورنال های معتبر قالب بندی خاصی را مد نظر قرار نمی دهند به جز موارد اولیه و مرسوم. این موارد تقریبا در همه متون علمی رعایت می شوند.

نکته: علاوه بر نکات مربوط به فرمت مجله که باید در یک مقاله رعایت کنید مساله مهم دیگر زبان انگلیسی است. زبان انگلیسی هم دارای قواعد فراوانی بوده و هنگام نوشتن یک مقاله ISI قواعد خاصی گاها حاکم می شوند. پیشنهاد میکنیم از طریق لینک زیر وارد سری پست های آموزش زبان شوید. با مطالعه پست های این دسته با نحوه نوشتن متون علمی، علی الخصوص مقالات ISI، آشنا خواهید شد. قواعد زبان انگلیسی را خاصه برای این دسته از مقالات گردآوری کرده ایم.

فرمت مقاله الزویر

مجلات مختلف علمی دارای فرمت و قالب استاندارد و مخصوص به خود هستند که نویسندگان مقالات در صورتی که قصد چاپ مقاله در آنها را داشته باشند، بایستی از این قالب پیروی کنند. مجلات الزویر نیز از این قاعده مستثنا نیستند و دارای فرمت به خصوصی برای مقالات چاپ شده هستند. در ادامه به معرفی فرمت مقاله الزویر و بخش های مختلف مقاله می پردازیم.

یکی از موارد اصلی و مهم در فرمت مقاله الزویر توجه به طبقه بندی و بخش بندی مطالب مختلف با استفاده از شماره ها است. به این معنی که بخش های مختلف و زیربخش های مربوط به هرکدام با استفاده از اعداد مختلفی برای خوانندگان مقاله مشخص شده باشند. بخش های مختلف بایستی با استفاده از اعداد 1.1 (سپس 1.1.1، 1.1.2 و …) 1.2 و … از یکدیگر جدا شده باشند. توجه داشته باشید که بخش چکیده از این قاعده مستثنا است. هر یک از بخش ها و زیربخش های مشخص شده با شماره ها دارای عنوان خاصی هستند و در یک سطر جداگانه نوشته خواهند شد.

صفحه عنوان

عنوان مقاله الزویر بایستی مختصر و دارای اطلاعات کافی باشد. در صورت امکان از ذکر کلمات اختصاری یا فرمول در عنوان خودداری کنید.

نام نویسنده یا نویسندگان

در ذکر نام نویسنده یا نویسندگان مقاله توجه داشته باشید که نام و نام خانوادگی تمام نویسندگان به طور کامل ذکر شده باشد و هیچ گونه اشتباه املایی در نگارش نام نویسندگان وجود نداشته باشد. نام موسسه کاری یا تحصیلی مربوط به هر نویسنده را در زیر نام فرد ذکر کنید. برای نگارش نام موسسه که بلافاصله بعد از نام نویسنده یا محقق آورده می شود، فونت نوشته را یک شماره کوچک تر از فونت نام نویسندگان انتخاب کنید. برای هریک از نویسندگان آدرس پستی کامل را تهیه کنید که شامل نام کشور و آدرس ایمیل نویسنده نیز باشد.

نویسنده طرف مکاتبه

به طور واضح مشخص کنید که کدام یک از نویسندگان در تمام مراحل چاپ و ارجاعات، پاسخگو و طرف مکاتبه ویراستاران خواهند بود. این مسئولیت شامل هرگونه پاسخ دهی به سوالات احتمالی در رابطه با ابزار و روش استفاده شده در تحقیقات است. دقت کنید که آدرس ایمیل و سایر مشخصات مربوط به نویسنده طرف مکاتبه صحیح و به روز باشد.

آدرس فعلی/ دائمی

در صورتی که یکی از نویسندگان از زمان نگارش مقاله به محل جدیدی نقل مکان کرده است و یا به طور موقت در محل دیگری سکونت دارد، این مطلب را به صورت زیرنویس در کنار نام نویسنده ذکر کنید. آدرس محل سکونت نویسنده در زمان انجام تحقیقات بایستی همچنان به عنوان آدرس اصلی برای وی ذکر شود.

چکیده

در فرمت مقاله الزویر نیاز به نوشتن یک چکیده دقیق و خلاصه خواهید داشت. چکیده بایستی به طور خلاصه به اهداف تحقیق، نتایج و نتیجه گیری های اصلی تحقیق اشاره کند. معمولاً چکیده به صورت کاملاً مستقل از بقیه مطالب مقاله به کار برده می شود و از همین رو بایستی به صورت کاملاً مستقل و بدون استفاده مستقیم از بخش های دیگر در متن چکیده نگارش شود. بنابراین در نگارش چکیده مقاله بایستی تا حد امکان از استناددهی پرهیز شود ولی در صورت نیاز به استناددهی، به نگارش نام نویسنده و سال انتشار تحقیق بسنده شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی مقاله بلافاصله بعد از چکیده ذکر می شوند. این کلمات بایستی حداکثر 6 مورد باشند و در انتخاب آن ها از کلی گویی و یا عبارات ترکیبی (دارای “و” ، “یآ” و …) پرهیز شود.

متن اصلی تحقیقات

متن اصلی تحقیق که شامل مقدمه، ابزار و روش تحقیق، بحث و بررسی و نتیجه گیری است، پس به صورت چکیده و کلمات کلیدی نگارش خواهد شد.

مقدمه

اهداف و پیش زمینه تحقیقات خود را در این بخش بیان کنید. از بیان جزئی ادبیات تحقیق و یا خلاصه ای از نتایج کسب شده در این بخش خودداری کنید.

ابزار و روش تحقیق

ابزار استفاده شده و روش مورد نظر برای بررسی و نتیجه گیری از نمونه ها در این بخش ذکر خواهد شد.

بحث و بررسی

در این بخش بایستی به جای ذکر نتایج تحقیق، به اهمیت داده های کسب شده اشاره شود. در این بخش از استناددهی بیش از اندازه دوری کنید.

نتیجه گیری

در بخش نتیجه گیری بایستی خلاصه ای از نتایج کسب شده که به موارد مشخصی تقسیم شده اند، ذکر شود.

منابع

در ذکر منابع استفاده شده در تحقیق برای مقالات الزویر قالب خاصی مشخص نشده است و شما می توانید از هرکدام از روش های رفرنس دهی که در مطالب پیشین به آن ها اشاره کرده بودیم استفاده کنید.

ضمائم

در صورتی که مقاله دارای بیش از یک ضمیمه باشد، بایستی این ضمائم با نام های A, B و … مشخص شده باشند.

سخن آخر

مجله الزویر یکی از معتبرترین و مشهور تزرین مجلات علمی موجود در جهان می باشد. به همین علت چاپ مقاله در این مجله بسیار سخت ولی دارای امتیاز بسار بالایی می باشد. هر مجله قالب و فرمت مخصوص خود را دارد که الزویر هم از این قاعده نیز مستثنی نیست. در این مطلب ما همه تلاش خود را کردیم تا معرفی کاملی از فرمت و قالب این مجله داشته باشیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (556 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان