معرفی کتاب حاشیه نشین های اروپا اثر فرهاد پیربال

  شنبه، 03 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی کتاب حاشیه نشین های اروپا اثر فرهاد پیربال
کتاب حاشیه‌نشین‌های اروپا اثری از فرهاد پیربال، نویسنده، شاعر و نقاش کُرد است که شامل ۱۲ داستان کوتاه می‌باشد. پیربال در سال ۱۹۶۱ در شهر اربیل به دنیا آمد. او دانش‌آموخته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه صلاح‌الدین اربیل و رشته ادبیات کردی در دانشگاه سوربن فرانسه است.

درباره کتاب حاشیه نشین های اروپا

این کتاب شامل ۱۲ داستان کوتاه می باشد که داستان حاشیه نشین های اروپا بلندترین داستان آن است. کوتاه ترین داستان این کتاب با عنوان «یک داستان بسیار بلند تراژدیک» فقط چند کلمه است:

یک مرد…
یک زن…
دو جور تنهایی…

تقریبا همه داستان های کتاب شامل مفاهیم هویتی هستند که در برخی از آن ها مسائل دیگری هم گنجانده شده است. در داستان اول کتاب مفهوم تنهایی و در حاشیه بودن به خوبی به نمایش گذاشته شده است. داستان حاشیه نشین های اروپا درباره یک پناهنده کرد است که در دانمارک زندگی می کند. او از وطن خود دور افتاده است و حالا هرچقدر هم زندگی خوبی داشته باشد و هرچقدر آدم های مختلف را در کنار خود داشته باشد باز هم احساس تنهایی می کند. در ادامه شخصیت اصلی این داستان در قطار با پیرزنی همکلام می شود که بحث و گفتگوی پرمغز آن ها درباره تنهایی بسیار خواندنی است. در این داستان متوجه می شویم که تنهایی در هر جایی ممکن است گریبانگیر شما باشد. چه در دانمارک زندگی کنید و چه در دانمارک پناهنده باشید.در کتاب حاشیه نشین های اروپا درد و رنج نیز تقریبا در همه داستان ها موج می زند. داستان جوانان و مردمی که هرچقدر تلاش می کنند نمی توانند زندگی واقعی را تجربه کنند و همواره در حاشیه و درگیر مسائل فرعی هستند. درگیر جنگ، درگیر ظلم حکومت، درگیر تنهایی در کشوری که وطن آن ها نیست و درگیر موارد مختلف دیگر. مانند کتاب های بختیار علی که در آن مشکلات مردم کرد به خوبی بازتاب داده شده است، فرهاد پیربال نیز در این داستان های کوتاه به دردهایی اشاره می کند که هنوز هم وجود دارند.سبک داستان های این کتاب بسیار متفاوت است و در برخی از آن ها نویسنده داستانی پیش روی شما قرار می دهد که با دنبال کردن سرنخ ها پایان های متفاوتی در کار خواهد بود. می توان گفت داستان های کتاب شبیه خود نویسنده هستند، داستان هایی جنون آمیز که رگه هایی از تمسخر هم در آن دیده می شود. اگر با شخصیت فرهاد پیربال آشنا باشید بدون شک مطالعه این کتاب برای شما دوچندان جذاب خواهد بود. پیشنهاد می کنم اگر به ادبیات کردی علاقه دارید، داستان های کوتاه این کتاب را از دست ندید.فهرست کامل داستان های این کتاب عبارت است از: حاشیه نشین های اروپا / فراری / لامارتین / پناهنده / یک داستان بسیار بلند تراژدیک / سیب زمینی خورها / شیزوفرنی / کشته شدن سربازی ترک در زاخو / بیابان / داغ پشت دستم / آوارگان / پروفسور جبریل.

خلاصه کتاب حاشیه نشین های اروپا

داستان هایی که از داستان های اولیه این نویسنده هستند به شرایط کردها در عراق برمی گردد و تحت تأثیر حکومت بعث و فشارهایی که به کردها وارد می شد، است. فضای جنگ عراق و ایران، ستمگری حکومت بعث و فشار زیادی که به سربازان و جوانان کردی که برای این رژیم نمی جنگیدند و علیه حکومت بعث بودند از ویژگی های داستان های اولیه فرهاد پیربال است.بخش دیگری از داستان های این مجموعه به تجربه زندگی کردها و یا به طور کل افراد شرقی که در اروپا زندگی می کنند، می پردازد. همان طور که از عنوان کتاب «حاشیه نشین های اروپا» پیداست، بحث هویت از مفاهیم اصلی کتاب است؛ افرادی که در اروپا زندگی می کنند و یا پناهندگی گرفتند اما واقعا در بطن جامعه نیستند و در حاشیه قرار دارند.روابط انسانی، عشقی شان با غربی ها متفاوت است و به لحاظ شرایط روحی روانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. احساس دوگانگی و بیگانی با هویت خود را دارند.

درباره نویسنده کتاب حاشیه نشین های اروپا

فرهاد پیربال نویسنده، شاعر، نقاش و فعال سیاسی کردی در سال ۱۹۶۱ در شهر اربیل به دنیا آمد. وی تحصیلاتش را در زمینه ادبیات کردی در دانشگاه صلاح الدین اربیل به پایان رساند و سپس راهی دانشگاه سوربن فرانسه شد و تحصیلاتش را در زمینه ادبیات کردی و ایرانی ادامه داد. وی پس از بازگشت به کردستان عراق در سال ۱۹۹۴ بنیاد فرهنگی شرف خان بدلیسی را بنا نهاد.پيربال بيش از ٨٠ كتاب را نوشته است.پس از چند سري ماجرا و مشكلاتي كه دكتر فرهادپيربال برايش پيش آمد،به يوسف كردستان شناخته شد.كسي كه براي استقلال ذهنيت مردم كردستان بسيار در تكاپو و كوشش است.

فرهاد پیربال

درباره مترجم کتاب حاشیه نشین های اروپا

مَریوان حَلَبچه ای (به کُردی: مه ریوان ههڵه بجه ای) از نویسندگان و مترجمان کرد عراقی است که به کردی سورانی می نویسد. به وی لقب سلمان رشدی کردستان داده اند. کتاب معروفی از او به نام «سکس و شرع و زن در اسلام» باعث شده تا اسلام گرایان فتوای کشتن او را صادر کنند. سازمان های بین المللی حقوق بشر این فتوا را محکوم کرده اند.مریوان حلبچه ای از مردم شهر حلبچه است و در هنگام بمباران شیمیایی حلبچه عراق به همراه خانواده اش صدمه دیده بود.مریوان حلبچه ای نویسنده کتاب سکس و شرع و زن در تاریخ اسلام معمولاً با فرد دیگری به همین نام که مترجم فارسی به زبان کُردی و برعکس است اشتباه می شود. مریوان حلبچه ای بیشتر در زمینه دین می نویسد و موضوع کتب و ترجمه هایش نیز در همین راستا می باشد از جمله کتابهای او می توان به: ۱ - دروازه های دین در میان زمین و آسمان ۲ - خوننامه ۳ - سکس و زن در تاریخ و شریعت اسلام و از ترجمه های او می توان به کتاب بسیار با ارزش نگرشی منتقدانه به دین اسلام از دکتر کامل النجار اشاره کرد.مریوان حلبچه ای چندین بار از طرف رهبر اسلامگرایان کردستان عراق معروف به «ملا کریکار» به خاطر نوشته هایش مورد تهدید قرار گرفت. اما بعدها مشخص شد که این دروغی بیش نیست و از طرف دادگاه نروژ این اتهام رد شد.

قسمتی از کتاب حاشیه نشین های اروپا

روزنامه ها میگن: آمار خودکشی ها به علت تنهایی، در سوئد نسبت به تمام اروپا بیش تره اما من فکر می کنم این آمار این جا خیلی زیاده این جا تو سرزمین ما. هرچی باشه این حال و روز همه اروپاست، نه فقط دانمارک و سوئد. با این اختلاف که تراژدی تنهایی دانمارک پررنگ تره. (کتاب حاشیه نشین های اروپا – صفحه ۱۱)

هنرمند باید خودش زنگ خطر رو به صدا در بیاره و از تراژدی ها ما رو مطلع کنه. (کتاب حاشیه نشین های اروپا – صفحه ۱۲)

همه تنهاییم، هر کدوم از ما دلمون برای چیزی و کسی تنگ شده. هر کدوم چیزی و کسی رو کم داریم. (کتاب حاشیه نشین های اروپا – صفحه ۱۵)

داستان فراری

همیشه از دست خودم گریزانم. حس می کنم جسارت هیچ کاری را ندارم، دیگر نمی توانم از خوشی ها و زیبایی های زندگی هیچ لذتی ببرم، نه توی وطن نه توی اروپا. من و نسل من، جوان های بخت برگشته و بیچاره ای هستیم که قربانی روزگار خودمان شده ایم. (کتاب حاشیه نشین های اروپا – صفحه ۲۷)

داستان بیابان

در آن اتاق تاریک و نمور داشتم دق می کردم. از درز در بیرون را تماشا می کردم. به مادرم فکر می کردم، به خواهر کوچولوی زیبایم، می ترسیدم حالا که من حالا که من تو این اتاق سلول مانند اسیر شده بودم، خانواده ام را سوار کامیون نظامی کنند و آن ها را به طرف ایران یا مرز اردن کوچ بدهند و تا ابد نتوانم آن ها را ببینم. (کتاب حاشیه نشین های اروپا – صفحه ۷۴)

داستان داغ پشت دستم

هنوز هم به یاد دارم زیر لحاف پاره ام، چطور با ذلت در تنهایی گریه می کردم. خیلی وقت ها زمانی که قوم و خویش ها، خانواده عمویم یا دخترخاله هایم، آن هایی که به کاخ و طلا، خانه و زیبایی خودشان افتخار می کردند، وقتی مهمان مادر بیچاره ام می شدند، خوب به یاد دارم، چطور از ورای شوخی هایشان به روح بلورینم سنگ می زدند، یادم مانده که به مادرم می گفتند: «هیچ دختری پیدا نمیشه که با پسرت ازدواج کنه!» (کتاب حاشیه نشین های اروپا – صفحه ۸۶)

شناسنامه کتاب حاشیه نشین های اروپا


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (333 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (269 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (251 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (244 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (219 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (190 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (132 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (92 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (90 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (70 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (67 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
محمدرضا فروتن بازیگر جذاب ایرانی تغییر جنسیت داد؟! بستگان او خبر تغییر جنسیت را تایید کردند!
محمد اسفندیاری به عنوان شهردار شوشتر انتخاب شد
رنگ آمیزی دو جزئی سرعتکاه های ترافیکی در سطح شهر شوشتر
بازدید مدیر کل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت و هیئت همراه از روند اجرای برنامه بیمه روستایی و پزشکی خانواده در شوشتر
برادر رهبر معظم انقلاب: شما اگر خانه‌ رهبری بروید، احساس این را نمی‌کنید که خانه یک مقام درجه یک جهان اسلام رفته‌اید؛ خانه ایشان گلیم و موکت است
همایش تجلیل و تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس در کهن شهر شوشتر برگزار شد
ماجرای خودسوزی فردی در شوشتر چه بود؟
محدثه پرهیزکاری، دختر دهه هفتادی جوان‌ترین دانشجوی پذیرفته شده دوره دکتری در کشور است
بازیگرانی که آخر عمری در خانه سالمندان زندگی کردند/ از شهلا ریاحی و احمد پور مخبر تا رضا رویگری+عکس
حذف اسرائیل مقدمه فروپاشى آمریکاست/ رویای تغییر نظم منطقه فرو ریخت
(ویدیو) پرونده‌ی مرگ زهره فکورصبور به جاهای باریک رسید/ برای اولین بار افشاگری همسر مرحوم زهره فکورصبور از پشت پرده‌ی پرونده‌ی مرگ همسرش
فرزاد حسنی: مهران مدیری خیلی بی مزه است!
واکنش مهدی کروبی به ترور سید حسن نصرالله
هشدار جدی و صریح پزشکیان به نتانیاهو: اگر نمی‌توانید ما پاسخ خواهیم داد
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ تست IQ/ فقط افراد با IQ بالا میتونن زیر 9 ثانیه این معما رو حل کنند
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور