معرفی رمان یک عاشقانه‌ی آرام اثر نادر ابراهیمی

  شنبه، 28 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی رمان یک عاشقانه‌ی آرام اثر نادر ابراهیمی
کتاب یک عاشقانه‌ی آرام اثر نادر ابراهیمی است.این کتاب داستان زندگی زن و شوهری جوان است که سعی دارند زندگی عاشقانه شان را از خطر روزمرگی نجات دهند. کتاب در سال ۵٧ روایت می شود.

درباره کتاب

یک عاشقانه آرام، روایتی شاعرانه از یک زندگی

احتمالاً با شنیدن نام نادر ابراهیمی به یاد عاشقانه های زیادی خواهید افتاد، حق هم دارید چرا که قلم شاعرانه این نویسنده کاغذ را عاشق می کند چه برسد به مخاطبان پر شوری که برای خواندن گل واژه های ناب و شیرین این نویسنده، کتاب را زمین نمی گذارند. یک عاشقانه آرام نام یکی از معروف ترین آثار نادر ابراهیمی است که مطالعه آن به عنوان یک کتاب عاشقانه و آموزنده به تمام کسانی که دوست دارند تا عاشقانه آرامی را در زندگی خود تجربه کنند پیشنهاد می شود.

فصول کتاب یک عاشقانه آرام

رمان یک عاشقانه آرام برجسته ترین اثر نادر ابراهیمی به حساب می آید که توسط انتشارات روزبهان بیش از 40 بار به چاپ رسیده است. نگارش این کتاب پر طرفدار به آذر ماه 1373 بر می گردد و امروزه پس از گذشت 25 سال هنوز هم به عنوان یک عاشقانه پر طرفدار در قفسه های کتابفروشی خودنمایی می کند.

کتاب یک عاشقانه آرام در سه فصل روایت شده و نادر ابراهیمی برای هر فصل عناوین جذاب و متفاوتی را انتخاب کرده است اگر نسخه پی دی اف یک عاشقانه آرام را مقابل خود قرار دهید خواهید دید که فصل های مختلف این کتاب چنین نام گذاری شده است:

فصل اول: پیش از آن واقعه بزرگ

فصل دوم: در قلب آن واقعه

فصل سوم آن سوی واقعه

فصل دوم داستان یک عاشقانه آرام به عنوان مهم ترین و جذاب ترین قسمت کتاب شمرده می شود و نویسنده با توجه به اهیمیت داستان در این فصل، در قلب آن واقعه را نیز به قسمت های متفاوتی بخش بندی کرده که هر هرکدام از آن قسمت ها به عنوان روزهای هفته نام گذاری شده اند. به صورتی که مخاطب با باز کردن کتاب و مشاهده فهرست فصل دوم، با قسمت های متفاوتی که از یکشنبه ها آغاز شده؛ تا سه شنبه ادامه دارد و به شنبه ها ختم می شود مواجه خواهد شد.

مقدمه کتاب یک عاشقانه آرام

نادر ابراهیمی قبل از آنکه عاشقانه هایش را برای مخاطبان خود تعریف کند مقدمه با احساسی را در چند جمله خلاصه کرده که خواندن آن خالی از لطف نیست:

دیگر جوان نیستم، میانسال هم نیستم! به همین خاطر است که همیشه می اندیشم. این آخرین اثری است که به او پیشکش می کنم و به فکرم می رسد که بنویسم (برای آخرین بار به او) اما احساس می کنم که در این جمله، نقصی وجود دارد و یا شاید اضطرابی! یادم می آید اولین کتابم را در نیمه راه جوانی به بهترین دوست روزگار کودکی تا جوانی ام تقدیم کردم: (به برادرم رحیم قاضی مقدم، که با دوستی ام با او بیش از همه کس او را عذاب داده ام)

حال، در آستانه پیری؛ می خواهم جمله ای شبیه به آن بگویم: (به همسرم فرزانه، که با مهر بی حدم به او، تنها کسی بوده ام که پیوسته عذابش داده ام)

و افسوس که نمی توان بازگشت و از نو ساخت؛ اما، دست کم به آن ها که در آغاز راه هستند می توان یادگاری کوچکی داد، شاید به کارشان بیاید. «یک عاشقانه آرام» اگر خدا بخواهد و زنده بمانم، «یک عاشقانه بسیار آرام» یادگاری خواهد بود از من و او به همه آن ها که در آغاز راه هستند.

خلاصه داستان

داستان کتاب عاشقانه آرام، درباره گیله مردی است که شغلش معلمی است. این مرد گیله مرد غیر از تدریس کردن، فعال سیاسی است. او در سفری که می رود عاشق دختری به نام عسل می شود و با او ازدواج می کند. به علت فعالیت های سیاسی گیله مرد تبعید می شود و آن ها بدترین روزهای عاشقانه زندگی شان را سپری می کنند.
عسل و گیله مرد با وجود مشکلات فراوان سر راهشان هیچ گاه دست از دوست داشتن هم نمی کشند و عاشقانه همدیگر را دوست دارند. و این پایان داستان نیست. آن ها سعی می کنند هر روز بیش تر از قبل همدیگر را دوست داشته باشند و عاشق هم باشند.

برخی از مخاطبان بر این باورند که نادر ابراهیمی قسمتی از خودش را بله مرد قصه همان آقای نویسنده است و همین مسئله موجب شده تا مخاطبان این کتاب را بیشتر دوست داشته باشند و ارتباط بهتری با شخصیت های داستان برقرار کنند.

درباره نویسنده

نادر ابراهیمی (زاده ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران – درگذشته در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۸۷، تهران)، داستان نویس معاصر ایرانی بود. او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه در زمینه های فیلم سازی، ترانه سرایی، ترجمه، و روزنامه نگاری نیز فعالیت کرده است. ابراهیمی، همراهِ بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان، از اندک شمار سخنوران ایرانی به شمار می رود که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده بوده اند

قسمتی از کتاب

هیچ چیز همچون اراده به پرواز،پریدن را آسان نمیکند.

مگذار که عشق، به عادت دوست داشتن تبدیل شود!
مگذار که حتی آب دادن گل های باغچه، به عادت آب دادن گل های باغچه تبدیل شود!
عشق، عادت به دوست داشتن و سخت دوست داشتن دیگری نیست، پیوسته نو کردن خواستنیی ست که خود پیوسته خواهان نو شدن است و دیگرگون شدن. تازگی، ذات عشق است، و طراوت، بافت عشق. چگونه می شود تازگی و طراوت را از عشق گرفت و عشق همچنان عشق بماند؟

وقتی زندگی مان را به یک حفره ی سیاه بسیار گود تبدیل کردیم نباید انتظار داشته باشیم که در ته این حفره، عشق، مشغول پایکوبی و شادمانی باشد.

شناسنامه کتاب

نویسنده: نادر ابراهیمی

ناشر: روز بهان

تعداد صفحات: 272


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (131 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (120 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (71 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (69 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (68 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (66 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (58 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (55 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (49 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (47 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (41 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (41 نظر)
تیتر امروز   
جلسه مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های بین المللی مدیریت و حقوق
خلاقیت منحصر به فرد دختر 20 ساله اهوازی در آموزش ریاضی به زبان کمدی
جوانان اهوازی در انتخابی تیم ملی موی تای کشور درخشیدند
تصاویری از هشتمین همایش شعر آستان جانان به همراه ایستگاه نقاشی و نذر کتاب در موکب کارون شوشتر
حضور میلیونی زائران در اربعین حسینی؛ نماد عشق، همبستگی و ارتباط معنوی با امام حسین(ع)
جوان جلفایی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات کشور سوئیس را از آن خود کرد
زهره حمیدی بازیگر سینما و تلویزیون بعد از تحمل یک دوره بیماری سرطان درگذشت
تست الکل رانندگان توسط پلیس میانه
دستگیری عامل قدرت نمایی توسط پلیس شهرستان میانه
(ویدئو) اگه این پشت صحنه سریال در حاشیه رو ندیدی نصف عمرت بر فناست / جواد رضویان و دیگر هیچ🤣🤣
(ویدیو) تفریح لاکچری شهربانو منصوریان و پسرش، ارشام، در آبهای آزاد کیش/ دیدین چجوری خودشو به آب و آتیش زد که مادرش اینا رو نبره دبی🤣
ویدیو دیده‌نشده از مراسم عقد و عروسی مجلل محمدرضا پهلوی با ثریا/ از لباس عروس پر‌طمطراق تا سرویس و نیم تاج زمرد/ از جیب مردم برای عیش و نوش خودشون چه بریز و بپاش‌ها که نکردن
ریشه تاریخی اسم تهران چیست؟ / عمرا اگه معنی تهران رو بدونی!
پس انداز کردن در بانک نامعقول است/مردم در کدام بازارها بیشتر سود می کنند؟
درخواست طلاق همسر بــه خاطـر حسادت / آقای قاضی دیگر نمی‌توانم...
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی