معرفی رمان لالایی اثر کیم توی

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی رمان لالایی اثر کیم توی
کتاب لالایی اثر کیم توى است و از سوی انتشارات کوله پشتی در اختیار علاقه مندان قرار داده شده است. تا پیش از این من چیزى از ویتنام نمیدونستم. نهایت دانش من در مورد این کشور برمى گشت به فیلم هاى جنگى هالیوودى که در اون ها هم فقط رشادت هاى سربازان آمریکایى به چشم میخورد.

درباره کتاب لالایی

کتاب به زبان فرانسوى نوشته شده ولى مترجم آن را از انگلیسى ترجمه کرده است.حین خواندن کتاب گاهى حس مى کردم مفاهیم اصلى بیش از حد بین فرهنگ ها جابجا شده و گاهى گوشه اى از آنها در این جابجایى، ناخواسته جا مانده یا جدا شده است. این موضوع گاهى ارتباط برقرار کردن با کاراکتر هاى داستان را سخت تر میکرد. مى گویم سخت تر، از آن رو که نوع روایت داستان به گونه اى است که همیشه فاصله اى بین کاراکتر ها و مخاطب قرار مى دهد و اجازه ى ورود خواننده به این حریم را نمى دهد. همین سبک باعث شده این کتاب بین دو گونه ى مستند نگارى و رمان در تلاطم باشد.در کل، بیشتر حجم کتاب لالایی به بازگویى زندگى مردم پیش از حاکمیت کمونیسم و پس از ترک ویتنام مى پرداخت و از آنچه من انتظار داشتم درباره ى جنگ ویتنام و امریکا بخوانم خبرى نبود. ولى نمى توان کتمان کرد که کتابى ارزشمند و دردناک بود.چه کسى مى تواند ادعا کند دنیا در جنگ زیباست؟

خلاصه کتاب لالایی

جریان زندگی بر روی جزر و مد های اضطراب و آشفتگی و کرانه های آرامش و آسودگی. این رمان با توصیفات واضح و روشن، دقت ریزبینانه و لطافت طبع کنایه آمیز خود، مخاطب را رهسپار سفری فراموش نشدنی می کند که از خانه های مجلل و باشکوه شهر سایگون شروع شده و در کمپی پرازدحام و گل آلود برای پناه جویان در مالزی، و بعد از آن، در زندگی ای جدید در ایالت کبک ادامه می یابد. شخصیت دختر جوان رمان لالایی، در کبک، آغوش باز جامعه ای جدید را حس کرده و تلاش می کند تا بخشی از رویای آمریکایی باشد. اما در بزرگسالی، زندگی روی بی رحم خود را دوباره به او نشان می دهد: او که حالا مادر دو پسر است، باید با بیماری اوتیسم فرزند کوچکترش مواجه شود. رمان لالایی، با حرکتی پیوسته از گذشته به حال و از تاریخ به خاطرات، به زندگی با همه ی عجایبش ارج می نهد: لحظات زیبا و احساسی، سنگدلی و اندوه، آسودگی و موقعیت های طنزآمیز.

درباره نویسنده لالایی

کیم توی، زاده ی سال 1968 در سایگون ویتنام، نویسنده ی کانادایی ویتنامی الاصل است که اولین رمانش، لالایی، برنده ی جایزه ی گاورنر جنرال برای داستان فرانسوی زبان در سال 2010 شده است. توی، کودکی خود را در ویتنام گذراند و پس از آن، به همراه والدینش با قایق به شهر مونترئال در کانادا گریخت. او دانش-آموخته ی حقوق، زبان شناسی و ترجمه از دانشگاه مونترئال است.

کیم توی

قسمتی از کتاب لالایی

والدینم اغلب به من و برادرهایم یادآورى میکردند که پولى ندارند تا براى مان به ارث بگذارند، ولى الان فکر مى کنم که آن ها خاطرات ارزشمندشان را به ما منتقل کردند و به ما اجازه دادند تا زیبایى غنچه دادن ویستریا، ظرافت سخن و قدرت تعجب کردن را درک کنیم. حتى بیشتر، آن ها به ما پایى براى رفتن به سمت آرزوها، رویاهایمان و به سمت ابدیت دادند. تمام این ها توشه اى کافى براى ادامه ى زندگى مان به تنهایى بود. در غیر این صورت، ما بى هدف خود را درگیر انتقال دادن، بیمه کردن و مراقبت از اموال مان مى کردیم.

به عنوان یک کودک، فکر مى کردم جنگ و صلح متضاد هم هستند. از نظر من جنگ و صلح در واقع دو دوست هستند که ما را دست انداخته اند. هر زمان که به نفعشان است با ما مثل دشمن رفتار مى کنند، بدون اینکه به تعریف یا نقشى که ما براى شان در نظر گرفته ایم اهمیتى بدهند. شاید براى اینکه در مورد دیدگاه مان تصمیم بگیریم، نباید خیلى به ظهور یکى و یا دیگرى اهمیت مى دادیم.

وقتى به من گفتند که پسرم در دنیاى خودش محبوس شده است؛ وقتى تایید شد که او یکى از کودکانى است که با وجود اینکه نه کر است و نه لال، نمى تواند صداى ما را بشنود و با ما صحبت کند، من نه گریه کردم و نه ضجه زدم. او یکى از آن دسته کودکانى بود که ما باید از دور دوست شان مى داشتیم و لمس شان نمى کردیم، نمى بوسیدیم شانو به آن ها لبخند نمى زدیم. چرا که ممکن است همه ى حواس شان به خاطر بوى پوست ما، شدت صداى ما، بافت موهایمان و یا ضربان قلب مان تحریک شود. احتمال داشت او حتى بتواند روزى کلمات دشوارى را با تمام سختى اش تلفظ کند، اما ممکن بود هرگز مرا با محبت، مامان صدا نزند. او هیچ وقت درک نخواهد کرد چرا وقتى براى نخستین بار لبخند زد، گریه کردم. هیچ وقت نخواهد دانست که به خاطر وجود اوست که براى هر ذره از شادى و شوق، شکرگزارى میکنم و من همچنان علیه اوتیسم خواهم جنگید؛ حتى اگر همین حالا هم بدانم که شکست ناپذیر است.

با اینکه رابطه ها با خنده و شادى شکل مى گیرند،ولى با تقسیم داشته ها و تحمل سختى هاى ناشى از این اشتراک گذارى مستحکم مى شوند.

شناسنامه کتاب لالایی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (466 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (171 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (74 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (46 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (37 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس