معرفی سریال آقازاده

  سه شنبه، 24 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی سریال آقازاده
این سریال که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود یکی دیگر از همکاری‌های حامد عنقا و بهرنگ توفیقی است. عنقا نویسنده و تهیه کننده و توفیقی کارگردان سریال است. سینا مهرداد نیز در این سریال مانند سریال پدر نقش شخصیتی به نام حامد را بازی می‌کند.

خلاصه داستان

داستان سریال اقازاده داستان دو خانواده است که زمان روابط خوبی باهم داشتند تا اینکه حامد با پرونده ای عجیب مواجه می شود و ناخواسته وارد بازی خطرناکی می گردد. اقازاده هایی وارد زندگی حامد شده که از قدرت و نفوذ بالایی برخوردار هستند و تلاش می کنند وی را از تصمیمش منصرف کنند، اما زمانی که عشق قدیمی اش وارد ماجرا می شود اتفاقات جدیدی را رقم میزند…

نکاتی درباره فیلم

سریال «آقازاده» رویکردی را اتخاذ کرده که کمتر مخاطبی با آن ناآشنا است. رویکردی که پیش از این بارها آن را در سریال های صدا و سیما دیده ایم و در آن تقابل خیر و شر شکل می گیرد. در سریال های صدا و سیما نیروی شر فردی پولدار و مفسد است، فردی که از اخلاق عاری است و دست به فساد کلان می زند. در مقابل، نیروی خیر حضور دارد که فردی درست کار و اخلاق مدار است، او برخلاف شخصیتِ منفی داستان، زندگی ساده ای دارد. شخصیتی سربه زیر است که اخلاق، اولین و آخرین قانون و اولویت زندگی او محسوب می شود. هرقدر که شخصیت منفی یا همان نیروی شر دست به رذالت می زدند و هیچ ویژگی مثبتی ندارد، در مقابل شخصیت مثبتِ ماجرا سرشار از ویژگی های مثبت است و هیچ ویژگی منفی ای ندارد.

سریال «آقازاده» دقیقا از همین رویکرد پیروی می کند. کافی است در تعاریف بالا به جای نیروی شر یا شخصیت منفی، شخصیت نیما را بگذارید و به جای نیروی خیر یا شخصیت مثبت، شخصیت حامد را بگذارید. نیما رذل، بی اخلاق، دزد و فاسد است و حامد بااخلاق، حسابی و درست کار. به بیان دیگر سازندگان همان فرم صدا و سیماییِ نخ نما شده را با کمی تغییر و عامه پسند کردن به شبکه نمایش خانگی آورده اند. در «آقازاده» نیز دقیقا با شخصیت هایی مطلقا خیر و مطلقا شر طرف هستیم. هرچند که شخصیت بد داستان ممکن است در انتهای قصه دچار پیچش شده و به انسان سربه راهی تبدیل شود. دو شخصیت اصلی سریال شخصیت هایی قالبی هستند، یعنی آن ها ویژگی منحصر به فرد و خود ویژه ای ندارند و کارهای آن ها نیز به سادگی قابل پیش بینی است. این دو شخصیت را می توان در یک خط تعریف کرد: «نیما آدم بدی است. حامد آدم خوبی است.». به سادگی هرچه تمام تر می توان این شخصیت ها را از سریال خارج کرد و شخصیت های قالبی مشابه ای را جایگزینِ آن ها کرد، شخصیت های جایگزین و مطلقا خیر یا شری که پیش از این در دیگر ساخته های صدا و سیما بارها آن ها را دیده ایم.

حامد عنقا و بهرنگ توفیقی، سازندگان «آقازاده» که پیش از این برای صدا و سیما سریال هایی همچون «پدر» را ساخته اند، حالا با حضور در عرصه شبکه نمایش خانگی دست بازتری دارند. اگر در سریال «پدر» یا دیگر سریال های صدا و سیما تنها از میز بیلیارد و استخر به عنوان نشانه های متمول بودن یک شخصیت استفاده می شد، در اینجا ماشین های گران قیمت و مواردی از این دست نیز به نمایش گذاشته می شوند. شبکه نمایش خانگی برای حجاب بازیگران محدودیت های کمتری نسبت به صدا و سیما دارد، به همین صورت نیز سازندگان راحت تر توانسته اند تمایزات مورد نظر خود را بین پوشش شخصیت ها بگذارند. نمونه ی این مورد تفاوت حجاب شخصیت مانلی در پیشگاه نیما با حجاب همان شخصیت در پیشگاه حامد است. این مورد در زمینه دیالوگ نیز برقرار است، به دلیل حضور در عرصه شبکه نمایش خانگی، سازندگان مجاز به استفاده از کلمات و ناسزاهایی هستند که در صدا و سیما خط قرمز محسوب می شوند.

سازندگان در کارگردانی نیز از همین قاعده ی پیش رفتن از مرزهای صدا و سیما پیروی کرده اند. اگر تا پیش از این باید از نماهای عادی استفاده می کردند، حالا می توانند نماهای گسترده تری بگیرند که صرفا برای صفحه تلویزیون ثبت نشده است. برای نمونه در همین چهار قسمت ابتدایی چندین بار شاهد نماهایی از بالا هستیم، کارگردان آنقدر این نوع از نما را می گیرد که احتمالا بر هر مخاطبی روشن می شود که وی تاکید خاصی بر چنین تصویربرداری هایی دارد. اما اینکه چنین نمایی، چه ربطی به کلیت متن دارد، تا اینجا سوالی بی پاسخ است. سریال سعی می کند دو روایت اصلی را به صورت موازی با یکدیگر پیش ببرد. یکی روایتِ ورود مانلی به دم و دستگاه نیما و دیگری روایت زندگی مانلی و حامد. به همین دلیل وقتی قرار است از گذشته به حال فلش فوروارد بزنیم یا از حال به گذشته فلش بک بزنیم، مجبور می شویم سکانسی که پیش از این دیده ایم را مجددا تماشا کنیم تا به ادامه ی همان سکانس برسیم تا مبادا در تشخیص زمان رخ دادن وقایع مرتکب اشتباهی شویم. به این ترتیب مدام شاهد تماشای سکانس هایی تکراری هستیم. حال آنکه جلوگیری از این مشکل با تمهیدات ساده ای چون ذکر زمان رخ دادن وقایع ممکن بود.

متاسفانه بازیگران مشهور سریال نیز نتوانسته اند در نقش های خود بدرخشند. امیر آقایی در نقش نیما، نمی تواند یک خلافکار بد ذات و دیوانه باشد، هرچند که تلاش زیادی برای اثبات جنونش به نمایش می گذارد! نیکی کریمی را احتمالاً باید هدر شده ترین بازیگر سریال بنامیم. بازیگر با سابقه ای که نقشی کم اهمیت در « آقازاده» دارد و در ادامه مسیر سقوط خود در عرصه بازیگری گام بر می دارد. سینا مهراد نیز ایفاگر شخصیت کپی شده ای است که پیش از این در سریال « پدر » از او دیده بودیم. نکته جالب درباره سریال اینجاست که به انتقاد از آقازادگان و رانت هایشان می پردازد در حالی که سینا مهراد خود فرزند سعید سهیلی، کارگردان مشهور ایرانی است و با کمک پدر به این عرصه ورود کرده!

شخصیت های فیلم

سریال آقازاده از آن دست آثاری بود که از ابتدا سعی داشت روی شخصیت پردازی مانور بیشتری بدهد و با این که بعضی از شخصیت های آن مانند حامد با بازی سینا مهراد و حاج رضا با بازی امین تارخ به کلیشه های معمول نزدیک شده بودند، اما باز هم تکلیف این سریال با خودش روشن بود. ولی آیا این شخصیت پردازی تا انتهای سریال همین قدر یکدست و باورپذیر باقی ماند

در قسمت های پایانی سریال شاهد تغییرات ناگهانی در شخصیت نیما بحری با بازی امیر آقایی بودیم. این شخصیت به یک باره در زندان متحول شد و در دوره ای که حامد هم در زندان بود حتی این دو که از ابتدای سریال دو قطب متضاد داستان بودند، با یکدیگر رابطه ای صمیمی را شروع کردند! می توان گفت از همینجا کیفیت سریال پایین آمد و دیگر خیلی نمی شد روی شخصیت هایی که تا آن زمان شناخته بودیم حساب کرد.

نکته دیگری که در نقد سریال آقازاده خوب است به آن اشاره کنیم پایان بندی آن است. حامد و حاج رضا تهرانی از ابتدای سریال در کنار پایداری و استقامتی که از خود نشان می دهند، به دنبال عدالت هستند؛ عدالتی که می توانیم بگوییم هیچ وقت در نهایت به صورت کامل اجرا نمی شود. درست است که امیر بحری در زندان است، نیما در مردابی که خودش ایجاد کرده خفه شده و در نهایت حاج حسن احمدی با بازی جمشید هاشم پور را شناسایی و دستگیر می کنند، اما همچنان دو نفر از مهره های اصلی این بازی قسر در می روند: تینا با بازی نیکی کریمی و شهنام با بازی کامبیز دیرباز؛ اتفاقا دو نفری که در کشته شدن راضیه (مانلی) با بازی پردیس پورعابدینی به صورت مستقیم دست داشتند.

بازیگران

آزاده صمدی، سینا مهراد، امین تارخ، لعیا زنگنه، بهرنگ علوی، امین حیایی،جمشید هاشم پور، مهدی سلطانی، کامبیز دیرباز، دیبا زاهدی، امیر آقایی، نیکی کریمی، سامیه لک، ثریا قاسمی و…

دیگر عوامل

عوامل اصلی این مجموعه عبارتند از دستیار یک کارگردان و برنامه ریز: احسان سجادی حسینی، مدیر فیلمبرداری: مجید گل سفیدی، مدیر صدابرداری: امیر حاتمی، مدیر تولید: افشین قلی پور، منشی صحنه: بیتا ارسطویی، طراح صحنه: محسن شریفی، طراح لباس: شیده محمودزاده، طراح گریم: مهرنوش طبیبی، تدوینگر: امیر شیبان خاقانی، آهنگساز: ستار اورکی، مدیر تدارکات: شهرام اسلامی، جلوه های ویژه کامپیوتری: امیر ولیخانی، صداگذار: امیرحسین صادقی، عکاس: محمد دارایی، دستیار برنامه ریزی: مینا نیکو، دستیاران کارگردان: محسن بهجت، حامد تارخ، دستیار فیلمبردار: وحید ملک محمدی، گروه فیلمبرداری: حسن علی بخشی، آرش کابلی، مصطفی حسین خانی، علیرضا صفری، دستیار تولید: اصغر پسندپور، گروه تدارکات: رامین کرمانیان، اصغر امیری، بهزاد مهری، زاهد شاهی وند، دستیار یک صحنه: محمد شهریاری، مدیر صحنه: محمد عنانی، دستیار صحنه: محمد حیدری، مجری گریم آقایان: محمد سیه پوش، پویا عمرایی، مجری گریم خانم ها: ژیوان حیدری، دستیار صدا: علی رحمانی، تصویربردار پشت صحنه: محمد حسین گلفشان، مدیر روابط عمومی: مریم عرفانیان.

مشخصات فیلم

نوع فیلم: اجتماعی – درام

محصول: ایران

سال تولید: 1398

کارگردان: بهرنگ توفیقی


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (226 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (154 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (131 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (124 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (90 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (72 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (63 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (60 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (49 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (29 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403+فیلم
تکلیف سربازی مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند مشخص شد / پاسخ قاطع مدیران تراکتور به یک سؤال حیاتی
خاطره تکان دهنده ناصرالدین شاه از موزه لوور
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 4 مرداد 1403
راستی آزمایی ادعای جنجالی مجری تلویزیونی پرسپولیسی علیه مهدی ترابی / آیا خرید 70 میلیاردی زنوزی مجبور به رفتن به فجر سپاسی شیراز می شود؟
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به عروسش: تو چرا ساکتی، چیزی نمیگی، سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....