دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / معرفی و بررسی خودرو /

معرفی و بررسی خودروی داج چارجر دیتونا SRT ۲۰۲۲ 

شنبه، 12 شهریور 1401
شرکت آمریکایی داج ورودی پر سر و صدا به بازار خودروهای الکتریکی را به نمایش گذاشت. نسخه الکتریکی از داج چارجر دیتونا SRT طی چند روز گذشته معرفی شد. این خودرو برخلاف بسیاری از اتومبیل‌های برقی، بسیار پر سر و صدا است چرا که داج آن را به سیستم اگزوز Fratzonic Chambered مجهز کرده است. در ادامه بیشتر با امکانات و طراحی این خودرو آشنا می شویم.

مدل مفهومی از دوج چارجر دیتونا SRT اخیرا در جریان رویداد هفته سرعت dodge در پونتیاک، میشیگان رونمایی شد. این خودرو نمایی از آینده ماسل کار آمریکایی را به نمایش می گذارد. پیشرانه جدید دوج بنشی نام دارد و بنابر ادعای شرکت سازنده، از نسخه های قبلی همچون Hemi، Hellcat و Redeye کارآمدتر خواهد بود. نکته عجیب آنکه دوج یک مد اختصاصی برای تولید صدای مصنوعی در نظر گرفته تا طرفداران دوآتشه خودروهای بنزین سوز نیز تا حدی بتوانند پشت فرمان این خودرو، نوستالژی های گذشته خود را تکرار کنند.

مشخصات فنی داج چارجر دیتونا SRT ۲۰۲۲

فعلاً از مشخصات فنی این کوپه برقی اطلاعی نداریم، اما دوج از سامانه 800 ولتی و انتقال قدرت به چهار چرخ خبر داده است. یکی از چهار حالت Auto، اسپرت، مسابقه ­ای و درگ را می ­توان از روی فرمان انتخاب کرد.از سیستم انتقال نیروی دوج چارجر دیتونا SRT هم به عنوان سامانه ­ای با حس الکترو-مکانیک و عملکرد مناسب برای سرعت های مختلف یاد شده، ولی جزئیات بیشتری اعلام نشده است.سیستم اگزوز این خودرو با نام Fratzonic Chambered معرفی شده که در امری بی ­سابقه برای خودروهای برقی، می­ تواند صدایی به بلندی 126 دسی بل تولید کند، که مشابه با یشرانه 8 سیلندر هل کت خواهد بود. گویا این سامانه به کمک جریان هوا و آمپلی فایر عمل می ­کند ولی برای آگاهی از جزئیات، فعلا باید منتظر بمانیم.

مشخصات کلی داج چارجر دیتونا SRT ۲۰۲۲

نوع موتور خودرو

الکتریکی (EV)

گیربکس

اتوماتیک الکتروشیفت

محور محرک

دو دیفرانسیل
شتاب

کمتر از ۲ ثانیه

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

اسپرت کوپه الکتریکی
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت های داج چارجر دیتونا SRT ۲۰۲۲

تعداد سرنشین

۴ نفر
قطر رینگ

۲۱ اینچ

آپشن ها و امکانات داج چارجر دیتونا SRT ۲۰۲۲

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه های کنترلی فرمان

دارد
گرم کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد
دوربین عقب

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم کن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم کن آینه بغل

دارد

طراحی خارجی داج چارجر دیتونا SRT ۲۰۲۲

جدیدترین کانسپت این شرکت یعنی چارجر دیتونا، برای طرفداران این برند تقریباً آشنا به نظر می ­رسد. بدنه عریض، کاپوت کشیده و حتی چراغ های جلو و عقب، کاملاً یادآور گذشته­ پرافتخار این خودروست. در کنار جزئیات خاطره­ انگیز، جزئیات مدرن و نوآورانه در بدنه چارجر دیتونا SRT را نمی ­توان نادیده گرفت. دستگیره مخفی ­شونده درها، ورودی هوا در کاپوت که به نام R-Wing معرفی شده و نیروی وارد بر بدنه را افزایش می­ دهد.لوگوی Fratzog که دهه 60 و 70 میلادی روی محصولات دوج قرار می­ گرفت، در این مدل زنده شده تا آینده برقی را به گذشته هیجان­ انگیز متصل کند.یک لوگوی نورانی به نام بَنشی (Banshee) هم روی گلگیرها نصب شده که نام خود را از یک شخصیت خیالی در فرهنگ ایرلند به عاریت گرفته و به پیشرانه برقی دوج چارجر دیتونا SRT اشاره می­ کند.

طراحی داخلی داج چارجر دیتونا SRT ۲۰۲۲

نمای داخلی خودرو با توجه به تعلق آن به کلاس خودروهای مفهومی، بسیار فضایی و با الهام گیری مستقیم از جت های جنگنده انجام شده است. نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا میانه داشبرد با ابعاد ۱۲.۳ اینچ و نمایشگرهای پشت فرمان از نوع LCD با ابعاد قابل توجه ۱۶ اینچ است که با یک نشانگر بازتاب بی نهایت (HUD) با ابعاد ۳.۰ در ۸.۰ اینچ، در القای احساس مدرنیته کم نمی گذارد. تمامی ادوات کنترلی به منظور دسترسی ساده تر و القای حس اسپرت سواری، به صورت راننده محور (همانند هواپیمای جنگنده) رو به راننده قرار گرفته اند و نورپردازی انتزاعی قرمز رنگ، تکمیل کننده المان های داخلی این ابر خودرو الکتریکی است.

یکی از بزرگ ترین تمایز های نمای خارجی و داخلی چارجر دیتونا SRT مفهومی، استفاده از لوگو جدید بَنشی (Banshee/در افسانه ایرلندی: یک روح زنانه که نوید مرگ می دهد) تزئین شده است که با لوگوهای ثبت شده پیشین داج، نظیر هلکت، ردآی (Redeye) و دیمِن همخوانی بسیار خوبی دارد. از آن مهم تر، بازگشت لوگو فِرَتزاگ (Fratzog) یا همان مثلث قوس دار سه گوشه کرایسلر در دوران وینتج و کلاسیک به خط تولید محصولات جدید کرایسلر است که هم زمان با این خودرو مفهومی به صورت رسمی رونمایی شده است. این مثلث نماینده سه فاکتور قدرت، دقت و برتری است که بیانگر و معرف ذات برند دوج و محصولات آن است.این لوگو در نمای جلو خودرو و روی جلوپنجره، وسط چراغ های عقب و وسط کاپ هر چهار چرخ نقش بسته است. همچنین به منظور نشان دادن دخالت سنگین مهندسان تیم SRT، لوگو رسمی این شرکت نیز در بخش میانی غربیلک فرمان نشسته است که به همراه سیستم نورپردازی انتزاعی نمای داخلی به رنگ قرمز می درخشد.

سخن نهایی

موج الکتریکی شدن که از پیشرفت تکنولوژی و نیاز روز بازار خودرو جهان در این صنعت به راه افتاده است، به مزاق بسیاری از علاقه مندان این صنعت خوش نمی آید. حقیقت حرکت به سمت خودروهای الکتریکی و هیبرید، حقیقتی غیر قابل اجتناب است و در واقع نسل امروزی انسان ها احتمالا آخرین افرادی خواهند بود که سلطنت پیشرانه های بنزینی به خودروهای برقی را به چشم دیده اند.صنعت خودرو در اوایل ۱۹۰۰ با خودروهای برقی آغاز شد، اما ویژگی های برتر خودروهای سوخت فسیلی، به مدت بیش از ۱۲۰ سال راه را برای توسعه خودروهای برقی بسته بود. امروز پس از گذر بیش از یک قرن، حالا کم کم شاهد بازگشت نیروی الکتریسیته (و احتمالا نیرو اتمی) به صنعت خودروسازی هستیم. فرایند غلبه نیرو الکتریسیته بر سوخت فسیلی، احتمالا بیش از دو دهه زمان می برد، اما پس از آن نیز، یاد و خاطره خودروهای خوش صدا و پرتوان سوخت فسیلی از یاد ما نخواهد رفت.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
عشق دوج
2 سال پیش

سلطان😍
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل اکسپت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک