معرفی و بررسی خودروی لاماری ایما

  چهارشنبه، 27 بهمن 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی لاماری ایما
شرکت آرین پارس موتور به صورت رسمی از اولین خودروی تولید داخل خود به اسم ایما - Eama - که از این به بعد قرار است با برند لاماری - Lamari - راهی بازار شود، رونمایی کرد. در این مطلب مشخصات و امکانات این خودرو بررسی می شود. با ما همراه باشید.

این روز ها بازار رونمایی از کراس اوور ها جدید داغ شده و شرکت های مختلف در هفته های اخیر محصولاتی را برای بازار ایران معرفی کرده اند. در همین راستا روز گذشته شرکت آرین موتور که پیش از این نمایندگی محصولات میسوبیشی ژاپن و و دی اس فرانسه را بر عهده داشت در اولین گام برای خودروساز شدن اقدام به عرضه کراس اووی با برند خود به نام "لاماری" کرد.آرین موتور در ایران با خودرو های میتسوبیشی و دی اس شناخته شده است. این شرکت در سال ۱۳۹۶ مجتمع تولیدی سایپا در شهر خمین واقع در استان مرکزی را خرید تا در آن به تولید میتسوبیشی "اکلیپس" بپردازد، اما اعمال تحریم ها علیه صنعت خودروسازی، موجب شدند تا آرین موتور در زمینه مونتاژ خودرو های میتسوبیشی ناکام مانده و لذا تصمیم گرفت تا محصولی جدید به نام "لاماری ایما" را در این مجتمع به تولید برساند.آرین موتور برای« لاماری ایما »از لوگوی گوزن استفاده کرده است که به گفته مسئولان این شرکت نمادی از حرکت و آگاهی نسبت به طبیعت محسوب می شود. رنگ سبز در نظر گرفته شده برای این لوگو نیز نشان دهنده سازگاری با محیط زیست است.

مشخصات فنی لاماری ایما

این روزها ما به حضور موتورهای ۱.۵ لیتری توربوشارژ روی کراس اوورهای مختلف چینی عادت کرده ایم. شرکت دانگ فنگ نیز یکی از همین پیشرانه ها را به بدنه تی ۵ ایوو یا همان لاماری ایما متصل کرده است. البته هنر کمپانی دانگ فنگ این بوده که به جای ۱۵۰ اسب بخار توانسته قدرتی برابر با ۱۹5 اسب بخار (5600 دور در دقیقه) از درون پیشرانه 4A95TD مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم، بیرون بکشد. بیشترین گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز به حوالی ۲۸۵ نیوتن متر (1500 تا 4000 دور در دقیقه) می رسد که در نوع خود نسبتا هیجان انگیز بوده و نوید کشش عالی را برای این کراس اوور کامپکت می دهد.

با این حساب با یکی از قوی ترین موتورهای ۱.۵ لیتری موجود در بازار ایران و شاید جهان مواجه هستیم که قرار است به زودی عرصه را برای سایر پیشرانه های حاضر در کشورمان تنگ کند. برای مقایسه بهتر است بدانید که موتورهای ۲.۴ لیتری اتمسفریک شرکت هیوندای و کیا که امروزه روی بسیاری از خودروهای این کمپانی در کشور ما نصب شده اند، چیزی حدود ۱۷۷ تا ۱۸۸ اسب بخار قدرت تولید می کنند.

انتقال نیروی زیاد به سمت چرخ های جلو نیازمند یک گیربکس مناسب با عملکرد دقیق است که بتواند با کمترین وقفه، نسبت به دستورهای صادره از سمت پدال گاز واکنش نشان دهد و در هماهنگی با پیشرانه، تجربه رانندگی دل چسبی را برای کاربر رقم بزند. انتخاب شرکت دانگ فنگ برای مدل T5 ایوو یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر ساخت gottrak است که گرچه استهلاک آن نسبت به نمونه های اتوماتیک معمولی در طول زمان کمی بیشتر خواهد بود، اما با این حال از لحاظ کارکردی، نتیجه دلپسندی را برای راننده لاماری ایما در پی خواهد داشت. ضمن آنکه اصولا گیربکس های دو کلاچه تر استهلاک کمتری نسبت به نمونه های خشک داشته و صفحه کلاچ های آنها با پدیده اوورهیت یا فوق گرمایش، تا حد زیادی بیگانه هستند و در مجموع گزینه های مناسبی برای استفاده در خودروهای با توان بالا به حساب می آیند.

طبق اعلام منابع معتبر بین المللی شتاب صفر تا صد لاماری ایما نیز حدود ۹.۵ ثانیه است. میانگین مصرف سوخت آن هم در مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر به ۶.۶ لیتر می رسد. بنابراین چه از لحاظ میزان مصرف بنزین و چه از لحاظ چابکی و شتاب، لاماری آرین موتور می تواند جایگاه نخست را در مقایسه با دیگر کراس اوورهای هم رده موجود در بازار از آن خود کند. البته امیدواریم میزان حساسیت موتور این خودرو نسبت به کیفیت بنزین و روغن خیلی بالا نباشد تا مشتریان ایرانی بتوانند با خیال راحت تری به سراغ آن بروند و از یک چنین توان فنی مهیجی بیشترین نتیجه با کمترین دردسر را کسب کنند.

مشخصات کلی لاماری ایما

نوع موتور بنزینی تزریق مستقیم
حجم موتور ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربو
قدرت ۱۹۵ اسب بخار
گشتاور ۲۸۵ نیوتن.متر
گیربکس ۷ سرعت اتوماتیک دو کلاچ تر
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۹.۵ ثانیه
سرعت
مصرف سوخت
استاندارد آلایندگی یورو ۵
فرمان برقی
نوع بدنه کراس اوور سایز کوچک
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت های لاماری ایما

طول ۴۵۶۵ میلی متر
عرض ۱۸۶۰ میلی متر
ارتفاع ۱۶۹۰ میلی متر
فاصله محورها ۲۷۱۵ میلی متر
وزن خالص ۱۵۵۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۸۰ لیتر
حجم مخزن سوخت
قطر رینگ ۱۹ اینچ

آپشن ها و امکانات لاماری ایما

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه های کنترلی فرمان دارد
گرم کن فرمان
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم کن صندلی جلو
سردکن صندلی جلو
آینه بغل برقی دارد
گرم کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

طراحی ظاهری لاماری ایما

بر اساس گفته ها، طراحی لاماری ایما بر عهده شخصی بوده است که پیش تر تجربه طراحی خودرو در برندهای ولوو و مرسدس بنز (با دو مدل بنز GLA و GLE) را داشته است. با این اوصاف باید طراحی این خودرو را در درجه اول، کمی رادیکال، خشن و سپس منحصر به فرد بدانیم.نمای جلو خودرو با کمی اغراق، جلوپنجره ای نزدیک به سبک طراحی مازراتی دارد، اما چراغ های روشنایی در روز با ظاهری کشیده و باریک، به KMC K7 کرمان موتور بسیار شبیه است که خوشبختانه این شباهت با استفاده از چیدمان عمودی چراغ های اصلی سیستم روشنایی در دو گوشه سپر، ضمن استفاده از ترکیبی جسور تر و خشن تر، تمایز قابل توجهی میان این دو ایجاد می کند.

 لاماری ایما

در نمای جانبی، ایما بسیار میانه رو و ساده است. خطوط شانه و شخصیت خودرو به اندازه سایر رقبا بارز و برجسته نیست و این مهم باعث می شود که ایما در نمای جانبی به سادگی قابل شناسایی از سایر رقبای هم وطن خود نباشد. این مهم تقریبا در خصوص نمای انتهایی لاماری ایما نیز صدق می کند. چراغ پیوسته تمام LED عقب خودرو، بی شباهت به رقبایی چون دیگنیتی گروه خودروسازی بهمن یا فونیکس تیگو ۷ پرو نیست. البته منظور آن است که برای شناسایی این محصولات از یکدیگر، باید سواد خودرویی فراتر از یک فرد معمولی داشته باشید یا به اصطلاح عوام، ماشین باز باشید. در غیر این صورت تشخیص این خودروها از یکدیگر در تاریکی شب شاید چندان عملی نباشد. بدون تردید برترین بخش طراحی نمای انتهایی لاماری را باید استفاده از چهار سر اگزوز کرومی حقیقی دایره ای شکل دانست که طراحی آن را به میزان زیادی به کراس اوورهای اسپرت امروزی، ساخت محصولات برتر جهانی نزدیک می کند.

طراحی داخلی لاماری ایما

نمای داخلی ایما سه المان اصلی دارد که کمی آن را به محصولات وقت مرسدس بنز نزدیک می کند. نمایشگر پیوسته مولتی مدیا و اطلاعات حیاتی راننده بر روی داشبرد که از ترکیب دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ لمسی تشکیل شده است و احتمالا با توصیفات رایج بخش بازاریابی خودروسازان، این رقم برابر با ابعاد کلی ۲۰.۵ اینچ عنوان خواهد شد.دومین المان استفاده از دریچه های دایره ای خروجی سیستم تهویه مطبوع، قرارگرفته بر یک تریم بزرگ افقی به رنگ نقره ای در سراسر طول داشبرد است که ظاهر دو رنگ داشبرد دو جنس این خودرو را آشکار می کند. البته در این میان نباید استفاده گسترده از تریم مشکی پیانویی بر کنسول میانی نسبتا بزرگ این خودرو را از یاد برد.

داخل کابین  لاماری ایما

دوخت بخیه قرمز رنگ در کنار ترکیب نورپردازی قرمز، فرمان چهار شاخه با مرکزی شبیه به محصولات رنج روور با تریم نقره ای هماهنگ با داشبرد و مزین به نشان حروفی LAMARI، جلوه ای ساده اما نیمه لوکس به نمای داخلی لاماری ایما می بخشد که به عقیده نگارنده، فضای دلپذیر و مناسبی برای صرف زمان سرنشینان است. ارائه یک ترکیب دو رنگ کامل برای نمای داخلی این خودرو از سوی آرین پارس موتور، می تواند زیبایی بصری این خودرو را یک سر و گردن ارتقا دهد و همچنین در برابر رقبایی چون محصولات فونیکس که همگی با تریم دو رنگ ارائه می شوند، لاماری ایما را در رقابت مستقیم نگهدارد.

تجهیز ایما به برخی آپشن های رفاهی و ایمنی روز استاندارد، خارج از انتظار نیست. در این میان اما باید به ویژگی هایی چون ریم های آلیاژی آلومینیومی ۱۹ اینچ، سانروف پانوراما، دوربین ثبت وقایع رانندگی، سیستم تصفیه هوای کابین، کنترل لمسی سیستم تهویه مطبوع و کول باکس، به عنوان مهم ترین ویژگی های این خودرو اشاره کرد.یکی از برترین ویژگی های لاماری ایما در بخش ایمنی، احتملاا کسب پنج ستاره ایمنی در تست های رانندگی C-NCAP کشور چین خواهد بود که نشان از توجه سازندگان این خودرو به مبحث ایمنی سرنشینان در طراحی ابتدایی شاسی و ساختار اتاق خودرو است.

برتری فنی لاماری ایما نسبت به رقبا

ایما به لطف وجود موتور 195 اسب بخاری، تا زمان عرضه فیدلیتی پرستیژ و دیگنیتی پرستیژ در زمره قدرتمندترین کراس اوورهای چینی بازار قرار می گیرد و نسبت به رقبای مستقیم خود برتری دارد، همچنین وجود گیربکس دوبل کلاچ (با کلاچ خیس) نیز مزیت محسوسی نسبت به رقبای مجهز به گیربکس CVT و دوبل کلاچ خشک محسوب می شود. البته در همین زمینه باید به حساسیت بالای لاماری ایما نسبت به کیفیت بنزین نیز اشاره کرد که می تواند در بلند مدت مشکل ساز شود.

سخن نهایی

لاماری ایما در بازار کشور با محصولات مشابهی چون KMC K7 کرمان موتور، فونیکس تیگو ۷ پرو مدیران خودرو، فردا T5، دیگنیتی بهمن موتور و سوئیست DX3 سرشاخ خواهد شد. آرین پارس موتور هنوز هیچ زمان و قیمت نهایی دقیقی برای عرضه لاماری ایما اعلام نکرده است، اما انتظار می رود این خودرو در سه ماهه اول سال آینده برای عرضه آماده شود.قیمت نهایی لاماری ایما بدون تردید در آستانه عرضه به بازار به صورت قطعی اعلام خواهد شد اما باید اعلام کرد که این خودرو در بازار کشور با برخی رقبای نامی و باسابقه مواجه خواهد بود و از دیدگاه ویژگی ها رفاهی و ایمنی نیز الزاما در جایگاه برتر قرار ندارد. از این رو برترین برگ برنده برای ایما، قیمت این خودرو خواهد بود که رقابتی بودن آن در ترکیب با سابقه خوب هلدینگ آرین سرمایه در زمینه ارائه برند و خدمات خودرویی در گذشته، می تواند لاماری ایما را به سرعت در بازار خودرو های مونتاژی کشور مطرح کند، مخصوصا آن که این شرکت خودروسازی نوپا، قصد دارد در آینده نزدیک، محصولات دیگری در سگمنت های سواری و کراس اوور به سبد محصولات خود اضافه کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (562 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان