ساعدنیوز
ساعدنیوز

مفهوم تحریر در آواز خواندن چیست؟

  یکشنبه، 26 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
مفهوم تحریر در آواز خواندن چیست؟
تحریر زدن یکی از پرطرفدار ترین تکنیک های است که در تمامی سبک ها وجود دارد. در حقیقت تحریر زدن از استراحت عضلات نزدیک به تارهای صوتی اتفاق می افتد.

مفهوم تحریر در آواز خوانی

تحریر زدن یکی از تکنیک های زیبای خوانندگی است. در واقع صدایی است چهچهه مانند به تقلید از بلبل که در آواز به وسیله ماهیچه های حنجره قطع و وصل میشود. تحریر را نیز میتوان این چنین تعریف کرد که صوتی آهنگین و بدون کلام است که توسط خواننده قبل و یا پس از ادای شعر به جهت تکمیل ملودی آوازی، به شکل های مختلف ادا می شود و برای تزیین جمله آوازی به کار می رود و درواقع جمله بندی شعری را کامل می کند. یکی از دلایل تمایز آواز سنتی ایرانی با سایر آوازها را همین تحریرها میدانند.

تفاوت تحریر زدن و چه چه زدن چیست؟

برخی از افراد تنها تحریر زدن را در موسیقی های سنتی می بینند و تحریر را با چه چه اشتباه می گیرند. چه چه با تحریر زدن کمی تفاوت دارد چهچه زدن در حقیقت یک نوع تحریر زدن در موسیقی است که شاید برای افراد مبتدی این صدا ها شبیه بهم باشد اما در چگونگی تولید صدا متفاوت هستند. چه چه زدن به این صورت است که شما صدایی را از درون تارهای صوتی تان تولید می کنید و مانند یک لرزش طبیعی است. این کار ر موسیقی بسیار لذت بخش و مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد. چهچه زدن در حقیقت یک بازخورد مثبت است که نشان دهنده یک تکنیک صوتی سالم است. اگر بخواهیم این موضوع را بهتر باز کنیم چهچه زدن مانند تولید صدا از یک رشته گیتار است که شما با استفاده از لرزش سیم گیتار می توانید تولید صدا کنید.

قسمت های اصلی تحریر در موسیقی

در اصل تحریر زدن 3 بخش اصلی دارد؛ که عبارتند از: بخش اول تنوع گام است، بخش دوم شدت صدا است و در نهایت بخش سوم میزان دامنه صدا است. در واقع پیچ صدای که خواننده تولید می کند بستگی به میزان شدت و دامنه صدای خواننده دارد که روی آن نت خاص ایجاد می کند. این کار سبب هیجان و زیبایی آهنگ می شود. اگر بخواهیم یکی از خوانندگان خارجی در تحریر زدن را نام ببریم می توانیم به لیدی گاگا اشاره کنیم. اگر با دقت به صدای این خواننده مشهور گوش کنید متوجه این تحریر ها خواهید شد.

تحریر در سبک های موسیقی

تحریر زدن در تمامی سبک ها مانند: پاپ، راک، سنتی و … کاربرد دارد.البته برخی از سبک ها مانند گروه کر، موسیقی capella و … کمی دشوار تر از سبک های دیگر است؛ زیرا هماهنگ کردن 15 صدا کمی دشوار است. بسیاری از خوانندگان برای برجسته کردن نتهای خاص خود از تحریر زدن استفاده می کنند. برخی از افراد تصور می کنند که تحریر زدن از لرزش فک ناشی می شود بلکه این تصور کاملا اشتباه است. در دهه های 1980 و 1990 خوانندگانی مانند: ویتنی هوستون و ماریا کری با استفاده از تحریر زدن اجرا های شگفت انگیزی را داشتند اما این خوانندگان برای جلب توجه بیشتر برای تماشاچیان خود کمی سرعت حرکت دادن فک خود را بیشتر کردند. بنابراین این تصور غلط برای برخی از افراد به وجود آمد که لرزش فک دلیل تحریر زدن است. در حقیقت تحریر زدن از حرکت سریع فک و یا تریل آواز نیست. تریل در موسیقی های سنتی یک اثر آوازی رایج است که وقتی خواننده دو نت پشت سر هم را سریع اجرا می کند یک تریل رخ می دهد. تحریر در حقیقت حول یک نت اتفاق می افتد اما تریل بین دو نت انجام می شود.

اشتباهات رایج در تحریر زدن

  • تحریر زدن از پالس های دیافراگم تولید نمی شود

بسیاری از خوانندگان سعی می کنند که با فشار دادن شکم خود آوازی به همراه تحریر داشته باشند اما در حقیقت تحریر اصلی از موج های صدا تولید می شود همانطور که گفته شد تحریر زدن به خاطر تغییرات کم در گام، دامنه و شدت صدا است.

  • تحریر زدن از لرزش های حنجره نیز تولید نمی شود.

یکی از کار های که در خوانندگان مبتدی بیشتر دیده می شود لرزش حنجره با دست هنگام آواز خواندن است که این کار کاملا اشتباه است و سبب تحریر در هنگام آواز خواندن نمی شود. این روش باعث تنش بیشتر در گلو خواهد شد. شاید روش تکان دادن حنجره و ایجاد لرزش در این ناحیه صدای شبیه به تحریر ایجاد کند اما در حقیقت این روش بسیار نامناسب است. البته ناگفته نماند که این حرک روی استیج بسیار مضحک خواهد بود.

انواع تحرير در آواز

  1. چكّشي :تحريري است كه از تكراريك نت با خودش يا با نتهاي ديگر بوجود مي آيد كه فاصله ي ميان اين تكرارها وجود دارد.
  2. بلبلي :تحريري است كه از تكراريك نت با خودش يا با نتهاي ديگر بوجود مي آيد كه فاصله ي ميان تكراراين نتها بسياركم است. بعبارتي تحرير بلبلي همان اجراي سرعتي تحرير چكشي است.
  3. زير و رو : اين تحرير از تكرار نت اصلي با نت بالايي و يا نت پاييني خود بوجود مي آيد.صداهاي با دانگ و گستره ي بالا با اجراي اين نوع تحرير مناسبت بيشتري دارند.
  4. غنـّه :تحريرهايي كه از بيني خارج مي شود و شفافيت صدا بوسيله ي بيني، خفه يا كدر مي شود. براي مثال تحريري كه بر روي حرف « اي » شكل مي گيرد از نوع تحرير غنـّه مي باشد.
  5. آکساندار: تحريري كه داراي سكوت مي باشد.
  6. ضربي : تحريري است كه نسبتا” به ساير تحريرها برتري دارد و داراي نظم و ترتيب خاص خود را دارد و آن ترتيب خاص، همان دارا بودن ضرب با متري مشخص ( غير آزاد ) مي باشد.
  7. فلكي:در ساختار اين تحرير آوازخوان سعي دارد چرخشهاي ويژه اي را در پرده هاي مختلف با حالات مختلف، در تحرير و صداي خويش نمايان كند بدينصورت كه گردشها و روند ملوديك آن شبيه چرخ دوّاري است كه در گرداگرد آن، دنده هايي تعبيه شده و در هنگام گردش هر كدام از اين دنده ها سبب تحريك نقطه اي شده و شكل تحرير را تنوع ببخشد.اين نوع تحرير در آوازهاي سبك اصفهان بيشتر به چشم مي خورد.
  8. مقطـّع :تحريرهايي كوتاه و بريده بريده كه غالبا” صداهايي با گستره ي كم ( معروف به دو دانگ ) با اين نوع تحرير مناسبت دارند.
  9. هلهله :نوعی از تحریر است كه براي ساختار آن از ادوات تحرير نا مفهوم استفاده شده است، مانند : هاراداي، هارالالا، هله له له، دادادادا، هِرله لِي و… كه در اجراي اينگونه تحريرها، آوازخوان بيشتر تحت تأثير احساسات و روحيه ي دروني خويش قرار گرفته و سعي بر آن دارد كه تحريري را شكل دهد بدون اينكه به مفهوم كلمه بكار برده شده توجه داشته باشد.
  10. خورده تحرير: به تحريرهاي تزئيني كه در آخر كلمات و جملات موسيقي براي اتمام ملودي بكار ميرود، گفته مي شود. اين نوع تحرير را تمام آوازخوانان كم و بيش در آوازهاي خود بكار برده اند.

ادوات تحرير

ادوات تحریر معمولا برای احساسی شدن آواز و پایان زیبا و هنرمندانه آواز به کار میروند.

  • حروف شش گانه مُصوّت ( اَ، اِ، اُ، آ، او، اي)كه توسط آوازخوان در ابتداي شروع هر تحرير ادا مي شود و تحرير بر اساس اين حركات به روند خود ادامه مي دهد،
  • كلماتي از قبيل اي، امان، حبيب من، محبوب من، اميدمن، جانم و…كه آوازخوان با سليقه و مناسبتهاي ملوديك به شعر اضافه مي نمايد.لازم به ذكر است كه براي زيبايي هرچه بيشتر آواز، بهتر است از اين كلمات استفاده نشود ويا بسيار كم استفاده شود.

اهمیت تحریر در آواز سنتی ایرانی

اساتید آواز معتقدند اجرای صحیح فنون تحریر و درک مناسب از محل اجرای آن، جزئی از تکنیک صحیح خواندن در موسیقی سنتی ایران است. به طوری که بسیاری تحریر را صفت اصلی یا ویژگی کلیدی آواز ایرانی می دانند.

دسته بندی انواع تحریر در آواز سنتی ایرانی

سه نمونه تحریر دوتایی وجود دارد:

  • تحریر دوتایی ساکن،
  • تحریر دوتایی بالارونده، و
  • تحریر دوتایی پایین رونده.

از سوی دیگر، از بالا به پایین نمونه نت نویسی شده، تحریر چکشی، مقطّع، زیر و رو و بلبلی دسته بندی بعدی انواع تحریر هستند.

تحریر در آواز سنتی ایرانی بر اساس تعداد نت های آن نیز دسته بندی می شوند. به طور مثال تحریر تکی، دوتایی، سه تایی و غیره از انواع آن می باشد. همچنین تحریرها به لحاظ کیفیت صدا اشکال مختلفی به شرح زیر دارند:

  • تحریرهای بلبلی، لَنگ یا مقطّع، ساکن، زیر و رو، یک در میان، چکشی، رفت و برگشت، فراز و نشیب، فرازین یا بالارونده، فرودین یا پایین رونده یا نشیب، فواره ای، مسلسل، پرشی، گسسته و پیوسته، طاق و جفت، دو به دو، سه به دو، یک به سه، دو به سه، دو تا یکی، سه تا یکی، یک دو یک، یک دو به یک، مخفی، بده بستان.

در دسته بندی دیگر تحریر در آواز سنتی ایرانی، از نظر طول به دو گروه کوتاه و بلند تقسیم می گردند. در واقع، تحریرهای کوتاه بر روی هجای پایانی یکی از واژه های شعر اجرا می گردند. تحریرهای بلند به صورت کاملا مستقل از شعر بوده و در فا نخست، میانه یا پایانی اجرای یک گوشه اعمال می شوند. به طور کلی زمانی که برای تحریرهای بلند اختصاص داده می شود بیشتر از تحریرهای کوتاه است.

معروف ترین خوانندگانی که تحریرهای خاص اجرا کرده اند

خوانندگان زیر به واسطه اجرای تحریر در آواز سنتی ایرانی شهرت بسیار یافته اند:

  • قمرالملوك وزیری، نكیسا، دماوندی، تاج اصفهانی، محمودی خوانساری، طاهرزاده، ادیب خوانساری، اقبال آذر، ایرج، گلپایگانی، ظلی، سلیمان امیرقاسمی، علیرضا افتخاری، روح انگیز، محمدرضا شجریان، بنان و غیره.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (456 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (271 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (241 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (196 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (191 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (88 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (54 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (49 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (43 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (34 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به طراحی خلاقانه ماکت فیگور علی دایی /چه بامزه ساخته شده +عکس سورپرایز علی دایی توسط مردم عادی در روز تولدش/ چه خوشحال شد اسطوره +فیلم رونمایی رضا گلزار از برادرزاده ناز و بانمکش/ ماشاءالله خانوم کوچولو چقدر خوشگل و ماهه+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز خانه مجتبی میرزاجانپور والیبالیست نامی کشورمان/ حیاط نگو باگو بهشت بگو +عکس فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم تغییر چهره هوش پران هیوبوی سریال افسانه جومونگ بعد از 18 سال+عکس نگاهی به ماشین آنتیک و هوش پران شهاب حسینی/ سوپراستار ایران عاشق این کادیلاک خفن است+ویدیو خلاقیت یک ساله چند زندانی به ظاهر باهوش برای فرار از زندان حماسه ساز شد/ خسته نباشین واقعا+ویدیو رونمایی از شوهر باکلاس و خوشتیپ فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و امروزی مجید یاسر؛ بهنام سریال نون خ/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست+عکس جشن تولد ساده و خلوت ماشاالله وروایی، عمو کاووس 74 ساله سریال نون خ در گوشه شیک خونه‌اش+عکس رونمایی از عجیب الخلقه‌ترین سگ های دنیا/ از موهای کراتینه شده تا پوست ماکارونی شکل+عکس رونمایی از شغل دوم و باکلاس ابوالفضل پورعرب، حشمت سریال شهرزاد+عکس تصاویری از چیدمان دکورهای خاص خانه بهرام رادان و مینا مختاری و آینه چشم نواز روی دیوار/ چای در کنار این دسته گل زیبا قطعا لذت بخشه! ایده تاثیرگذار یک راننده تاکسی برای بهتر کردن حال مسافرها/ چقدر خوش بحال مسافرهاشه! ماجرا عاشق شدن سوسن پرور روی پشت بام خانه/ رفته تیرچراغ برق رو بترکونه عاشق شده🤣 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس ویدئو وحشتناکی از غارت گنجینه ارزشمند جیرفت در جنوب کرمان/ گنجینه ای که بدست قاچاقچیان از وطن ما خارج شد برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (ویدئو) روش‌های نوین محسن تنابنده، نقی سریال "پایتخت" برای انتخاب بازیگر / تو دستشویی رحمان و رحیم رو انتخاب کرد 😂 (عکس) صندلی خاص بهاره افشاری، بیتای سریال "فاصله ها"، که برادرش واسش طراحی کرده/ بیشتر تخت پادشاهی مدرنه عکس خانواده 3 نفره حدیث میرامینی در کنار همسر و پسر بانمکش/ چه ژستی هم گرفتن😎 (عکس) خواهر ناز رحمان و رحیم سریال پایتخت / موهاش مثل داداشاش فرفریه! عکس تازه منتشر شده از نعیمه نظام دوست در کنار سه خواهر و مادرش/ هرسه خواهر کپی همند، فقط نعیمه شبیه هیچکدوم نیستا 7 عکس مشهور از لحظه دلخراش اعدام در طول تاریخ با شیوه های متفاوت/ میدانید علت اعدام این افراد چه بود؟ (ویدئو) لحظه اشکبار خداحافظی شهاب حسینی و هانده ارچل در سینمایی "مست عشق"/ سکانس فیلم (ویدئو) ایده غافلگیرکننده عروس و داماد جوان، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد😔/ اگه دلشو نداری، نبین! (عکس قدیمی) تغییر جنسیت اولین پسر ایرانی رسانه ای شد آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند خلاقیت تحسین برانگیز یک خانم معلم دلسوز برای دانش آموز بیمارش/ دست مریزاد واقعا+عکس تست هوش / این خانواده چند فرزند دارد؟ تصاویر جالب و شکارشده از کنکور سال 1403/ از نوشته خلاقانه روی تخته تا مدل موی متفاوت شرکت کننده پسر به سبک پایتخت (ویدئو) ترکیب هندسه با بازی مافیا، واقعاً چه می‌کنه جواد خیابانی!/ بهرنگ علوی تمام تلاششو می‌کنه که از خنده منفجر نشه😂 (تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (29)
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم