مهم ترین عوارض استفاده از پوشک برای نوزادان

  جمعه، 24 تیر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
مهم ترین عوارض استفاده از پوشک برای نوزادان
امروزه استفاده از پوشک برای کودکان بسیار معمول و متداول است. پوشک هایی با قدرت جذب بالا واقعا مفید هستند به ویژه هنگامی که شما برای مدت طولانی خارج از خانه هستید. اما مشکل از جایی شروع می شود که بسیاری از مردم، تمام روز از پوشک برای کودکان و حتی نوزادان تازه متولد شده خود استفاده می کنند. در این مطلب عوارض ناشی از استفاده از پوشک را بیان می کنیم.

چندین دهه است که از پوشک برای کودکان استفاده می شود که یک محصول راحت و پرطرفدار برای خانواده ها است. پوشک معمولاً استفاده راحتی دارد زیرا نیاز به هیچ گونه شستشویی ندارد و شما به راحتی می توانید بعد از کثیف شدن آن را دور بیندازید.

معمولا پوشک برای والدین به معنی وسیله ای است که تمیزی لباس کودک و البته خانه را در بر دارد. و همچنین در شب می تواند تضمینی باشد برای خواب بیشتر. بیدار کردن یک کودک از خواب شبانه به خصوص یک کودک تازه متولد شده، در واقع می تواند برای سلامت کودک وحتی هر دو والدین مضر باشد.

برای انتخاب پوشک بچه مناسب در هنگام خرید باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. مثلا سایز پوشک باید مناسب با جثه کودک باشد یا از برندهای خوشنام و معتبر تهیه شود. اما گاهی اوقات حتی با وجود رعایت کردن این نکات، عوارض پوشک بچه کماکان گریبانگیر شما و فرزند دلبندتان خواهد شد. این عوارض ممکن است به شکل های زیر بروز پیدا کند.

نوزاد در حال تعویض پوشک

واکنش های آلرژیک

کودکان پوست لطیف و نرمی دارند و هر ماده خشنی به پوست آن ها آسیب وارد می کند. بعضی از کارخانه های پوشک سازی از فیبر های مصنوعی، رنگ و مواد شیمیایی زبر و خشن برای تهیه پوشک استفاده می کنند. همه این مواد شیمیایی زبر برای پوست کودک حساسیت و آلرژی ایجاد می کنند. پس از پوشکی استفاده کنید که جنس نرم و لطیفی دارد و از موادی ساخته شده است که به پوست کودک آسیب وارد نخواهد کرد.

قرمز شدن پوست

استفاده از پوشک ها در بین کودکان رایج هستند اگر پوشک خیس عوض نشود و مدت زمان طولانی تر از حد معمول روی پای کودک بماند، باکتری های این رطوبت باعث ایجاد قرمزی و حساسیت پوست می شود. پس به طور منظم برای جلوگیری از کمترین خطر و قرمزی، پوشک کودک را عوض کنید.

مسمومیت

پوشک ها از مواد شیمیایی و مواد مصنوعی ساخته شده اند. قرار گرفتن کودک در معرض این مواد در طولانی مدت به آن ها آسیب وارد می کند. به طور میانگین کودکان 8 الی 10 پوشک در طول روز مصرف دارند و اگر بخواهیم شب را هم در نظر بگیریم، شاید این عدد بیشتر شود. قرار گرفتن پوست ظریف کودک در معرض مواد شیمیایی ممکن است مواد سمی را وارد بدن کودک کند و او را مسموم نماید.

احتمال عفونت

پوشک ها از موادی ساخته شده اند که جذب ادرار را انجام می دهند. همین ماده ممکن است به راحتی هوا را وارد پوشک کودک کند و وضعیت را برای رشد باکتری و دیگر جرم ها و آلودگی ها ایجاد کند. استفاده طولانی و یا زیاد از پوشک، کودک را مستعد مشکلات پوستی و عفونت می کند. پس حتماً به دفعات پوشک کودک را عوض کنید.

احتمال ایجاد تنگی مجرای ادرار

کودکان پسر به خاطر استفاده از پوشک ممکن است به تنگی مجرای ادراری دچار شوند. چون نوک مجرای ادراری در آلت تناسلی پسرها، بافت حساسی دارد و در صورت مجاورت مدام با مواد جاذب، ممکن است دچار التهاب و چسبندگی شود. این نوع چسبندگی را در روزهای ابتدایی بعد از ابتلا به راحتی می توان درمان کرد ولی در صورت ادامه دار بودن، حتما باید عمل جراحی انجام شود.

برای جلوگیری از تنگی و چسبندگی مجرای پسران سن ختنه را بعد از سه ماهگی در نظر بگیرید و حتما پس از ختنه تا یک ماه نوک مجرای ادرار کودک را چرب نگه دارید و پوشک او را شل ببندید تا ضربه های مکانیکی به او وارد نشود و بهداشت را رعایت کنید. اگر کودک دچار التهاب شد به پزشک مراجعه کنید. توجه به نحوه جریان ادرار برای چند ماه بعد از ختنه نیز ضروری است.

سختی آموزش توالت رفتن

کودکی که همیشه پوشک به تن داشته باشد، قطعاً نمی تواند توالت رفتن را سریع یاد بگیرد. در نتیجه تلاش نمی کند و ترجیح می دهد که در همان پوشک خودش را خلاص کند. خانواده ها هم به دلیل راحتی زیاد از این قضیه شکایتی ندارند اما اگر قصد دارید که به کودک خود دستشویی رفتن را آموزش دهید، پس بدانید که استفاده از پوشک مانع یادگیری این مسئله مهم برای او می شود.

هزینه بالا

اگر به اسنفاده از پوشک عادت کرده اید، یکی دیگر از مشکلات استفاده از پوشک ها، گران قیمت بودن آن است. پس احتمالاً برایتان از لحاظ مالی صرف نمی کند. شما روزانه 8 الی 10 پوشک برای کودک استفاده می کنید. البته پوشک هایی هم هستند که از مواد خوب ساخته شده اند و ارزش خرید دارند اما به هر حال بهتر است که خوب تحقیق کنید و بعد تصمیم بگیرید.

آسیب به محیط زیست

افزایش بی رویه استفاده از پوشک برای محیط زیست هم آسیب رسان است. بسیاری از پوشک هایی که در طبیعت دور انداخته می شوند، حاوی پلاستیک و فیبر های مصنوعی و دیگر مواد شیمیایی هستند که همه این موارد تجزیه سختی دارند و برای محیط زیست خطر محسوب می شوند. البته بعضی از کمپانی ها پوشک را از موادی درست می کنند که به محیط زیست آسیب وارد نکند. پس بهتر است به دنبال این گونه محصولات باشید.

مزایای کهنه نسبت به پوشک چیست؟

مهم ترین مزایای کهنه نسبت به پوشک عبارتند از:

  • پوشک قیمت بالایی دارد و پس از هر بار مصرف باید دور اداخته شود اما کهنه را می توان شست و دوباره استفاده نمود پس استفاده از کهنه صرفه جویی در هزینه ها را در پی دارد.
  • کهنه به دلیل داشتن الیاف کاملا طبیعی و نخی، دوست دار محیط زیست استاما بازیافت پوشک سخت است.
  • با رشد کودک نیازی به تعویض سایز کهنه نیست اما سایز پوشک دائم تغییر می کند.
  • انتشار بوی بد ادرار و مدفوع کودک در کهنه کمتر است.
  • کهنه فاقد مواد شیمیایی است، میزان حساسیت و راش (سوختگی) در کودکان را تا حد بسیاری کاهش می دهد.
پوشک و کهنه نوزاد

نکات ضروری زمان استفاده از پوشک برای کودک

  • به هنگام استفاده از پوشک سعی کنید هر نیم ساعت یک بار (به خصوص برای نوزادان) آن را چک کنید و اگر پوشک خیس بود آن را هر چه سریع تر تعویض کنید.
  • روزانه 7 تا 8 بار پوشک کودک خود را تعویض کنید.
  • سعی کنید برای تمیز کردن کودک خود از دستمال های مرطوب استفاده نکنید چرا که این دستمال ها نیز باعث بروز حساسیت در کودکان می شود.
  • بهترین روش برای تمیز کردن ادرار و مدفوع کودک شستن آن با آب می باشد.
  • حتما در روز حداقل 2 تا 3 ساعت کودک خود را بدون پوشک و باز بگذارید به خصوص نوزادان چرا که ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به پوشک داشته باشند.
  • حتما در انتخاب پوشک به کیفیت آن توجه کنید.
  • پوشک کودک خود را بلافاصله بعد از مدفوع کردن، عوض کنید و در صورت ادرار کردن، زود به زود عوض کنید.
  • پوشک را شل ببندید و یا حتی موقع خواب، به او پوشک نپوشانید.
  • گاهی سوختگی پای کودک در اثر پوشک نیست پس اگر سوختگی پای کودک بعد از 2 تا 3 روز بهتر نشد، کودک خود را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.
  • در صورت حساسیت کودک به نوعی پوشک می توان مارک پوشک را عوض کرد و یا از کهنه پارچه ای استفاده نمود.
  • موقع خواب شب، می توانید از پوشک های مخصوص شب استفاده کنید و قبل از خواب حتما پوشک کودک خود را عوض کنید، حتی اگر خواب است.
  • اندازه پوشک مهم است. اگر ادرار کودک مرتبا از پوشک او پس می زند و یا پاهای او در محل بستن پوشک قرمز می شوند، ممکن است پوشک او برایش کوچک شده باشد.اگر اندازه پوشک خیلی بزرگ باشد، باعث اذیت کودک می شود.
  • برای جلوگیری از پخش شدن بوی پوشک کثیف در فضای خانه، پوشک را کاملا ببندید و آن را در کیسه زباله بریزید و در کیسه را ببندید.
  • زمان تعویض پوشک پسر بچه، سر آلت تناسلی او را قبل از بستن پوشک به سمت پایین قرار دهید تا موقع ادرار کردن، ادرار از بالای پوشک بیرون نزند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (169 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (95 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (84 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (74 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (48 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...