ساعدنیوز
ساعدنیوز

میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر اتاکرینیک اسید

  سه شنبه، 03 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر اتاکرینیک اسید
اتاکرینیک اسید (Ethacrynic Acid) نوعی دیورتیک است که بدن را از مایع اضافی رها می کند. علاوه بر این داروی اتاکرینیک اسید در درمان فشارخون نیز کاربرد دارد. در طول درمان با اتاکرینیک اسید می توانید از پتاسیم بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

اتاکرینیک اسید (Ethacrynic Acid) نوعی دیورتیک است که بدن را از مایع اضافی رها می کند. علاوه بر این داروی اتاکرینیک اسید در درمان فشارخون نیز کاربرد دارد. در طول درمان با اتاکرینیک اسید می توانید از پتاسیم بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

ادم وقتی رخ می دهد که مایع از عروق خونی نشت می کند که منجر به تورم در بافت ریه ، پا یا مچ پا می شود. این باعث می شود شما احساس تنگی نفس کرده و پاهای شما ورم کند. ادم معمولاً توسط نارسایی قلبی یا بیماری های کبد و کلیوی ایجاد می شود. داروی اتاکرینیک اسید با افزایش مقدار ادرار کلیه از ساخت این مایع و ایجاد ادم، جلوگیری می کند.

نام تجاری : Edecrin

مکانیسم اثر اتاکرینیک اسید

اتاکرینیک اسید از طریق تداخل با cAMP کلیوی و مهار پمپ سدیم پتاسیم ATPآز سبب مهار بازجذب سدیم، پتاسیم و کلر از قسمت بالارونده هنله می شود. به نظر می رسد اتاکرینیک اسید جذب فعال کلراید و احتمالا سدیم را مهار کرده (در قسمت قوس هنله) و سرعت انتقال را در لوله پروگزیمال تغییر می دهد.

مجموعه این موارد باعث دفع سدیم, کلراید و آب و در نهایت دیورز می شود. لوپ دیورتیک ها ابتدا با کاهش حجم خون و مایع بین سلولی و در ادامه با کاهش برون ده قلبی باعث کاهش فشار خون می شوند.

فارماکودینامیک

اتاکرینیک اسید یک لوپ دیورتیک با ساختار مونو سولفامیل می باشد. محل اثر این دارو عمدتا در قوس هنله و اندکی در لوله های پروگزیمال و دیستال است.

خروجی ادرار معمولا وابسته به میزان ادم و مایع میان بافتی است. دفع مایعات و الکترولیت های بدن با اتاکرینیک اسید چندین برابر داروهای تیازیدی است چرا که این دارو سبب دفع مقادیر بیشتری از سدیمم می شود.

اتاکرینیک اسید اثرات کمی روی فیلتراسیون گلومرولی و جریان خون کلیوی دارد.

فارماکوکینتیک

  • شروع اثر اتاکرینیک اسید پس از مصرف خوراکی حدود 30 دقیقه و بعد از مصرف وریدی حدود 5 دقیقه رخ می دهد.
  • حداکثر اثر اتاکرینیک اسید پس از تزریق وریدی 15 دقیقه تا 3 ساعت بعد ایجاد می شود و در مصرف خوراکی 2 ساعت بعد.
  • طول اثر دارو پس از مصرف خوراکی 4 تا 8 ساعت و پس از تزریق وریدی 2 تا 7 ساعت می باشد.
  • در مورد حجم تورزیع دارو اطلاعات کافی در دسترس نیست.
  • اتصال پروتئینی دارو بالا و بیش از 98 درصد است. متابولیسم دارو کبدی است.
  • نیمه عمر دارو 2 تا 4 ساعت می باشد. 66 درصد دارو از مسیر ادراری دفع می شود.
تصویر

موارد مصرف اتاکرینیک اسید

کنترل ادم ناشی از نارسایی احتقانی قلبی، سیروز کبدی یا اختلال کلیوی (مانند سندروم نفروتیک) و لنف ادم , درمان کوتاه مدت کودکان بستری با نارسایی مادرزادی قلب یا سندرم نفروتیک , ایجاد دیورز سریع در ادم ریوی حاد یا زمانی که مصرف خوراکی دارو ممکن نیست

مقدار مصرف اتاکرینیک اسید

**بزرگسالان

  • آسیت

خوراکی: 50 تا 200 میلی گرم در روز در یک یا دو دوز منقسم .

دارو باید از حداقل دوز شروع شده و در صورت نیاز به مقدار 25 تا 50 میلی گرم افزایش داده شود تا حداقل دوز موثر تعیین شود.

در صورتی که این دارو به یک رژیم حاوی دیورتیک افزوده شود لازم است افزایش دوز با مقدار 25 میلی گرم انجام شود.

وریدی :50 میلی گرم یا 0.5 تا 1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت تک دوز.

بسته به نیاز بیمار ممکن است دوز دیگری تجویز شود که باید در محل متفاوتی تزریق شود.

  • ادم

خوراکی: 50 تا 200 میلی گرم در روز در یک یا دو دوز منقسم .

دارو باید از حداقل دوز شروع شده و در صورت نیاز به مقدار 25 تا 50 میلی گرم افزایش داده شود تا حداقل دوز موثر تعیین شود.

در صورتی که این دارو به یک رژیم حاوی دیورتیک افزوده شود نیاز است افزایش دوز با مقدار 25 میلی گرم انجام شود.

وریدی :50 میلی گرم یا 0.5 تا 1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت تک دوز.

بسته به نیاز بیمار ممکن است دوز دیگری تجویز شود که باید در محل متفاوتی تزریق شود.

**کودکان

  • ادم

زیر 1 سال : منع مصرف

1 سال و بزرگتر: ابتدا 25 میلی گرم خوراکی و در ادامه با افزایش دوز مرحله به مرحله هر بار 25 میلی گرم افزایش می یابد تا دوز موثر تعیین شود.

توجهات پزشکی – پرستاری در حین مصرف اتاکرینیک اسید

  • قبل از درمان با داروی اتاکرینیک اسید فشار خون بیمار و وضعیت کبدی و کلیوی او را چک کنید.
  • بهتر است اتاکرینیک اسید صبح ها مصرف شود تا خواب شبانه بیمار مختل نگردد.
  • در طول درمان با داروی اتاکرینیک اسید وزن بیمار و میزان ورود و خروج مایعات را کنترل کنید.
  • در طول درمان با اتاکرینیک اسید بیمار را از لحاظ ترمبوآمبولی و علایم آن مورد بررسی قرار دهید.

توجهات بیمار – خانواده برای مصرف اتاکرینیک اسید

  • بروز ضعف، گیجی، غش و حالت تهوع را در طول درمان با اتاکرینیک اسید به پزشک گزارش دهید.
  • در طول درمان با داروی اتاکرینیک اسید به دلیل بروز افت فشار خون وضعیتی بهتر است از تغییر وضعیت ناگهانی اجتناب کنید.
  • در طول درمان با داروی اتاکرینیک اسید در صورت ابتلا به دیابت قند خون بیمار را مرتبا چک کنید.
  • در طول درمان با اتاکرینیک اسید از مصرف الکل اجتناب کنید.
  • در طول درمان با داروی اتاکرینیک اسید ممکن است به مصرف پتاسیم بیشتر نیاز داشته باشید.
  • در طول درمان با اتاکرینیک اسید اگر سابقه ابتلا به نقرس دارید مراقب حملات نقرس باشید.

شرایط نگهداری اتاکرینیک اسید

داروی اتاکرینیک اسید باید در دمای 15 تا 30 درجه نگاهداری شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (31 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (19 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (15 نظر) درخواست جالب یک دختر کنکوری از رهبر معظم انقلاب برای شرکت در آزمون/ استرس نداشته باشید+ویدیو (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...