میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داپوکستین

  سه شنبه، 25 مرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داپوکستین
داپوکستین که به صورت کلی در دسته SSRI های سریع قرار می گیرد، به طور خاص برای درمان زود انزالی ساخته شده است. مصرف اولین دوز این دارو (در صورت لزوم) حدود یک تا سه ساعت پیش از برقراری رابطه جنسی، می تواند موثر واقع شود و عوارض جانبی آن با سایر SSRI ها قابل مقایسه است.

قرص داپوکستین دارویی از خانواده SSRI ها است که برای درمان زود انزالی تجویز می شود. این دارو به دلیل تأثیرات مثبتش ممکن است باعث ایجاد وابستگی، اعتیاد و بیش مصرفی شود. داپوکستین معمولا پیامد های مثبتی دارد؛ اما از آن جا که جزء داروهای اعصاب و روان محسوب می گردد هرگز نباید سرخود مورد استفاده قرار گیرد. حساسیت در مصرف این داروها در حدی است که حتی ترک و قطع مصرف نیز نباید خودسرانه باشد. بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن عوارض این دارو آن را به دیگران نیز توصیه می کنند؛ مصرف خودسرانه ممکن است مشکلات دیگری برای شخص ایجاد کند.

قرص داپوکستین برای چیست؟

داپوکستین یکی از انواع داروهای مهارکننده ی انتخابی بازجذب هورمون سروتونین (SSRI) است که برای درمان زودانزالی در آقایان بین 18 تا 64 سال تجویز می شود. البته این دارو فقط برای اختلال زودانزالی مناسب است و برای درمان سایر مشکلات جنسی نظیر اختلال در نعوظ یا پایین بودن میل جنسی تجویز نمی شود. همچنین این دارو هیچ تاثیری در درمان افسردگی نداشته و برای این منظور تجویز نمی شود. مصرف طولانی مدت داپوکستین مشابه سایر داروهای SSRI ممکن است عوارضی نظیر مشکلات روانپزشکی، واکنش های پوستی، افزایش وزن بدن، کاهش میل جنسی، تهوع، سردرد، ضعف و ناراحتی معده به همراه داشته باشد. با این وجود، مزایای این دارو در درمان اختلال انزال زودرس به اندازه ای قابل توجه است که باعث می شود عوارض احتمالی آن قابل صرف نظر کردن باشد (منبع). به همین دلیل این قرص در ایران و بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از گزینه های موثر برای درمان زودانزالی شناخته می شود. پیش از اینکه به ادامه ی بحث بپردازیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم که اصولا منظور از زودانزالی چیست؟ منظور از زودانزالی (Premature Ejaculation یا PE) شرایطی است که یک مرد خیلی زودتر از زمانی که خودش یا شریک جنسی اش انتظار دارند، به ارگاسم می رسد. این عارضه در برخی از آقایان موقتی است و به صورت طبیعی و خودبخودی بهتر می شود. اما در سایر مردان، استفاده از روش های درمانی نظیر قرص داپوکستین برای درمان این مشکل ضروری است.

قبل از مصرف داپوکستین

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیستند و گاهی اوقات تنها در صورت مراقبت بیشتر می توان از دارو استفاده کرد. به این دلایل، قبل از شروع مصرف داپوکستین، مهم است که پزشکتان بداند: قرص داپوکستین چیست ؟ درمان زود انزالی

  • اگر تمایل به غش دارید.
  • اگر ناراحتی قلبی دارید.
  • اگر خونریزی یا اختلال انعقادی دارید.
  • اگر صرع دارید.
  • اگر تا به حال مشکل سلامت روانی داشته اید که باعث خلق و خوی “بالا” یا “کم” شده است، مانند اختلال دوقطبی، افسردگی یا شیدایی.
  • اگر فشار چشم شما افزایش یافته است، وضعیتی به نام گلوکوم.
  • اگر در عملکرد کبد خود مشکلی دارید یا در عملکرد کلیه ها مشکلی دارید.
  • اگر تا به حال به یک دارو واکنش آلرژیک داشته اید.
  • اگر داروی دیگری مصرف می کنید. این شامل هر دارویی است که بدون نسخه قابل خرید است و همچنین داروهای گیاهی و مکمل.
داپوکستین

داروی داپوکستین و موارد مصرف

قرص داپوکستین Dapoxetine یکی از داروهای خانواده مهارکننده های بازجذب سروتونین SSRI می باشد. این دارو به طور خاص برای درمان انزال زودرس در بین مردان 18 تا 64 سال استفاده می شود. برعکس دیگر SSRI ها، قرص داپوکستین تاثیری در بالا بردن خلق و درمان افسردگی ندارد. همچنین برای اختلال نعوظ موثر نیست و صرفا باید کسانی آن را مصرف کنند که تشخیص زود انزالی را دریافت کرده اند.

نحوه مصرف قرص داپوکستین

تمامی داروها برای تمامی افراد مناسب نیستند. به همین دلیل قبل از مصرف این دارو باید با پزشک مشورت کنید. اگر شما جز آن دسته افراد هستید که سریعت بیهوش می شود، به بیماریهای قلبی، خونریزی و یا اختلالات لخته شدن خون دچار هستید و یا صرع دارید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. همچنین، توصیه می شود که اگر در هریک از شرایط پزشکی زیر قرار دارد، قبل از مصرف این قرص با پزشک صحبت کنید:

  • اگر به بیماری افسردگی و یا اختلال دو قطبی مبتلا هستید.
  • اگر به بیماری گلوکوم (افزایش فشار چشم) مبتلا هستید.
  • اگر به بیماریهای کبدی و کلیوی مبتلا هستید.
  • اگر بیماری آلرژیک دارید.
  • اگر داروهای شیمیایی و گیاهی دیگری استفاده می کنید.

توصیه می شود قبل از شروع درمان، بروشور اطلاعات چاپ شده داخل جعبه را بخوانید. داپوكستین را دقیقاً همانطور كه ​​پزشك به شما گفته است مصرف كنید. همزمان با مصرف قرص، یک لیوان آب کامل بنوشید. مقدار اولیه برای شروع این دارو، یک قرص 30 میلی گرمی است که باید 1 تا 3 ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف شود. البته ممکن است پزشک تصمیم بگیرد دوز داروی شما را به یک قرص 60 میلی گرمی برساند. به این نکته توجه داشته باشید که پزشک در صورت حاد بودن مشکل شما و عدم بروز عوارض جانبی شدید، دوز دارو را افزایش می دهد. شما هرگز نباید خودسرانه دوز مصرفی را افزایش دهید. در طی 24 ساعت بیش از یک قرص مصرف نکنید. این دارو برای استفاده منظم روزانه در نظر گرفته نشده است و فقط قبل از شروع رابطه جنسی باید آن را مصرف کنید. این قرص طعم تلخی دارد، بنابراین بدون جویدن کامل آن را ببلعید. می توانید این قرص را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

مکانیسم اثر داروی داپوکستین

مکانیسم عملکرد این دارو مربوط به مهار جذب مجدد سلول های عصبی سروتونینی و تقویت اثرات بعدی سروتونین می باشد. مدار عصبی انزال مرکزی شامل مناطق نخاعی و مغزی است که یک شبکه بسیار به هم پیوسته را تشکیل می دهند. مرکز سمپاتیک و پاراسمپاتیک و نخاعی جسمی تحت تاثیر محرک های دستگاه تناسلی به صورت یکپارچه پردازش می شوند. این مراکز در همکاری با هم دیگر عمل می کنند تا رویدادهای فیزیولوژیکی رخ دهد و انزال انجام گیرد.

نکات مهم در مصرف داپوکستین

برخی از نکات و احتیاط هایی که برای مصرف داپوکستین باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

  1. اثر این دارو در عرض 1 تا 3 ساعت پس از مصرف مشاهده می شود. بنابراین در صورت نیاز به مصرف و تجویز توسط پزشک، 1 تا 2 ساعت قبل مصرف کنید و از مصرف بیش از حد برای نتیجه بخشی سریع تر پرهیز کنید.
  2. اثر این دارو نیز به طور متوسط 1 تا 2 ساعت طول می کشد.
  3. بر خلاف دیگر SSRI ها، مصرف قرص داپوکستین با الکل امن است اما به دلیل افزایش خطر عوارض جدی مثل خواب آلودگی، سرگیجه، اختلال تفکر و از دست دادن آگاهی از مصرف همزمان پرهیز شود.
  4. از نظر اعتیاد به مصرف، مورد جدی گزارش نشده است اما به دلیل ساختار داروهای مهارکننده باز جذب سروتونین و عملکرد بالا، ممکن است فرد برای رسیدن به بازدهی بیشتر، مصرف را بالا ببرد که در این صورت امکان مسمومیت سروتونینی و اوردوز وجود دارد.
  5. استفاده این دارو برای زنان در هیچ مرحله ای توصیه نمی شود.
  6. استفاده برای افراد زیر 18 سال ممنوع است.
  7. در صورت داشتن سابقه افسردگی، بیماری صرع یا لخته شدن خون، از این دارو استفاده نکنید.
  8. داپوکستین برای درمان اختلالات نعوظ توصیه نمی شود. برای کسب اطلاعات در زمینه اختلال نعوظ کلیک کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (230 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (166 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (150 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (139 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (96 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (76 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW