ساعدنیوز
ساعدنیوز

میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر فلیبانسرین

  چهارشنبه، 01 دی 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر فلیبانسرین
قرص محرک زنان که فلیبانسرین نام دارد برای درمان زنانی که میل جنسی کمی دارند به کار می رود. باید توجه کنید که از داروی فلیبانسرین برای بهبود عملکرد جنسی استفاده نمی شود. تهوع، خستگی از اثرات جانبی آن است.

داروی فلیبانسرین با نام تجاری ادی (Addy) که به «قرص کوچک صورتی» مشهور شده است و برای زنانی که دچار اختلال کاهش میل جنسی هستند تجویز می شود این دارو در ماه اوت تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را البته همراه با محدودیت های شدید، کسب کرد، زیرا همانطور که این سازمان هشدار داده است، این دارو می تواند باعث کاهش شدید فشارخون و از دست رفتن هوشیاری شود. روی بسته داروی ادی هم یک کادر هشدار چاپ شده است که می گوید این دارو نباید با الکل و برخی داروهای دیگر مصرف شود و نیز مصرف آن برای زنان دچار مشکلات کبدی ممنوع است. براساس دستور سازمان غذا و داروی آمریکا، این قرص که یک بار در شب مصرف می شود، فقط به وسیله پزشکانی قابل تجویز و به وسیله داروسازانی قابل توزیع است که دوره آموزش خاصی درباره منافع و خطرات این دارو گذرانده باشند. کارشناسان می گویند این دارو یک گزینه کمکی برای زنانی است که دچار اختلال کارکرد جنسی هستند. این دارو روی ۱۱ هزارنفر آزمایش شده است و تاثیر آن در بهبود کارکرد جنسی در زنانی که دچار مشکلات جنسی معینی بودند، نشان داده شده است.

مکانیسم اثر فلیبانسرین

داروی فلیبانسرین میل بالایی به گیرنده های سروتونینی مغز دارد.آگونیست 5-HT1A و آنتاگونیست 5-HT2A است و به هر دو به یک میزان متصل می شود. اما در مقادیر بالای سروتونین مغزی(در شرایط استرس) بیشتر گیرنده های 5-HT2A را اشغال می کند. فلیبانسرین به میزان متوسطی هم گیرنده های D4(دوپامین)، 5-HT2B و 5-HTB2C را آنتاگونیزه می کند. اثر آن بر گیرنده های نوروترنسمیتری موجب کاهش سطح سروتونین و افزایش دوپامین و نوراپی نفرین می شود که همه این ناقل های عصبی در فرآیندهای پاداش نقش دارند.

فارماکودینامیک فلیبانسرین

اتصال به رسپتور:

  • آگونیست 5-HT1A و آنتاگونیست 5-HT2A
  • آنتاگونیست گیرنده های D4(دوپامین) ، 5-HT2B و 5-HTB2C

فارماکوکینتیک فلیبانسرین

  • فراهمی زیستی :33 %
  • زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی :0.75 ساعت
  • حداکثر غلظت پلاسمایی : 419 نانوگرم در میلی لیتر
  • سطح زیر منحنی غلظت زمان :1543 نانوگرم.ساعت در میلی لیتر
  • غذا میزان جذب را افزایش و سرعت جذب را کاهش می دهد.
  • اتصال به پروتئین :98%، عمدتا به آلبومین متصل می شود.
  • عمدتا توسط CYP3A4 و تا حدی توسط CYP2C19 متابولیزه می شود.
  • نیمه عمر :11 ساعت
  • دفع :51% مدفوع و 44% ادرار

موارد استفاده از فلیبانسرین

داروی فلیبانسرین برای درمان کسانی که هنوز دچار یائسگی نشده اند و میل جنسی کمی دارند و این مساله باعث نگرانی آنها شده است، استفاده می شود. از داروی فلیبانسرین نباید برای برطرف کردن تمایلات جنسی در اثر موارد زیر استفاده شود :

  • بیماری یا اختلالات خلقی یا روحی
  • مشکلات در رابطه، یا اثرات سایر داروها
  • این دارو نباید در زنانی که دچار یائسگی شده اند و یا مردان، مورد استفاده قرار بگیرد.
  • از داروی فلیبانسرین برای بهبود عملکرد جنسی استفاده نمی شود.

 فلیبانسرین

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف فلیبانسرین

  • قبل از مصرف فلیبانسرین، اگر آلرژی به این دارو دارید و یا هر گونه آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژی زا یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
  • قبل از مصرف این دارو، با پزشک یا داروساز خود در مورد سابقه پزشکی تان به ویژه اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، صحبت نمایید: استفاده از الکل، استفاده منظم یا سوء مصرف الکل یا مواد مخدر، مشکلات کبدی، فشار خون پایین.
  • این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. الکل یا ماری جوانا (Cannabis)، می تواند باعث افزایش میزان سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. در حین مصرف این دارو رانندگی نکرده و از ماشین آلات استفاده نکنید و یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، را حداقل 6 ساعت بعد از مصرف فلیبانسرین انجام ندهید تا زمانی که به صورت ایمن قادر به انجام آن باشید. از مصرف الکل اجتناب کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (Cannabis) به پزشک خود اطلاع دهید.
  • قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که شدیدا به آن نیاز باشد، باید مورد استفاده قرار بگیرد. در مورد خطرات و فواید مصرف این دارو در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
  • مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. به علت خطرات احتمالی برای کودک شیرخوار، شیردهی در هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

نکات قابل توصیه فلیبانسرین

  • داروی فلیبانسرین را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.از افزایش یا کاهش دوز یا طول دوره درمان خودداری کنید.
  • دارو را فقط موقع خواب مصرف کنید.
  • دارو با کاهش فشارخون ایجاد سرگیجه می کند.در صورت احساس سبکی سر بعد از مصرف داروی فلیبانسرین اگر در رختخواب نیستید دراز بکشید.
  • شاید بهبود علایم تا 8 هفته طول بکشد.مصرف دارو را ادامه دهید.
  • دارو را در دمای اتاق به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.
  • نوشیدن الکل نزدیک به زمان مصرف فلیبانسرین می تواند خطر ابتلا به فشار خون پایین و غش را افزایش دهد.
  • این دارو نباید برای زنان یائسه یا مردان استفاده شود.
  • فلیبانسرین نباید برای درمان میل جنسی کم ناشی از اختلال پزشکی یا روانی/خلقی ، مشکلات در رابطه یا اثرات داروهای دیگر استفاده شود.

نگهداری از داروی فلیبانسرین

  • این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگه دارید. آن را در حمام نگهداری نکنید.
  • تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  • این دارو را جهت دور ریختن در داخل چاه دست شویی یا فاضلاب نریزید، مگر اینکه در دستورالعمل دارو این گونه نوشته شده باشد.
  • این دارو را زمانی که تاریخ انقضاء آن گذشته و یا دیگر قصد استفاده از آن را ندارید، به درستی دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله های محلی برای چگونگی روش های بی خطر دور ریختن دارو مشورت نمایید.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (81 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (64 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (19 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (16 نظر) درخواست جالب یک دختر کنکوری از رهبر معظم انقلاب برای شرکت در آزمون/ استرس نداشته باشید+ویدیو (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار اوستا معمار در تقسیم باد کولر گازی بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ مغز نیست که یه تیکه جواهره فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ مناطق محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت احساسی روسای جمهور دوره‌های مختلف به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...