میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص لینزولید

  جمعه، 30 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص لینزولید
لینزولید(Linezolid) آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت‌های جدی که درمان آن‌ها با آنتی بیوتیک‌ های دیگر کار دشواری است، استفاده می شود. از عوارض جانبی آن نیز می توان حالت تهوع، استفراغ یا سرگیجه را نام برد.

اطلاعات دارویی لینزولید

لینزولید یک مهار کننده مونوآمین اکسیداز (MAO) است. همچنین این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده است، استفاده شود.

بعضی از داروها اگر هم زمان با زیووکس مصرف شود، می تواند باعث عوارض ناخواسته و یا خطرناکی شود. با دکتر خود در مورد تمام داروهای دیگری که استفاده می کنید، مشورت کنید.

اگر شما از یک مهار کننده های مونوآمین اکسیداز در ۱۴ روز گذشته، مانند ایزوکاربوکسازید، تزریق متیلن بلو، فنلزین، rasagiline، سلجیلین، یا ترانیل سیپرومین استفاده کرده اید، از لینزولید استفاده نکنید.

بسیاری از داروها می تواند با زیووکس تداخل کنند. شما ممکن است نیاز به توقف استفاده از داروهای خاص قبل از استفاده از لینزولید داشته باشید (در برخی موارد تا ۵ هفته قبل از شروع درمان).

در طول درمان خود را با زیووکس، مصرف دارهای دیگر را شروع و یا متوقف نکنید مگر اینکه دکتر شما به شما بگوید.

اگر شما دارای فشار کنترل یا درمان نشده خون بالا، یک تومور کارسینوئید، تومور غده آدرنال، و یا یک تیروئید به شدت بیش از حد فعال هستید، از لینزولید استفاده نکنید.

اگر شما داروی ضد افسردگی مصرف می کنید و یا داروهای روانپزشکی اگر شما نشانه هایی از یک تعامل جدی مواد مخدر، از جمله:

گیجی، مشکلات حافظه، احساس بیش فعال (ذهنی یا جسمی)، از دست دادن هماهنگی، کشش عضلانی، لرز، عرق کردن، اسهال، و یا تب داشتید، در این مورد در اولین فرصت به دکتر مراجعه کنید.

خوردن تیرامین در حالی که شما در حال مصرف زیووکس هستید، می تواند فشار خون شما را به حد خطرناکی بالا برد.

از غذاهایی که دارای سطح بالایی از تیرامین هستند مانند پنیر کهنه یا گوشت، گوشت ترشی یا تخمیر شده، دودی و یا گوشت خشک شده در هوای آزاد، کلم ترش، سس سویا، آبجو شیر، شراب قرمز، و یا هر گوشت، پنیر، و یا پروتئین های دیگر غذایی که به طور نادرست ذخیره شده است.

شما باید با لیست از مواد غذایی شما که باید در هنگام مصرف لینزولید از مصرف آنها جلوگیری کنید، آشنا باشید. اگر شما به لینزولید حساسیت دارید، شما نباید از زیووکس ( لینزولید) استفاده کنید.

تصویر

مکانیسم اثر لینزولید

با اتصال به ساب یونیت 50 sریبوزوم، مانع شدن ازتشکیل Initiation complex در پروتئین سازی می شود.

فارماکوکینتیک

- از نظرتوزیع در بدن فقط وارد بافتهای Well-perfused (دارای نفوذ پذیری انتخابی) می شود.
- راههای مصرفی آن خوراکی (دارای جذب %100) و وریدی می باشد و فواصل زمانی تجویز آن 12 ساعت می باشد.
– جذب : سریع و وسیع
– توزیع: بزرگسالان Vdss=40-50 L
– اتصال به پروتئین: بزرگسالان 31%
– متابولیسم: کبدی از طریق اکسیداسیون حلقه مورفولینی که دو متابولیت غیر فعال ( آمینو اتوکسی استیک اسید و هیدروکسی اتیل گلایسین ) تولید می شود. به میزان کمی نیز از طریق سیتوکروم P450 متابولیزه می شود.
– زیست دست یابی: خوراکی حدود 100%
– نیمه عمر: کودکان بیش از 1 هفته تا 11 سال ( 3-5/1 ساعت )، بزرگسالان (5-4 ساعت)
– زمان رسیدن به پیک: بزرگسالان ( خوراکی 2-1 ساعت )
– دفع: ادرار ( حدود 30% دوز کل بصورت داروی تغییر نیافته و حدود 5% متابولیت ها )، مدفوع ( حدود 9% دوز کلی بصورت متابولیت ها)
– کلیرانس غیر کلیوی: بزرگسالان حدود 65%

موارد مصرف لینزولید

درمان عفونت های ناشی از انتروکوکوس فاسیوم مقاوم به وانکومایسین , درمان پنومونی بیمارستانی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس شامل MRSA , عفونت های پوست ساده و پیچیده , عفونت پای دیابتی بدون استئومیلیت همزمان , پنومونی اکتسابی از جامعه ناشی از ارگانیسم های گرم مثبت حساس به دارو , استرپتوکوکوس پنومونیه – شامل گونه های مقاوم به رژیم چند دارویی – MDRSP

نحوه استفاده از قرص لینزولید

  1. لینزولید را به شکل خوراکی، با یا بدون غذا و مطابق با تجویز پزشک، معمولا هر 12 ساعت یک بار مصرف کنید. دوز مصرفی بستگی به شرایط پزشکی و پاسخ به درمان دارد. برای کودکان، دوز مصرفی بر اساس سن و وزن تعیین می شود، و ممکن است استفاده ار آن هر 8 ساعت تجویز شود.
  2. برای جلوگیری از واکنش جدی فشار خون بالا، بسیار مهم است که از رژیم غذایی ویژه ای که توسط پزشک یا متخصص تغذیه توصیه می شود پیروی کرده و در حین مصرف این دارو از مصرف تیرامین اجتناب کنید. از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که میزان بالای تیرامین دارند، اجتناب کنید که شامل پنیرهای کهنه، گوشت خشک شده و یا پیر، کالباس ها (مانند سالامی، سوسیس جگر)، ماهی های آماده (مانند شاه ماهی شور)، محصولاتی که حاوی میزان زیادی مخمر هستند (مانند آبگوشت، سوپ یا عصاره گوشت به صورت پودر، نان خانگی یا همراه با خمیر ترش)، غذاهای تخمیر شده (مانند کلم پیچ، کیم چی)، اکثر محصولات تهیه شده با سویا (مانند سس سویا و توفو)، باقلا یا لوبیا پهن، شراب قرمز، شراب اسپانیایی(شری)، آب جو و شراب ورموت اجتناب کنید.
  3. برای بهترین اثرگذاری دارو، لینزولید را در فواصل زمانی یکسان مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در یک زمان خاص مصرف کنید. حتی اگر علائم شما بعد از چند روز بهبود پیدا کرد، مهم است که مصرف این دارو را تا زمان تجویز شده توسط پزشک ادامه دهید. قطع زودهنگام این دارو ممکن است باعث شود که برخی از عفونت ها بازگردند. در صورتی که علائم شما ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، به پزشک اطلاع دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (454 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (307 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جلیلی پیروزی پزشکیان را تبریک گفت
پیام تبریک قالیباف به پزشکیان: مجلس از هیچ حمایتی از دولت فروگذار نخواهد کرد
پیام رهبرانقلاب: حرکت بزرگ ملت ایران درخشان و فراموش نشدنی است
کشف 400 کیلو شیشه در پایتخت
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!