میزان و نحوه مصرف داروی اوروکیناز

  دوشنبه، 03 شهریور 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی اوروکیناز
داروی اوروکیناز یکی از داروهای دسته ترومبولیتیک است. این دارو باعث انحلال ترومبوز با همان لخته خون می‌شود. مصرف این دارو باعث از میان رفتن لخته‌های خونی می‌شود که به هر دلیلی (بیماری و یا کاملاً اتفاقی) تشکیل شده‌اند.

موارد مصرف اوروکیناز

لیز شدن آمبولی حاد ریوی (انسداد جریان خون به یک لوب یا بخش های مختلف)
-لیز آمبولی ریوی همراه با همودینامیک ناپایدار (به عنوان مثال، عدم حفظ فشار خون بدون اقدامات حمایتی)

میزان مصرف داروی اوروکیناز

معمولاً از کاربردهای داروی اوروکیناز درمان لخته خون تشکیل شده در ریه ها است. این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده، استفاده شود.

اگر تاکنون مبتلا به بیماری هایی نظیر تومور مغزی یا آنوریسم، هموفیلی یا سایر اختلالات خونریزی، فشار خون بالا، یا تحت احیا قرار گرفته اید، لازم است که قبل از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع داده و در زمینه استفاده از این دارو مشورت کنید.

یکی از مواردی که در استفاده از این دارو حائز اهمیت است، لزوم اطلاع تیم درمانی اعم از پزشک یا مراقبین سلامت از استفاده شما از این دارو است. اهمیت این امر با توجه به مصرف هم زمان این دارو با دیگر اقدامات پزشکی و یا مصرف دیگر داروها و پیشگیری از هرگونه تداخل دارویی است.

مقدار مصرف اوروکیناز

دوز معمول بزرگسالان برای آمبولی ریوی:

دوز اولیه: 4400 واحد بین المللی / کیلوگرم، وریدی با سرعت 90 میلی لیتر در ساعت در طی 10 دقیقه

دوز نگهدارنده: 4400 واحد بین المللی / کیلوگرم در ساعت، وریدی با سرعت 15 میلی لیتر به مدت 12 ساعت

شرایط نگه داری

پودر در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

نحوه مصرف داروی اوروکیناز

مصرف این دارو از طریق تزریق در ورید است. یک پرستار و یا فرد آموزش دیده در زمینه تزریقات می تواند این تزریق را برای فرد استفاده کننده این دارو انجام دهد.

داروی اوروکیناز را دقیقاً همان طور که توسط پزشک شما تجویز می شود، مصرف کنید. راهنمایی های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید.

این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید. تزریق این دارو به صورت سریع و یک جا توصیه نمی گردد از این توصیه می گردد داروی اوروکیناز به صورت آهسته و در طول ۱۲ ساعت و با استفاده از پمپ تزریق مداوم به فرد استفاده کننده تزریق شود.

پایش علامت حیاتی در هنگام دریافت این دارو ضروری است. میزان تنفس، فشار خون، سطوح اکسیژن و سایر نشانه های حیاتی در هنگام دریافت این دارو اید مورد بررسی مداوم قرار گیرند.

با توجه به اینکه پس از مصرف این دارو، ممکن است پزشک معالج برای پیشگیری از لخته شدن خون، داروهای رقیق کننده خود را برای بیمار تجویز کند، از آنجا که این داروها می توانند باعث خونریزی در فرد حتی در اثر یک آسیب جزئی شوند، از این رو به دقت همه دستورالعمل های مربوط به دوز مصرف این دارو را انجام دهید.

تصویر

نکات قابل توصیه

1-در صورت امکان قبل از دریافت اوروکیناز، در صورت وجود موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

-سابقه سكته مغزی

-بیماری شدید کبدی یا کلیوی

-مشکلات چشم ناشی از دیابت

- اندوکاردیت باکتریایی

-لخته خون در قلب

-تاریخچه اخیر خونریزی معده یا روده

-بارداری

-داشتن جراحی یا پیوند عضو طی 10 روز گذشته

2-اوروکیناز به صورت وریدی تزریق می شود. با استفاده از پمپ انفوزیون، به آرامی و معمولاً طی مدت زمان 12 ساعت انجام می شود.

3-هنگام دریافت اوروکیناز، تنفس، فشار خون، سطح اکسیژن و سایر علائم حیاتی چک شود.

4-مدت کوتاهی پس از دریافت اوروکیناز، در مورد مصرف آسپرین یا ایبوپروفن از پزشک سوال شود. این داروها می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

5-از فعالیت هایی که خطر خونریزی یا صدمه را افزایش می دهد، خودداری شود. زیرا این دارو خطر خونریزی را افزایش می دهد که می تواند شدید یا تهدید کننده حیات باشد. در صورت داشتن علائم خونریزی در بدن، با پزشک تماس گرفته شود. مانند:

-کبودی یا خونریزی آسان (خونریزی بینی، خونریزی لثه، خونریزی از زخم، برش، سوند یا تزریق سوزن)

-مدفوع خونی، سرفه کردن خون یا استفراغ که مانند قهوه است

-ادرار قرمز یا صورتی

-بی حسی یا ضعف ناگهانی (به خصوص در یک طرف بدن)، سردرد شدید ناگهانی، لکنت زبان، مشکلات بینایی یا تعادل

6-این دارو نباید با سایر داروها مخلوط شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (463 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (323 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (308 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (113 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (83 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (79 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو