ساعدنیوز
ساعدنیوز

میزان و نحوه مصرف داروی یونسا

  یکشنبه، 18 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی یونسا
یونسا (abiraterone) دارویی است که مکانیسم عمل آن از طریق کاهش تولید آندروژن در بدن است. آندروژن ها هورمون‌هایی مردانه هستند که می‌توانند رشد تومور را در غده پروستات افزایش دهند .

داروی یونسا را می توان همراه با داروهای استروئیدی دیگری نظیر (پردنیزون یا متیل پردنیزولون) برای درمان سرطان پروستات که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است، به کار برد.

جدا از موارد یاد شده در بالا از این دارو برای درمان سرطان پروستان در مردان همراه با گزینه های دیگری نظیر جراحی یا داروهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود.

از آنجا که به دنبال مصرف این دارو احتمال سقط جنین یا وارد شدن آسیب به جنین وجود دارد، از این رو نباید این دارو توسط زنان باردار و یا زنانی که قصد بارداری دارند، استفاده شود.

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید

اگر شما به این دارو آلرژی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

در این موارد برای اینکه مطمئن شوید، مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:

بیماری کبدی، مشکلات قلبی، سطوح پایین پتاسیم در خون، وجود مشکلاتی در کارکرد غده آدرنال یا غده هیپوفیز.

قابل ذکر است که این دارو نباید توسط زنان و کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

برای پیشگیری از بارداری در طول درمان و همچنین تا سه هفته از بعد از مصرف آخرین دوز این دارو از یک روش باردار مؤثر استفاده کنید. برای نیل به این هدف، توصیه می شود که از یک روش مؤثر به همراه کاندوم استفاده شود.

این دارو می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند. لذا توصیه می شود که در حین مصرف این دارو، کودک شیرخوار خود را با شیر تغذیه نکنید.

این دارو را بدون مشورت با پزشک به یک کودک ندهید. داروی یونسا تنها برای درمان توسط مردان بزرگ سال تجویز شده و نباید به افراد زیر ۱۸ سال داده شود.

تصویر

نحوه مصرف داروی یونسا

داروی یونسا را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می شود، مصرف کنید. راهنمایی های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید.

این دارو را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر توصیه شده مصرف نکنید. این دارو اغلب به صورت یک بار در روز مصرف می شود. در این مورد لازم است دارو را مطابق تجویز و دستورالعملی که پزشک به شما ارائه می دهد، مصرف کنید.

در صورت روبرو شدن با مواردی مانند جراحی، بیماری یا استرس ممکن است دوز مصرفی این دارو تغییر کند. از این نیاز است که تغییر دوز صرفاً با هماهنگی با پزشک متخصص باشد و فرد مصرف بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی داروی یونسا را تغییر ندهد.

شما می توانید این دارو را با و یا بدون غذا مصرف کنید. این دارو را باید با معده خالی مصرف کنید. نیاز است که دو ساعت قبل از مصرف یونسا و حداقل یک ساعت پس از مصرف آن، چیزی نخورید. هرگز فرم گسترده رهش این دارو را نشکنید، نجوید و این دارو را به صورت کامل مصرف کنید.

به همراه این دارو یک لیوان آب بنوشید. ممکن است نیاز به اندازه گیری منظم فشار خون در افرادی که داروی یوسنا را مصرف کنند، وجود داشته باشد. نباید مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع کرد.

در این مورد بهتر است تجویز و روش درمانی توصیه شده توسط پزشک معالج دنبال شود. این دارو باید در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک مصرف دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید. در صورت فراموشی بیش از یک قرص، به پزشک خود در این باره اطلاع دهید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس ، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

این دارو را باید با معده خالی مصرف کنید. نیاز است که دو ساعت قبل از مصرف یونسا و حداقل یک ساعت پس از مصرف آن، چیزی نخورید.

در هنگام مصرف این دارو از مصرف همزمان گیاهان دارویی نظیر عصاره سنت جان پرهیز کنید.

این دارو می تواند به مایعات بدن (شامل ادرار، مدفوع، استفراغ) منتقل شود. پرستاران باید به یاد داشته باشند که در هنگام تمیز کردن مایعات بدن بیمار، دست زدن به سطل زباله های آلوده یا لباس های شسته شده یا تغییر پوشک باید حتماً دستکش لاتکس را پوشیده باشند. شستن دست ها قبل و بعد از پوشیدن دستکش ضرروری است. لباس های کتابی و کتانی را به صورتی مجزا از سایر لباس ها بشویید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب : به یک مجلسی دعوت شدیم که در آن شراب سِرو می‌شد و ما نرفتیم بعد پیام دادند که شما بیایید و شراب نخورید+ویدیو (239 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا نجّار برای طراحی درِ توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (190 نظر) مونا فرخ آذری همسر علی دایی: علی همسر بسیار خوب و فداکاری است فقط یک ایراد بزرگ دارد! (120 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (99 نظر) فنجان های چای و شیرینی مخصوص بیت رهبری برای پذیرایی از مهمان ها و هنرمندان/ ساده و باصفا به سبک خانه های قدیمی+عکس (97 نظر) اتاق کار ساده و محل استراحت بدون تجملات شهید سلیمانی در کرمان/ یادگاری به جامانده از سردار دلها و رهبر انقلاب که زینت بخش دیوار است+عکس (85 نظر) نگاهی به بنز جی ال اس 580 هفتاد میلیاردی بهرام رادان با رنگ سبز زمردی +فیلم/ سلیقه علی سنتوری حرف نداره (84 نظر) آزیتا حاجیان مهریِ سریال کیمیا: من 20 سال زندگی خیلی خوبی با آقای شریفی‌نیا داشتم، پدر بچه‌هامه و بعد از طلاق هم دوستیمون ادامه داره+ ویدیو (74 نظر) جشن تولد مجلل رضا گلزار، همسر جنتلمن آیسان آقاخانی/تزئین زیبای کیک شکلاتی با توت فرنگی (72 نظر) (فیلم) خوش آمد گویی ابراهیم تاتلیس خواننده ترکیه‌ای به احمدی‌نژاد در کنسرتش / هر چقدر مردم ایران منو دوست داشته باشن من دو برابر اون‌ها رو دوست دارم (59 نظر) الهام چرخنده: اگر خواهران منصوریان چادر سر کنند به آنها خانه و ماشین می‌دهم!+فیلم (56 نظر) هادی چوپان: من جز علی دایی کسی را پهلوان نمیدانم و پُزش رو میدم+ویدیو (52 نظر) هادی چوپان: به من میگن بمون آمریکا نیا ایران آیندت رو همونجا بساز اما من میگم آینده بدون ایران بسوزه بهتره/ ما 8 هزار سال تمدن داریم هیچ وقت بد ایران رو نخوایم (44 نظر) بهنوش طباطبایی: من و مهدی دائم باهم دعوا میکردیم و از همدیگر خسته شده بودیم!+عکس (44 نظر) خاطره خنده دار علی اوجی: یه بار داشتیم از ترکیه بر میگشتیم سرما خورده بودم تو هواپیما گفتم نرگس دو تا دونه قرص بده بخورم جلو این همه آدم فین نکنم گفت خر و پف و خوابید ...+ویدئو (42 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
داستان تکان دهنده زندگی بازیگر کارتن خوابی که همبازی نوید محمدزاده شد/ بعد از 4روز جنازه‌‌ ام‌ را از سردخانه بیرون آوردند...+عکس
فال شمع روزانه امروز جمعه 27 مهر 1403
فال روزانه امروز جمعه 27 مهر ماه 1403
کیف گمشده توسط پلیس به صاحب اش بازگردانده شد
فال ابجد روزانه جمعه 27 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 27 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 27 مهر 1403 + فیلم
رهبر معظم انقلاب: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده است که الان نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست
گوهر خیراندیش: یک روز اسماعیل خانی گفت به مادرت بگو آبگوشت درست کند تا من به خانه شما بیایم وقتی به منزل ما آمد ماجرای ازدواج را مطرح کرد
فال انبیاء روزانه جمعه 27 مهر 1403
نظر رهبر معظم انقلاب درباره امپراتوری روم و یونان: نزدیکی کازرون، امپراتور روم مقابل پادشاه ایران زانو زده بروید این ها را نشان مردم بدهید نه یک بیابان خشک و خالی
تلف شدن 10 راس گوسفند بر اثر حمله گرگ در  جلفا
سانحه رانندگی در میدان فهمیده تبریز دو مصدوم برجای گذاشت
پزشک مخصوص ناصرالدین شاه: خدیجه (جیران) نه زیبا بود و نه ملاحتی داشت! جیران با سحر و جادو دل شاه را برد
جدیدترین سریال شبک یک سیما / حادثه تروریستی شاهچراغ در صدا و سیما به زودی روی آنتن می رود
منتخب روز   
پادشاه سگ ها با مو های بلند ابریشمی/افسانه ای ترین سگی که میتوانید ببینید! تصاویر عجیب و جالب از ناپدید شدن استانبول ترکیه در مه غلیظ/شهر زیر مه گم شد! انگشترهای رهبر معظم انقلاب زیر ذره بین ؛ از انگشتر فیروزه نیشابوری تا انگشتر عقیق کبود یمنی/ حقا که دستان با صلابت رهبری زینت بخش انگشتران اند برنده نوبل ادبیات امسال چه کسی بود؟ / "هان کانگ" موفقیت خود را با "گیاهخواری" شروع کرد (عکس) خلاقیت جذاب شهرداری تهران در طراحی بنری مشترک از پزشکیان و قالیباف به زبان فارسی و عبری (فیلم) وقتی منتالیست برنامه عمارت تو شبکه 3 لامپ رو با پیشونی روشن میکنه! (فیلم) هوش مصنوعی این نقاشی‌های معروف قدیمی رو زنده کرد / با این 5 ابزار هوش مصنوعی عکس عزیزانت رو که از دستشون دادی متحرک کن ... روستای تاریخی 7000 هزار ساله کندوان ؛ با خانه هایی در دل صخره هایش در آذربایجان شرقی حامد آهنگی: در زمان قدیم زمان مادربزرگ پدربزرگا هیچ کاری نبود جز بچه دار شدن! / فقط تولید می‌کردن، خدمات پس از تولید وجود نداشت، یه بار موقع زایمان میدیدنش، یبارم از سربازی مرخصی میومد! پاسداشت مقام والای حاج قاسم سلیمانی به سبک مسعود پزشکیان با سبد گل مملو از گل‌های داوودیِ زرد و سفید+عکس/عطر گل‌ها ادای دِینی به سردار دلها مهران مدیری به رامبد جوان : عاشق شدی ؟ آره خیلی زیاد؛ نگار خیلی آروم و درونی و ساکته چطور با تو سر میکنه؟ هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم!