میزان و نحوه مصرف دوسه تاکسل

  جمعه، 26 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف دوسه تاکسل
داستاکسل یک داروی سرطانی است که با رشد و انتشار سلولهای سرطانی در بدن تداخل ایجاد می‌کند. دوسه تاکسل برای درمان سرطانهای سینه ، سرطان پروستات ، ریه، شکم و سر/ گردن بکار می رود.

دوسه تاکسل (Docetaxel) با نام تجاری تاکسوتر (Taxotere) یک داروی ضد سرطان می باشد که از رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کند. دوسه تاکسل برای درمان سرطانهای سینه، پروستات، ریه، شکم و سر/ گردن بکار می رود.

دارو به صورت ویال شیشه ای و بدون رنگ 7 میلی لیتری با پوشش سبز آلومینیومی و سرپوش پلاستیکی سبز رنگ عرضه می شود. هر جعبه محتوی یک ویال 1 میلی لیتری (20 میلی گرم دوسه تاکسل)، و یا یک ویال 4 میلی لیتری (80 میلی گرم دوسه تاکسل) می باشد.

دوسه تاکسل و موارد مصرف آن

دوسه تاکسل از خارهای نوعی درخت به دست می آید دوسه تاکسل متعلق به گروهی از داروهای ضد سرطان می باشد. این دارو برای درمان سرطان پستان، انواعی از سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان معده و سر و گردن به کار می رود.

  • تاکسوتر برای درمان سرطان پستان پیشرفته به تنهایی یا همراه با دیگر داروهای ضد سرطان به کار رود.
  • تاکسوتر برای درمان سرطان پستان در مراحل اولیه با یا بدون درگیری گره های لنفاوی می تواند همراه با دیگر داروهای ضد سرطان تجویز شود.
  • برای درمان سرطان ریه، تاکسوتر به تنهایی یا همراه با دیگر داروهای ضد سرطان به کار می رود.
  • برای درمان سرطان پروستات، تاکسوتر همراه با پردنیزون یا پردنیزولون به کار می رود.
  • برای درمان سرطان معده متاستاتیک، تاکسوتر همراه با دیگر داروهای ضد سرطان تجویز می شود.
  • برای درمان سرطان سر و گردن، تاکسوتر همراه با دیگر داروهای ضد سرطان تجویز می شود.

مقدار مصرف دوسه تاکسل

سرطان سینه :
برای موارد پیشرفته موضعی یا سرطان سینه متاستاتیک پس از شکست شیمی درمانی ابتدایی، دوز توصیه شده تزریق دوسه تاکسل ، USP60 mg/m2 تا 100 mg/m2 مصرف به صورت انفوزیون وریدی در عرض 1 ساعت هر 3 هفته می باشد

سرطان سلولهای غیرکوچک ریه :
پس از شکست درمان با پلاتینیوم ابتدایی بر اساس شیمی درمانی، دوسه تاکسل به صورت تک درمانی، دوز توصیه شده75 mg/m2 مصرف به صورت انفوزیون وریدی در عرض 1 ساعت هر 3 هفته می باشد.

سرطان پروستات :
برای سرطان پروستات متاستاتیک مقاوم به هورمون، دوز توصیه شده تزریق دوسه تاکسل ، USP75 mg/m2 مصرف به صورت انفوزیون وریدی در عرض 1 ساعت هر 3 هفته می باشد. 5 میلی گرم پردنیزون خوراکی دو بار در روز به طور مداوم مصرف شود.

تصویر

نکات قابل توصیه

تزریق داستاکسل می تواند سبب عوارض جانبی جدی شود. شامل:
1- احتمال مرگ در بیمارانی که تزریق دوسه تاکسل را دریافت می کنند بیشتر است، اگر:
• دارای مشکلات کبدی باشند
• دوزهای بالای تزریق داروی دوسه تاکسل را دریافت کنند
• سرطان ریه سلول غیرکوچک داشته باشند و با داروهای شیمی درمانی حاوی پلاتینیوم درمان شده باشند.
2- تزریق داسه تاکسل ممکن است بر سلولهای خونی شما اثر بگذارد. دکتر شما باید طی درمان با تزریق داروی استتاکسل تستهای معمول سلول خونی را انجام دهد. این تستها شامل چک کردن منظم شمارش سلولهای خونی سفید شما می شود.
اگر سلولهای خونی سفید شما خیلی کم باشد، دکتر نباید تا وقتی که سلول خونی کافی داشته باشید شما را با دوسه تاکسل درمان کند. افراد با سلولهای خونی سفید کم می توانند دچار عفونتهای کشنده شوند. تب می توانداولین علامت عفونت باشد. از دستورات دکتر خود برای این که هرچندوقت طی مصرف تزریق دوسه تاکسل دمای بدن خود را بگیرید، پیروی کنید. اگر تب داشتید، بلافاصله با دکتر خود تماس بگیرید.
3- واکنش های شدید آلرژیک می تواند در افرادی که تزریق دوسه تاکسل دارند، رخ دهد.
واکنشهای آلرژیک جدی از ضرورتهای پزشکی هستند که می توانند منجر به مرگ شوند و باید فورا درمان شود. اگر هرکدام از این علائم واکنش آلرژیک جدی را داشتید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:
• مشکلات تنفسی
• تورم ناگهانی صورت، لبها، زبان، گلو یا تورم شدید
• کهیر (برجستگی مشخص)، خارش، یا قرمزی کل بدن
4- طی درمان با تزریق دوسه تاکسل بدن شما ممکن است مایعات زیادی نگه دارد (احتباس مایعات شدید). این می تواندکشنده باشد. برای کاهش احتمال این رویداد، باید درمان دارویی دیگری بگیرید، کورتیکوستروئید، قبل از هر درمان تزریق دوسه تاکسل .
باید کورتیکوستروئید را دقیقا همانطور که دکتر گفته است، مصرف کنید. اگر قبل از تزریق دوسه تاکسل کورتیکوستروئید را مصرف نکردید یا دوز آن را مطابق دستور دکتر مصرف نکردید، به دکتر یا پرستار اطلاع دهید.

نحوه نگهداری دارو

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • از مصرف دارو پس از تاریخ انقضا که روی ویال و جعبه درج شده است خودداری نمایید. منظور از تاریخ انقضا آخرین روز از ماه ذکر شده می باشد.
  • دارو را در دمای بالاتر از 25 درجه سانتیگراد قرار ندهید.
  • برای محافظت از نور، دارو را در بسته اصلی خودش نگهداری کنید.
  • از نظر میکروبشناسی، آماده سازی و ترقیق دارو باید در شرایط کنترل شده و ضدعفونی شده انجام شود.
  • در صورت افزودن دارو به ظرف حاوی محلول رقیق کننده فوراً آن را مصرف کنید. در صورت عدم مصرف فوری، رعایت مدت و شرایط نگهداری دارو بر عهده مصرف کننده است و نباید بیشتر از 6 ساعت (با درنظر گرقتن 1 ساعت مدت انفوزیون) در دمای کمتر از 25 درجه باشد.
  • محلول دوسه تاکسل فوق اشباع می باشد و ممکن است با گذشت زمان در آن کریستال ایجاد شود که در این صورت قابل استفاده نخواهد بود و باید دور ریخته شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (137 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW