میزان و نحوه مصرف قرص دیان

  دوشنبه، 26 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان و نحوه مصرف قرص دیان
قرص دیان به منظور درمان آکنه و پرمویی وابسته به آندروژن مصرف می‌شود. این قرص در طبقه بندی داروهای ضد بارداری قرار می‌گیرد و مهم ترین عوارض آن تهوع و سردرد است.

موارد و مقدار مصرف دیان

الف) درمان آكنه شدید و پرمویی

درمان آکنه شدید و مقاوم به درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیكهای خوراكی،درمان پرمویی خفیف تا متوسط بدون علت مشخص.
در اولین دوره درمان، از روز پنجم قاعدگی روزی یك قرص به مدت 21 روز مصرف می شود. دوره های بعدی درمان بعد از گذشت هفت روز بدون مصرف قرص، به همان ترتیب شروع می شود.


ب) جلوگیری از بارداری

از روز پنجم قاعدگی روزانه یك قرص به مدت 21 روز مصرف می شود. سپس، به مدت یك هفته مصرف دارو قطع، و بعد از آن، دوباره همین برنامه مصرف دنبال می شود. در صورت بروز وقفه در قاعدگی، ابتدا باید احتمال بارداری را رد كرد و سپس دوره بعدی درمان را شروع نمود.


توجه: اگر چه این فرآورده اثری شبیه داروهای خوراكی جلوگیری كننده از بارداری دارد ، ولی استفاده از آن صرفاً برای این منظور توصیه نمی شود. مصرف آن در این مورد تنها برای زنانی توصیه می شود كه به درمان بیماریهای پوستی وابسته به آندروژن نیاز دارند.

مصرف دارو برای خانمهائی که از این دارو به عنوان یک روش جلوگیری استفاده می کنند:

اصول مصرف قرص diane یا همان cyproterone compound به این ترتیب است که یک قرص در روز به مدت 21 روز تجویز می شود. درمان را باید از روز 5 قاعدگی شروع کرد و پس از مصرف 21 قرص 7 روز استراحت و مجددا بسته بعدی قرص مصرف شود .

مقدار مصرف قرص دیان

شروع مصرف قرص ها از روز اول سیکل قاعدگی و روزانه یک قرص و به مدت 21 روز می باشد. در صورت نیاز، پس از یک فاصله درمانی 7 روزه مصرف بسته بعدی قرص ها ادامه می یابد.دوره درمان گاه تا چند ماه طول می کشد.

مدت مصرف قرص دیان

شما باید قرص دیان را تا زمانی که پزشک تجویز کرده است و تا زمان اطمینان از اثر آن بر جلوگیری از بارداری مصرف کنید. جوش ها باید بعد از چند ماه از بین بروند اما در مواردی که جوش ها شدیدتر هستند زمان بیشتری برای درمان آن ها موردنیاز است. در بعضی موارد توصیه می شود قرص ها را چند ماه بعد از پاک شدن اثر جوش ها مصرف کنید. بعد از آن باید از قرص های دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید

اگر مصرف قرص دیان را فراموش کرده باشیم چه کنیم؟

اگر فراموش کردید قرص را مصرف کنید و از زمان مصرف آن کمتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد، بلافاصله آن را بخورید و قرص بعدی را در زمان معمول خود مصرف کنید. دراین حالت هنوز در مقابل بارداری مصون هستید.

اگر فراموش کردید قرص را مصرف کنید و از زمان مصرف آن بیشتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد مراحل زیر را انجام دهید:

– هفته اول: قرصی که فراموش کرده اید را بلافاصله بخورید و قرص بعدی را در زمان معمول خود مصرف کنید. بنابراین باید دو قرص در یک روز بخورید. در این حالت احتمال بارداری شما افزایش یافته است مگر این که قرص ضدبارداری دیگری را برای مدت ۷ روز آینده مصرف کنید.

– هفته دوم: قرصی که فراموش کرده اید را بلافاصله بخورید و قرص بعدی را در زمان معمول خود مصرف کنید. بنابراین باید دو قرص در یک روز بخورید. احتمال بارداری وجود ندارد بنابراین لازم نیست قرص ضدبارداری دیگری مصرف کنید.

– هفته سوم: قرصی که فراموش کرده اید را بلافاصله بخورید و قرص بعدی را در زمان معمول خود مصرف کنید. بنابراین باید دو قرص در یک روز بخورید. بعد از مصرف قرص های این بسته و تمام شدن آن ها به سراغ بسته بعدی بروید. احتمالا خونریزی نخواهید داشت اما در مقابل بارداری مصون هستید.

تصویر

نکات مهم درباره مصرف دیان


1- در طول درمان با این دارو، معاینه پستانها و اعضای لگنی و اندازه گیری فشار خون بیماران به طور منظم توصیه می شود.
2- درمان را تا بهبود كامل آكنه یا پرمویی بدن باید ادامه داد، و در صورت عود مجدد بیماری، دوره درمان باید تكرار شود.
3- در صورت مصرف این دارو به عنوان ضد بارداری، طی دو هفته اول مصرف، باید از روشهای دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود.
4- عواملی مانند چاقی، سیگار كشیدن، بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت و میگرن ممكن است خطر ترومبوز را افزایش دهند. افزایش سن، خطر ترومبوز شریانی ناشی از مصرف داروهای خوراكی تركیبی جلوگیری كننده از بارداری را افزایش می دهد و سیگار كشیدن این وضعیت را وخیم تر می كند.
5- مصرف این دارو ممكن است بعضی از بیماریهای مزمن را تشدید كند.
6- اگر بعد از قطع مصرف دارو خونروی اتفاق نیافتد، باید قبل از شروع دوره جدید مصرف دارو، احتمال بارداری را رد كرد.
7- در صورت بروز اسهال یا استفراغ، ممكن است اثربخشی دارو در جلوگیری از بارداری كاهش یابد. بنابراین ، استفاده از سایر روشهای جلوگیری از بارداری در زمان باقیمانده از دوره مصرف دارو توصیه می شود.
8- در افراد چاق و فشار خون بالا با احتیاط تجویز می شود.

9- مصرف این دارو توسط زنان سیگاری ، بویژه افرادی بالاتر از 35 سال ،خطر بروز بیماری های شریانی را افزایش می دهد.

10- در صورت سابقه خانوادگی ابتلا به بیماریهای شریانی در بستگان درجه یک زیر سن 45 سال و یا ابتلاء به وریدهای واریسی ، افسردگی شدید، بی حرکت ماندن به مدت طولانی ، کم خونی داسی شکل و بیماریهای التهابی روده مانند بیماری کرون با احتیاط تجویز شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (136 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW