میزان و نحوه مصرف قرص لینزولید

  جمعه، 30 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان و نحوه مصرف قرص لینزولید
اکسازولیدینون ها گروهی از آنتی بیوتیک های صناعی می باشند که هیچ گونه مقاومت میکروبی نسبت به آن ها وجود ندارد. لینزولید اولین آنتی بیوتیک از این گروه می باشد.

لینزولید (زیووکس) نوعی آنتی بیوتیک است و برای درمان انواع مختلف عفونت های باکتریایی مانند عفونت های پوستی، ذات الریه، و عفونت هایی که به دیگر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند، استفاده می شود.

اشکال دارو

  • زایوکس(20عددی)(لینزولید فایزر اصلی) 600م.گ قرص
  • اکساتنت (زایوکس ) 600 م.گ قرص لینزولید (زایوکسید ایرانی )(لینه زولید)
  • زایوکسید(زایوکس فایزر ترک)600م گ/300 م ل کیسه تزریقی لینزولید(لینه زولید)
  • زایوکس فایزر اصل 600م.گ/300م.ل کیسه تزریقی لینزولید(لینه زولید)زایوکسید فایزر
  • اکساتنت(زایوکس عبیدی ) 600 م.گ /300 م.ل سرم تزریقی لینزولید (لینه زولید)
  • لینزولید نورمون ( زایوکس اسپانیا ) 600م.گ /300م.ل کیسه تزریقی لینه زولید ( زایوکسید نورمون )

موارد استفاده از قرص لینزولید

لینزولید یک آنتی بیوتیک است که برای درمان برخی از عفونت های جدی باکتریایی استفاده می شود. این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. این دارو تنها عفونت های باکتریایی را درمان می کند.

استفاده از آن برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) موثر نخواهد بود. استفاده غیر ضروری یا استفاده نادرست از هرگونه آنتی بیوتیک دیگر می تواند منجر به کاهش اثر بخشی آن شود.

لینزولید به طبقه ای از داروها تعلق دارد که با نام « بازدارنده های مونوآمین اکسیداز» شناخته می شوند.

این دارو می تواند سطح برخی از مواد طبیعی خاص در بدن (مانند دوپامین، نوراپی نفرین، سروتونین) را افزایش دهد، که احتمال عوارض جانبی خاص و تداخلات با غذا یا داروهای دیگر را افزایش می دهد. برای جزئیات بیش تر به بخش نحوه استفاده، عوارض جانبی و تداخلات دارویی مراجعه کنید.

تصویر

نحوه استفاده از قرص لینزولید

  1. لینزولید را به شکل خوراکی، با یا بدون غذا و مطابق با تجویز پزشک، معمولا هر 12 ساعت یک بار مصرف کنید. دوز مصرفی بستگی به شرایط پزشکی و پاسخ به درمان دارد. برای کودکان، دوز مصرفی بر اساس سن و وزن تعیین می شود، و ممکن است استفاده ار آن هر 8 ساعت تجویز شود.
  2. برای جلوگیری از واکنش جدی فشار خون بالا، بسیار مهم است که از رژیم غذایی ویژه ای که توسط پزشک یا متخصص تغذیه توصیه می شود پیروی کرده و در حین مصرف این دارو از مصرف تیرامین اجتناب کنید. از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که میزان بالای تیرامین دارند، اجتناب کنید که شامل پنیرهای کهنه، گوشت خشک شده و یا پیر، کالباس ها (مانند سالامی، سوسیس جگر)، ماهی های آماده (مانند شاه ماهی شور)، محصولاتی که حاوی میزان زیادی مخمر هستند (مانند آبگوشت، سوپ یا عصاره گوشت به صورت پودر، نان خانگی یا همراه با خمیر ترش)، غذاهای تخمیر شده (مانند کلم پیچ، کیم چی)، اکثر محصولات تهیه شده با سویا (مانند سس سویا و توفو)، باقلا یا لوبیا پهن، شراب قرمز، شراب اسپانیایی(شری)، آب جو و شراب ورموت اجتناب کنید.
  3. برای بهترین اثرگذاری دارو، لینزولید را در فواصل زمانی یکسان مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در یک زمان خاص مصرف کنید. حتی اگر علائم شما بعد از چند روز بهبود پیدا کرد، مهم است که مصرف این دارو را تا زمان تجویز شده توسط پزشک ادامه دهید. قطع زودهنگام این دارو ممکن است باعث شود که برخی از عفونت ها بازگردند. در صورتی که علائم شما ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، به پزشک اطلاع دهید.

نکات قابل توصیه

بدون توجه به غذا می توان مصرف نمود.از مصرف غذا و نوشیدنیهای حاوی تیرامین مانند پنیر کهنه و گوشت خشک یا نمک سود شده و سس سویا اجتناب شود.
انفوزیون وریدی طی 30 تا 120 دقیقه انجام شود.با سایر دارو ها مخلوط نشود.
در محلول انفوزیون بعد از مدتی ممکن است که رنگ زردی مشاهده شود که تاثیری روی قدرت دارو ندارد.
سوسپانسیون خوراکی قبل از مصرف به آرامی تکان داده شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان