میزان و نحوه مصرف قرص مارولین

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان و نحوه مصرف قرص مارولین
قرص مارولین ضمن نظم دهی به دوره قاعدگی (بدون لکه بینی)، مدت زمان و مقدار خونریزی را در زنان کاهش می­‌دهد.

مشخصات قرص مارولین

• نام دارو: مارولین

• نام لاتین: marolin

• نام تجاری: Desoceptive ،Morvelon

• رده دارویی: داروهای ضد بارداری

• اشکال دارویی: قرص

• فروش دارو: بانسخه

معرفی قرص مارولین


قرص مارولین یک داروی هورمونی زنانه ترکیبی از دزوژوسترول و اتینیل استرادیول است که به عنوان یک قرص ضدبارداری مونوفازیک در دسترس عموم بوده و با سرکوب ترشح هورمون های گونادوتروپین (LH و FSH) تخمک گذاری رحم را مهار کرده و با تغییر غلظت مخاط واژن، از بارداری جلوگیری می کند.

دوزژسترول موجود در این قرص به طور عمده از راه ادرار و بخشی از آن از راه مدفوع از بدن خارج خواهد شد، نیمه عمر دوزژسترول ۳۸ ساعت می باشد. دفع اتینیل استرادیول نیز از راه ادرار و مدفوع و مقداری از آن از طریق صفرا می باشد و نیمه عمر آن ۲۸ ساعت است.
قرص مارولین ضمن نظم دهی به دوره قاعدگی (بدون لکه بینی)، مدت زمان و مقدار خونریزی را در زنان کاهش می­ دهد؛ بدین ترتیب از راهکارهای مؤثر در کاهش و کنترل کم ­خونی است.
مطالعات بالینی ثابت کرده اند که قرص مارولین عوارض شایع دیگر داروهای ضدبارداری­ ترکیبی خوراکی (شامل سردرد، تهوع و حساسیت سینه) را نسبت به ضدبارداری های قدیمی­ کاهش می ­دهد.
این دارو قادر است علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) که با حساسیت سینه، نفخ شکم، سردرد، تغییرات رفتاری و علائم آزاردهنده دیگری همراه است را بهبود ­بخشد.
این قرص برخلاف دیگر داروهای ضدبارداری خوراکی، هیچ تأثیری روی میزان فشار خون، انسولین و گلوکزپلاسمای خون نداشته و علاوه بر این، مصرف قرص مارولین در دراز مدت نسبت چربی مفید به چربی مضر را در خون افزایش می­دهد.
این قرص با جوش صورت، چربی پوست و پرمویی همراه نیست و حتی در بهبود، کنترل و درمان موارد مذکور مؤثر است.
هیچ تأثیری (اعم از افزایش یا کاهش) بر وزن مصرف کننده ندارد.

تصویر

نحوه مصرف قرص مارولیناین


فراورده دارویی در دو نوع ۲۱ روزه و ۲۸ روزه تولید می شود.

مقدار و نحوه مصرف قرص مارولین

مقدار، نوع و توالی زمانی داروهایی که مصرف می کنید به موارد زیر بستگی دارد:

• سن بیمار

• نوع و شدت بیماری تحت درمان

• نحوه واکنش به اولین مقدار مصرفی دارو

• سایر شرایط پزشکی بیمار

مصرف قرص ۲۱ روزه

• نحوه مصرف بسته های قرص ۲۱ روزه بدین صورت است که به مدت ۲۱ روز، روزانه یک قرص مصرف شده و پس از ۷ روز ، دوره بعدی آغاز می شود.

قرص ۲۸ روزه

• نحوه مصرف بسته های قرص ۲۸ روزه بدین صورت است که به مدت ۲۱ روز، روزانه یک قرص مصرف شده و در طول ۷ روز آینده روزی یک قرص یادآور مصرف می شود تا دوره بعدی آغاز گردد.

مصرف قرص ۲۱ روزه

نحوه مصرف بسته های قرص ۲۱ روزه بدین صورت است که به مدت ۲۱ روز، روزانه یك قرص مصرف شده و پس از ۷ روز ، دوره بعدی آغاز می شود.

قرص ۲۸ روزه

نحوه مصرف بسته های قرص ۲۸ روزه بدین صورت است که به مدت ۲۱ روز، روزانه یک قرص مصرف شده و در طول ۷ روز آینده روزی یك قرص یادآور مصرف می شود تا دوره بعدی آغاز گردد.

تفاوت قرص مارولین با قرص LD


هر دو قرص از ترکیب مقداری استروژن و مقداری پروژسترون تولید می شوند. میزان استروژن به کار رفته در این دو قرص یکی است و نقطه ی تفاوت، میزان پروژسترون آن ها است.

پروژسترون موجود در قرص مارولین نسبت به پروژسترون قرص Ld عوارض کمتری دارد؛ از این رو افزایش وزن ناشی از مارولین در مقایسه با Ld بسیار جزئی و ناچیز است، همچنین میزان تهوع و حساسیت سینه ها با مارولین کمتر خواهد بود.

از سوی دیگر با توجه به هورمون های ضد مردانه در این قرص، مصرف کننده با موهای زائد و جوش های کمتری مواجه خواهد شد.

توصیه هایی برای مصرف کنندگان قرص مارولین

  • استفاده از اين دارو، ممكن است آزمون تحمل گلوكز را تغيير دهد.
  • در صورت نياز به جراحي به دليل امكان بروز ترومبوآمبولی پس از جراحی، بهتر است مصرف اين فراورده چند هفته قبل از جراحی قطع شود.
  • مصرف دارو در هنگام شب و قبل از خواب، از عوارض گوارشی دارو می كاهد.
  • قرص ها بايد هر روز، در ساعت معين مصرف شوند.
  • انجام بعضی آزمون ها از جمله سنجش فشار خون، معاینه پستان ها و تست پاپ اسمیر پیش از آغاز دوره مصرف توصیه می گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان