میزان و نحوه مصرف قرص رزوواستاتین

  سه شنبه، 01 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان و نحوه مصرف قرص رزوواستاتین
رزوواستاتین برای کمک به کاهش کلسترول بد (مانند LDL، تری گلیسیرید) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون تجویز می شود.

رزوواستاتین (Rosuvastatin) متعلق به دسته داروهای استاتین می باشد. این دارو میزان کلسترول و سایر چربی های ساخته شده در بدن را تنظیم می کند و بااین کار خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق را کاهش می دهد.


رزوواستاتین همراه با رژیم غذایی مناسب برای کمک به کاهش کلسترول بد (مانند LDL، تری گلیسیرید) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون است.این دارو متعلق به گروهی از داروهاست که به استاتین ها موسوم هستند. این دارو با کاهش میزان کلسترول تولید شده توسط کبد کار می کند.کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد و به جلوگیری از سکته های مغزی و حملات قلبی کمک می کند.


علاوه بر یک رژیم غذایی مناسب (مانند رژیم کم کلسترول / کم چرب)، تغییرات شیوه زندگی دیگر که ممکن است به اثربخشی این داروها کمک کند میتواند شامل ورزش، کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن و ترک سیگار باشد.

نام تجاری: Crestor ، رزامکس

اشکال دارو

  • رزورکسین اکتوورکو (رزوواستاتین)10م گ قرص
  • رزوواستاتین 10 م گ قرص
  • روزکسل 20 م گ (رزوواستاتین)قرص کوشان فارمد
  • کرستور قرص 10 رزوواستاتین
  • روزکسل 10 م گ (رزوواستاتین)قرص کوشان فارمد
  • رزوکل (کرستور داروسازی فندا) 40 م.گ (28عددی)(ورق 7 عددی) قرص رزوواستاتین (رزوکول)
  • رزوواستاتین 5م گ قرص
  • کرستور قرص 20 رزوواستاتین
  • رزوکل (کرستور داروسازی فندا) 20 م.گ (28عددی)(ورق 7 عددی) قرص رزوواستاتین (رزوکول)

نحوه مصرف رزوواستاتین

  • پیش از مصرف دارو راهنمایی های موجود در بسته بندی دارو را به دقت مطالعه کنید.
  • این دارو را به صورت خوراکی، همراه و یا بدون غذا استفاده کنید. رزوواستاتین معمولا روزانه یک عدد مصرف می شود. در این مورد دستور پزشک را مد نظر داشته باشید.
  • میزان دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان، سن، نژاد و سایر داروهای مصرفی،تعیین می شود.در مورد تمام داروهای مصرفی (اعم از داروهای گیاهی و ویتامین ها) پزشک را مطلع سازید. اگر شما از تبار آسیایی هستید، پزشک ممکن است در شروع از دوز پایین تر استفاده کند، زیرا ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به اثرات آن داشته باشید.
  • آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم می توانند جذب رزوواستاتین را کاهش دهند.بنابراین، در صورت مصرف این نوع آنتی اسیدها، حداقل 2 ساعت بعد از مصرف آنها از رزوواستاتین استفاده کنید.
  • از این دارو به صورت منظم استفاده کنید تا بهترین تنیجه را دریافت کنید. دارو را روزانه در یک زمان معین و مشخص مصرف کنید. حتی درصورت احساس بهبودی به مصرف دارو ادامه دهید؛ بسیاری از افرادی که دارای کلسترول و یا تری گلیسرید بالا هستند احساس بیماری نمی کنند.
  • در مورد رژیم غذایی و ورزش دستورات پزشک را مد نظر داشته باشید.
  • از شروع مصرف دارو تا بهبود علایم بیماری ممکن است تا 4 هفته به طول بیانجامد.

موارد مصرف رزوواستاتین

زیادی چربی خون , هایپر کلسترولمی هتروزیگوت فامیلی , هایپر کلسترولمی هموزیگوت فامیلی , زیادی تری گلیسرید خون , آترواسکلروز(تصلب شرایین)

تصویر

مقدار مصرف رزوواستاتین

مقدار مصرف معمول برای زیادی چربی خون :بزرگسالان:
مقدار اولیه:10 تا 20 mg خوراکی یکبار در روز
مقدار نگهدارنده:5 تا 40 mg خوراکی یکبار در روز

مقدار مصرف معمول برای هایپرکلسترولمی هموزیگوت فامیلی :کودکان:
7 تا 17 سال: 20 mg خوراکی یکبار در روز

مقدار مصرف معمول برای هایپرکلسترولمی هتروزیگوت فامیلی : کودکان:
8 تا 10 سال: 5 تا 10 mg خوراکی یکبار در روز
10 تا 17 سال:5 تا 20 mg خوراکی یکبار در روز

نکات قابل توصیه

1-همه بیماران باید هرگونه درد ،کشش یا ضعف عضلانی بدون علت بخصوص اگر با بی قراری و یا تب همراه باشد و یا پس از قطع دارو هنوز علائم و نشانه های مربوط به عضله پابرجا باشد فورا پزشک معالج خود را مطلع کنند.
2-انجام آزمون های آنزیم کبدی قبل از شروع درمان و حین درمان با داروی رزوواستاتین و یا در صورت وجود علائم و نشانه های آسیب کبدی توصیه می گردد.
3- داروی رزوواستاتین بصورت خوراکی یک بار در روز در هر زمانی از روز بدون در نظر گرفتن وعده غذایی و بصورت کامل بلعیده شود.
4-مصرف داروی رزوواستاتین با آنتاسید ها حداقل دو ساعت فاصله داشته باشد.
5-در حین مصرف رزوواستاتین باید یک رژیم غذایی با چربی اشباع و کلسترول محدود شده رعایت شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (636 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان