میزان و نحوه مصرف تیوپنتال

  سه شنبه، 16 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف تیوپنتال
تیوپنتال یک تیوباربیتورات است و آنالوگ سولفوری از سدیم پنتوباربیتال می باشد و جزء دسته باربیتورات های خیلی کوتاه اثر است. از داروی تیوپنتال که به صورت وریدی تجویز می شود در القای بی هوشی عمومی و ایجاد بی هوشی کامل در پروسه های جراحی کوتاه مدت و نیز به عنوان خواب آور و برای وضعیت های تشنجی استفاده می شود.

موارد مصرف تیوپنتال سدیم

تيوپنتال به طور عمده براي القاي بيهوشي عمومي و به تنهايي به عنوان بيهوش كننده وريدي در اعمال جراحي كوتاه مدت كه حداقل تحريكات دردناك را دارند، مصرف مي شود. همچنين به عنوان داروي كمكي به همراه ساير بيهوشي کننده ها و برای ایجاد خواب در حین بیهوشی متعادل همراه با داروهاي ديگر مانند داروهاي ضد درد با شل كننده هاي عضلاني به كار مي رود.

تيوپنتال ممكن است در مقادير كم همراه با داروهاي مخدر و نيتروس اكسايد براي ادامه بيهوشي در اعمال جراحي طولاني مدت به کار رود. تیوپنتال به صورت مصرف کوتاه مدت جهت كنترل حالتهاي تشنجي طي بيهوشي استنشاقي يا پس از آن بي حسي موضعي يا ساير علل مصرف مي شود.
تيوپينال در درمان افزايش فشار داخل جمجمه اي در صورتي كه وضعيت تنفسي بيمار به اندازه كافي كنترل شده باشد، مصرف مي گردد و نيز ممكن است براي كاهش فشار داخل جمجمه اي طي استفاده از بيهوش كننده هاي استنشاقي مصرف شود.
تيوپنتال به منظور ناركوآناليز در اختلالات رواني به كار مي رود. تيوپنتال با مقادير مصرف زياد براي جلوگيري از كاهش اكسيژن وايسكمي مغز پس از وارد شدن آسيب به سر و ساير موارد مشابه مصرف شده است.

مقدار مصرف تیوپنتال

بزرگسالان
- بیهوشی
تیوپنتال همراه با یک شل کننده عضلات به صورت استنشاقی : دوز اولیه 210 تا 280 میلی گرم ( 3 تا 4 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن ) , در ادامه دوز طی 2 تا4 دوز منقسم تزریق می شود تا دوره های ایجاد آپنه کوتاه و قابل کنترل شود.
تیوپنتال به تنهایی: 50 تا 70 میلی گرم در دوره های 20 تا 40 ثانیه ای بسته به پاسخ بیمار. بعد از بی هوشی, با هر بار تکان خوردن بدن بیمار 25 تا 50 میلی گرم مجددا تزریق می شود.
- تشنج
کنترل تشنج در پیبی هوشی: 75 تا 125 میلی گرم بعد از شروع تشنج
- القای کما
تزریق یکجای 1.5 تا 3.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن از دارو با شرط فراهم کردن ونتیلاسیون مناسب
- سایکوز
به صورت آهسته وریدی با دوز 100 میلی گرم در دقیقه تزریق می شود.
کودکان
- بی هوشی
با سن کمتر از یک ماه : 3 تا 4 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن به صورت وریدی
یک ماه تا یک سال: 5 تا 8 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن به صورت وریدی
یک سال تا 12 سال : 5 تا 6 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن به صورت وریدی
بزرگتر از 12 سال : 3 تا 5 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن به صورت وریدی
در ادامه برای حفظ بی هوشی: یک سال و بزرگتر 1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در صورت نیاز.
- تشنج
یک سال و بزرگتر : 2 تا 3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر دوز به صورت وریدی و در صورت نیاز تکرار شود.
- ضربه به سر
یک سال و بزرگتر: 1.5 تا 5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت وریدی و در صورت نیاز تکرار شود تا فشار داخل جمجمه کنترل شود.

تصویر

نکات پزشکی تیوپنتال

تیوپنتال در موراد پورفیری مخفی یا علامتدار ، افزایش حساسیت به باربیتورات ها و نبود ورید مناسب جهت تزریق منع مصرف مطلق دارد .

در موارد شدید قلبی عروقی ، هیپوتانسیون یا شوک شرایطی که امکان طولانی شدن آثار هیپنوتیک دارو وجود دارد ( بیماری آدیسون ، اختلال کبدی یا کلیوی ، میکزادم ، افزایش اوره خون و آنمی شدید) افزایش فشار داخل جمجمه ای ، تنگی تفس و انسداد مجاری تنفس ( نظیر آسم ) و میاستنی گراو منع مصرف نسبی دارد .

در موارد اخیر در صورت نیاز ، باید دوز را کاهش داد و آهسته تجویز کرد . تیوپنتال را باید در موارد شوک ، دهیدراتاسیون ، هیپوولمی ، هیپرکالمی ، توکسمی و سایر اختلالات متابولیک ، دیستروفی عضلانی فوق کلیوی و سالمندان نیز با احتیاط تجویز کرد.

توجهات پرستاری :

  1. هر 500mg از پودر استریل (ویال) باید حداقل با 20ml از آب مقطر استریل ترکیب شده تا محلول 2.5% به دست می آید . هر یک میلی لیتر از آن حاوی 25mg دارو است .
  2. محلول های غلیظ تر از 2.5% سبب همولیز می شود .
  3. محلول را بلافاصله بعد از تهیه تجویز شود . در صورت وجود رسوب ، از تزریق دارو خودداری شود .
  4. در خلال بیهوشی و سپس تا زمان ریکاوری کامل ، علائم حیاتی بیمار را هر 5-3 دقیقه کنترل شود .
  5. هیپوولمی و ضربه مغزی و با مصرف مواد مخدر ، احتمال ایجاد آپنه و دپرسیون میوکاردیال را افزایش می دهد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW