موارد منع مصرف و تداخل دارویی داروی زومتا

  یکشنبه، 02 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی داروی زومتا
داروی زومتا ( zoledronic acid) متعلق به گروهی از داروهایی است که با عنوان بیسفسفونات نامیده می‌شود. اسید زولدرونیک باعث آزاد شدن کلسیم از استخوان‌ها می‌شود. از این دارو برای درمان سطوح بالای کلسیم ناشی از سرطان (هیپرکلسمی بدخیم) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چه داروهایی مصرف این دارو را تحت تاثیر قرار می دهند؟

می تواند دارو به کلیه های شما آسیب برساند. این عوارض زمانی که شما همچنین از بعضی داروهای دیگر استفاده می کنید ازجمله داروهای ضدویروسی، داروهای مصرفی درروند شیمی درمانی، آنتی بیوتیک های تزریقی، داروهای مصرفی برای درمان اختلالات روده، داروها مصرفی برای جلوگیری از رد پیوند عضو، داروهای تزریقی برای کنترل پوکی استخوان و بعضی از داروهای ضد درد یا آرتریت (ازجمله آسپیرین، تیلنول) افزایش می یابد. Advil

مصرف هم زمان بسیاری از داروها می تواند با مصرف این دارو تداخل ایجاد کند. این داروها شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات و داروهای گیاهی است. در مورد تمام داروهایی که استفاده می کنید چه داروهایی که در طول درمان با این دارو مصرف می کنید و چه داروهایی که در زمان استفاده از این دارو مصرف آن ها را متوقف کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

تداخلات دارویی زولدرونیک اسید

آزیترومایسین , آمیکاسین , اریترومایسین , جنتامایسین , اس امپرازول , امپرازول , پنتوپرازول , کلسی تونین , مگلومین کامپاند , دیاتریزوات (آمیدوتریزوئیک اسید) , یوتالامات , آیوکساگلات , فوروزماید

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید

اگر به مصرف این دارو حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

همچنین اگر موارد زیر رادارید نباید از این دارو استفاده کنید:

• بیماری کلیوی شدید

• سطوح پایین کلسیم در خون.

اگر موارد زیر رادارید، از پزشک خود یا یک دکتر داروساز بپرسید که آیا مصرف این دارو برای شما بی خطر است:

• بیماری کلیوی؛

• سابقه عمل جراحی تیروئیدیا پاراتیروئید؛

• سندرم اشکال در جذب (عدم توانایی جذب درست مواد غذایی و مواد مغذی)؛

• سابقه جراحی یا حذف بخشی از روده شما؛

• آسمناشی از مصرف آسپرین؛

• موارد دندانپزشکی برنامه ریزی شده یا جراحی دهان؛

• اگر شما دچار کم آبی هستید؛

• اگر یک داروی دیورتیک مصرف کنید (“قرص آب”)؛

• اگر شما از بیسفسفونات های دیگر استفاده می کنید (آلندرونات، Etidronate، Ibandronate، Pamidronate، Risedronate، Actonel، Fosamax، Boniva و …).

مصرف این دارو ممکن است باعث از دست رفتن استخوان (استئونکروزیس) در فک شود. علائم این عارضه عبارت اند از درد شکم یا بی حسی، لثه قرمز یا متورم، شلی دندان ها یا بهبودی آهسته .پس از استفاده از این دارو، بیشتر احتمال دارد که این وضعیت را در شما گسترش یابد.

FDA این دارو را ازنظر تأثیر بر بارداری در گروه D قرار داده است. در صورت بارداری از این دارو استفاده نکنید. این امر ممکن است به جنین آسیب برساند. در طول مدت زمان مصرف این دارو از یک روش پیشگیری از بارداری مؤثر استفاده کنید و اگر در طول درمان باردار شدید، به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید.

این دارو می تواند از طریق شیر مادر منتقل می کند و ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در کودک شیرخوار شود. در حین استفاده از این دارو باید کودک شیرخوار خود را با شیر مادر تغذیه نکنید.

تصویر

هشدارها

1-مصرف زولدرونیک اسید در بیماران با کلیرانس کراتینین کمتر از 35mL/min منع مصرف دارد.
2-از مصرف زولدرونیک اسید در خانمهای باردار و شیرده خودداری شود.
3-در بیماران با آسم حساس به آسپرین ، اختلال عمل کبد و در افراد مسن با احتیاط تجویز شود.
4-در بیمارانی که قسمتی یا کل غده پاراتیروئید خود درناحیه گردن یا قسمتی از روده ها را برداشته اندیا نمی توانند مکمل های کلسیم را مصرف کنند پزشک معالج خود را مطلع کنند.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

درحالی که شما با داروی زومتا درمان می شود، از انجام هر نوع جراحی دندانی اجتناب کنید. ممکن است روند بهبودی زمان بیشتری طول بکشد.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

اگر شما تزریق یک دوز این دارو را فراموش کردید با پزشک خود در این زمینه تماس بگیرید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

نکات قابل توصیه

1- قبل مصرف زولدرونیک اسیداز مشکلات کلیه و داروهای مصرفی پزشک خود را آگاه نمایید.
2- زولدرونیک اسید در عرض 15-30 دقیقه انفوزیون می شود. در هنگام انفوزیون نباید داروهای دیگری از طریق این خط انفوزیون مصرف شوند.
3-بیمار باید قبل از درمان با زولدرونیک اسید هیدراته شود.
4- محلول زولدرونیک اسید قبل از تجویز با 100 میلی لیتر نرمل سالین یا دکستروز 5% رقیق سازی شود.
5-بیماران پاژه تحت درمان با زولدرونیک اسید برای پیشگیری از پایین بودن سطح کلسیم خون روزانه 1500میلی گرم کلسیم در دوزهای منقسم (2 تا 4 بار در روز) مصرف کنند.اهمیت این موضوع بخصوص در دو هفته بعد از تزریق زولدرونیک اسید می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (114 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (51 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (22 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403