موارد منع مصرف و تداخل دارویی دیفن هیدرامین

  سه شنبه، 10 اسفند 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی دیفن هیدرامین
داروی دیفن هیدرامین نوعی آنتی‌هیستامینی و رایج‌ترین دارو برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا همچنین درمان گلودرد و سرفه است.

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی دیفن هیدرامین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی تان را باپزشک یا داروساز در میان بگذارید. و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی دیفن هیدرامین نفرمایید. همچنین آنتی هیستامین هایی که مصرف پوستی (کرم، پماد، اسپری) دارند، با این دارو می تواند تداخل داشته باشد.داروهای زیر ممکن است با داروی دیفن هیدرامین تداخل داشته باشد. در صورت مصرف این داروها، پزشک خود را مطلع سازید:

  1. داروهای دیگری که خواب آلودگی ایجاد می کنند (مخدرهایی که کاهنده ی سرفه یا درد هستند مثل: کدئین و هیدروکدون)
  2. الکل
  3. ماری جوآنا
  4. داروهای خواب یا ضداضطراب (آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)
  5. شل کننده ی عضلانی (کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین)
  6. بقیه ی آنتی هیستامین ها (سیترزین، کلرفنیرامین)

علائم اوردوز دیفن هیدرامین

مصرف بیش از اندازه داروی دیفن هیدرامین ممکن است موجب بروز علائمی مثل خواب آلودگی شدید، تشنج و گشادی مردمک چشم شود. همچنین در کودکان، تغییرات خلق (بی قراری، حساسیت پذیری، هذیان) می تواند قبل از خواب آلودگی رخ دهد. اگر با مصرف داروی دیفن هیدرامین دچار عوارض جدی ای نظیر مشکل تنفسی شدید با اورژانس تماس بگیرید.

نحوه نگهداری صحیح داروی دیفن هیدرامین و سوالات متداول

برای نگهداری صحیح داروی دیفن هیدرامین، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین شربت دیفن هیدرامین را فریز نکنید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

دیفن هدرامین برای درمان سرفه های همراه با خلط هم کاربرد دارد؟ دیفن هیدرامین ساده را برای سرفه های همراه با خلط های زیاد استفاده نکنید. دیفن هیدرامین کامپاند برای درمان سرفه خلط دار مناسب است. البته برای درمان خلط و سرفه خلط دار بهتر است با دکتر گوش حلق و بینی مشورت کنید.

آيا دیفن هیدرامین هذیان آور است؟ در صورت سوءمصرف، این دارو می تواند باعث ایجاد هذیان شود. اگر به اشتباه این دارو را زیاد مصرف کرده اید حتما با مشاوره دارویی مشورت کنید.

از شربت دیفن هیدرامین برای خواباندن کودک می توان استفاده کرد؟ خیر. به هیچ عنوان از داروی دیفن هیدرامین برای خواباندن یا تنظیم خواب کودکان استفاده نکنید. به نظر بسیاری از متخصصین کودک مصرف یدفن هیدرامین به هر دلیلی در کودکان زیر ۲ سال مناسب نیست. برای مصرف این دارو در کودکان زیر ۶ سال با دکتر اطفال مشورت کنید.

قرقره کردن دیفن هیدرامین مفید است؟ دیفن هیدرامین یک داروی ضدحساسیت است. برخی تجربیات از این قضیه پشتیبانی می کنند که قرقره کردن دیفین هیدرامین کامپاند و ساده جهت تسکین سرفه و خارش گلو و همچنین رفع خلط پشت گلو موثر است.

در صورت فراموشی مصرف دیفن هیدرامین چه اتفاقی می افتد؟

  1. اگر برای کمک به خواب این دارو را مصرف می کنید و فراموش کرده اید که آن را قبل از خواب مصرف کنید، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و در شب بعدی آن را مصرف کنید.
  2. در صورتی که دارویی حاوی دیفن هیدرامین مصرف می کنید و مصرف یک دوز آن را فراموش کرده اید، در صورت نیاز و به منظور کاهش و درمان علائمی از جمله سرفه و سرماخوردگی آن را مصرف کنید.
  3. هرگز 2 دوز را به طور همزمان استفاده نکنید. هرگز برای جبران دوز فراموش شده دوز اضافی مصرف نکنید.
  4. اگر اغلب مصرف داروی دیفن هیدرامین را فراموش می کنید، از زنگ هشدار دهنده برای یادآوری استفاده کنید.
  5. همچنین می توانید از داروساز در مورد روش های دیگر یادآوری زمان مصرف داروها راهنمایی بخواهید.
مصرف شربت دیفن هیدرامین

در صورت مصرف مقدار زیاد دیفن هیدرامین چه اتفاقی می افتد؟

مصرف زیاد این دارو می تواند خطرناک باشد. در صورتی که به صورت تصادفی میزان زیادی از آن را مصرف کنید:

  • ممکن است احساس خواب آلودگی یا تهوع داشته باشید.
  • ممکن است دچار تاری دید شوید.
  • ممکن است ضربان قلب تند داشته باشید.

در موارد جدی تر ممکن است بیهوش شده و نیاز به درمان فوری در بیمارستان داشته باشید. از کرم دیفن هیدرامین به صورت همزمان با سایر محصولات حاوی آن استفاده نکنید. این امر می تواند منجر به اور دوز شود. در صورت مصرف بیش از حد دیفن هیدرامین به صورت تصادفی فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

  1. در صورتی که نیاز به مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان دارید خودتان رانندگی نکنید و از فرد دیگری بخواهید تا این کار را انجام دهد یا درخواست آمبولانس کنید.
  2. بسته یا بروشور دارو به همراه میزان باقی مانده از آن را همراه خود داشته باشید.

بارداری و دیفن هیدرامین

  1. معمولا مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود.
  2. دلیل این امر این است که اطلاعات کافی برای اطمینان از بی خطر بودن مصرف آن در این دوران وجود ندارد. در صورتی که از آن در اواخر دوران بارداری استفاده می کنید، ممکن است کودک شما با بعضی از عوارض جانبی به دنیا بیاید.
  3. در صورتی که در حین بارداری دچار بی خوابی هستید، ممکن است روش هایی برای بهبود روال خواب (مانند مصرف آرامبخش یا عدم چرت زدن) توسط پزشک یا ماما به شما توصیه شود.
  4. در صورت موثر نبودن این روش ها، پزشک آنتی هیستامین متفاوتی به نام پرومتازین (Promethazine) را برای خوابیدن تجویز می کند.
  5. اگر دچار سرفه یا سرماخوردگی هستید می توانید با استراحت، نوشیدن مایعات فراوان و مصرف مسکن های روزمره مانند استامینوفن به کاهش و درمان علائم خود کمک کنید.

دیفن هیدرامین و شیردهی

  1. به طور کلی مصرف دیفن هیدرامین در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا مقدار کمی از آن وارد شیر مادر خواهد شد. همچنین ممکن است میزان تولید شیر مادر کاهش یابد.
  2. از آنجایی که ممکن است مصرف سایر داروها در دوران شیردهی مناسب تر باشد، با پزشک در این مورد مشورت کنید.
  3. مصرف آنتی هیستامین های مشابه مانند لوراتادین (Loratadine) و ستیریزین (Cetirizine) در دوران شیردهی معمولا بی خطر هستند.
  4. در صورتی که برای کمک به خوابیدن نیاز به مصرف آنتی هیستامین دارید، ممکن است پزشک مصرف کلرفنیرامین (Chlorphenamine) را توصیه کند.
  5. با این حال در صورت نارس بودن کودک، وزن کم در هنگام تولد یا مشکلات سلامتی، قبل از مصرف هر نوع آنتی هیستامین با پزشک خود مشورت کنید.

هشدارها و دیفن هیدرامین

  1. ممکن است موجب تضعیف و رخوت در سیستم عصبی مرکزی شود، که می تواند باعث اختلال در رانندگی یا کارکرد با دستگاه های سنگین شود.
  2. ممکن است اثرات سایر خواب آورها نظیر الکل را تقویت کند.
  3. در بیماران مبتلا به گلوکوم با زاویه بسته، هیپرتروفی پروستات، زخم معده ، انسداد دریچه معده به روده ، اختلال عملکرد تیروئید با احتیاط مصرف شود.
  4. بیماران سالخورده: داروهای پر خطر برای این گروه سنی باید با احتیاط مصرف شود؛ زیرا ممکن است خطر افتادن و بروز عوارض آنتی کولینرژیک را افزایش دهد. ممکن است باعث بدتر شدن شرایط موجود در مجاری تحتانی سیستم ادراری و یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات شود؛ استفاده از این دارو در این گروه ممکن است در شرایط خاص مناسب باشد ولی برای درمان بی خوابی توصیه نمی شود، زیرا تحمل به وجود می آید و خطر عوارض آنتی کولینرژیک نیز افزایش می یابد.
  5. برای بیماری حرکت ، دیفن هیدرامین را 30 دقيقه قبل از قرار گرفتن در وضعيتي متفاوت (مانند رانندگی طولانی، مسافرت با هواپیما یا قایق، وسایل تفریحی پارک و غیره) مصرف نمایید. مصرف دیفن هیدرامین را تا زمانی که بیماری حرکت دارید همراه با وعده های غذایی و قبل از خواب ادامه دهید.
  6. به عنوان خواب آور، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از خواب مصرف کنید.
  7. اگر علائم شما پس از 7 روز درمان بهبود نیافت، یا اگر تب همراه با سردرد، سرفه یا بثورات پوست داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  8. این دارو می تواند نتایج آزمایشات حساسیت پوستی را تحت تاثیر قرار دهد. پزشک خود را از مصرف این دارو آگاه نمایید.
  9. دیفن هیدرامین را به کودک زیر سن 2 سال ندهید. همیشه قبل از دادن یک داروی ضد سرفه یا سرماخوردگی کودک، از پزشک سوال کنید. مرگ ناشی از استفاده نابجا از داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی در بسیاری از کودکان ممکن است روی دهد.
  10. نباید از دیفن هیدرامین به عنوان داروی خواب آور در کودکان استفاده نمایید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (541 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (516 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (126 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (24 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (13 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...