موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص آملوپرس

  شنبه، 22 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص آملوپرس
قرص آملوپرس یک داروی بلاک کننده کانال کلسیم است که باعث بهبود جریان خون می شود و برای کاهش فشار خون ، آنژین صدری و بیماری عروق کرونر تجویز می شود.

موارد منع مصرف


1-نباید تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو رانندگی کنید یا با وسایل خطرناک کار کنید. در صورتی که خواب آلودگی یا سرگیجه مشکل ساز شدند با پزشکتان مشورت کنید.

2-نباید پیش از تأیید پزشکتان داروهایی دیگر به ویژه محرک های بدون نیاز به نسخه و داروهای ضدسرفه یا سرماخوردگی را مصرف کنید.

تداخل دارویی قرص آملوپرس

قبل از تجویز این دارو توسط پزشک ، میبایست تمام داروهایی را که مصرف میکنید به پزشکتان اطلاع دهید . مانند نیتروگلیسیرین ، سیمواستاتین و داروهایی که برای درمان بیماری های قلبی استفاده میشود.

مصرف همزمان اين دارو با داروهایی مانند كلاريترومايسين ، اریترومایسین، نيكوتينيك اسيد، كلوفيبرات، كلوتريمازول، ميكونازول، كیتوكونازول، ديلتيازم، سيكلوسپورين، آب گريپ فورت احتمال ايجاد بیماری میوپاتی را بدليل بالا رفتن غلظت سرمی آتورواستاتين افزايش مي دهد.

داروهای ريفامپين ، آنتی اسید ، كولستيپول موجب كاهش غلظت سرمي آتورواستاتين مي شوند. آتورواستاتين موجب افزايش غلظت سرمی ديگوكسين و داروهای ضد بارداری می شود.

البته داروهای دیگری هم میتواند با آملوپرس تداخل داشته باشند مانند داروهای گیاهی و بعضی داروهای دیگر. که این داروها را اگر مصرف میکنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تصویر

مصرف قرص آملوپرس در بارداری

آملوپرس در گروه C بارداری قرار دارد و مضر بودن یا نبودن آملوپرس برای جنین تاکنون مشخص نشده است. اگر باردار هستید و یا تصمیم به باردار شدن دارید در مورد مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

مصرف قرص آملوپرس در شیردهی

آملوپرس به شیر مادر منتقل میشود ، اما تاثیرات این دارو بر نوزادی که از شیر مادر استفاده میکند هنوز شناخته نشده است. قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

هشدارها


در صورت بروز علایم نادر ولی جدی زیر آملودیپین را قطع كرده با پزشكتان تماس بگیرید: درد قفسه سینه ؛ مشكل در تنفس ؛ تنگی نفس یا خس خس سینه ؛ ضربان قلب كمتر از 50 در دقیقه یا فشار خون سیستولی (عدد بزرگتر فشار خون ) كمتر از 90 میلی متر جیوه ؛ سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته ؛ تورم دست و پا یا افزایش وزن ناگهانی (بیش از 1/5 كیلو گرم در 48-24 ساعت )؛ التهاب لثه ها؛ لرزش دست ها و انگشتان ؛ سفتی عضلات دست و پا؛ مشكل در صحبت كردن یا بلع ؛ از دست رفتن تعادل ؛ بثورات جلدی ، افسردگی ؛ تپش قلب (احساس ضربان قلب در سینه ).

علایم زیر ممكن است تا تنظیم شدن بدنتان به دارو رخ دهند: سردرد، خواب آلودگی ، خستگی ، خشكی دهان ، برافروختگی و احساس گرما، تهوع ، یا یبوست یا اسهال . اگر این علایم ادامه یافته یا مشكل ساز شدند، وضعیت را با پزشكتان در میان بگذارید.

نکات مهم قبل از مصرف قرص آملوپرس

قبل از مصرف آملوپرس، اگر نارسایی قلبی یا بیماری کبد دارید، به پزشک خود اطلاع دهید و همچنین در زمان مصرف آملوپرس ، نباید الکل مصرف شود. زیرا الکل فشار خون را کاهش می دهد و باعث میشود برخی از عوارض آملوپرس را افزایش دهد.

مصرف آملوپرس برای بزرگسالان و کودکان حداقل 6 سال مورد استفاده قرار میگیرد.اگر درمان فشار خون بالا را شروع کرده اید مصرف آملوپرس را حتی با حاصل شدن علایم بهبودی نیز نباید متوقف کنید. آملوپرس فقط یک قسمت از برنامه درمانی است . و شما باید سایر برنامه های درمانی خود را که ممکن است رژیم غذایی ، ورزش و داروهای دیگر باشد با دقت انجام دهید.

قبل از مصرف آملوپرس اگر داروهای دیگر قلبی و فشار خون مصرف میکنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.در زمان شروع مصرف آملوپرس یا افزایش دوز خود ، درد قفسه شما احتمال دارد بدتر شود. اگر درد قفسه شما شدید شد با پزشک خود مشورت کنید و اگر به داروی آملوپرس حساسیت دارید نباید آن را مصرف کنید. این دارو برای افراد زیر 6 سال مجاز نمیباشد

نکات قابل توصیه

1- آملودیپین را میتوانید همراه وعده غذا و یا با فاصله از غذا مصرف کنید.
2- پزشک خود را از مصرف همزمان داروهای دیگر اعم از نسخه ای و بدون نسخه شامل داروهای گیاهی و با منشاءطبیعی آگاه کنید.
3- مصرف آملودیپین در زمان مشخصی از روز بعنوان مثال همراه صبحانه یا شام یا هنگام خواب توصیه می گردد. از مصرف آملودیپین بیش از مقدار تجویز شده در یک نوبت خودداری کنید.
4- در صورت فراموش کردن یک نوبت آملودیپین، به محض به یاد آوردن ،آن نوبت باید مصرف شود،مگر اینکه از مصرف آخرین نوبت بیش از12 ساعت گذشته باشد، در اینصورت دست نگهداشته و نوبت بعدی را طبق برنامه سابق مصرف کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (65 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (31 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (24 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (13 نظر) سوغاتی محمد هادی ساروی برای مادرش از پاریس / اشک شوق مادرانه زنی که هم پدر بود و هم مادر + ویدیو (12 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی شانا دختر شبنم قلی خانی برای تولد 8 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
(ویدیو) روزی که اشک تختی درامد!/ خاطره ای دردناک از المپیک رفتن جهان پهلوان تختی که شما نمیدانستید!!
منتخب روز   
همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی