دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص آسنترا 

دوشنبه، 24 آذر 1399
اين دارو براي درمان افسردگي، وسواس، وحشت، استرس پست تروماتیک، اختلال خلقي دوران قاعدگي و اضطراب به كار می‌رود.

هشدارهای مصرف آسنترا

اگر از داروهای MAO استفاده می کنید یا طی 14 روز گذشته استفاده کرده اید نباید از قرص آسنترا استفاده کنید، نمونه ای از این داروها لاینزولید، ایزوکاربوکسازین، ترانسیل پرومین می باشد.

بعضی از کودکان و بزرگسالان زمان استفاده از داروی ضد افسردگی تفکر خودکشی به ذهن شان برسد، به همین خاطر نسبت به تغییرات و خلق و خوی بیماران تحت درمان هوشیار باشید. اگر در زمان مصرف علائم جدید یا بدتر شدن علائم را مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید.

آسنترا یک داروی باز جذب مجدد سروتونین است و ممکن است باعث عوارض جانبی سندرم سروتونین شود. این امر به دلیل سطح بیش از حد سروتونین در بدن ایجاد می شود.علائم سندرم سروتونین تحریک، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب سریع و سفتی عضلات می باشد.

این دارو را نباید با داروهای دیگری که سروتونین آزاد می کنند مانند دکسترومتورفان، ترامادول و گیاه خارمریم استفاده شود زیرا ممکن است باعث ایجاد سندرم سروتونین شود.

اگر مبتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا یا سکته مغزی، بیماری های کبدی یا کلیوی، تشنج، اختلال دو قطبی و کمبود سدیم در خون هستید نباید از آسنترا استفاده کنید.

مصرف در بارداری

قرص آسنترا یا سرترالین در گروه C داروهای بارداری قرار دارد. یعنی اگر مصرف آن برای بیمار حیاتی باشد با تجویز پزشک می توان از آن کمک گرفت، در غیر این صورت می تواند با عوارضی مثل کم وزنی جنین و البته زایمان زودرس همراه باشد. همچنین محققان در مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که مصرف دار وهای) SSRIs مهارکننده های بازجذب سروتونین)در دوران بارداری باعث بروز فشار خون ریوی در نوزادان تازه متولد شده، می شود.

این مطالعات ثابت کرد ۳۳ نوزاد از ۱۱۰۰۰نوزادی که در اواخر دوران بارداری تحت تاثیر داروی SSRIsمصرفی توسط مادر بودند، دچار فشار خون ریوی شدند. به گفته پژوهشگران این تحقیق مکانیسم ایجاد این عارضه مشخص نیست،اما گفته می شود SSRIs در ریه جمع می شود. سروتونین باعث انقباض عروق شده و می تواند دلیلی برای تکثیر سلول های عضله صاف سرخرگ ششی شود.

اختلالات دارویی

از ترکیب آسنترا با داروهای زیر باید اجتناب شود:

مهار کننده های MAO، داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند، مانند:

  • ایزوکاربوکسازید
  • ترانیلسیپرومین
  • مکلبومید
  • فنلزین و غیره

مصرف همزمان با این داروها ممکن است باعث سندرم سروتونین (بیماری جدی) شود.

پیموزاید، داروئی که برای درمان اختلالات روانی استفاده می شود و ممکن است غلظت پیموزاید را در خون افزایش داده و باعث ایجاد عوارض جانبی شود.

وارفارین، داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات لخته شدن خون

لیتیوم، دارویی که برای درمان افسردگی استفاده می شود. مصرف همزمان با لیتیم خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.

تمام داروها و محصولات گیاهی را که مصرف می کنید، به اطلاع پزشک خود برسانید.

تداخل دارویی آسنترا

مصرف آسنترا با داروهای دیگر ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند که می تواند عوارض جانبی شدید یا خفیف به همراه داشته باشد یا اثر داروها کم یا زیاد شوند.

مصرف قرص آسنترا با داروهای دیگری که می تواند ایجاد خواب آلودگی کنند یا داروهای مخدر، شل کننده عضلات یا داروهای اضطراب و افسردگی می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. قبل تجویز این دارو حتما اگر داروهایی را مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند در تجویز مدیریت کند.

آسنترا ممکن است باعث تداخل دارویی جدی با داروهای MAO می شود و اگر این داروها را مصرف می کنید یا در طی 14 روز گذشته آنها را مصرف کردید نباید از آسنترا ساتفاده کنید. حتما در صورت استفاده از داروهای MAO به پزشک خود قبل از تجویز آسنترا اطلاع دهید.

در صورت استفاده از داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شوند می تواند خطر سندرم سروتونین را افزایش دهد. برخی از این داروها شامل فلوکستین، داروهای ضد افسردگی خاص مانند دولوکستین می باشد.

اگر از آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین یا داروهای خواب یا داروهای گروه بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام ، دیازپام یا زولپیدم استفاده می کنید قبل تجویز با پزشک خود مشورت کنید ، این داروها می توانند با آسنترا تداخل داشته باشند.

آسپرین می تواند با آسنترا تداخل داشته باشد و در صورت استفاده با این دارو ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.با این حال باید با پزشک خود قبل از تجویز مشورت کنید.

ملاحظات دیگر درمورد سرترالین

قبل از مصرف سرترالین، پزشک را درمورد همه ی بیماریها، آلرژی ها، داروهای مورد استفاده، بارداری، شیردهی و هر چیزی درمورد سلامتی مطلع کنید. این فاکتورها بر نحوه ی مصرف این دارو اثرگذار هستند.

خونریزی: سرترالین خطر خونریزی را افزایش میدهد. بخصوص در مواقعی که فرد داروهایی مانند استیل سالیسیلیک اسید، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (مانند ibuprofen, naproxen, ketoprofen) یا وارفارین مصرف کند. اگر درحین مصرف این دارو آثار کبودی، دانه های قرمز رنگ برروی پوست یا خونریزیهای غیرمعمول مشاهده شد، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

استخوانها: سرترالین خطر شکستگی استخوان را بخصوص در سالمندانی که پوکی استخوان دارند افزایش میدهد. از زمین خوردن یا افتادن بخصوص زمانیکه فرد سرگیجه یا کمبود فشارخون دارد جلوگیری شود. ممکن است پزشک هنگام مصرف این دارو، آزمایشات و معایناتی در این خصوص انجام دهد.

دیابت: کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت، حین مصرف این دارو دشوار است. با مصرف سرترالین احتمال بالا و پایین رفتن قندخون وجود دارد. افراد دیابتی یا آنهایی که در معرض ابتلا به دیابت هستند باید قبل از مصرف این دارو با پزشک درمورد نحوه ی تاثیراین دارو بر بیماری، دوز مورد نیاز وآزمایشات مورد نیاز صحبت کنند.

خواب آلودگی و کاهش هوشیاری: سرترالین موجب اختلال در قضاوت، تفکر یا مهارتهای حرکتی میشود. پس از مصرف این دارو، از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز دارند بپرهیزید.

گلوکوما: سرترالین میتواند موجب بدتر شدن علایم گلوکوما (آب سیاه) شود. افراد مبتلا به گلوکوما درمورد تاثیردارو بر بیماری، دوز مورد نیاز ومعاینات مورد نیاز با پزشک مشورت کنند.

درصورت مشاهده ی تغییرات بینایی مانند تاری دید یا اشکال در تمرکز، هرچه سریعتر با پزشک مشورت کنید.

عملکرد کلیه: بیماری های کلیه یا کاهش عملکرد آنها موجب ایجاد عوارض جانبی ناشی از سرترالین میشود. افرادیکه این بیماری ها را دارند باید قبل از مصرف این دارو با پزشک درمورد نحوه ی تاثیراین دارو بر بیماری، دوز مورد نیاز وآزمایشات مورد نیاز صحبت کنند.

عملکرد کبد: بیماری های کبد یا کاهش عملکرد آن موجب ایجاد عوارض جانبی ناشی از سرترالین میشود. افرادیکه این بیماری ها را دارند باید قبل از مصرف این دارو با پزشک درمورد نحوه ی تاثیراین دارو بر بیماری، دوز مورد نیاز وآزمایشات مورد نیاز صحبت کنند. در حین مصرف این دارو پزشک باید عملکرد کبد را بصورت منظم با آزمایش خون کنترل کند. درصورت مشاهده ی علایم مشکلات کبدی مانند خستگی، کسالت، کاهش اشتها، تهوع، زردشدن پوست یا چشم ها، ادرار تیره، مدفوع کمرنگ، درد یا تورم غیرطبیعی و خارش پوست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مانیا: ممکن است سرترالین موجب فعال شدن بیماری مانیا (شیدایی) شود. این بدین معناست که افرادیکه در گذشته به مانیا مبتلا بودند، احتمال بازگشت بیماری در آنها وجود دارد. افراد مبتلا به مانیا یا اختلال دوقطبی باید حین مصرف این دارو از نزدیک توسط پزشک معاینه شوند.

تشنج: افرادیکه سابقه ی تشنج دارند، باید هنگام مصرف سرترالین توسط پزشک معاینه شوند. اگر فرد تشنج کرد، باید مصرف دارو متوقف شود و سریعا به پزشک مراجعه شود.

سندروم سروتونین: سرترالین میتواند موجب بیماری های نادر و کشنده ای بنام سندروم سروتونین شود. این شرایط بخصوص زمانی اتفاق می افتد که سرترالین با داروهایی مصرف شود که موجب بالا رفتن سطح سروتونین شود (مثل سوماتریپتان، ریزاتریپتان، ترامادول و مخمر سنت جان).

اگر علایمی مانند پرخاشگری، گیجی، هزیان، ضربان قلب سریع، تب، عدم هماهنگی بدن، افرایش دمای بدن، تهوع، استفراغ و اسهال مشاهده شد، سریعا به پزشک مراجعه شود.

سطح سدیم: سرترالین میتواند موجب پایین آمدن سطح سدیم خون شود. احتمال این شرایط در سالمندان و افرادیکه دیورتیک مصرف میکنند بیشتر است. درصورت مشاهده ی گیجی، ضعف، سردرد و مشکلات حافظه سریعا به پزشک مراجعه شود.

اگر میزان زیادی سدیم از بدن دفع شود، این میتواند موجب توهم، گیجی، تشنج، کما، مشکلات تنفسی و حتی مرگ شود.

قطع مصرف سرترالین: درصورت قطع ناگهانی مصرف این دارو، عوارض جانبی در فرد اتفاق می افتد. اگر به فکر قطع مصرف سرترالین هستید، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

خودکشی یا آشفتگی: افرادیکه این دارو را مصرف میکنند ممکن است به آشفتگی (بیقراری، اضطراب، پرخاشگری و…) مبتلا شوند. همچنین این افراد ممکن است به خود یا دیگران صدمه بزنند. این علایم معمولا بعد از چندهفته مصرف دارو اتفاق می افتد.

ممکن است پزشک فرد را برای تغییرات رفتاری و احساسی از نزدیک معاینه کند. درصورت مشاهده ی رفتارهای پرخاشگرانه یا خودکشی یا هر تغییررفتاری دیگر، به پزشک مراجعه کنید. افراد خانواده و دوستان هم باید تغییرات رفتاری بیمار را در نظر داشته باشند.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 28 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
نگاهی به میز صبحانه استوایی زهرا گونش ستاره قدبلند تیم ملی والیبال زنان ترکیه در یک کافه بسیار زیبا +تصاویر/ رونمایی از ترکیب جذاب آناناس و عسل
رهبر انقلاب : راه طولانی پیمودید و حسینیه ما را از رایحه دل‌های ولایت‌مدارتان معطر کردید ؛ سلام مرا به بوشهری‌ها برسانید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی