موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص آتوواکوئون

  شنبه، 18 مرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص آتوواکوئون
آتوواکوئون (atovaquone) یک داروی فعال علیه قارچ پنوموسیستیس کارینی می باشد و در درمان و پروفیلاکسی پنومونی ناشی از این قارچ در بیمارانی که قادر به تحمل کوتریموکسازول نمی باشند و هم چنین همراه با پروگوانیل در درمان و پروفیلاکسی مالاریا کاربرد دارد.

تداخلات دارویی آتوواکوئون

مصرف همزمان این دارو با متوکلوپرامید، تتراسیکلین یا ریفامپیسین و احتمالاً ریفابوتین می توان غلظت پلاسمایی آتواکینون را کاهش دهد.

هم چنین در مصرف همزمان با آسیکلوویر، داروهای ضد اسهال و بنزودیازپین ها، سفالوسپورین ها، مسهل ها، اپوئیدها و استامینوفن این اتفاق با درجات کمتر رخ می دهد.

چربی موجود در غذا، میزان و مقدار جذب آتوواکون را افزایش می دهد. تتراسیکلین 40 درصد از غلظت پلاسمایی آتوواکون می کاهد و در مصرف هم زمان با تتراسیکلین باید به دقت مراقب بروز پارازیتمی در بیمار بود. مصرف هم زمان آتوواکون با متوکلوپرامید سبب کاهش فراهم زیستی آتوواکون می شود که فقط باید در صورت عدم وجود سایر داروهای ضد استفراغ از متوکلوپرامید استفاده شود.

مصرف آتوواکوئون در دوران بارداری و شیردهی

دارو جزو گروه C طبقه بندی می شود. بنابراین باید با در نظرگرفتن منافع و مضرات مصرف دارو، آن را تجویز کرد. در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان ها در انجام نشده است. در صورتی که منافع استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود.

هشدارها

جذب خوراکی محدود است، اما می تواند به طور قابل توجهی در مصرف با غذا افزایش یابد؛ عدم مصرف با غذا ممکن است منجر به کاهش غلظت پلاسمایی شود و ممکن است پاسخ به درمان را محدود کند. درمان با داروهای دیگر را در بیماران دچار مشکل در مصرف سوسپانسیون خوراکی با غذا و یا در بیمارانی که اختلالات گوارشی موجب محدود شدن جذب دارو می شود را در نظر بگیرید.

موارد هپاتیت کلستاتیک، افزایش آنزیم های کبدی و نارسایی کبدی مرگبار گزارش شده است. اگر بیماران مبتلا به اختلالات شدید کبدی را درمان می کنید، آن ها را با دقت نظارت کنید.

واکنش های حساسیت شدید از جمله برونکوسپاسم، آنژیوادم، کهیر و گرفتگی گلو گزارش شده است.

تصویر

موارد منع مصرف آتوواکوئون

حساسیت به آتوواکون .در بیماران دچار نارسایی کلیوی شدید نباید از این دارو برای پیشگیری از مالاریای پلاسمودیوم فالسیپاروم استفاده کرد. بیماران مبتلا به مالاریای شدید عارضه دار کاندید درمان خوراکی با این دارو نیستند.

نکات قابل توصیه

  • به همه ی متخصصان مراقبت های سلامتی خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید. این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان شما می شود.
  • طولانی تر از آنچه تجویز شده است استفاده نکنید. عفونت دوم ممکن است اتفاق بیفتد.
  • در صورت بارداری یا قصد بارداری، به پزشک خود بگویید. شما باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در حین بارداری صحبت کنید.
  • اگر شیردهی دارید، به پزشک خود بگویید. شما باید درباره هر گونه خطری برای کودک خود صحبت کنید.

همه محصولات:

  • برای به دست آوردن بیشترین اثر، هیچ دوزی را از دست ندهید.
  • حتی با وجود احساس بهبودی مصرف دارو را طبق دستور پزشک ادامه دهید.
  • قبل از استفاده خوب تکان دهید.
  • دارو را با غذا مصرف کنید.
  • اگر برای خوردن دارو با غذا دچار مشکل هستید با پزشک خود صحبت کنید.

بطری:

  • دوز را با دقت اندازه گیری کنید. از پیمانه مدرج استفاده کنید.

دوز فراموش شده را به محض به یاد آوردن با غذا مصرف کنید.اگر نزدیک دوز بعدی است از آن صرف نظر کنید.از دوبرابر کردن یا افزایش دوز خودداری کنید.

دارو های مشابه آتوواکوئون

کولیستین , هیدروکسی کلروکین , پریمتامین , پنتامیدین , کینیدین | کوئینیدین , کلروکین , کینین , پریماکین , مفلوکین , آرتمتر , آتوواکون/ پروگوانیل

شرایط نگهداری آتوواکوئون

دارو را در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (543 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (519 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (342 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...