موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص داساتینیب

  شنبه، 08 شهریور 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص داساتینیب
داساتینیب (Dasatinib) دارویی است که برای درمان انواع خاصی از لوکمی به کار می‌رود. لوکمی سرطان سلول‌های موجود در مغز استخوان است، مغز استخوان سلول‌هایی هستند که به سلول‌های خونی تکامل پیدا می‌کنند.

تداخلات دارویی داساتینیب

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروهایی که بر حذف داساتینیب از بدن تأثیرگذارند و درنتیجه بر روی عملکرد داروی داساتینیب نیز تأثیر می گذارند، عبارت اند از: آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند اریترومایسین) ، ریفامایسین های خاص (rifamycins) (مانند ریفامپین (rifampin) ، ریفاپنتین(rifapentine))، ضد قارچ های آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، دگزامتازون، مهارکننده های پروتئاز HIV (مانند ریتوناویر، ساکوییناویر(saquinavir)) ، مخمر سنت جان ، داروهای ضد تشنج(مثل کاربامازپین، فنی توئین).

برخی از داروهایی که ممکن است با داساتینیب تداخل کنند عبارت اند از: “رقیق کننده های خون” (ضد انعقادهایی مانند وارفارین، هپارین)، مسدودکننده های H2 (به عنوان مثال، سایمتیدین، فاموتیدین، رانیتیدین)، مهارکننده های پمپ پروتون (به عنوان مثال، لانزوپرازول، امپرازول، پنتوپرازول).

داروی داساتینیب می تواند با تأثیر بر آنزیم های خاص کبدی، سرعت حذف داروهای دیگر از بدن را کاهش دهد. داروهایی که تحت تأثیر داساتینیب هستند ، عبارت اند از: ارگوتامین، فنتانیل، سیمواستاتین و تاکرولیموس. در مورد استفاده از این داروها به همراه داساتینیب ، از پزشک خود سؤال کنید.

اگر پزشک به شما برای پیشگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی ، آسپرین با دوز پایین (معمولاً دوزهای ۳۲۵-۸۱ میلی گرم در روز) تجویز کرده است ، باید مصرف آن را ادامه دهید،مگر اینکه دکتر به شما دستور ترک مصرف آسپرین را دهد. راجع به جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

علاوه بر داساتینیب بسیاری از داروها ممکن است ریتم قلب (طولانی شدن زمان QT) را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله: آمیودارون(amiodarone) ، دوفتیلید(dofetilide) ، پیموزاید(pimozide) ، پروکائین آمید(procainamide)، کینیدین(quinidine) ، سوتالول (sotalol) ، آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند اریترومایسین). قبل از استفاده از داساتینیب لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید ، به پزشک ارائه دهید.

تصویر

هشدارها

-احتیاط در هیپومنیزیومی، هیپوکالمی، طولانی شدن مادرزادی فاصله QT ، نقص کبدی
- در بیمارانی که مشکل طولانی بودن فاصله QT دارند یا مستعد ایجاد آن هستند، با احتیاط استفاده شود
-عوارض جانبی قلبی گزارش شده است
-سندرم تومورلیزیس گزارش شده است. قبل از شروع درمان ، هیدراتاسیون کافی داشته و سطح اسید اوریک را نرمال نگه دارید
- خطر احتباس مایعات و افیوژن پلورال / پریکاردیال
-می تواند خونریزی جدی و کشنده ایجاد کند. داروهای همزمان که باعث مهار عملکرد پلاکت یا ضد انعقادها می شوند ، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند
- افزایش خطر ابتلا به فشار خون شریانی ریوی
- مواردی از واکنش های شدید پوستی مخاطی از جمله سندرم استیون-جانسون و اریتما مولتیفرم گزارش شده است.
-احتیاط درنارسایی شدید کبدی: کاهش 43٪ درمیانگین Cmax و 28٪ در میانگین AUC در مقایسه با افراد با عملکرد طبیعی کبد

-سمیت جنینی گزارش شده است
- در استفاده از داساتینیب در فاز مزمن CML در کودکان ، پس از حداقل 2 سال از درمان ، عوارض جانبی ناشی از رشد و نمو استخوان گزارش شد ، از جمله فیوژن تاخیری اپیفایزس، استئوپنی ، عقب ماندگی رشد و ژنیکوماستی
-سرکوب میلوئید از جمله ترومبوسیتوپنی شدید ، نوتروپنی و کم خونی

احتیاطات در مورد مصرف داساتینیب

قبل از شروع درمان با داساتینیب هر دارویی که مصرف می کنید را به اطلاع پزشکتان برسانید (منجمله داروهای نسخه ای، غیر نسخه ای، ویتامین، گیاهان دارویی، ...). آسپرین و ترکیبات حاوی آسپرین مصرف نکنید مگر اینکه پزشک شما اجازه دهد.

داساتینیب با بسیاری از داروهای شایع تداخل دارد. قبل از شروع هر داروی جدیدی پزشکتان را در جریان قرار دهید. حین دریافت داساتینیب بدون تایید پزشکتان هیچگونه واکسیناسیون یا ایمونیزاسیون ای دریافت نکنید.

اگر حامله هستید یا ممکنست حامله شوید قبل از شروع درمان به پزشکتان اطلاع دهید. دسته دارویی لاپاتینیب در حاملگی D است و ممکنست برای جنین مضر باشد.

خانم ها و آقایان باید از روش های پیشگیری از حاملگی استفاده کنند و بچه دار نشوند. توصیه می شود از روش های سد کننده مانند کاندوم ها استفاده شود. هنگام دریافت این دارو باید از شیردهی اجتناب نمود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (55 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان