معرفی و بررسی خودروی ام جی ۳۶۰

  شنبه، 22 آذر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی ام جی ۳۶۰
از جمله مهم‌ترین نقاط قوت ام جی ۳۶۰ توربو می‌توان به عملکرد فنی مطلوب، استهلاک کم، کیفیت ساخت مناسب و هندلینگ رضایت‌بخش اشاره کرد. اما مواردی همچون خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف، عرضه محدود و فقدان امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک و کروز کنترل را می‌توان در برگه نقاط ضعف ام جی ۳۶۰ یادداشت کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، کمپانی ام جی یک تولیدکننده خودرو بسیار قدیمی بریتانیایی است که در سال ۱۹۲۳ میلادی بنیان نهاده شد و نام آن از عبارت موریس گاراژ اقتباس شده است.

برند ام جی امروزه تحت مالکیت سایک موتورز چین است ، کارخانه ای که یکی از غول های خودروسازی دنیا به شمار می آید. سایک موتور علاوه بر ام جی مالکیت برند رووی را نیز در دست دارد و با توجه به بازار محصولات خود را عرضه می کند و در ایران این محصولات با نام ام جی عرضه می شوند. دفتر طراحی و مهندسی MG در انگلستان فعال است و خط تولید آن در چین است.

حضور برند ام جی در ایران توسط مدیا موتور آغاز شد و محصولات مختلفی از جمله ام جی 6 که یکی از موفق ترین خودرو های این شرکت است را وارد کرد اما تنها خودروی ام جی که به صورت مونتاژ عرضه می شود ام جی 360 است است که توسط ام جی پارس موتور عرضه می شود. این خودرو در سال 2015 معرفی و در سال 2016 به بازار عرضه شد و در سال 2017 فیس لیفت شد اما مدلی که در ایران عرضه می شود مدل 2016 این خودرو میباشد.

تصویر
طراحی ظاهری ام جی ۳۶۰

کم رنگ شدن حضور ام جی (که در سال 96 به اوجش رسید) آن هم بعد از شروع موفقیت آمیزش در ایران، هرچند با تعجب بسیاری از مشتریان ایرانی MG همراه بود اما بعدها مشخص شد که این برند، بدنبال تولید محصولاتش در ایران است. نخستین محصول مونتاژی ام جی، مدل 360 است که خط تولید آن به شرکت آذویکو رسیده؛ آذویکو با سرمایه گذاری مشترک 40 میلیون دلاری (در فاز اول) ایویکو و کمپانی SAIC چین، تاسیس شده و نخستین همکار ام جی در ایران است. ام جی 360 را می توان جانشین ام جی 350 دانست که البته ابعادش، اندکی بزرگتر است. تولید 360 با جعبه دنده دستی و اتوماتیک از اواخر زمستان 95 آغاز شد و در تابستان 96 به تعداد محدودی بازار آمد. اواخر زمستان 96 نیز تولید نسخه توربوشارژ 360 آغاز شد که جعبه دنده بهتری نسبت به نسخه تنفس طبیعی 360 دارد. طراحی نسخه توربو هیچ تفاوتی با نسخه های معمولی 360 نداشته و حتی کابینش دست نخورده و تنها دکمه ESP به آن اضافه شده است.

طراحی ظاهری اسپرت ام جی ۳۶۰

MG 360 در سال ۲۰۱۵ طراحی شده و با در نظر گرفتن نوع خطوط و جزئیات به کار رفته در شمایل بدنه این خودرو می توان متوجه شد که با یک محصول نسبتا اقتصادی نه چندان گران قیمت طرف هستیم. البته وقتی این خودرو را با رقبای هم قیمت نظیر پارس تندر و یا تندرپلاس اتوماتیک و ساندرو استپ وی مقایسه می کنید، نسبت به برتری ظاهر ام جی ۳۶۰ در مقایسه با حریفان یادشده شک و تردید به خود راه نخواهید داد.

تصویر
طراحی ظاهری ام جی ۳۶۰

این خودرو سعی کرده تا تلفیقی منطقی و مناسب از خطوط منحنی به علاوه زوایای تندوتیز در المان های ظاهری خود به کا ر گیرد تا بدین ترتیب قشرهای گوناگونی از مشتریان، از جوانان تا مسن ترها و خانواده ها را نسبت به ظاهر خود راضی نگاه دارد.

چراغ های کشیده جلو با فرمی نه چندان مدرن اما مصمم و نسبتا زیبا دو طرف جلوپنجره را تصرف کرده و در کنار فرم سراسری دریچه هواکش سپر و جایگاه مه شکن ها، چهره ای مصمم و تقریبا قاطع را از این سدان جمع وجور در مقابل چشمان بیننده به نمایش گذاشته است. فرم نمای بغل به گونه ای طراحی شده که اثری از سستی یا تنبلی را به ذهن بیننده انتقال ندهد و در عوض سعی دارد مفاهیمی همچون چابکی، تحرک و هیجان نسبی را به تماشاچی القا کند. مهم ترین المان ظاهری نمای عقب نیز چراغ های دوتکه کشیده با طراحی قابل قبول و متناسب هستند که به تنهایی جور فقدان سایر المان های تزئیناتی در این قسمت را کشیده اند و نمایی نسبتا جذاب، مهیج و در عین حال بی آلایش را برای قسمت عقب ام جی ۳۶۰ رقم زده اند.

کابینی زیبا در حد یک سدان اقتصادی امروزی

طراحی فضای داخلی ام جی ۳۶۰ نه آن چنان لاکچری به نظر می رسد که شما را در بهت و حیرت فرو برد و نه به حدی ساده است که ذوق شما را کور کند. داشبورد به صورتی ساده و البته منظم و امروزی ترسیم شده و نمایی قابل قبول را در معرض قرار داده است. غربیلک فرمان ظاهرا خوش دست به نظر می رسد و به همراه پنل کیلومتر شمار آنالوگ تلفیقی از سنت و مدرنیسم را مقابل راننده پدید می آورد.

پلاستیک خشک متریال اصلی به کار گرفته شده در ساخت داشبورد و رودری هاست که البته از نظر مرغوبیت می تواند در این رنج قیمت شما را راضی نگه دارد. در مورد صندلی ها نیز از لحاظ رعایت اصول ارگونومی و دربرگیرندگی بدن سرنشین می توان نمره قبولی به آنها داد. فاصله بین محور چرخ های ام جی ۳۶۰ معادل ۲۶۶۰ میلی متر است و سبب شده تا فضای ردیف عقب این خودرو محدودیتی برای افراد حاضر در ردیف دوم صندلی ها ایجاد نکند. صندوق عقب نیز با ۴۸۲ لیتر گنجایش حرف وحدیثی پشت سرخود باقی نمی گذارد و به خوبی می تواند پاسخگوی نیازهای متعارف و مسافرتی خانواده های ایرانی باشد.

ام جی ۳۶۰ خودرویی با آپشن های ناکافی

اگر به دنبال خرید یک اتومبیل فول آپشن با تجهیزات و امکانات متنوع هستید احتمالا ام جی ۳۶۰ نمی تواند رضایت کامل شما را در این زمینه به دست آورد. این خودرو فاقد مواردی همچون کروز کنترل، صندلی های جلو با تنظیم برقی و سامانه های کنترل کشش و پایداری است؛ بنابراین از این جهت نمی توان امتیاز بالایی به آن اعطا کرد. بنابراین ام جی ۳۶۰ به راحتی میدان را در بحث آپشن و امکانات به حریفان دیگر همچون جک جی ۵ اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک و آریزو ۵ توربو واگذار می کند. جهت اطلاع شما شاخص ترین آپشن های رفاهی ایمنی ام جی ۳۶۰ توربو در موارد زیر خلاصه می شود: روکش صندلی های چرمی، ایزوفیکس صندلی، خروجی برق ۱۲ ولت، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۶ و ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، تهویه مطبوع غیرخودکار یا دستی، دو عدد کیسه هوا ویژه راننده و سرنشین جلو، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر و هندزفری، اپل کارپلی، بلوتوث، usb فرمان برقی حساس به سرعت با دکمه های کنترل، چراغ مه شکن عقب، دیلایت، سیستم ترمز ضد قفل abs توزیع نیروی ترمز ebd و ترمز کمکی، حسگر فشار باد تایر، حسگر پارک عقب، حالت رانندگی اکو، سیستم کنترل توقف در سربالایی.

مشخصات فنی ام جی ۳۶۰

سدان جمع وجور ام جی ۳۶۰ در قالب دو نسخه معمولی (مجهز به دنده دستی یا اتوماتیک) و همچنین مدل اتوماتیک توربو به پارکینگ منازل مشتریان ایرانی راه پیدا کرده است. این خودروی چینی بریتانیایی که در کشور سازنده با نامroewe 360 نیز شناخته می شود، در مدل تنفس طبیعی از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر برخوردار شده است . این میزان نیرو توسط گیربکس پنج سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک روانه محور جلو می شود. شتاب صفر تا صد ام جی ۳۶۰ معمولی در نسخه دستی برابر با ۱۱ ثانیه ارزیابی شده اما این رقم در مدل اتوماتیک تا ۱۳.۹ ثانیه افزایش می یابد که نشان از چالاکی نه چندان مناسب مدل اتوماتیک ساده ام جی ۳۶۰ دارد.

از سوی دیگر ام جی ۳۶۰ توربو نیروی محرکه خود را مدیون وجود یک موتور توربوشارژ چهار سیلندر ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر است. این مدل نه تنها در بخش پیشرانه ارتقا یافته بلکه به گیربکس شش دنده اتوماتیک نیز مجهز شده است که در مجموع شتابی بسیار مناسب (حدود ۹.۷ ثانیه) را برای آن فراهم آورده و خودرویی چالاک را به مالکان تحویل داده است. حداکثر سرعت این نسخه ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است و حدود ۶.۹ لیتر سوخت نیاز دارد تا مسافت ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید.

نقاط ضعف و قوت ام جی ۳۶۰

از جمله مهم ترین نقاط قوت ام جی ۳۶۰ توربو می توان به عملکرد فنی مطلوب، استهلاک کم، کیفیت ساخت مناسب و هندلینگ رضایت بخش اشاره کرد. اما مواردی همچون خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف، عرضه محدود و فقدان امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک و کروز کنترل را می توان در برگه نقاط ضعف ام جی ۳۶۰ یادداشت کرد.

وضعیت فروش ام جی ۳۶۰ در ایران

MG 360 علی رغم بهره مندی از نقاط قوتی همچون استهلاک کم و عملکرد فنی مطلوب به ویژه در نسخه توربوشارژ، در مقایسه با حریفانی همچون جک جی ۵، دنا پلاس توربو اتوماتیک و چری آریزو ۵ توربو به دلیل عرضه محدود از وضعیت فروش پررونق و پرحرارتی برخوردار نیست؛ به ویژه خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف تر و عدم گستردگی و سهولت دسترسی به قطعات یدکی نیز در شکوفا نشدن وضعیت بازار این خودرو تاثیر بسزایی داشته است. با این حال می توان توصیه کرد که اگر به دنبال یک سدان نسبتا کم استهلاک با عملکرد فنی و چالاکی مناسب هستید و نیز قصد فروش سریع اتومبیل خود را ندارید، ام جی ۳۶۰ توربو می تواند یکی از گزینه های مناسب و مطلوب برای شما باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان