معرفی و بررسی خودروی تارا K132

  چهارشنبه، 05 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی تارا K132
خودرو ایکو تارا براساس پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) طراحی و اصطلاحا نسخه ایرانیزه پژو 301 است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ایران خودرو در سال 99 بر روی تولید یک سدان براساس نسخه ایرانیزه پژو 301 با کد فنی K132 مانور می دهد.

گفته می شود که گروه صنعتی ایران خودرو، نامی پارسی را برای محصول جدید خود برگزیده است. این خودروساز نام تارا را برای پروژه K132 انتخاب کرده است. آن طور که منابع آگاه می گویند، بزودی ایران خودرو تارا به صورت رسمی معرفی می شود. این کلمه ریشه پارسی و فارسی دارد و در برخی زبان ها نیز به معنی مردمک چشم و ملکه هم شناخته می شود. نام ایرانی تارا در کشورهای دیگر هم برای افراد برگزیده می شود.

اوایل تابستان امسال بود که گروه صنعتی ایران خودرو، مراسمی را برای رونمایی از محصول جدید خود که با کد K132 ثبت شده بود را انجام داد. این مراسم که بنا به شواهدی اصلا در شان بزرگترین خودروساز کشورمان نبود، صورت گرفت و حتی برخی افراد از بهتر بودن مراسم رونمایی شرکت سایپا از سه خودرو خود در برابر شرکت ایران خودرو نقل قول کردند. اما دو هفته پیش بود که تصاویری از نسخه در حال تست خودرو K132 در فضای مجازی با دو رنگ مشکی و سفید منتشر شده بود که حتی برخی افراد خریدکننده از آینده این خودرو نگران بودند.

خودرو ایکو تارا براساس پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) طراحی و اصطلاحا نسخه ایرانیزه پژو 301 است. براساس اطلاعات اعلام شده در سایت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو، خودرو تارا در ابتدا با پیشرانه EC5 تنفس طبیعی و با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به مشتریان عرضه خواهد شد.

تصویر
طراحی ظاهری تارا کی ۱۳۲

طراحی ظاهری ایران خودرو تارا کی ۱۳۲

در همان ابتدای رونمایی از پروژه k132 توسط ایران خودرو، ظاهر این محصول که در قسمت جلو و پشت نسبت به پژو ۳۰۱ کاملا متحول شده بود، مورد انتقاد کارشناسان و علاقه مندان دنیای خودرو واقع شد. چراکه استفاده از خطوط تندوتیز و اشکال هندسی هجومی در ظاهر یک سدان کوچک خانوادگی با فرم بدنه ملایم، چندان زیبا جلوه نکرده و به نظر میرسد کج سلیقگی هایی در طراحی این محصول ایران خودرو رخ داده باشد. البته شاید محدودیت های اقتصادی در فرآیند تولید بخش هایی همچون سپر، چراغ ها و جلوپنجره سبب شده تا دست طراحان در ترسیم نمای چهره و ناحیه پشت خودرو تارا چندان باز نباشد و به همین دلیل نیز مجبور به استفاده نامناسب از اشکال هندسی نسبتا ساده با حداقل انحنا شده باشند.

به هر حال این فیس لیفت گر چه حالتی خشن و اسپرت دارد اما از لحاظ هماهنگی با پروفیل جانبی خودرو چندان مطلوب به نظر نمی رسد. با این وجود تارا در قیاس با تولیدات قدیمی موجود در بازار ایران همچون انواع مشتقات تندر ۹۰، سمند و پژو پارس، بسیار مدرن جلوه کرده و می تواند نیازهای مشتریان ایرانی را که در یک بازار کم تنوع مجبور به انتخاب خودرو هستند، به نحوی قابل قبول پاسخ دهد؛ اما در مقایسه با تولیدات روز دنیا باید گفت کی ۱۳۲ چندان دل چسب و خوشایند طراحی نشده است.

تصویر
طراحی ظاهری تارا کی ۱۳۲

ترسیم چراغ های به هم پیوسته عقب نیز با حداقل ظرافت انجام شده و برخلاف نمونه های مشابه خارجی همچون چراغ های سراسری پورشه و یا حتی برخی از محصولات جدید چینی، آن میزان دلربایی که انتظار می رود را از خود به نمایش نمی گذارد. اما همان طور که اعلام شد در قیاس با تولیدات قدیمی فعلی شرکت های ایران خودرو و سایپا می توان نمره قبولی به ظاهر کی ۱۳۲ یا تارا داد.

در مورد طراحی داخلی ایران خودرو تارا ‏k132 نیز باید اعلام کنیم که در زمان نگارش این مقاله هنوز تصاویر رسمی از کابین تارا در وب سایت شرکت ایران خودرو دیده نمی شود اما برخی تصاویر غیررسمی که پیش از این به نمایش گذاشته شده بود، خبر از یک طراحی نسبتا ساده اما مناسب می دهند که می تواند مورد پسند مشتریان ایرانی قرار گیرد. همچنین با توجه به فاصله ۲۶۵۲ میلی متری میان محورهای جلو و عقب تارا، احتمالا کابینی نسبتا جادار و مناسب جهت حضور چهار الی پنج سرنشین را در این خودرو شاهد خواهیم بود. از دیگر نکات مثبت تارا می توان به صندوق عقب بسیار جادار ۶۴۰ لیتری این محصول اشاره کرد که به راحتی می تواند نیازهای مسافرتی خانواده ها را برآورده سازد.

مشخصات فنی ایران خودرو تارا k132

براساس اطلاعات مندرج در وبسایت رسمی شرکت ایران خودرو، این سدان جمع وجور از پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۶۰۰ سی سی موسوم به EC5 نیرویی معادل ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه دریافت خواهد کرد. حداکثر گشتاور حاصل از این موتور نیز ۱۵۰ نیوتن متر است که در ۴۸۰۰ دور در دقیقه ایجاد شده و توسط یک گیربکس ۵ دنده دستی یا شش سرعته اتوماتیک به سوی محور جلو ارسال خواهد شد. با توجه به رونمایی ایران خودرو از گیربکس دستی شش سرعته، احتمالا در آینده شاهد عرضه این جعبه دنده روی تارا نیز خواهیم بود. در مورد پیشرانه نیز لازم است یادآوری کنیم که این موتور گرچه با نام ای سی ۵ از سوی شرکت ایران خودرو معرفی شده اما به نظر می رسد همان نمونه به روزرسانی شده موتور TU5 پژو ۲۰۶ باشد که به سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ ها مجهز شده و عملکرد آن ارتقا یافته است. حداکثر سرعت این سدان ۱۱۹۰ کیلوگرمی معادل ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده و شتاب ۰ تا ۱۰۰ نسخه اتوماتیک نیز ۱۱.۵ ثانیه برآورد شده است. این رقم برای نمونه مجهز به گیربکس دستی معادل ۹.۵ ثانیه عنوان شده که در صورت تحقق، نشان از چالاکی مناسب محصول جدید ایران خودرو دارد.

آپشن ها و امکانات رفاهی ایمنی ایران خودرو تارا K132

بر اساس اطلاعات منتشرشده در وب سایت شرکت سازنده ، خودروی تارا به تجهیزاتی نظیر ترمزهای دیسکیABS ،EBD ،EBA ، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل توقف در سربالایی، چهار عدد کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، صفحه نمایشگر ۷ اینچی، پورت usb ، بلوتوث، چراغ های دیلایت و مه شکن، آینه جانبی با راهنما و قابلیت تاشوندگی، شیشه بالابرهای برقی با گرمکن، شیشه عقب، ایموبلایزر، سیستم مالتی پلکس یا عیب یابی هوشمند، کمربند ایمنی سه نقطه ای، روکش صندلی چرمی، تنظیمات صندلی راننده چهار حرکته برقی بعلاوه دو حرکته دستی، صندلی سرنشین با تنظیمات دو حرکته برقی و دو حرکته دستی، صندلی های عقب تاشو، حسگر فشار باد تایر، کروز کنترل ، سنسور باران، اتولایت، ورود بدون کلید، دکمه استارت، سانروف، ایزوفیکس و دماسنج سود خواهد برد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (674 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (203 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (155 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان